OHJELMA 1 Visma InCommunity Primus 4.63.33 MERKKISARJA 1 UTF8 KOULU 1 Pääkoulu SIIRTOHEADER 10 Nimi Lyhenne KOSKI-tunniste Asteikko->Nimi Tyyppi->Nimi OPS huomautus Sisältö Arvioinnin perusteet Tavoitteet Kuvaus SIIRTO 10 Opiskelu- ja urasuunnittelutaidot TUVA1 101 TUVA-arvosana-asteikko TUVA yhteinen koulutuksen osa TUVA22#11laajuus 2-10 vko Keskeinen sisältö#11#11• Opiskelutaidot#11• Tutustuminen jatko­opintoihin ja suomalaiseen koulutusjärjestelmään#11• Tutustuminen lukiokoulutuksen ja/tai ammatillisen koulutuksen toteutustapoihin ja#11käytänteisiin#11• Tutustuminen eri alojen koulutukseen sekä koulutusvierailut ja ­kokeilut Koulutuksen osa katsotaan hyväksytysti suoritetuksi, kun opiskelija on saavuttanut hänelle henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa asetetut tavoitteet. Osaaminen arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Opiskelija#11#11• asettaa ja arvioi oman elämänsä tavoitteita ja toiveita#11• osaa kuvata itseänsä oppijana ja opiskelijana#11• tutustuu erilaisiin tapoihin oppia ja hankkia osaamista#11• käyttää soveltuvia opiskelutaitoja#11• osaa suunnitella omia opintojaan tavoitteellisesti#11• osaa etsiä tietoa itseään kiinnostavista jatko­opinnoista sekä työelämävaihtoehdoista#11• tarkastelee vaihtoehtoisia uramahdollisuuksiaan myös tulevaisuuden näkökulmasta#11• arvioi omaa soveltuvuuttaan eri aloille#11• osaa tehdä realistisen jatko­opintosuunnitelman ja hakeutuu sen mukaisesti koulutukseen#11• valmistautuu opiskelemaan lukiokoulutuksessa tai ammatillisessa koulutuksessa#11• ymmärtää ja osaa käyttää opiskelu­ ja urasuunnitteluun liittyvää kieltä Tutkintokoulutukseen valmentava#13#10#11#11Tutkintokoulutukseen valmentavassa koulutuksessa kehitetään opiskelijan opiskelu- ja urasuunnittelutaitoja, kuten kykyä työskennellä ja opiskella itsenäisesti, suunnitella omia opintoja ja ajankäyttöä sekä tehdä opintoihin liittyviä valintoja. Opiskelijaa tuetaan tiedostamaan koulutuksen ja työnteon merkitys omassa elämässään. Opiskelu- ja urasuunnittelutaitojen kehittymiseen liittyvät kiinteästi opiskelu/tutkintokielen taidon ja erityisesti urasuunnitteluun liittyvien tekstitaitojen hallinta. SIIRTO 10 Työelämätaidot ja työelämässä tapahtuva oppiminen TUVA2 102 TUVA-arvosana-asteikko TUVA valinnainen koulutuksen osa Tuva22#11laajuus 1-20 vko Keskeinen sisältö #11#11• työn hakeminen; sopivan työpaikan löytäminen, työhakemuksen tekeminen, työhaastattelussa toimiminen#11• työelämän pelisäännöt #11• osaamiskortit (esim. hygieniapassi, työturvallisuuskortti) #11• yrittäjyyden perusteet #11• työelämään tutustuminen / työelämässä tapahtuva oppiminen Koulutuksen osa katsotaan hyväksytysti suoritetuksi, kun opiskelija on saavuttanut hänelle henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa asetetut tavoitteet. Osaaminen arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Opiskelija#11#11• tuntee työnhaun prosessin#11• tutustuu työpaikkoihin oppimisympäristöinä#11• tuntee työelämän ja yrittäjyyden keskeiset periaatteet#11• osaa toimia työyhteisön jäsenenä työpaikalla#11• osaa ajankäytön suunnittelua ja hallintaa#11• tuntee omat oikeutensa ja velvollisuutensa työpaikalla#11• tuntee mahdollisuutensa kansainvälisyysosaamisen kehittämiseen ja osallistuu mahdollisuuksien mukaan kansainväliseen toimintaan#11• tutustuu