Att avbryta läroämne och byta lärokurs
Avbryta läroämneByta lärokursBedömningAvgångsbetyg
Uppdaterad: 31.12.2019
Den här instruktionen visar vad du ska göra i Primus när en studerande avbryter eller byter lärokurs och hur dessa ämnesvitsord behandlas i dataöverföringar och betyg.
Om studeranden avbryter studierna i ett ämne ska det avbrutna ämnets slutvitsord raderas från studerandes kort. Prestationerna i ämnet överförs till den lärokurs som studeranden byter till. Om en studerande byter t.ex. från lång till kort matematik ska prestationerna från lång matematik överföras till prestationerna i kort matematik eller prestationer från A1-engelska till B1-engelska.
I Studeranderegistrets vy över läroplanen klickar du fram fliken Vitsord och det avbrutna ämnet, t.ex. lång matematik. Då öppnas en ruta som heter Kursprestationer. Radera endast vitsordet genom att ta bort informationen i fältet Vitsord. Lämna kvar alla andra prestationsuppgifter. I fältet Verbal bedömning skriver du in uppgifter om att studeranden har avbrutit kursen.
På periodbetyget skrivs alla ämnen som har kurser ut - även avbrutna ämnen. På avgångsbetyget skrivs endast de ämnen som studeranden får slutvitsord i ut.
Om du vill att det på periodbetyget ska stå t.ex. "A" som slutvitsord för det avbrutna ämnet ska du göra ett nytt innehåll i cellen Vitsord() -> Vitsord, text "A". Som utskriftsvillkor väljer du villkoret Verbal bedömning=*avbruten* eller dylikt beroende på vad som har skrivits in för det ämne som har avbrutits.
På avgångsbetyget skrivs endast de ämnen som har ett slutvitsord ut. Innan du printar ut avgångsbetyget ska du flytta de kurser som har avlagts i det avbrutna ämne till det ämne som studeranden fortsätter med. Det gör du på studerandens kort och det går att göra på olika sätt:
- Alternativ 1: Öppna fliken Bearbeta i Studeranderegistret.Ta med muskursorn tag i det gamla ämnets kurser och placera dem efter det korta ämnets kurser. Studeranden får en individuell läroplan, vilket betyder att fältet Läroplanen har bearbetats ska tas fram.
- Alternativ 2: Öka det korta ämnets kursantal (Studieveckor) med antalet för det långa ämnets kurser. Om studeranden t.ex. har avlagt 2 kurser lång matematik och 9 kurser kort matematik så ändrar du den korta matematikens antal studieveckor till 11. Beakta tillgodoräknanden och radera kursprestationerna från den långa matematiken så att hela kursantalet stämmer. Skriv in från vilken kurs vitsordet flyttades, kursens prestationsdatum, lärare, vitsord och andra uppgifter i fältet för den korta lärokursens verbala bedömning.
- Alternativ 3: Ifall det långa och det korta ämnet har kurser som motsvarar varandra kan prestationerna överföras direkt till ifrågavarande kurs. Om t.ex. innehållet i den långa matematikens 1:a kurs motsvarar den korta matematikens 1:a kurs så kan vitsordet direkt överföras till den första kursen. Så gör man med kurser som direkt motsvarar varandra. Vitsord, studieveckor mm. raderas helt och hållet från den långa lärokursen så att det totala kursantalet förblir korrekt. För den korta matematikens kurser skriver man in från vilka kurser vitsorden har överförts, deras datum, lärare, vitsord och andra uppgifter i fältet för den verbala bedömningen.
Om en studerande avbryter en kurs får han/hon ett vitsord som betyder att kursen är avbruten, t.ex. A = avbruten eller D = deltagit. I registret Vitsordsdefinitioner ska du kryssa i Beakta som val för dessa vitsord.
Om en studerande får ett dylikt vitsord förutsätts det att studeranden kommer att gå kursen senare och den överförs till Kurre som en vald kurs. Fram till 31.5. överförs kursen med alternativet Studerande på sina nuvarande klasser och efter detta med alternativet Simulera uppflyttning från klass. Om du använder simuleringsalternativet ska du även kryssa i Överför också val från tidigare år.
Om en elev i grundskolan byter valbart ämne ska du ge det avbrutna ämnet slutbedömningen D (deltagit). Den omfattning som har presterats i lärokursen blir kvar och skrivs ut bl.a. på avgångsbetyget. Om en elev byter t.ex. huslig ekonomi till bildkonst efter 8:e klassen skriver du in vitsordet D för huslig ekonomi och omfattningen blir timantalet för 8:e klassen.
Det valbara ämnet som eleven har bytt till bedöms normalt, antingen numeriskt eller verbalt. Även i denna lärokurs skriver du ut den presterade omfattningen. I exempelsituationen ger man bildkonsten ett vitsord och omfattningen blir timantalet för 9:e klassen.