OHJELMA 1 StarSoft Primus W4.50d MERKKISARJA 1 UTF8 KOULU 1 Esimerkkilän yläaste SIIRTOHEADER 18 Lyhenne Nimi Opintoviikkoja Tyyppi->Nimi OPS huomautus Lisätietoja 2 Arvosanan laskeminen YTL:n oppiaine->Oppiaine Oppimäärä Toinen kotimainen kieli Yhteishaun aine->Oppiaine Yhteishaun kieli->Nimi Yhteishaun äidinkieli Yhteishaun rivi Kuvaus Arvioinnin perusteet Tavoitteet Sisältö SIIRTO 18 ET02 Ihminen, identiteetti ja hyvä elämä 1 lu syventävä kurssi ALOPS2016 Ei Kurssin tavoitteena on, että opiskelija #13#10- tuntee erilaisia ihmiskäsityksiä ja osaa eritellä ja arvioida, miten erilaiset ihmiskäsitykset ja -ihanteet johtavat erilaisiin ja joskus keskenään ristiriitaisiin vastauksiin ihmiselämän keskeisistä kysymyksistä#13#10- osaa pohtia oman identiteettinsä osatekijöitä sekä soveltaa erilaisia ihmiskuvallisia ja katsomuksellisia vaihtoehtoja keskeisiin omaa hyvää elämäänsä koskeviin kysymyksiin#13#10- ymmärtää ihmisarvon perustavan eettisen merkityksen, tuntee keskeisimmät ilmisoikeusasiakirjat ja osaa soveltaa ihmisoikeusajattelua erilaisissa yhteyksissä, kuten uskonnon- ja sanavapautta koskevissa kysymyksissä#13#10- tutustuu erilaisiin käsityksiin hyvästä elämästä ja osaa eritellä ja arvioida niiden taustalla olevia maailmankatsomuksellisia perusteita#13#10- kehittää taitojaan ilmaista identiteettiään ja elämänkatsomustaan sekä niihin liittyviä näkemyksiään ja tuntemuksiaan toisia ja yhdenvertaisuutta kunnioittaen, johdonmukaisesti ja luovasti. Keskeiset sisällöt #13#10- luonnon- ja ihmistieteellisiä, sekulaareja ja uskonnollisia, filosofisia ja populaarikulttuuriin kuuluvia ihmiskäsityksiä ja -ihanteita#13#10- ihmisen olemassaolon peruskysymyksiä: ihmissuhteet, sukupuolisuus ja seksuaalisuus; opiskelu ja työ, vanheneminen ja kuolema#13#10- identiteetti, elämänvalinnat ja elämänhallinnan keinot: yksilön mahdollisuudet vaikuttaa omaan elämäänsä, perimän ja ympäristön merkitys#13#10- ihmisarvo, ihmisen arvokkuus ja ihmisoikeudet, ihmisoikeusasiakirjoja: YK:n yleismaailmallisen ihmisoikeuksien julistus, Lapsen oikeuksien sopimus sekä Euroopan ihmisoikeussopimus#13#10- erilaisia käsityksiä hyvästä elämästä sekä toisten ihmisten, eläinten ja ympäristön asemasta siinä SIIRTO 18 FI02 Etiikka 1 lu syventävä kurssi ALOPS2016 Ei Kurssin tavoitteena on, että opiskelija #13#10- perehtyy filosofisen etiikan keskeisiin käsitteisiin, kysymyksiin ja teorioihin sekä ympäristöfilosofian perusteisiin#13#10- hahmottaa normatiivisten väitteiden luonteen ja suhteen kuvaileviin väitteisiin sekä osaa perustella käsityksiä hyvästä ja oikeasta#13#10- osaa jäsentää oman elämänsä merkityksellisyyttä ja elämänvalintojaan filosofisen käsitteistön avulla#13#10- osaa perustella moraalin velvoittavuuden ja soveltaa moraaliin filosofisia käsite-erotteluja ja johdonmukaista argumentaatiota#13#10- osaa eritellä ja arvioida toimintaa eettisesti sekä kykenee jäsentämään omia moraalisia ratkaisujaan ja arvioitaan filosofisen etiikan välinein. Keskeiset sisällöt #13#10- moraali ja sitä pohtiva normatiivinen ja soveltava etiikka; hyve-, seuraus-, sopimus-, oikeus- ja velvollisuusetiikan perusteet#13#10- moraalin luonne normijärjestelmänä ja sen ero juridisiin ja tapanormeihin