yleisimpiin työpaikalla käytössä oleviin tietokoneohjelmiin ja työpaikan vuorovaikutustilanteiden kieleen#11• tiedostaa tulevaisuuden haasteet ja työelämän muutokset Tutkintokoulutukseen valmentava#11#11Koulutuksen osassa keskitytään keskeisiin työelämätaitoihin ja tuetaan työelämässä tapahtuvaa oppimista. Tavoitteena on vahvistaa opiskelijan oman toiminnan ohjaamista sekä viestintä­, vuorovaikutus­ ja yhteistyötaitoja. Opiskelija tutustuu työelämässä tapahtuvaan koulutukseen. SIIRTO 10 Arjen taidot ja yhteiskunnallinen osallisuus TUVA3 103 TUVA-arvosana-asteikko TUVA valinnainen koulutuksen osa Tuva22#11laajuus 1-20 vko Keskeinen sisältö#11#11Opiskelija tunnistaa omaan hyvinvointiinsa liittyviä tekijöitä ja osaa vahvistaa omaa hyvinvointiaan arjessa. Hän tutustuu itselleen sopiviin yhteiskunnan tarjoamiin palveluihin. Koulutuksen osa katsotaan hyväksytysti suoritetuksi, kun opiskelija on saavuttanut hänelle henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa asetetut tavoitteet. Osaaminen arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Opiskelija #11#11• arvioi ja vahvistaa toimintakykyään sekä hyvinvointiaan #11• tuntee mielen hyvinvoinnin perusteet ja tapoja vahvistaa sitä #11• kehittää kotitalousosaamistaan #11• vahvistaa arjen ja yhteiskunnallisen osallisuuden edellyttämiä tekstitaitoja ja harjaantuu kielenkäyttäjänä niihin liittyvissä tilanteissa#11• perehtyy yhteiskunnan tarjoamiin palveluihin ja osaa hakea tarvitsemiaan palveluja#11• tuntee yhteiskunnallisen vaikuttamisen tapoja ja toimintaa #11• hankkii tietoja ja taitoja taloudellisen päätöksentekonsa tueksi #11• suunnittelee ja tekee arkielämään liittyviä valintoja, päätöksiä ja hankintoja sekä pohtii itsenäisen asumisen mahdollisuuksia ja edellytyksiä#11• tuntee turvalliset, vastuulliset ja kestävät toimintatavat opiskelu­ ja asuinympäristössään #11• tutustuu erilaisiin vapaa­ajanviettomahdollisuuksiin liikunnan, taiteen, kulttuurin tai muiden tapahtumien avulla Tutkintokoulutukseen valmentava#11#11Koulutuksen osassa painottuvat opiskelijan arjessa toimimisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden taitojen vahvistaminen. Arjen toimintakyvyn vahvistaminen ja osallisuuden edistäminen nähdään opiskelijan terveyttä ja hyvinvointia sekä osallisuutta edistävänä. Tavoitteena on myös vahvistaa arjen taitojen ja yhteiskunnallisen osallisuuden edellyttämiä tekstitaitoja. SIIRTO 10 Valinnaiset opinnot TUVA4 104 TUVA-arvosana-asteikko TUVA valinnainen koulutuksen osa Tuva22#11laajuus 1-10 vko Koulutuksen osa katsotaan hyväksytysti suoritetuksi, kun opiskelija on saavuttanut hänelle henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa asetetut tavoitteet. Osaaminen arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Tutkintokoulutukseen valmentava#11#11Opiskelija voi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelmansa mukaisesti suorittaa valinnaisia koulutuksen osia omien yksilöllisten tarpeiden, kiinnostuksen ja valmiuksien mukaan koulutuksen järjestäjän paikallisesta tarjonnasta ja/tai muusta (alueellisesta tai valtakunnallisesta) tarjonnasta. Valinnaiset koulutuksen osat voivat koostua yhdestä tai useammasta osasta. Opiskelijoille, joiden#11äidinkieli on muu kuin opiskelukieli, voidaan järjestää oman äidinkielen opetusta. Valinnaiset opinnot