OHJELMA 1 Visma InCommunity Primus W4.62.24 MERKKISARJA 1 UTF8 KOULU 1 Esimerkkilän yläaste SIIRTOHEADER 12 Nimi Lyhenne Kurssinumero Tyyppi->Nimi ECTS opintopisteet Opintoviikkoja Asteikko->Nimi OPS huomautus Kuvaus Sisältö Tavoitteet Arvioinnin perusteet SIIRTO 12 Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärä AI7 210 luva21 oppiaine Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 Suomen/ruotsin kielen opintojen (20 op) tavoitteena on parantaa opiskelijoiden valmiuksia opiskella lukiokoulutuksessa suomen/ruotsin kielellä. Erityisesti tavoitteena on vahvistaa opiskelijoiden monilukutaitoa, jolla tarkoitetaan erilaisten viestien tulkinnan, tuottamisen ja arvottamisen taitoja. Monilukutaito luo perustan ajattelutaidoille ja kyvylle hankkia, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa erilaisissa monimediaisissa oppimisympäristöissä ja -tilanteissa. Monilukutaito on osa kaikkien oppiaineiden opiskelua lukiokoulutukseen val-mistavassa koulutuksessa. Oppiminen etenee perustaitojen hallinnasta kohti laaja-alaisia tekstien ymmärtämis- ja tuottamistaitoja. Opiskelijaa ohjataan ymmärtämään ja hallitsemaan eri oppiaineille tyypillisiä tapoja käsitteellistää ja ilmaista asioita. Opiskelijat saavat valmiuksia välittää hankkimaansa tietoa, etsiä ratkaisuja ongelmiin ja tuottaa uutta tietoa monessa eri muodossa ja eri välinein. Opetus mahdollistaa opiskelijan viestintätaitojen kehittymisen monimediaisissa ja teknologisesti tuetuissa oppimisympäristöissä ja tukee erilaisten tekstien tulkintaa, käyttämistä ja tuottamista sekä yksin että yhdessä muiden kanssa. Monilukutaitoa kehitetään koko lukiokoulutukseen valmistavan koulutuksen ajan, ei ainoastaan suomen/ruotsin kielen opetuksessa.Suomen/ruotsin kielen opetuksessa korostuvat viestinnällisyys sekä toiminnallisuus eli se, miten erilaisissa kielenkäyttötilanteissa toimitaan ja mihin kieltä käytetään. Lukiokoulutukseen valmistavassa koulutuksessa vahvistetaan perus-opetuksen aikana opittuja sisältöjä sekä annetaan valmiuksia lukio-opintoja varten. Opetuksessa tuetaan kielitaidon eri osa-alueiden sekä eri tiedonalojen kielen kehittymistä.Lukiokoulutukseen valmistavassa koulutuksessa varmistetaan, että opiskelija on saavuttanut perusopetuksen suomi toisena kielenä -oppimäärän tavoitteet. Suomen/ruotsin kielen opetuksen perusoletuksena lukiokoulutukseen valmistavassa koulutuksessa onkin, että opiskelija hallitsee kehittyvän peruskielitaidon eli osaa toimia tarkoituksenmukaisella tavalla erilaisissa kielenkäyttötilanteissa, osaa tulkita puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä kriittisesti sekä käyttää kieltä monipuolisesti ja luovasti, tuntee kirjallisuutta ja kulttuuria, rakentaa monikielistä ja -kulttuurista identiteettiään sekä osaa arvioida ja käyttää kielellisiä valmiuksiaan kaiken oppimisen tukena. Lukiokoulutukseen valmistavan koulutuksen aikana näitä taitoja syvennetään ja varmistetaan.#11Koulutuksen alussa opiskelijan kielitaidon osa-alueet kartoitetaan ja opiskeli-jalle asetetaan oppimistavoitteet siten, että opiskelijan kielitaitoprofiili kehittyy tasaisesti. Kielitaito koostuu tulkintataidoista eli kuullun ja luetun ymmärtämi-sestä sekä tuottamistaidoista eli puhumisesta ja kirjoittamisesta. Näihin kaikkiin osa-alueisiin sisältyy sanaston ja rakenteiden hallinta. Lukiokoulutukseen valmistavan koulutuksen päättyessä opiskelijalla tulisi olla toimiva tai sujuva peruskielitaito (kielitaidon tasojen kuvausasteikon taso B1). Kielitaidon eri osa-alueiden osaamista kuvaava kielitaitoprofiili voi kuitenkin vaihdella opiskelijakohtaisesti. Opiskelijalle annetaan monipuolista sanallista palautetta hänen edistymises-tään kielitaidon eri osa-alueilla, jotta opiskelijalle muodostuu realistinen käsitys omasta kielitaidostaan.Opiskelijaa ohjataan suhteuttamaan omaa osaamistaan kehittyvän kielitaidon kuvausasteikon taitotasoihin (liite 1) sekä asettamaan omia tavoitteitaan, arvioi-maan taitojensa kehittymistä ja kehittää niitä edelleen. Lukiokoulutukseen valmistavassa koulutuksessa opiskellaan ensisijaisesti lukiossa vaadittavia valmiuksia ja taitoja, erityisesti tekstitaitoja ja tiedonalojen kieltä. Eri aineryhmien tavoitteiden saavuttamista ei arvioida numeerisesti, koska tavoitteet ja sisällöt painottuvat opiskelijan henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa hänen tarpeidensa mukaisesti. Lukiokoulutukseen valmistavasta koulutuksesta saatavalla todistuksella ei myöskään pyritä lukioon, vaan opiskelija hakee lukion aloituspaikkaa yhteishaussa. Kukin opintojakso arvioidaan