perustuviin järjestelmiin, moraalinen relativismi#13#10- filosofisia teorioita elämän hyvyydestä ja merkityksellisyydestä sekä hyvästä elämäntavasta#13#10- etiikka ja yksilön moraaliset ratkaisut: ihmissuhteet ja elämänvalinnat#13#10- eläimiä ja ympäristöä koskevia eettisiä kysymyksiä SIIRTO 18 FY02 Lämpö 1 lu pakollinen kurssi ALOPS2016 FY2 Lämpö Ei Kurssin tavoitteena on, että opiskelija#13#10- osaa käyttää ja soveltaa lämpöilmiöiden käsitteitä jokapäiväisen elämän, ympäristön, yhteiskunnan ja teknologian ilmiöissä #13#10- osaa tutkia aineen termodynaamiseen tilaan ja olomuodon muutoksiin liittyviä ilmiöitä#13#10- syventää ymmärrystään energiasta fysiikan keskeisenä käsitteenä #13#10- kehittää valmiuksia osallistua ympäristöä ja teknologiaa koskevaan päätöksentekoon. Keskeiset sisällöt#13#10- fysiikan merkitys energiantuotannon ratkaisuissa ja kestävän tulevaisuuden rakentamisessa#13#10- lämpö ja lämpötila#13#10- kaasujen tilanmuutokset, lämpölaajeneminen ja paine #13#10- kappaleiden lämpeneminen, jäähtyminen, olomuodon muutokset ja lämpöenergia#13#10- mekaaninen työ, teho ja hyötysuhde #13#10- energian säilyminen lämpöopissa ja lämmön siirtymissuunta#13#10- tutkimuksen tai ongelmanratkaisun ideointia ja suunnittelua SIIRTO 18 GE02 Sininen planeetta 1 lu pakollinen kurssi ALOPS2016 GE1 Sininen planeetta Ei Kurssilla tarkastellaan luonnonmaantieteen ilmiöitä ja syvennetään ilma-, vesi- ja kivikehän rakenteen ja toiminnan tuntemusta. Keskeisenä näkökulmana ovat luonnossa tapahtuvat prosessit ja niihin liittyvät syy-seuraussuhteet. Kurssilla tutustutaan luonnonmaantieteen tutkimusmenetelmiin ja harjoitellaan geomediaa hyväksi käyttäen tulkitsemaan luonnonmaisemia ja niiden syntyä. Kurssi perehdyttää luonnonmaantieteellisen tiedon käyttöön yhteiskunnassa ja arkielämässä. Kurssin tavoitteena on, että opiskelija#13#10- osaa käyttää luonnonmaantieteen peruskäsitteitä#13#10- osaa hankkia, analysoida, tulkita, arvioida ja esittää luonnonmaantieteellistä tietoa geomediaa hyväksi käyttäen#13#10- ymmärtää maapallon planetaarisuudesta johtuvia ilmiöitä#13#10- ymmärtää elottoman ja elollisen luonnon vyöhykkeisyyden maapallolla#13#10- ymmärtää, miten ja miksi luonnonmaisemat muuttuvat, ja osaa tulkita kuvista ja kartoilta luonnonmaisemien rakennetta, syntyä ja kehitystä#13#10- ymmärtää luonnonmaantieteellisen tiedon merkityksen yhteiskunnassa ja ihmisten arkielämässä. Keskeiset sisällöt#13#10Maantieteellinen ajattelu#13#10- luonnonmaantieteellisten kysymysten asettaminen, tiedon hankinta, analysointi, arviointi ja esittäminen#13#10- geomedia ja muut luonnonmaantieteen tietolähteet ja niiden käyttö sekä luonnonmaantieteen tutkimusmenetelmät#13#10Maan planetaariset liikkeet ja niistä johtuvat ilmiöt#13#10Ilmakehä ja vesikehä liikkeessä sekä vyöhykkeisyys#13#10- ilmakehän rakenne ja tuulet #13#10- sateet #13#10- meriveden liikkeet#13#10- sää ja sen ennustaminen#13#10- ilmasto- ja kasvillisuusvyöhykkeet#13#10Maapallon rakenne ja muuttuvat pinnanmuodot#13#10- endogeeniset ja eksogeeniset tapahtumat maanpinnan muokkaajina#13#10- luonnonmaisemien tulkinta karttojen ja kuvien avulla#13#10- arvokkaat luonnonmaisemat#13#10Luonnonmaantieteellisen tiedon käyttö