OHJELMA 1 Visma InCommunity Primus 4.63.32 MERKKISARJA 1 UTF8 KOULU 1 Pääkoulu SIIRTOHEADER 10 Nimi Lyhenne KOSKI-tunniste Asteikko->Nimi Tyyppi->Nimi Sisältö OPS huomautus Arvioinnin perusteet Tavoitteet Kuvaus SIIRTO 10 Studiefärdigheter och karriärplaneringsfärdigheter HUX1 101 HUX-bedömningskalan HUX gemensam utbildningsdel Centralt innehål#11• Studiefärdigheter#11• Den studerande bekantar sig med fortsatta studier och det finländska utbildningssystemet#11• Den studerande bekantar sig med hur man genomför gymnasieutbildning och/eller#11yrkesutbildning och med rutinerna inom utbildningarna#11• Den studerande bekantar sig med utbildningar inom olika branscher samt deltar i#11utbildningsbesök och utbildningsprövning HUX22#11omfattning 2-10 veckor Utbildningsdelen anses vara godkänd då den studerande har uppnått målen som fastställts för hen i den personliga studieplanen. Kunnandet bedöms med skalan godkänd/underkänd. Den studerande#11• ställer upp och utvärderar mål och önskemål som berör hens eget liv#11• kan beskriva sig själv som studerande och hur hen lär sig#11• bekantar sig med olika sätt att lära sig och förvärva kunnande#11• använder lämpliga studiemetoder#11• kan målinriktat planera sina egna studier#11• kan söka information om fortsatta studier och alternativ för arbetslivet som intresserar hen#11• bekantar sig med sina olika karriärmöjligheter även ur ett framtidsperspektiv#11• bedömer hur lämplig hen är för olika branscher#11• kan göra upp en realistisk plan för fortsatta studier och söker sig till utbildning i enlighet#11med den#11• förbereder sig för studier inom gymnasieutbildning eller yrkesutbildning#11• förstår och kan använda ett språk som är karakteristiskt för studie­ och karriärplanering. I utbildningen som handleder för examensutbildning ska den studerande utveckla sina studiefärdigheter och sina karriärplaneringsfärdigheter, såsom förmågan att arbeta och studera självständigt, förmågan att planera sina egna studier och sin tidsanvändning samt förmågan att göra val som berör studierna. Den studerande ska stödjas att komma till insikt om vilken betydelse utbildning och arbete har för hens eget liv. Utvecklingen av studiefärdigheterna och karriärplaneringsfärdigheterna är starkt kopplade till den studerandes kunskaper i undervisningsspråket och särskilt till förmågan att hantera och producera text som berör#11karriärplanering. SIIRTO 10 Arbetslivsfärdigheter och lärande i arbetslivet HUX2 102 HUX-bedömningskalan HUX valbara utbildningsdelar Centralt innehåll#11- Hur man söker arbete; att hitta en lämplig arbetsplats, göra en arbetsansökan, hur man fungerar under en arbetsintervju#11- Spelregler i arbetslivet#11- Kompetenskort (till exempel hygienpass, arbetssäkerhetskort)#11- Grunderna för företagsamhet#11- Den studerande bekantar sig med arbetslivet / lärande som sker i arbetslivet HUX22#11omfattning 1-20 veckor Utbildningsdelen anses vara godkänd då den studerande har uppnått målen som fastställts i den personliga studieplanen. #11Kunnandet bedöms med skalan godkänd/underkänd. Den studerande#11- känner till processen att söka arbete#11- bekantar sig med arbetsplatser som lärmiljöer#11- känner till de centrala principerna som berör arbetsliv och företagsamhet#11- kan fungera som en medlem i arbetsgemenskapen på arbetsplatsen#11- kan planera och hantera sin tidsanvändning#11- känner till sina egna rättigheter och skyldigheter på arbetsplatsen#11- känner till sina möjligheter att utveckla sin internationella kompetens och deltar i mån av möjlighet i internationell verksamhet#11- bekantar sig med de vanligaste datorprogrammen som används på en arbetsplats och med språket som behövs för att kommunicera på arbetsplatsen är medveten om framtidens utmaningar och förändringar i arbetslivet Tyngdpunkten för utbildningsdelen ska ligga på färdigheter som är centrala i arbetslivet och på att stödja lärande på arbetsplatsen. Målet är att stärka den studerandes förmåga till självstyrning samt hens färdigheter i kommunikation, interaktion och samarbete. Den studerande bekantar sig med lärande i arbetslivet. SIIRTO 10 Vardagskompetens och delaktighet i samhället HUX3 103 HUX-bedömningskalan HUX valbara utbildningsdelar Centralt innehåll#11Den studerande känner igen faktorer som hör samman med det egna välbefinnandet och kan främja sitt eget välbefinnande i vardagen. De ska basera sig på beskrivningarna av mångsidig kompetens som ingår i grunderna för utbildningen som handleder för examensutbildning. HUX22#11omfattning 1-20 veckor Utbildningsdelen anses vara godkänd då den studerande har uppnått målen som fastställts i den personliga studieplanen. Kunnandet