asteikolla suoritettu–hylätty.Lukiokoulutukseen valmistavan koulutuksen valinnaisiin opintoihin voi sisältyä pakollisia ja valtakunnallisia valinnaisia opintoja. Lukiokoulutukseen valmistavassa koulutuksessa voidaan järjestää valinnaisia opintoja myös niissä lukion oppiaineissa, joita ei opiskella perusopetuksessa. Valinnaisina opintoina suoritetut lukiokoulutuksen opinnot merkitään todistukseen lukion opetussuunnitelman mukaisesti. Perusopetuksen opintojen suorittaminen ja arvosanojen korottaminen on mahdollista lukiokoulutukseen valmistavan koulutuksen aikana yhteistyössä perusopetusta antavien koulujen kanssa. SIIRTO 12 Äidinkieli ja kirjallisuus LVAIK 209 luva21 väliotsikko Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 Suomen/ruotsin kielen opintojen (20 op) tavoitteena on parantaa opiskelijoiden valmiuksia opiskella lukiokoulutuksessa suomen/ruotsin kielellä. Erityisesti tavoitteena on vahvistaa opiskelijoiden monilukutaitoa, jolla tarkoitetaan erilaisten viestien tulkinnan, tuottamisen ja arvottamisen taitoja. Monilukutaito luo perustan ajattelutaidoille ja kyvylle hankkia, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa erilaisissa monimediaisissa oppimisympäristöissä ja -tilanteissa. #11#11Monilukutaito on osa kaikkien oppiaineiden opiskelua lukiokoulutukseen valmistavassa koulutuksessa. Oppiminen etenee perustaitojen hallinnasta kohti laaja-alaisia tekstien ymmärtämis- ja tuottamistaitoja. Opiskelijaa ohjataan ymmärtämään ja hallitsemaan eri oppiaineille tyypillisiä tapoja käsitteellistää ja ilmaista asioita. Opiskelijat saavat valmiuksia välittää hankkimaansa tietoa, etsiä ratkaisuja ongelmiin ja tuottaa uutta tietoa monessa eri muodossa ja eri välinein. Opetus mahdollistaa opiskelijan viestintätaitojen kehittymisen monimediaisissa ja teknologisesti tuetuissa oppimisympäristöissä ja tukee erilaisten tekstien tulkintaa, käyttämistä ja tuottamista sekä yksin että yhdessä muiden kanssa. Monilukutaitoa kehitetään koko lukiokoulutukseen valmistavan koulutuksen ajan, ei ainoastaan suomen/ruotsin kielen opetuksessa. #11#11Suomen/ruotsin kielen opetuksessa korostuvat viestinnällisyys sekä toiminnallisuus eli se, miten erilaisissa kielenkäyttötilanteissa toimitaan ja mihin kieltä käytetään. Lukiokoulutukseen valmistavassa koulutuksessa vahvistetaan perusopetuksen aikana opittuja sisältöjä sekä annetaan valmiuksia lukio-opintoja varten. Opetuksessa tuetaan kielitaidon eri osa-alueiden sekä eri tiedonalojen kielen kehittymistä. #11#11Lukiokoulutukseen valmistavassa koulutuksessa varmistetaan, että opiskelija on saavuttanut perusopetuksen suomi toisena kielenä -oppimäärän tavoitteet. Suomen/ruotsin kielen opetuksen perusoletuksena lukiokoulutukseen valmistavassa koulutuksessa onkin, että opiskelija hallitsee kehittyvän peruskielitaidon eli osaa toimia tarkoituksenmukaisella tavalla erilaisissa kielenkäyttötilanteissa, osaa tulkita puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä kriittisesti sekä käyttää kieltä monipuolisesti ja luovasti, tuntee kirjallisuutta ja kulttuuria, rakentaa monikielistä ja -kulttuurista identiteettiään sekä osaa arvioida ja käyttää kielellisiä valmiuksiaan kaiken oppimisen tukena. Lukiokoulutukseen valmistavan koulutuksen aikana näitä taitoja syvennetään ja varmistetaan. #11#11Koulutuksen alussa opiskelijan kielitaidon osa-alueet kartoitetaan ja opiskelijalle asetetaan oppimistavoitteet siten, että opiskelijan kielitaitoprofiili kehittyy tasaisesti. Kielitaito koostuu tulkintataidoista eli kuullun ja luetun ymmärtämisestä sekä tuottamistaidoista eli puhumisesta ja kirjoittamisesta. Näihin kaikkiin osa-alueisiin sisältyy sanaston ja rakenteiden hallinta. Lukiokoulutukseen valmistavan koulutuksen päättyessä opiskelijalla tulisi olla toimiva tai sujuva peruskielitaito (kielitaidon tasojen kuvausasteikon taso B1). Kielitaidon eri osa-alueiden osaamista kuvaava kielitaitoprofiili voi kuitenkin vaihdella opiskelijakohtaisesti. SIIRTO 12 LUKIOKOULUTUKSEEN VALMISTAVASSA KOULUTUKSESSA ALKAVA KIELI LVAK 232 luva21 oppiaine Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 Opetuksen päätavoitteena on tutustuttaa opiskelija uuteen lukiokoulutuksessa alkavaan kieleen, sen kielialueisiin ja kulttuureihin. Lisäksi tavoitteena on, että opiskelija #11#11• saa tuntuman kielen perussanastoon ja -rakenteisiin #11• selviytyy yksinkertaisista vuorovaikutustilanteista ja osaa kertoa itsestään ja arkielämästään #11• pystyy kirjoittamaan lyhyitä viestejä tutuissa arkielämän tilanteissa. #11#11Tavoitetasona on lukiokoulutukseen valmistavassa koulutuksessa alkava oppimäärä A1.2. Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön sekä monipuolisiin arviointimenetelmiin,#11esimerkiksi kirjallisiin ja suullisiin kokeisiin, suulliseen ilmaisuun tai muihin#11näyttötapoihin. Oppimista tukevaa arviointia toteutetaan myös opiskelijan#11itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin sekä arviointi- ja kehityskeskustelujen avulla.#11Kokeissa tai vastaavissa näytöissä suositaan lähteiden ja apuvälineiden käyttöä.#11Lukion vieraiden kielten ja toisen kotimaisen kielen opetussuunnitelmien (Opetushallitus 2019) mukaista kieliprofiilityöskentelyä voidaan hyödyntää osana opintoja.#11Opintojakso arvioidaan asteikolla suoritettu–hylätty SIIRTO 12 Biologia ja maantiede LVBG 225 luva21 pakollinen moduuli 1 1/2 Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 Keskeiset sisällöt#11• biologian tutkimustaidot, luonto ja ekosysteemi, elämä ja evoluutio, ihminen,#11yhteinen ympäristö#11• maantieteelliset taidot, Suomen, Euroopan ja maailman jäsentäminen, yhteinen ympäristö#11• luonnon tutkimisen taitoja Moduulin tavoitteena on, että opiskelija#11• perehtyy oppiaineiden keskeisiin ilmiöihin ja niitä kuvaaviin käsitteisiin#11• tutustuu luonnon ja ympäristön erityispiirteisiin. SIIRTO 12 Fysiikka ja kemia LVFYKE 226 luva21 pakollinen moduuli 1 1/2 Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 Keskeiset sisällöt#11• liike ja voima, värähdys- ja aaltoliike, lämpö, sähkö, luonnon rakenteet#11• ilma ja vesi, raaka-aineet ja tuotanto, elollinen luonto ja yhteiskunta#11• luonnon tutkimisen taitoja Moduulin tavoitteena on, että opiskelija#11• perehtyy oppiaineiden keskeisiin ilmiöihin ja niitä kuvaaviin käsitteisiin sekä#11kertaa oppiaineiden keskeisiä käsitteitä#11• harjaantuu fysiikan ja kemian opetukseen liittyvien ohjeiden sekä esitystavan#11ja merkkikielen ymmärtämiseen SIIRTO 12 Historia ja yhteiskuntaoppi LVHIYH 227 luva21 oppiaine Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 Historian ja yhteiskuntaopin opinnot syventävät opiskelijan tietoja Suomen historiasta ja suomalaisesta yhteiskunnasta sekä antavat opiskelijalle työkaluja#11erilaisten yhteiskunnallisten ilmiöiden itsenäiseen arvioimiseen ja tutkimiseen.#11Historian opinnot liittyvät Suomen historiaan sekä sen eurooppalaisiin ja kansainvälisiin yhteyksiin. Opinnot syventävät perusopetuksen tietoja ja taitoja ja johdattavat opiskelijoita lukion historian ja yhteiskuntaopin moduulien tavoitteisiin ja#11sisältöihin. Opetuksessa harjaannutetaan yhteiskuntaopille ja historialle ominaisia opiskelu- ja tekstitaitoja. Arvioinnissa käytetään joustavia ja monipuolisia menetelmiä. Oppimispäiväkirjat,#11prosessitehtävät eri aiheista, esitelmät, referaatit, esseet ja pienoistutkielmat ovat#11yhteiskunta- ja kulttuurituntemukseen soveltuvia menetelmiä. Käsitteen määrittelytehtävät voivat olla osa oppimista tukevaa arviointia. Lukiolle tyypillisiä kokeita#11käytetään oppimistehtävinä. Opintojakso arvioidaan asteikolla suoritettu–hylätty SIIRTO 12 Historian perusteita LVHY1 228 luva21 pakollinen moduuli 2 1 Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 • kulttuurihistorian kausia ja käännekohtia pääpiirteittäin keräily- ja pyyntikulttuurista jälkiteolliseen aikaan ja yksilöllistymiseen #11• muuttoliikkeet osana ihmiskunnan historiaa #11• historian tekstien lukeminen ja kirjoittaminen: käsitteiden avaaminen ja omien sanastojen tekeminen, tekstin rakennepiirteet, kuvien, karttojen ja tilastojen ymmärtäminen ja tulkitseminen eri sisältöjen yhteydessä Moduulin tavoitteena on, että opiskelija#11• tuntee kulttuurin peruskäsitteitä#11• tuntee Euroopan ja maailman kulttuurien tärkeimpiä käännekohtia ja osaa#11suhteuttaa nykyajan ilmiöitä historialliseen kehitykseen#11• tuntee erilaisia syitä, jotka ovat johtaneet muuttoliikkeisiin – taloudelliset ja#11poliittiset syyt, konfliktit, ympäristölliset syyt#11• tuntee historialle ja kulttuurihistorialle ominaisia tekstilajeja. SIIRTO 12 Suomen yhteiskunta ja kulttuurit LVHY2 229 luva21 pakollinen moduuli 2 1 Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 • valta ja vaikuttaminen: valta ja erilaiset vallankäytön muodot, suomalainen demokratia ja poliittinen järjestelmä ja aktiivinen kansalaisuus #11• kansalaisen taloustaito #11• oikeusvaltio: perusoikeudet, vallan kolmijako (-oppi) ja kansalaisuus #11• Suomen kulttuurihistoria ja kansallisvaltion rakentaminen 1800-luvulla #11• suomalaisia perinteitä ja tapakulttuuria sekä niiden muotoutuminen vuorovaikutuksessa muiden kulttuurien kanssa #11• Suomi