yhteiskunnassa ja arkielämässä SIIRTO 18 HI02 Itsenäisen Suomen historia 1 lu pakollinen kurssi ALOPS2016 Ei Kurssin tarkoituksena on analysoida Suomen historian keskeisiä muutosprosesseja ja kehityslinjoja taustoineen autonomian ajan loppupuolelta nykyaikaan. Keskeisiä tarkastelun kohteita ovat Suomen valtiollisen ja kansainvälisen aseman kehittyminen, muutoksiin liittyvät kriisit, siirtyminen sääty-yhteiskunnasta kansalaisyhteiskuntaan sekä poliittiset, taloudelliset ja kulttuuriset murrokset. Kurssilla perehdytään Suomen historian erilaisiin lähteisiin, muuttuviin tulkintoihin ja historian tiedon käyttöön. Kurssin tavoitteena on, että opiskelija#13#10- tuntee suomalaisen kulttuurin ja yhteiskunnan muotoutumisen kehityskulkuja sekä osaa pohtia tulevaisuuden mahdollisuuksia#13#10- hallitsee suomalaisen yhteiskunnan keskeiset yhteiskunnalliset ja taloudelliset muutokset ja niiden merkityksen 1860-luvulta nykypäivään#13#10- osaa suhteuttaa Suomen valtiollisen kehityksen yleiseurooppalaiseen ja maailmanpoliittiseen taustaan#13#10- ymmärtää talouden, yhteiskunnan, kulttuurielämän sekä aatteellisen ja valtiollisen elämän ilmiöiden keskinäisen riippuvuuden ennen ja nykyään#13#10- pystyy arvioimaan Suomen historiasta tehtyjä tulkintoja ja niiden taustalla olevia vaikuttimia historiallisessa kontekstissaan #13#10- osaa eritellä suomalaisuuteen ja suomalaiseen kulttuuriin eri aikoina kuuluneita ihanteita ja niihin liitettyjä mielikuvia sekä niiden vaikutusta nykypäivän Suomeen. Keskeiset sisällöt#13#10Miten Suomesta tuli Suomi?#13#10- Ruotsin ajan perintö ja autonomian merkitys sekä 1860-luvun murroskausi#13#10- kulttuuriset, yhteiskunnalliset ja sosiaaliset muutokset 1800- ja 1900-lukujen taitteessa#13#10Suomen itsenäistymisprosessi ja itsenäisyyden alkuvuodet#13#10- itsenäistyminen kansainvälisessä kontekstissa#13#10- sisällissodan syyt ja seuraukset sekä eheyttämisen aika#13#10Suomi kansainvälisissä konflikteissa#13#10- turvallisuuspoliittiset vaihtoehdot ennen toista maailmansotaa#13#10- Suomi toisessa maailmansodassa #13#10- Suomen sisäpolitiikka ja asema kansainvälisessä politiikassa kylmän sodan aikana ja sen jälkeen#13#10Kohti nykyistä Suomea#13#10- yhteiskunnan ja talouden rakennemuutokset ja hyvinvointivaltio#13#10- kulttuuri, tiede ja osaaminen#13#10- kulttuurisesti monimuotoistuva ja kansainvälistyvä Suomi SIIRTO 18 HI03 Kansainväliset suhteet 1 lu syventävä kurssi ALOPS2016 HI3 Kansainväliset suhteet Ei Kurssi tarkastelee kansainvälisen politiikan keskeisiä ilmiöitä ja valtasuhteiden muutoksia 1900-luvun alusta nykypäivään. Kurssilla analysoidaan kansainvälistä politiikkaa erilaisten taloudellisten ja ideologisten mallien näkökulmista. Keskeisiä teemoja ovat kilpailun ja yhteistyön välinen jännite, tasapainon ja turvallisuuden tavoittelu sekä erilaisten poliittisten järjestelmien kilpailu. Kurssilla syvennetään tiedon hakemisen, analysoinnin ja tuottamisen taitoja sekä perehdytään kansainvälisiin suhteisiin liittyvien erityyppisten lähteiden tulkintaan ja arviointiin. Kurssin tavoitteena on, että opiskelija #13#10- hallitsee kansainvälisen politiikan peruskäsitteistön ja keskeisimmät teoreettiset selitysmallit #13#10- osaa hyödyntää