voivat sisältää myös esimerkiksi järjestöissä tehtävää vapaaehtoistyötä ja siihen liittyviä kursseja. SIIRTO 10 Valinnaisen koulutuksen osan osasuoritus 1 TUVA4.1 104.1 (oma tunniste) TUVA-arvosana-asteikko TUVA valinnainen opintojakso Tuva22#11laajuus 1-10 vko Paikallinen opintojakso SIIRTO 10 Ammatillisen koulutuksen opinnot ja niihin valmentautuminen TUVA5 105 TUVA-arvosana-asteikko TUVA valinnainen koulutuksen osa Tuva22#11laajuus 1-30 Keskeinen sisältö#11#11Opiskelija tutustuu ammatilliseen koulutukseen, ja sen asettamiin vaatimuksiin. Opiskelija voi#11valita omien tavoitteidensa, valmiuksiensa ja kiinnostuksensa mukaan ammatillisia opintoja,#11joita hän suorittaa osana valmentavaa koulutusta. Ammatillisten opintojen rinnalla opiskelija#11vahvistaa tutkintokielen hallintaa, opiskelutaitoja sekä tieto­ ja viestintätekniikan käyttämistä#11osana opiskelua. Osana tutkintokielen vahvistamista opiskelija harjoittelee ammatillisessa koulutuksessa tarvittavaa monilukutaitoa: erilaisten tekstien lukemista ja tulkintaa sekä erilaisten tekstien tuottamista.#11#11Tutkinnon perusteissa määritellään tutkinnon osien ammattitaitovaatimukset ja osaamistavoitteet. Opiskelija voi suorittaa valmentavan koulutuksen aikana yhteisiä tutkinnon osia tai osa­alueita, ammatillisen tutkinnon osia sekä tutkinnon osia pienempiä kokonaisuuksia omien valmiuksiensa ja kiinnostuksensa mukaan. Koulutuksen osa katsotaan hyväksytysti suoritetuksi, kun opiskelija on saavuttanut hänelle henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa asetetut tavoitteet. Osaaminen arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.#11#11Jos opiskelija suorittaa ammatillisen tutkinnon osia, arvioidaan ne ammatillisen koulutuksen lainsäädännön ja tutkinnon perusteiden mukaisesti. Vastuu arvioinnista on sillä koulutuksen järjestäjällä, jolla on ammatillisen koulutuksen järjestämislupa. Arvioinnista päättävät ammatillisesta koulutuksesta annetussa lainsäädännössä tarkoitetut arvioijat. Opiskelija #11#11• saavuttaa riittävän taidon ammatillisten opintojen opetuskielessä ja eri tiedonalojen tekstitaidoissa (sanavarasto, luetun ymmärtämis­ ja tulkintataidot sekä tuottamistaidot)#11• osaa käyttää alakohtaiseen koulutukseen sopivia opiskelumenetelmiä ja tieto­ ja viestintätekniikkaa opiskelun apuna#11• tutustuu ammatilliseen koulutukseen, sen käytäntöihin sekä arviointimenetelmiin #11• osaa arvioida ammatillisen koulutuksen sopivuuden itselleen #11• suorittaa itselleen sopivan ammatillisen koulutuksen opintoja (ammatilliset tutkinnon osat tai yhteiset tutkinnon osat). Ammatillinen koulutus#11#11Koulutuksen osa sisältää ammatillisia perustutkintojen tutkinnon osia sekä tutkinnon osia#11pienempiä kokonaisuuksia tai yhteisten tutkinnon osien osa­alueita opiskelijan valmiuksien#11mukaisesti. On tärkeää, että opiskelija saa opiskeluun riittävästi tukea sekä valmentavassa#11koulutuksessa että suorittaessaan ammatillisia opintoja valmentavan koulutuksen aikana.#11#11Opiskelija vahvistaa tutkintokielen hallintaa, opiskelutaitoja sekä tieto­ ja viestintätekniikan#11käyttämistä osana opiskelua. Opiskelija harjoittelee ammatillisessa koulutuksessa tarvittavaa#11monilukutaitoa: erilaisten tekstien lukemista ja tulkintaa sekä erilaisten tekstien tuottamista.