Olycksfallsanmälan, ändringsblankett (Anmälan om olycksfall)
Uppdaterad: 1.1.2019
Filer
- Olycksfallsanmalan_andringsblankett.lom
- Anmalan_om_skololycksfall_sida_1.tul
- Anmalan_om_skololycksfall_sida_2.tul
Hur läsa in blanketten i Primus?
Med blanketten i den här instruktionen kan skolan skriva in de olyckor som har skett under skoldagen eller på väg till/från skolan. Olyckorna ska också rapporteras till FPA där de statistikförs. Uppgifterna kan printas ut på en färdig utskriftsmall. Innehållet och ordningen på blanketten och utskrifterna motsvarar blanketten på institutet för hälsa och välfärd.
- Kryssa i fältet Primus register i Wilma och Blankettfunktionen i användning som finns i registret Information om skolan.
- Gör en ny användargrupp i Primus register Användargrupper. Namnge den t.ex. "Olycksfall". Ge gruppen tillträde till registret Anmälan om olycksfall på fliken Wilmas rättigheter.
- Kryssa också i Tillåtet att skapa ett nytt registerkort och Rätt att skriva ut sparade utskrifter.
- Lägg till användargruppen för de personer som får se elevernas olycksfallsanmälningar. Det kan vara t.ex. lärare, skolkansliet och skolhälsovårdare.
- Blankettens typ: Registrets uppgifter
- Blankettens databas: Anmälan om olycksfall
- Används i Wilmas anslutningar: Lärare, Personal
- Användargrupp i Wilma: den grupp som du nyss skapade, dvs. "Olycksfall".
- Kryssa i Tillåtet att skapa ett nytt registerkort
- Kryssa i Visa inte utskriftsvänlig version om du vill att användaren bara ska kunna printa ut de officiella blanketterna (enligt institutet för hälsa och välfärd).
- Kryssa i Syns i Wilma
Wilmas användare ser länken Anmälan om olycksfall på fönstrets vänstra kant. Om man klickar på länken öppnas en lista över de olycksfall som har hänt på användarens egen skola/egna skolor. Ovanför listan finns en länk Lägg till ny och genom att klicka på den kan man skriva in en ny anmälan.
Klicka på den olycksfallsanmälan som du vill ändra eller komplettera. En sammanfattning över de uppgifter som har skrivits in kommer först fram (profilsida). I fönstrets högra kant finns en länk Anteckna olycksfall och om du klickar på den kan du ändra/komplettera uppgifterna.
Spara tul-filerna i den här instruktionen på din egen dator.
Öppna Primus register Anmälan om olycksfall och klicka på Funktioner / Skriv ut / Utskriftseditor och sen på Funktioner / Kopiera från fil. Läs in både den första och den andra sidan i Primus.
Gör en ihopsamlad utskrift av sidorna.
Klicka på Inställningar / Utskriftens egenskaper och ge utskriftssammansättningen samma användargrupp som blanketten.