monipuolisia tietolähteitä ja tunnistaa tiedonvälitykseen liittyvää propagandaa eri aikoina#13#10- osaa eritellä aatteiden ja taloudellisten eturistiriitojen merkityksen kansainvälisten suhteiden historiassa sekä pystyy arvioimaan niiden vaikutusta nykypäivään ja tulevaisuuteen #13#10- osaa analysoida kansainvälisten yhteistyörakennelmien sekä vastakkainasettelujen syitä ja vaikutuksia #13#10- seuraa aktiivisesti mediaa, osaa tarkastella kriittisesti ajankohtaisia kansainvälisiä kysymyksiä sekä pystyy arvioimaan konfliktien syitä ja ratkaisumahdollisuuksia. Keskeiset sisällöt #13#10Kansainvälisen politiikan perusteet#13#10- historian käyttö politiikan välineenä#13#10Kansallisvaltioiden huippukausi ja maailmansotien aika#13#10- imperialismin, nationalismin ja muiden aatteiden vaikutukset kansainväliseen politiikkaan ja yhteiskuntiin #13#10- ensimmäisen maailmansodan seuraukset #13#10- demokraattiset ja totalitaariset valtiot kansainvälisessä politiikassa#13#10- ihmisoikeuskysymykset, holokausti ja muut kansanmurhat #13#10- toinen maailmansota seurauksineen #13#10Jakautunut maailma#13#10- kylmän sodan supervaltakilpailun ideologiset, taloudelliset ja sotilaalliset muodot#13#10- dekolonisaation merkitys ja vaikutukset#13#10- kylmän sodan päättyminen ja sen seuraukset #13#10Keskinäisriippuvuuksien maailma #13#10- Lähi-itä ja muut konfliktialueet sekä vastakkainasettelujen monet muodot #13#10- maailman uudet valtakeskittymät ja niiden vuorovaikutussuhteet #13#10- YK ja muut kansainväliset rauhanrakentajat SIIRTO 18 KE02 Ihmisen ja elinympäristön kemiaa 1 lu pakollinen kurssi ALOPS2016 Ei Kurssin tavoitteena on, että opiskelija #13#10- osaa käyttää ja soveltaa orgaanisiin yhdisteisiin ja ainemäärään liittyviä käsitteitä jokapäiväisen elämän, ympäristön, yhteiskunnan ja teknologian ilmiöissä #13#10- osaa tutkia kokeellisesti ja erilaisia malleja käyttäen orgaanisiin yhdisteisiin, ainemäärään ja pitoisuuteen liittyviä ilmiöitä#13#10- ymmärtää, kuinka kemiallinen tieto rakentuu kokeellisen toiminnan ja siihen kytkeytyvän mallintamisen kautta#13#10- osaa käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa mallintamisen välineenä. Keskeiset sisällöt #13#10- kemian merkitys hyvinvoinnin ja terveyden kannalta#13#10- orgaanisten yhdisteiden, kuten hiilivetyjen, happi- ja typpiyhdisteiden, rakenteiden mallintaminen ja kuvaaminen erilaisilla malleilla#13#10- avaruusrakenne ja isomeria#13#10- orgaanisten yhdisteiden ominaisuuksien selittäminen rakenteen avulla#13#10- ainemäärä ja pitoisuus#13#10- työvälineiden ja reagenssien käyttö sekä liuosten valmistus#13#10- aineen rakenteen analyysimenetelmät, kuten spektroskopia SIIRTO 18 PS01 Psyykkinen toiminta ja oppiminen 1 lu syventävä kurssi ALOPS2016 Ei Kurssin tavoitteena on, että opiskelija #13#10- ymmärtää biologisten, psyykkisten, sosiaalisten ja kulttuuristen tekijöiden merkityksen ihmisen toiminnan selittämisessä ja ymmärtämisessä #13#10- tuntee psykologian keskeisiä aihepiirejä, kuten tunteet, motivaatio ja kognitiiviset toiminnot, sekä osaa havainnoida ja pohtia ihmisen toimintaa ja omaa psyykkistä hyvinvointiaan näitä kuvaavien käsitteiden avulla #13#10- perehtyy oppimisen prosesseihin liittyvään