#11Tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa riittävät tiedot ja taidot ammatilliseen opiskeluun sekä vahvistaa erityisesti ammatillisessa koulutuksessa tarvittavaa kielitaitoa.#11#11Opiskelija tutustuu ammatilliseen koulutukseen ja sen vaatimuksiin. Opiskelija voi suorittaa#11omien tavoitteidensa, valmiuksiensa ja kiinnostuksensa mukaan tutkinnon osia sekä pienempiä kokonaisuuksia tai yhteisten tukinnon osien osa­alueita. Valmentavan koulutuksen aikana opiskelija voi käyttää näiden suorittamiseen enemmän aikaa kuin varsinaisessa ammatillisessa koulutuksessa. SIIRTO 10 Lukiokoulutuksen opinnot ja niihin valmentautuminen TUVA6 106 TUVA-arvosana-asteikko TUVA valinnainen koulutuksen osa TUVA22#11laajuus 1-30 Keskeinen sisältö#11#11Lukiossa vaadittavia taitoja ennakoidaan keskittymällä monilukutaitoon ja siihen liittyen eri oppiaineiden tekstitaitoihin. Opiskelukielen taitoja varmistetaan kaikilla osa-alueilla. Tähän kiinnitetään erityistä huomiota silloin, kun opiskelija opiskelee suomi/ruotsi toisena kielenä -oppimäärää.#11#11Lukiokoulutuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellään ainekohtaiset sisällöt ja tavoitteet. Opiskelija voi suorittaa sekä lukion pakollisia että valinnaisia opintojaksoja omien valmiuksiensa ja kiinnostuksensa mukaan. Koulutuksen osa katsotaan hyväksytysti suoritetuksi, kun opiskelija on saavuttanut hänelle henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa asetetut tavoitteet. Osaaminen arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.#11#11Jos opiskelija suorittaa lukiokoulutuksen opintoja, arvioidaan ne lukiokoulutuksen lainsäädännön ja opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti. Vastuu arvioinnista on sillä koulutuksen järjestäjällä, jolla on lukiokoulutuksen järjestämislupa. Arvioinnista päättävät lukiolainsäädännön mukaisesti lukiokoulutuksen opettajat. Opiskelija#11#11• saavuttaa riittävän taidon lukion opetuskielessä ja eri tiedonalojen tekstitaidoissa (sanavarasto, luetun ymmärtämis­ ja tulkintataidot sekä tuottamistaidot)#11• osaa käyttää opiskeltavaan oppiaineeseen sopivia opiskelumenetelmiä ja tieto­ ja viestintätekniikkaa opiskelun apuna#11• tutustuu lukiokoulutukseen ja sen käytäntöihin sekä arviointimenetelmiin#11• osaa arvioida lukio­opintojen sopivuuden itselleen#11• suorittaa kiinnostusten ja tavoitteidensa mukaisia lukion opintoja Lukiokoulutus#11#11Koulutuksen osa sisältää lukiokoulutukseen valmentavaa koulutusta ja lukio­opintoja opiskelijan valmiuksien mukaisesti. Suorittaessaan lukio­opintoja opiskelija saa tukea opiskelutaitojen ja ­valmiuksien kehittämiseen osana valmentavaa koulutusta.#11#11Opiskelija vahvistaa opiskelukielen hallintaa, opiskelutaitoja sekä tieto­ ja viestintätekniikan#11käyttämistä osana opiskelua. Opiskelija harjoittelee lukiossa tarvittavaa monilukutaitoa: erilaisten tekstien lukemista ja tulkintaa sekä erilaisten tekstien tuottamista. Tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa riittävät tiedot ja taidot lukio­opiskeluun sekä vahvistaa erityisesti tiedonalojen kielen taitoaan eli eri oppiaineiden tekstitaitoja.