osana Pohjoismaita, Eurooppaa ja maailmaa #11• moninainen Suomi: vähemmistöt Suomessa #11• yhteiskuntaan liittyvien käsitteiden avaaminen ja käsitteiden määrittelyharjoitukset kaikkiin sisältöihin liittyen Moduulin tavoitteena on, että opiskelija#11• ymmärtää kulttuurista moninaisuutta sekä kulttuurista vuorovaikutusta ja#11kehittää kulttuurista kompetenssiaan#11• tuntee suomalaista yhteiskunta- ja talousjärjestelmää koskevia peruskäsitteitä, joiden avulla hän voi käsitellä ja arvioida yhteiskunnallista tietoa ja#11toimia aktiivisena kansalaisena#11• tuntee Suomen kieli- ja kulttuuriryhmiä ja niiden historiaa#11• oppii tuntemaan kansainvälisten suhteiden ja kansainvälisten järjestöjen toiminnan perusteet#11• osaa lukea ja tulkita yhteiskuntaopille ominaisia tiedon esittämistapoja ja#11• tuottaa itse yhteiskuntaopille ominaisia tekstejä. SIIRTO 12 Kielitaito osana opiskelua ja muita elämänalueita LVKA1 237 luva21 pakollinen moduuli 2 1 Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 • perusrakenteiden vahvistaminen sekä puheen ja kirjoittamisen käytänteiden#11harjoittelua#11• opiskeluun ja muihin itselle tärkeisiin elämänalueisiin liittyvä kirjallinen ja#11suullinen harjoittelu#11• oman esityksen tuottaminen ja muokkaaminen myös vertaispalautetta hyödyntäen#11• oman kieliprofiilin laatiminen Moduulin tavoitteena on, että opiskelija#11• tekee yhdessä opettajan kanssa opintojen alussa arvion omista lähtökohdistaan ja erityisesti omista opiskelutaidoistaan#11• ottaa vastuun oman kielitaitonsa kehittämisestä#11• pystyy keskustelemaan moduulin aihepiirin liittyvistä teemoista sekä tuottamaan niistä suppean kirjallisen esityksen. SIIRTO 12 Arkipäivän vuorovaikutusta LVKA2 238 luva21 pakollinen moduuli 2 1 Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 • vuorovaikutus- ja asiointiharjoitukset erilaisissa kasvokkaisissa ja monimediaisissa viestintätilanteissa, esim. ostoksilla, viranomaisissa, lääkärissä#11sekä liikenne-, majoitus- ja ateriapalveluita käytettäessä#11• erilaisia suullisia harjoituksia yksin ja ryhmässä#11• oman tuotoksen muokkaaminen palautetta hyödyntäen Moduulin tavoitteena on, että opiskelija#11• selviytyy erilaisista jokapäiväisistä kielenkäyttötilanteista#11• osaa tuottaa suullisesti kertomuksen, kuvauksen, ohjeen ja perustellun mielipiteen#11• puhuu ja kirjoittaa tilanteen mukaisesti#11• kehittää vuorovaikutustaitoja#11• harjoittelee vertaispalautteen antamista SIIRTO 12 Mediat LVKA3 239 luva21 pakollinen moduuli 2 1 Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 Keskeiset sisällöt#11• suppea tutkielma projekti tai portfolio aiheesta, joka liittyy yhteiskuntatietouteen tai kulttuurintuntemukseen tai luonnontieteisiin#11• opintojen loppuvaiheessa kieliprofiilin täydentäminen tarpeen mukaan Moduulin tavoitteena on, että opiskelija#11• hallitsee perustiedot medioista ja osaa käyttää viestintävälineitä monipuolisesti#11• osaa etsiä tietoa erilaisista lähteistä#11• osaa hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa opiskelussaan. SIIRTO 12 Kieleen tutustuminen LVKB1 233 luva21 pakollinen moduuli 2 1 Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 • henkilötietojen ja itseä koskevien perustietojen antaminen#11• tervehdykset, keskustelun aloittaminen, kuulumisista kertominen, kysyminen#11ja vastaaminen#11• rutiininomaisten viestien lukeminen ja kirjoittaminen Moduulin tavoitteena on, että opiskelija#11• omaksuu kielen perusäänteitä, intonaatiota sekä alkeistason perussanastoa#11ja -rakenteita taitotasolla A1.1#11• ymmärtää tuttavallista puhetta ja käyttää tavallisia puheilmauksia rutiininomaisissa arkipäivän vuorovaikutustilanteissa#11• hahmottaa yksinkertaisen kirjoitetun viestin aihepiirin ja osaa kirjoittaa yksinkertaisia, rutiininomaisia viestejä. SIIRTO 12 Asioiminen ja harrastukset LVKB2 234 luva21 pakollinen moduuli 2 1 Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 • tiedustelujen tekoa, puhelin- tai chat-asiointia#11• erilaisten arkipäivän palvelujen käyttöä, kaupassa asiointia, liikennevälineissä#11käyttäytymistä#11• harrastuksiin ja vapaa-ajan viettoon liittyviä vuorovaikutustilanteita#11• A1.1 - A1.3 - tasoiset tekstit Moduulin tavoitteena on, että opiskelija#11• oppii arkielämän keskeistä sanastoa ja ilmauksia#11• tutustuu perustason A1.1 - A1.2 kielenkäytölle tyypillisiin lauserakenteisiin ja#11teksteihin#11• oppii työskentelemään pareittain tai ryhmässä#11• oppii käyttämään kieltä erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa. SIIRTO 12 Elinympäristö ja sosiaaliset verkostot LVKB3 