bedöms med skalan godkänd/underkänd. Den studerande#11- utvärderar och stärker sin funktionsförmåga och sitt välbefinnande känner till vad det psykiska välbefinnandet bygger på och på vilka sätt man kan stärka det#11- utvecklar sin hushållskunskap#11- stärker den textkompetens som förutsätts i vardagen och för att vara delaktig i samhället och övar sig på att använda språket som behövs i dessa situationer#11- lär känna vilka tjänster som erbjuds i samhället och kan söka de tjänster som hen behöver#11- känner till sätt och metoder med vilka man kan påverka i samhället#11- inhämtar kunskaper och färdigheter som stöd för sina ekonomiska beslut#11- planerar och gör val samt fattar beslut i vardagen och reflekterar över möjligheterna och förutsättningarna för självständigt boende#11- känner till hur man agerar på ett tryggt, ansvarsfull och hållbart sätt i studie- och boendemiljön#11- bekantar sig med olika fritidsaktiviteter med hjälp av motion, konst, kultur eller andra evenemang. I utbildningsdelen ska tyngdpunkten ligga på att stärka den studerandes färdigheter i vardagen och förmåga att vara delaktig i samhället. Att stärka förmågan att fungera i vardagen och främja delaktigheten i samhället ses som åtgärder som främjar den studerandes hälsa och välbefinnande samt delaktighet. Målet är också att stärka den textkompetens som behövs för vardagsfärdigheter och för att delta i samhället. SIIRTO 10 Valbara utbildningsdelar HUX4 104 HUX-bedömningskalan HUX valbara utbildningsdelar Den studerande kan i enlighet med sin personliga studieplan och utifrån sina egna individuella behov, intressen och färdigheter avlägga valbara utbildningsdelar ur utbildningsanordnarens lokala utbud och/eller det övriga regionala eller nationella utbudet. De valbara utbildningsdelarna kan bestå av en eller flera delar. För studerande vars modersmål är något annat språk än studiespråket kan man ordna undervisning i det egna modersmålet. De valbara studierna kan också innehålla till exempel frivilligarbete inom organisationer och därtill hörande kurser. HUX22#11omfattning 1-10 veckor Utbildningsdelen anses vara godkänd då den studerande har uppnått målen som fastställts i den personliga studieplanen. Kunnandet bedöms med skalan godkänd/underkänd. SIIRTO 10 Valbar utbildningsdel period 1 HUX4.1 104.1 (egen kod) HUX-bedömningskalan HUX valbar utbildningsdel period Den studerande kan i enlighet med sin personliga studieplan och utifrån sina egna individuella#11behov, intressen och färdigheter avlägga valbara utbildningsdelar ur utbildningsanordnarens#11lokala utbud och/eller det övriga regionala eller nationella utbudet. De valbara utbildningsdelarna#11kan bestå av en eller flera delar. För studerande vars modersmål är något annat språk än#11studiespråket kan man ordna undervisning i det egna modersmålet. De valbara studierna kan#11också innehålla till exempel frivilligarbete inom organisationer och därtill hörande kurser. HUX22#111-10 veckor Utbildningsdelen anses vara godkänd då den studerande har uppnått målen som fastställts i den#11personliga studieplanen. Kunnandet bedöms med skalan godkänd/underkänd. SIIRTO 10 Valbar utbildningsdel period 2 HUX4.1 104.2 (egen kod) HUX-bedömningskalan HUX valbar utbildningsdel period Den studerande kan i enlighet med sin personliga studieplan och utifrån sina egna individuella#11behov, intressen och färdigheter avlägga valbara utbildningsdelar ur utbildningsanordnarens#11lokala utbud och/eller det övriga regionala eller nationella utbudet. De valbara utbildningsdelarna#11kan bestå av en eller flera delar. För studerande vars modersmål är något annat språk än#11studiespråket kan man ordna undervisning i det egna modersmålet. De valbara studierna kan#11också innehålla till exempel frivilligarbete inom organisationer och därtill hörande kurser. HUX22#111-10 veckor Utbildningsdelen anses vara godkänd då den studerande har uppnått målen som fastställts i den#11personliga studieplanen. Kunnandet bedöms med skalan godkänd/underkänd. SIIRTO 10 Studier inom yrkesutbildning och studier som förbereder för dem HUX5 105 HUX-bedömningskalan HUX valbara utbildningsdelar Centralt innehåll#11Den studerande bekantar sig med yrkesutbildningen och de krav som ställs. Den studerande väljer utifrån sina egna mål, färdigheter och intressen yrkesinriktade studier som hen avlägger som en del av den handledande utbildningen. Den studerande stärker parallellt med de yrkesinriktade studierna sina kunskaper i undervisningsspråket, sina studiefärdigheter samt sin förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik som en del av studierna. För att stärka kunskaperna i undervisningsspråket övar den studerande på multilitteracitet som behövs inom yrkesutbildningen genom att läsa och tolka samt producera olika typer av texter. #11#11I examensgrunderna fastställs kraven på yrkesskicklighet och målen för kunnandet inom de olika examensdelarna. Den studerande kan utifrån sina färdigheter och intressen välja att avlägga yrkesinriktade examensdelar eller mindre helheter av examensdelar samt gemensamma examensdelar eller delområden av dem. HUX22#11omfattning 1-30 Utbildningsdelen anses vara godkänd då den studerande har uppnått målen som fastställts i den personliga studieplanen. Kunnandet bedöms med skalan godkänd/underkänd.