#11#11Opiskelija tutustuu lukiokoulutukseen ja sen vaatimuksiin. Opiskelija voi valita omien#11tavoitteidensa, valmiuksiensa ja kiinnostuksensa mukaan lukion opintojakson tai opintojaksoja, joita hän suorittaa osana valmentavaa koulutusta. Valmentavan koulutuksen aikana opiskelija voi käyttää näiden suorittamiseen enemmän aikaa kuin varsinaisessa lukiokoulutuksessa. SIIRTO 10 Perustaitojen vahvistaminen TUVA7 107 TUVA-arvosana-asteikko TUVA valinnainen koulutuksen osa TUVA22#11laajuus 1-30 Keskeinen sisältö#11#11Opiskelija vahvistaa valmiuksiaan hakeutua toisen asteen koulutukseen ja suoriutua siitä#11tavoitteidensa mukaisesti. Perusopetuksen tai aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelman#11perusteissa määritellään ainekohtaiset sisällöt ja tavoitteet, jotka opiskelija tarvitsee#11selviytyäkseen toisen asteen opinnoista.#11#11Opetuksen lähtökohtana ovat perusopetuksen tai aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt oppiaineiden tavoitteet ja sisällöt.#11#11Kaikessa opetuksessa tuetaan opiskelu/tutkintokielen taitoja, opetettavan tiedonalan tekstitaitoja, oppimistaitoja ja digitaalisia taitoja. Kun opiskelija korottaa perusopetuksen päättöarvosanoja erityisessä tutkinnossa, opetuksen sisällöt, tavoitteet ja arviointi toteutuvat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden ja lainsäädännön mukaisesti. Koulutuksen osa katsotaan hyväksytysti suoritetuksi, kun opiskelija on saavuttanut hänelle henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa asetetut tavoitteet. Osaaminen arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.#11#11Jos opiskelija korottaa perusopetuksen arvosanoja, arvioidaan ne perusopetuksen lainsäädännön ja perusopetuksen opetussuunnitelmassa määriteltyjen päättöarvioinnin kriteerien mukaisesti (perusopetuslain 628/1998, 38 §:n mukaisessa erityisessä tutkinnossa). Vastuu arvioinnista on sillä koulutuksen järjestäjällä, jolla on perusopetuksen järjestämislupa. Arvioinnista päättävät perusopetuslainsäädännön mukaisesti perusopetuksen opettajat. Opiskelija #11#11• saavuttaa sellaiset perustaidot (luku­, numero­ ja digitaidot), joiden avulla hän pystyy opiskelemaan toisen asteen opinnoissa#11• saavuttaa sellaisen opiskelu/tutkintokielen taidon, että se mahdollistaa toisen asteen koulutukseen osallistumiseen#11• kehittää eri tiedonalojen kielen osaamista ja käyttää opiskeltavaan aineeseen sopivia opiskelumenetelmiä#11• korottaa perusopetuksen oppimäärän arvosanoja erityisessä tutkinnossa, mikäli se on toiselle asteelle hakeutumisen näkökulmasta tarpeellista Perusopetus#11#11Koulutuksen osan tavoitteena on vahvistaa opiskelijan lukutaitoon, numeerisiin taitoihin#11ja digitaitoihin liittyvää osaamista. Lisäksi koulutuksen osa mahdollistaa perusopetuksen#11oppimäärän arvosanojen korottamisen erityisessä tutkinnossa. Keskeistä opiskelussa on eri#11tiedonalojen tekstitaitojen sekä opiskelutaitojen vahvistaminen. SIIRTO 10 Kaikille yhteinen koulutuksen osa TUVAOTSIKKO1 TUVA otsikko Tuva22 Koulutuksen osa katsotaan hyväksytysti suoritetuksi, kun opiskelija on saavuttanut hänelle henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa asetetut tavoitteet. Osaaminen arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. SIIRTO 10 Valinnaiset koulutuksen osat TUVAOTSIKKO2 TUVA otsikko Tuva22 Koulutuksen osa katsotaan hyväksytysti suoritetuksi, kun opiskelija on saavuttanut hänelle henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa asetetut tavoitteet. Osaaminen arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.