235 luva21 pakollinen moduuli 2 1 Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 Keskeiset sisällöt#11• A1.2-tasoisten tekstien ymmärtämisen ja tuottamisen harjoittelu#11• kaksikielisiin ilmiöihin tutustuminen erilaisissa ympäristöissä#11• opiskelijan elinympäristöstä kertova suppea kirjallinen tai suullinen esitys Moduulin tavoitteena on, että opiskelija#11• oppii kirjallisesti ja suullisesti kuvailemaan elinympäristöstään, lähipiiristään#11ja ystävistään#11• oppii havainnoimaan kaksikielistä ympäristöä Suomessa#11• oppii tekemään yksinkertaista tiedonhakua kohdekielellä. SIIRTO 12 Matematiikka LVMA 224 luva21 pakollinen moduuli 2 1 Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 Keskeiset sisällöt#11• luvut ja laskutoimitukset, algebra, funktiot, geometria, todennäköisyys ja#11tilastot Moduulin tavoitteena on, että opiskelija#11• vahvistaa perusopetuksessa hankittuja matemaattisia taitojaan ja kertaa#11oppiaineiden keskeisiä käsitteitä#11• harjaantuu matematiikan opetukseen liittyvien ohjeiden sekä matemaattisen#11esitystavan sekä sanallisten tehtävien ymmärtämiseen SIIRTO 12 OPISKELIJAN OMA ÄIDINKIELI LVMAI 240 luva21 oppiaine Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 Opetuksen päätavoitteena on, että opiskelija ylläpitää ja kehittää oman äidinkielen taitoaan ja saa yleiskuvan kieliyhteisönsä kulttuuripiirteistä.#11Opiskelijan oman äidinkielen taito kartoitetaan ja tulosten perusteella laaditaan#11kullekin opiskelijalle henkilökohtainen opiskelusuunnitelma. Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön sekä monipuolisiin arviointimenetelmiin,#11esimerkiksi kirjallisiin ja suullisiin kokeisiin, suulliseen ilmaisuun tai muihin#11näyttötapoihin. Oppimista tukevaa arviointia toteutetaan myös opiskelijan itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin sekä arviointi- ja kehityskeskustelujen avulla. Opintojakso arvioidaan asteikolla suoritettu–hylätty. SIIRTO 12 Kieli ja identiteetti LVMAI1 241 luva21 pakollinen moduuli 2 1 Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 Keskeiset sisällöt#11• luetun ja kuullun ymmärtämisen harjoituksia autenttista materiaalia käyttäen#11(esimerkiksi elokuva, sanomalehtiartikkeli, kaunokirjallinen teos, uutiset)#11• johonkin oman kulttuuripiirin teokseen perehtyminen ja siitä kertominen#11suullisesti tai kirjallisesti Moduulin tavoitteena on, että opiskelija#11• oppii tuntemaan oman kielialueensa kehityksen vaiheita#11• arvostaa omaa kielellistä kulttuuriaan ja ymmärtää sen merkityksen itselleen#11ja tulevaisuudelleen#11• tuntee kielialueensa keskeisiä teoksia ja teemoja#11• ymmärtää kaksi- ja monikielisyyden merkityksen identiteetilleen ja omalle#11kehitykselleen. SIIRTO 12 Kirjoittaminen ja nykykulttuuri LVMAI2 242 luva21 pakollinen moduuli 2 1 Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 Keskeiset sisällöt#11• kieliyhteisön kulttuurisiin ilmiöihin tutustuminen autenttisen materiaalin avulla#11• kirjallisen referaatin tai analyysin laatiminen opiskelijan valitsemasta#11aiheesta Moduulin tavoitteena on, että opiskelija#11• tutustuu monipuolisesti kieliyhteisönsä nykykulttuuriin ja samalla kehittää#11oman äidinkielen kirjoittamisen taitojaan#11• pystyy ilmaisemaan itseään kirjallisesti ja suullisesti#11• tunnistaa tekstilajeja ja perehtyy oppiaineiden keskeisiin käsitteisiin omalla#11äidinkielellään. SIIRTO 12 Puheviestinnän taitojen syventäminen LVMAI3 243 luva21 pakollinen moduuli 2 1 Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 Keskeiset sisällöt#11• vuorovaikutustilanteiden ominaispiirteitä#11• erilaisia vuorovaikutus- ja vertaisarviointitilanteita (haastattelu, väittely, kommentointi)#11• suullisen esitelmän pitäminen, vertaispalautteen antaminen ja vastaanottaminen Moduulin tavoitteena on, että opiskelija#11• kehittää ilmaisuvarmuuttaan esiintymistilanteissa ja ryhmätyöskentelyssä#11• pystyy arvioimaan puheviestinnän merkitystä ihmissuhteissa ja opiskelussa#11• harjoittelee luontevaa ääntämistä ja intonaatiota. SIIRTO 12 Matematiikka, fysiikka, kemia, biologia, maantiede LVMFKBM 223 luva21 oppiaine Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 Matemaattis-luonnontieteellisten aineiden opinnoissa syvennetään perusopetuksen oppimäärään sisältyviä tietoja ja taitoja painottaen kyseisen tiedonalan#11käsitteiden ja sanaston hallintaa. Tiedollisesti varmistetaan perusopetuksen#11oppimäärän ydinasioiden osaaminen sekä valmistaudutaan lukiossa vaadittavaan#11opiskelutekniikkaan matematiikassa ja luonnontieteissä. Opintojen aikana arvioidaan, minkä laajuinen oppimäärä lukio-opinnoissa matematiikassa, fysiikassa ja#11kemiassa on tarkoituksenmukainen opiskelijalle.