psykologiseen tietoon ja osaa pohtia omaa opiskeluaan sen pohjalta#13#10- osaa esittää esimerkkejä psykologisen tutkimuksen aihepiireistä ja niihin liittyvistä tutkimuksista sekä analysoida ja arvioida tiedon tutkimusperusteita#13#10- ymmärtää psykologisen tiedon perustuvan tutkimukseen ja tunnistaa tieteellisen ajattelun peruspiirteitä. Keskeiset sisällöt#13#10Tietoinen ja tiedostamaton psyykkinen toiminta#13#10- ihmisen toimintaan vaikuttavat biologiset tekijät sekä perustieto hermoston toiminnasta#13#10- perustietoa tunteista ja motivaatiosta#13#10- kognitiivisten tulkintojen merkitys ihmisen toiminnassa#13#10Sosiaalisten ja kulttuuristen tekijöiden vaikutus ihmisen toimintaan#13#10- perustietoa sosiaalistumisesta ja normien omaksumisesta#13#10- esimerkkejä yksilön toimintaan vaikuttavista tilannetekijöistä#13#10Perehtyminen johonkin valinnaiseen ilmiöön, kuten aggressiivisuus, jännittäminen, riippuvuudet, syömiskäyttäytyminen, sosiaalinen vuorovaikutus, onnellisuus tai rakkaus#13#10Opiskelu ja oppiminen psykologian näkökulmista #13#10- oppimisen biologinen, kognitiivinen ja sosiokulttuurinen perusta#13#10- tehokkaat opiskelumenetelmät#13#10- motivaatio ja oppiminen#13#10Psykologisen tiedon muodostuminen #13#10- psykologian tutkimuskohteet#13#10- arkitiedon ja tieteellisen tiedon ero#13#10- esimerkkejä psykologian tutkimusmenetelmistä SIIRTO 18 S206 Nykykulttuuri ja kertomukset 1 lu syventävä kurssi ALOPS2016 Ei Opiskelija oppii tarkastelemaan suomalaista nykykulttuuria ja ilmiöitä. Opiskelija syventää tietojaan vuorovaikutuksesta. Opiskelija vahvistaa suomen kielen taitoaan teksteillä ja tehtävillä. Kurssin tavoitteena on, että opiskelija #13#10- tutustuu suomalaiseen kulttuuriin, erityisesti kirjallisuuteen sekä muihin taiteisiin ja mediakulttuuriin ja vertailee suomalaista kulttuuria tuntemiinsa muihin kulttuureihin #13#10- perehtyy nykykulttuurin ilmiöihin ja ajankohtaisiin tekstilajeihin#13#10- tutustuu suomalaisen kirjallisuuden keskeisiin teoksiin ja teemoihin sekä osaa arvioida niiden merkitystä#13#10- oppii soveltamaan tietoaan suomen kielen normeista omia tekstejä tuottaessaan#13#10- oppii toimimaan sujuvasti, eettisesti ja rakentavasti vuorovaikutustilanteissa. Keskeiset sisällöt #13#10- tekstien ajankohtaiset lajit ja mediatekstit#13#10- kertomukset mediassa, elokuvissa ja tv-sarjoissa (myytit, klassikot, tarinallistaminen)#13#10- kielenhuollon kertausta, sanaston laajentamista ja vaikeita kielen rakenteita#13#10- luetun ymmärtämistä, tekstien selittämistä, kirjoitelmia#13#10- erilaisten vuorovaikutustilanteiden harjoittelua#13#10- suomalaista nykykirjallisuutta, kuten novelleja, lyhytproosaa, runoja, romaanikatkelmia sekä kokonaisteos SIIRTO 18 TO01 Tutkiva työskentely 1 lu teemaopintojen syventävä kurssi ALOPS2016 Ei Tavoitteena on, että opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja esittää johonkin aihepiiriin tai ilmiöön liittyvän dokumentoidun projektin, tutkielman, keksinnön tai muun tuotoksen. Kurssin aikana opiskelija työskentelee mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä muiden opiskelijoiden tai ulkopuolisten toimijoiden kanssa. Työskentely tapahtuu kokonaan tai osittain koulun ulkopuolisissa