#11#11Om den studerande avlägger yrkesinriktade examensdelar ska de bedömas i enlighet med yrkesutbildningens lagstiftning och examensgrunder. Den utbildningsanordnare som har tillstånd att ordna yrkesutbildning ansvarar för bedömningen. Beslut om bedömningen fattas i enlighet med lagstiftningen som berör yrkesutbildningen av lärarna inom yrkesutbildningen. Den studerande#11- uppnår tillräckliga kunskaper i undervisningsspråket inom de yrkesinriktade studierna samt tillräcklig textkompetens inom olika ämnesområden (ordförråd och förmåga att förstå, tolka och producera text)#11- kan använda studiemetoder som lämpar sig för utbildning inom en viss bransch och informations- och kommunikationsteknik som stöd i studierna#11- bekantar sig med yrkesutbildningen, verksamheten och bedömningsmetoderna#11- kan bedöma hur lämplig yrkesutbildningen är som utbildningsform för hen själv avlägger sådana studier inom yrkesutbildningen (yrkesinriktade examensdelar eller gemensamma examensdelar) som är lämpliga för hen själv. Utbildningsdelen ska innehålla examensdelar från yrkesinriktade grundexamina och mindre helheter av examensdelar eller delområden av gemensamma examensdelar, utgående från den studerandes färdigheter. Det är viktigt att den studerande får tillräckligt med stöd för studierna, både i den handledande utbildningen och då hen avlägger yrkesinriktade studier under den handledande utbildningens gång. #11#11Den studerande ska stärka sina kunskaper i undervisningsspråket, sina studiefärdigheter samt sin förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik som en del av studierna. Den studerande övar på multilitteracitet som behövs inom yrkesutbildningen genom att läsa och tolka samt producera olika typer av texter. Målet är att den studerande uppnår tillräckliga kunskaper och färdigheter för yrkesinriktade studier. Målet är i synnerhet att den studerande stärker de språkfärdigheter som behövs inom yrkesutbildningen. #11#11Den studerande bekantar sig med yrkesutbildningen och de krav som ställs. Den studerande kan utifrån sina egna mål, färdigheter och intressen avlägga examensdelar och mindre helheter eller delområden av gemensamma examensdelar. Under den handledande utbildningen kan den studerande använda mer tid för att avlägga de här studierna än vad som är möjligt i den egentliga yrkesutbildningen. SIIRTO 10 Studier inom gymnasieutbildning och studier som förbereder för dem HUX6 106 HUX-bedömningskalan HUX valbara utbildningsdelar Centralt innehåll#11Man ska beakta vilka färdigheter som krävs i gymnasiet genom att fokusera på färdigheter i multilitteracitet och därtill hörande textkompetens inom olika läroämnen. Den studerandes kunskaper i undervisningsspråket ska säkerställas inom alla delområden. Särskild uppmärksamhet ska fästas vid detta då den studerande studerar enligt lärokursen svenska/finska som andraspråk. #11#11I grunderna för gymnasiets läroplan definieras innehållen i och målen för respektive läroämne. Den studerande kan utifrån sina egna färdigheter och intressen avlägga både obligatoriska och valfria studier och studieavsnitt i gymnasiet. HUX22#11omfattining 1-30 veckor Utbildningsdelen anses vara godkänd då den studerande har uppnått målen som fastställts i den personliga studieplanen. Kunnandet bedöms med skalan godkänd/underkänd.