#11Toinen luonnontieteellisten aineiden moduuleista tulee yhdistää jonkin suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän moduulin kanssa. Arvioinnissa käytetään monipuolisia arviointimenetelmiä. Opiskelijat oppivat tuntemaan lukiolle ominaisia arviointimenetelmiä. Opintojakso arvioidaan asteikolla#11suoritettu–hylätty. SIIRTO 12 Muut kielet LVMUUTK 244 luva21 väliotsikko Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 Muiden kielten opinnot voivat lukiokoulutukseen valmistavassa koulutuksessa muodostua yhden tai useamman kielen opinnoista. Valittavia opintoja ovat toisen kotimaisen kielen, vieraiden kielten ja mahdollisuuksien mukaan opiskelijan oman äidinkielen opinnot. Muiden kielten opinnoista koulutuksen järjestäjän tulee tarjota yhteensä vähintään kuusi opintopistettä. SIIRTO 12 Opinto-ohjaus LVOP 231 luva21 pakollinen moduuli 4 2 Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 Keskeiset sisällöt#11• henkilökohtainen opiskelusuunnitelma#11• opiskelu- ja ongelmanratkaisutaidot#11• oppiminen erilaisissa oppimisympäristöissä#11• tiedonhankinta ja tiedonkäsittelytaidot#11• suulliset ja kirjalliset viestintätaidot#11• tieto- ja viestintätekniset taidot#11• itsenäiset työskentelytaidot#11• vuorovaikutustaidot ja yhteistoiminnallisen oppimisen taidot#11• itsearviointi- ja vertaisarviointitaidot#11• suomalainen koulutusjärjestelmä Moduulin tavoitteena on, että opiskelija oppii#11• asettamaan opiskelulleen tavoitteita#11• laatimaan opiskelusuunnitelman ja sitoutumaan siihen#11• tiedostamaan mahdollisuuden korottaa perusopetuksen arvosanoja#11• tiedostamaan mahdollisuuden suorittaa lukio-opintoja#11• erilaisia työskentely- ja opiskelutapoja#11• tietojen ja taitojen syvällistä ja pitkäjänteistä oppimista#11• ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan ja tietää, miten siihen voi vaikuttaa#11• hyödyntämään opinnoissaan tieto- ja viestintäteknologiaa sekä kirjastojen tarjoamia palveluita#11• työskentelemään itsenäisesti ja yhteistyössä muiden opiskelijoiden kanssa#11• toimimaan joustavasti ja kannustavasti vuorovaikutustilanteissa#11• suunnittelemaan jatko-opintoja lukiokoulutuksessa tai muussa oppilaitoksessa#11• käyttämään monipuolisesti tietolähteitä ja hakupalveluita opintojensa suunnittelussa ja jatkokoulutuskohteiden haussa#11• hakemaan lukiokoulutukseen tai muihin jatko-opintoihin. SIIRTO 12 Opinto-ohjaus LVOPO 230 luva21 oppiaine Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 Ohjaustoiminnalla tuetaan opiskelijan opiskelua lukiokoulutukseen valmistavan#11koulutuksen kaikissa vaiheissa. Ohjaus toteutetaan yhteistyössä opinto-ohjaajan, aineenopettajien ja muun opiskeluhuollon kanssa. Ohjaus auttaa opiskelijaa#11suunnittelemaan opintojaan ja tekemään omien tavoitteidensa mukaisia lukiokoulutusta koskevia valintoja ja ratkaisuja. Opinto-ohjauksen tavoitteena on, että opiskelijaa ohjataan ymmärtämään#11• ohjauksen tarkoitusta koulutuksen aikana#11• henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman merkitys sekä seuraamaan ja arvioi-maan sen toteutumista#11• lukiokoulutukseen valmistavan koulutuksen kokonaisuus ja siihen sisältyvät valintamahdollisuudet#11• oman työskentelyn ja opiskelutaitojen arvioimista ja kehittämään sitä#11• suomalaista koulutusjärjestelmää#11 • suomalaisen lukiokoulutuksen erityispiirteitä ja opiskelukulttuuria#11• hakumenettelyä jatko-opintoihin. Opiskelijoiden itse- ja vertaisarviointeja hyödynnetään tehtäessä kokonaisarvioita#11opiskelijan opinnoissa suoriutumisesta ja motivoitumisesta lukiokoulutuksessa#11opiskeluun. Opintojakso arvioidaan asteikolla suoritettu–hylätty. SIIRTO 12 PERUSOPETUKSESSA ALKANUT KIELI LVPOAK 236 luva21 oppiaine Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 Opetuksen päätavoitteena on vahvistaa perusopetuksessa tai muualla saatua toisen kotimaisen tai vieraan kielen taitoa. #11#11Lisäksi tavoitteena on, että opiskelija #11#11• osaa viestiä kohdekielelle ja sen kulttuurille ominaisella tavalla #11• osaa arvioida kielitaitoaan suhteissa tavoitteisiin #11• tuntee omat vahvuutensa ja kehittymistarpeensa viestijänä ja kielen opiskelijana #11• osaa kehittää kielitaitoaan tarkoituksenmukaisin strategioin #11• ymmärtää opiskeltavan kielen merkityksen oman tulevaisuuden kannalta sekä sen merkityksen Suomelle ja kansainvälisesti. #11#11Opetuksen tavoitetason määrittelyssä hyödynnetään perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 määriteltyjä tavoitetasoja. Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön sekä monipuolisiin arviointimenetelmiin,#11esimerkiksi kirjallisiin ja suullisiin kokeisiin, suulliseen ilmaisuun tai muihin#11näyttötapoihin. Oppimista tukevaa arviointia toteutetaan myös opiskelijan#11itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin sekä arviointi- ja kehityskeskustelujen avulla.#11Kokeissa tai vastaavissa näytöissä suositaan lähteiden ja apuvälineiden käyttöä.#11Lukion vieraiden kielten ja toisen kotimaisen kielen opetussuunnitelmien (Opetushallitus 2019) mukaista kieliprofiilityöskentelyä voidaan hyödyntää osana opintoja. Opintojakso arvioidaan asteikolla suoritettu–hylätty. SIIRTO 12 Kielitietoisuus LVS1 211 luva21 pakollinen moduuli 2 1 Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 • opiskelijan kielitaidon kartoitus #11• keskeinen morfologia tarpeen mukaan #11• syntaksin vahvistaminen ja kirjoittamistaidon kehittyminen #11• lausetyyppien, sanajärjestyksen ja rektioiden harjoittelu #11• puhutun kielen ja kirjoitetun kielen morfologiset ja syntaktiset erot sekä niiden vaikutus kielenkäyttöön Moduulin tavoitteena on, että opiskelija#11• tuntee kielitaitonsa vahvuudet ja kehittämiskohteet#11• kertaa perusopetuksen suomen kielen oppimäärän keskeisiä sisältöjä ja#11kehittää kielen rakenteen hallintaansa#11• vahvistaa morfologisen sekä sana- ja lausetason osaamistaan#11• hallitsee ne lausetason taidot, joilla vahvistetaan opiskelijan kirjoittamisen#11taitoa. SIIRTO 12 Vuorovaikutus 2 LVS10 220 luva21 pakollinen moduuli 2 1 Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 • tiedonalojen kieli: keskustelu, vuorovaikutus ja argumentointi#11• harjoitellaan tarkkaa kuvailua ja yksityiskohtaista kerrontaa: sanaston varioivuus ja idiomaattisuus.#11• harjoitellaan eri tiedonalojen käsitteiden määrittelyä kuultuna ja puhuttuna#11• neuvottelutaitojen kehittäminen#11• tiedottava ja mielipidepuheenvuoro#11• huomion kiinnittäminen siihen, mistä tekijöistä asiapuhe koostuu eli miten#11puhetta jaksotellaan#11• median viestintä: puheen ymmärtäminen nopeassa keskustelussa, jossa on#11läsnä monta puhujaa#11• läpäisevästi huomio ääntämiseen, lausepainoon ja puheen rytmiin Moduulin tavoitteena on, että opiskelija#11• kehittyy yhteistyö- ja neuvottelutaidoissa#11• kehittyy tiedottavan ja vaikuttavan puhumisen taidoissa#11• vahvistaa analysoivan kuuntelemisen taitoaan. SIIRTO 12 Digitaaliset tekstitaidot LVS11 221 luva21 pakollinen moduuli 2 1 Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 • vahvistetaan digitaalisia tekstitaitoja#11• kiinnitetään huomiota sosiaalisessa mediassa käytettyyn kieleen analysoinnin#11ja harjoittelun keinoin#11• harjoitellaan verkkosivustojen luotettavuuden vertailua#11• arvioidaan verkkotekstejä#11• tuotetaan erilaisia digitaalisia tekstejä huomioiden kuvat, videot, linkitys ja#11liikkuva kuva#11• oppija aktiivisena tiedontuottajana: oppijan pääsy (tuovat itse valitsemiaan#11tekstejä oppitunnille), osallisuus ja toimijuus suhteessa teksteihin Moduulin tavoitteena on, että opiskelija#11• tutustuu mediakulttuuriin osana omaa elämäänsä#11• tuottaa erilaisia mediatekstejä erilaisin teknologisin välinein#11• pohtii sosiaalisen median merkitystä oman elämänsä näkökulmasta. SIIRTO 12 Mediakulttuuri LVS12 222 luva21 pakollinen moduuli 2 1 Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 • mediat ja niiden ilmaisukeinot#11• median tekstien piirteitä#11• sosiaalisen median tekstit#11• vaikuttamaan pyrkivän viestinnän osatekijöiden analyysi (esim. mainosten#11kieli)#11• kuvat ja kuvanlukeminen#11• opiskelijoiden valitsemien verkkovideoiden analyysikeinoja Moduulin tavoitteena on, että opiskelija#11• tutustuu mediakulttuuriin yhteiskunnallisesta näkökulmasta#11• pohtii sosiaalisen median merkitystä yhteiskunnallisena ilmiönä. SIIRTO 12 Tekstitietoisuus LVS2 212 luva21 pakollinen moduuli 2 1 Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 • kirjoitetun kielen rakenteet tekstitasolla #11• erilajisten tekstien rakentuminen ja keinot niiden rakentamiseen, koheesio ja sidoksisuus #11• päälause, rinnasteinen ja alisteinen sivulause #11• lausekeajattelu luetun ymmärtämisen tukena Moduulin tavoitteena on, että opiskelija#11• kertaa perusopetuksen suomen kielen oppimäärän keskeisiä sisältöjä ja#11kehittää kielen rakenteen hallintaansa#11• tutustuu tekstilajien rakennepiirteisiin SIIRTO 12 Eri tiedonalojen kieli LVS3 213 luva21 pakollinen moduuli 2 1 Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 Keskeiset sisällöt#11• eri tiedonalojen tyypilliset