toimintaympäristöissä, mikä vahvistaa koulussa ja arki- ja työelämässä hankitun osaamisen välistä yhteyttä. Kurssi keskittyy tiedonalojen välisten yhteyksien hahmottamiseen sekä erityisesti kriittisen ja luovan ajattelun kehittämiseen oppiainerajat ylittävästi. Opiskelija hyödyntää työskentelyssä tieto- ja viestintäteknologiaa ja kehittää siihen liittyviä taitojaan. Kurssin keskeisillä sisällöillä on yhteys kahden tai useamman eri oppiaineen tietoihin ja taitoihin sekä aihekokonaisuuksiin. Opiskelijalle voidaan lukea hyväksi kokonaan tai osin kurssin tavoitteiden ja sisältöjen mukainen muualla hankittu osaaminen. SIIRTO 18 UE02 Maailmanlaajuinen kristinusko 1 lu syventävä kurssi ALOPS2016 Ei Kurssin tavoitteena on, että opiskelija#13#10- ymmärtää kristinuskon merkitystä, kulttuurin, yhteiskunnan ja yksilön näkökulmasta#13#10- tuntee kristinuskon keskeiset suuntaukset ja niiden syntytaustan ja pystyy vertailemaan niiden keskeisiä piirteitä#13#10- perehtyy kristinuskon erilaisiin tulkintatapoihin ja ilmenemismuotoihin eri puolilla maailmaa#13#10- osaa analysoida ja arvioida ajankohtaista kristinuskoon liittyvää keskustelua. Keskeiset sisällöt#13#10- kristinuskon asema ja vuorovaikutus ympäröivän kulttuurin kanssa eri puolilla maailmaa #13#10- katolisen, ortodoksisen ja protestanttisen, erityisesti luterilaisen, kristillisyyden synty, erityispiirteet, eettinen ajattelu ja yhteiskunnalliset vaikutukset#13#10- karismaattinen kristillisyys ja kontekstuaalinen teologia #13#10- kristillisperäisten uskontojen pääpiirteet#13#10- uskonnon asema ja sen taustat eri puolilla Eurooppaa#13#10- ekumenia ja katsomusten dialogi#13#10- ajankohtaisia kristinuskoon liittyviä kysymyksiä ja niiden taustoja SIIRTO 18 UO02 Ortodoksisuus maailmassa 1 lu syventävä kurssi ALOPS2016 Ei Kurssin tavoitteena on, että opiskelija#13#10- tietää ortodoksisen kirkon apostolisen perinteen#13#10- tunnistaa kirkon opettajien merkityksen kirkon perinteessä#13#10- tuntee ortodoksisuuden keskeiset opilliset painotukset ja eettisen ajattelun perustan#13#10- osaa tarkastella ortodoksisen kirkon merkitystä yksilöllisestä ja yhteisöllisestä näkökulmasta#13#10- perehtyy ortodoksisuuden ja sen käytänteiden erityispiirteisiin #13#10- tuntee askeesin ja luostarilaitoksen syntyyn vaikuttaneet historialliset tekijät#13#10- tuntee ortodoksisia paikalliskirkkoja ja idän kirkon eri suuntauksia#13#10- ymmärtää ortodoksisen kirkon hallintorakenteen kehittymistä ja nykyistä toimintaa #13#10- perehtyy Suomen ortodoksisen kirkon tunnuspiirteisiin#13#10- tutustuu kirkkojen välisiin yhteyksiin. Keskeiset sisällöt #13#10- kristillisen kirkon laajeneminen#13#10- patriarkaatit ja paikalliskirkot#13#10- orientaaliset kirkot#13#10- askeesin ja luostarilaitoksen synty ja niiden yhteiskunnallinen merkitys#13#10- ortodoksinen oppi, etiikka ja antropologia synodien ja kirkon suurien opettajien kautta#13#10- ihmisen elämänkaari ja ortodoksisuus#13#10- ortodoksinen tapakulttuuri#13#10- Itä-Euroopan ortodoksisuus ja uusortodoksinen maailma#13#10- Suomen ortodoksinen kirkko ennen ja nyt#13#10- ekumenia ja uskontojen välinen vuorovaikutus SIIRTO 18 YH03 Suomi, Eurooppa ja muuttuva maailma 1 lu syventävä kurssi