#11#11Om den studerande avlägger studier inom gymnasieutbildning ska de bedömas i enlighet med lagstiftningen för gymnasieutbildning och grunderna för gymnasiets läroplan. Den utbildningsanordnare som har tillstånd att ordna gymnasieutbildning ansvarar för bedömningen. Beslut om bedömningen fattas i enlighet med lagstiftningen som berör gymnasieutbildningen av lärarna inom gymnasieutbildningen. Den studerande#11- uppnår tillräckliga kunskaper i gymnasiets undervisningsspråk och tillräcklig textkompetens inom olika ämnesområden (ordförråd, förmåga att förstå, tolka och producera text)#11- kan använda studiemetoder som är lämpliga för läroämnet hen studerar och kan använda informations- och kommunikationsteknik som stöd i studierna#11- bekantar sig med gymnasieutbildningen, verksamheten och bedömningsmetoderna#11- kan bedöma hur lämpliga gymnasiestudier är för hen själv#11- avlägger gymnasiestudier som motsvarar hens egna intressen och mål. Utbildningsdelen ska innehålla utbildning som förbereder för gymnasieutbildning samt gymnasiestudier enligt den studerandes färdigheter. När en studerande avlägger gymnasiestudier ska hen som en del av den handledande utbildningen få stöd i att utveckla sina studiefärdigheter och sin studieförmåga. #11#11Den studerande ska stärka sina kunskaper i undervisningsspråket, sina studiefärdigheter samt sin förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik som en del av studierna. Den studerande övar på multilitteracitet som behövs i gymnasiet genom att läsa och tolka samt producera olika typer av texter. Målet är att den studerande uppnår tillräckliga kunskaper och färdigheter för gymnasiestudier. Målet är i synnerhet att hen stärker sina kunskaper i språket inom de olika ämnesområdena samt sin textkompetens inom olika läroämnen. #11#11Den studerande bekantar sig med gymnasieutbildningen och de krav som ställs. Den studerande kan utifrån sina egna mål, färdigheter och intressen välja ett eller flera studieavsnitt i gymnasiet som hen avlägger som en del av den handledande utbildningen. Under den handledande utbildningen kan den studerande använda mer tid för att avlägga studieavsnitten än vad som är möjligt i den egentliga gymnasieutbildningen. SIIRTO 10 Stärkande av grundläggande färdigheter HUX7 107 HUX-bedömningskalan HUX valbara utbildningsdelar Centralt innehåll#11Den studerande stärker sina färdigheter att söka till utbildning på andra stadiet och att avlägga utbildningen i enlighet med sina mål. I grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen eller i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen för vuxna beskrivs för respektive läroämne de innehåll och mål som den studerande behöver för att kunna avlägga studier på andra stadiet.#11#11Undervisningen ska utgå från målen och innehållen som fastställts i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen eller i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen för vuxna.#11#11Den studerandes kunskaper i undervisningsspråket, textkompetens i ämnesområdet som undervisas, inlärningsfärdigheter samt digitala färdigheter ska stödjas i all undervisning. När en studerande höjer slutvitsord från den grundläggande utbildningen i en särskild examen ska undervisningens innehåll och mål samt bedömningen genomföras i enlighet med grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen och lagstiftningen för den grundläggande utbildningen. HUX22#11omfattning 1-30 veckor Utbildningsdelen anses vara godkänd då den studerande har uppnått målen som fastställts i den personliga studieplanen. Kunnandet bedöms med skalan godkänd/underkänd.#11#11Om en studerande höjer vitsord från den grundläggande utbildningen ska de bedömas i enlighet med lagstiftningen för den grundläggande utbildningen och de bedömningskriterier för slutbedömningen som fastställts i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen (i en särskild examen som avses i 38 § i lagen om grundläggande utbildning 628/1998). Den utbildningsanordnare som har tillstånd att ordna grundläggande utbildning ansvarar för bedömningen. Beslut om bedömningen fattas i enlighet med lagstiftningen som berör den grundläggande utbildningen av lärarna inom den grundläggande utbildningen. Den studerande#11- uppnår sådana grundläggande färdigheter (läskunnighet, numeriska färdigheter och digitala färdigheter) som hen behöver för studier på andra stadiet#11- uppnår sådana kunskaper i undervisningsspråket som gör det möjligt att delta i utbildning på andra stadiet#11- utvecklar sina kunskaper i språket som är specifikt inom olika kunskapsområden och tillämpar studiemetoder som lämpar sig för ämnet som hen studerar#11- höjer vitsord från den grundläggande utbildningen i en särskild examen, om det behövs för att kunna söka till studier på andra stadiet. Målet för utbildningsdelen är att stärka den studerandes kunnande som anknyter till läskunnighet, numeriska färdigheter och digitala färdigheter. Utbildningsdelen ger också möjlighet att höja vitsord från den grundläggande utbildningens lärokurs i en särskild examen. Centralt i studierna är att stärka textkompetensen inom olika ämnesområden samt studiefärdigheterna. SIIRTO 10 Utbildningsdel som är gemensam för alla HUXRUBRIK1 HUX rubrik HUX22#11rubrik SIIRTO 10 Valbara utbildningsdelar HUXRUBRIK2 HUX rubrik HUX22#11rubrik