käsitteet, määritelmät ja tekstilajit#11• eri tiedonalojen tekstien rakennepiirteet#11• tietotekstien käsitesisällöt omassa puheessa#11• tietotekstien käsitteistön ymmärtäminen ja aktiivinen tuottaminen Moduulin tavoitteena on, että opiskelija#11• kehittää eri tiedonalojen kielen hallintaa#11• kehittää käsitteellisen kielen hallintaa#11• ymmärtää oppiaineiden tekstien erilaisia rakennepiirteitä ja tapoja kuvata#11ilmiöitä#11• hallitsee eri oppiaineiden tekstikäytänteitä#11• tuntee eri oppiaineiden tyypillisiä tekstilajeja. SIIRTO 12 Tekstien kirjoittaminen LVS4 214 luva21 pakollinen moduuli 1 1/2 Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 Keskeiset sisällöt#11• erilaisten arkipäivän tekstien tuottaminen, esimerkiksi blogiviesti tai muu verkkoteksti, mielipide, kommentti, kritiikki, formaali ja ei-formaali sähköposti#11• tarkka kuvailu ja yksityiskohtainen kerronta#11• sanaston varioivuus ja idiomaattisuus#11• yhdessä kirjoittaminen#11• omien ja toisten tekstien huoltaminen ja oikeakielisyys, esimerkiksi alkukirjain, välimerkit, kappalejako Moduulin tavoitteena on, että opiskelija#11• kirjoittaa erilaisia arjen tekstejä#11• ymmärtää ja tulkitsee suullisesti ja kirjallisesti erilaisia tekstejä#11• harjoittelee myös yhdessä kirjoittamista. SIIRTO 12 Eri tiedonalojen tekstien kirjoittaminen LVS5 215 luva21 pakollinen moduuli 1 1/2 Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 • opiskeluun liittyvien tekstien tuottaminen, esimerkiksi tutkielma, koevastaus,#11essee tai käsitemäärittely#11LUKIOKOULUTUKSEEN VALMISTAVAN KOULUTUKSEN OPETUSSUUNNITELMAN PERUSTEET 2021 27#11• lähteiden käyttö ja tiedon esittäminen visuaalisesti (esim. diagrammi ja taulukko)#11• käsitteiden määrittely sekä systemaattinen sanojen johtaminen#11• kielenhuolto Moduulin tavoitteena on, että opiskelija#11• ymmärtää ja tulkitsee suullisesti ja kirjallisesti eri tiedonaloille tyypillisiä#11tekstejä#11• kirjoittaa eri tiedonalojen opiskeluun liittyviä tekstejä SIIRTO 12 Vuorovaikutus 1 LVS6 216 luva21 pakollinen moduuli 2 1 Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 • suomen kielen kuuntelemisen ja puhumisen harjoittelu#11• ilmaisutaidon harjoituksia (pari- ja ryhmäharjoituksia), roolileikkejä, fiktiivisiä#11tekstejä, runoja ja riimejä#11• puheen pitäminen vapaasta aiheesta#11• idiomaattinen reagointi#11• huomion kiinnittymistä puhekielen tilanteiseen variaatioon#11• läpäisevästi huomiota ääntämiseen, lausepainoon ja puheen rytmiin Moduulin tavoitteena on, että opiskelija#11• kehittää ilmaisutaitojaan#11• kehittää puhutun kielen ymmärtämisen ja tuottamisen taitoaan. SIIRTO 12 Kirjallisuus 1 LVS7 217 luva21 pakollinen moduuli 1 1/2 Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 Keskeiset sisällöt#11• kirjallisuuden peruskäsitteitä#11• lyhyt katsaus muutamaan tärkeään suomalaiseen nykykirjailijaan#11• kirjallisuuden tekstilajit, esimerkiksi romaani, novelli, runo, näytelmä#11• erilaisiin tekstilajeihin tutustuminen lukemalla#11• kirjallisuuden analysoinnin käsitteitä ja keinoja Moduulin tavoitteena on, että opiskelija#11• tutustuu suomalaiseen nykykirjallisuuteen#11• tutustuu kirjallisuuden keskeisiin analyysikäsitteisiin. SIIRTO 12 Kirjallisuus 2 LVS8 218 luva21 pakollinen moduuli 1 1/2 Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 Keskeiset sisällöt#11• kirjallisuuteen liittyvä monimediainen esitys luetun teoksen pohjalta (esimerkkejä)#11• omien fiktiivisten tekstien tuottaminen (esim. hyödyntäen omaa kulttuuritaustaa)#11• kirjallisuuden analysoinnin käsitteitä sekä erilaisia analyysikeinoja Moduulin tavoitteena on, että opiskelija#11• tutustuu joihinkin maailmankirjallisuuden keskeisiin teoksiin ja teemoihin#11osana kulttuurikontekstia#11• harjoittelee kirjallisuuden analysointia#11• saa aineksia oman identiteetin rakentamiseen moninaisessa yhteiskunnassa SIIRTO 12 Kulttuurinen moninaisuus LVS9 219 luva21 pakollinen moduuli 2 1 Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21 • suomalaisen kulttuurin peruskäsitteitä suomalaisia tapoja, perinteitä ja juhlapäiviä#11• kulttuurinen moninaisuus ja moninaiset identiteetit: ihmisryhmien monenlaiset ja muuttuvat elämänmuodot, esimerkiksi nuorison ajankohtaiset alakulttuurit: erilaiset nettiyhteisöt#11• näkökulmia toiseuden kokemuksiin Moduulin tavoitteena on, että opiskelija#11• tutustuu suomalaiseen kulttuuriin#11• tulee tietoiseksi kulttuurisesta moninaisuudesta#11• vahvistaa kulttuurista identiteettiään. SIIRTO 12 Valinnaiset opinnot LVVAL 245 luva21 väliotsikko Yleissivistävä suoritusmerkintä Luva21