ALOPS2016 Ei Kurssi perehdyttää Euroopan taloudelliseen ja poliittiseen yhdentymiseen ja yksittäisen kansalaisen asemaan yhdentyvässä Euroopassa ja globalisoituvassa maailmassa. Kurssi aikana opitaan seuraamaan ajankohtaisia maailman tapahtumia. Se kannustaa osallistumaan erilaisia kansainvälisen politiikan ilmiöitä koskevaan keskusteluun. Kurssin toteuttamisessa painotetaan tutkivaa oppimista, jossa hyödynnetään mediaa ja muita monipuolisia informaatiolähteitä. Kurssin tavoitteena on, että opiskelija#13#10- hahmottaa laaja-alaisesti Euroopan unionin toimintaa sekä osaa hankkia sitä koskevaa vertailevaa tietoa #13#10- ymmärtää vaikuttamismahdollisuutensa ja osaa toimia globaalikansalaisena#13#10- osaa eritellä Euroopan yhdentymisen tarjoamia etuja ja haittoja, mahdollisuuksia ja haasteita #13#10- osaa arvioida maailman globalisoitumisen vaikutuksia oman elämänsä ja Suomen taloudellisen ja poliittisen järjestelmän kannalta#13#10- osaa eritellä kansalaisten turvallisuuteen ja kansainväliseen turvallisuus-ympäristöön liittyviä uusia uhkia ja niiden ratkaisumahdollisuuksia. Keskeiset sisällöt#13#10Eurooppalaisuus ja eurooppalainen identiteetti#13#10- arvot, poliittiset kulttuurit ja kulttuurinen moninaisuus#13#10- perusvapaudet ja kansalaisuus#13#10- Suomi ja Pohjoismaat Euroopassa#13#10Euroopan yhdentymisen tavoitteet ja toiminta#13#10- EU:n päätöksenteko ja yhteinen talous- ja rahapolitiikka sekä niiden haasteet#13#10- Suomi osana eurojärjestelmää #13#10- EU:n ja lähialueiden haasteet ja mahdollisuudet#13#10Turvallisuus ja tulevaisuuden muuttuvat haasteet#13#10- Suomen turvallisuusympäristö ja turvallisuuspolitiikka sekä uudet turvallisuusuhat#13#10- kansainvälisen yhteisymmärryksen edistäminen ja Suomi#13#10- globalisaatio, ympäristö, väestö ja kestävä tulevaisuus SIIRTO 18 ÄI06 Nykykulttuuri ja kertomukset 1 lu syventävä kurssi ALOPS2016 Ei Opiskelija oppii tarkastelemaan nykykulttuurin ilmiöitä erityisesti kertomusten ja kertomuksellisuuden näkökulmasta. Opiskelijan käsitys suomalaisesta nykykulttuurista ja sen moninaisuudesta syvenee. Opiskelija syventää tietojaan vuorovaikutusetiikasta. Kurssin tavoitteena on, että opiskelija#13#10- perehtyy ajankohtaisiin teksteihin ja ilmiöihin#13#10- syventää käsitystään kielen ja tekstien merkityksestä kulttuurissa#13#10- syventää käsitystään kertomuksista ja kertomuksellisuudesta kulttuurien keskeisenä ilmiönä sekä kerronnan ja ilmaisun keinoista#13#10- tuntee Suomen ja muiden maiden nykykirjallisuuden ja -kulttuurin keskeisiä teoksia ja teemoja#13#10- oppii toimimaan eettisesti ja rakentavasti vuorovaikutustilanteissa. Keskeiset sisällöt#13#10- ajankohtaisia kielen ja kulttuurin ilmiötä, esimerkiksi kielen ja tekstien muuttuminen digitaalisissa ympäristöissä, kieli ja identiteetti#13#10- monimuotoisten tekstien ajankohtaiset lajit, esimerkiksi teatteri, mediatekstit, elokuva, kuvat#13#10- kertomukset ja kertomuksellisuus kauno- ja tietokirjallisuudessa ja muussa kulttuurissa, intertekstuaalisuus, kuten myytit ja klassikot nykykulttuurissa #13#10- nykyteosten käsittelyä, puhe- ja kirjoitustehtäviä kurssin teemoista sekä kielenhuoltoa#13#10- dialoginen vuorovaikutus ja vuorovaikutusetiikka, myös verkossa