Kurres och Primus uppgifter kan identifieras med hjälp av olika sätt. Identifieringen betyder att kursuppgifterna som finns i Primus register Kurser och i studerandens läroplan jämförs med Kurres kursuppgifter och programmen försöker avgöra vilken av Primus kurser som motsvarar Kurres. Det rätta identifieringssättet beror på skolstadiet.
Det finns bara två sätt att identifiera kurser för ett schema som skapats genom att överföra ämnen i stället för kurser: Identifiera på basen av Primus val och Identifiera på basen av kursens nr i Primus. I grundskolor är Identifiera på basen av Primus val i allmänhet det bästa alternativet.
Identifiera på basis av förkortning och/eller kod passar gymnasier och andra läroanstalter som använder sig av kurser i Kurre.
- Om standardvalet "Förkortning + Kod" inte fungerar korrekt kan du försöka identifiera på basis av endast förkortning eller endast kod.
Identifiera på basis av Primus registerkortnummer används närmast av gymnasier och yrkesläroanstalter. Alla kurser har ett eget registerkortnummer, som överförs från Primus Kursregister till kolumnen Kortnummer på grunduppgifterfönstrets flik Kurser i Kurre. Primus jämför de kortnummer som kommer tillbaka från Kurre med sina egna kortnummer och gör bedömningslistor för de kurser som har exakt samma kortnummer. Funktionen är behändig också när man gjort ändringar i kursförkortningarna eller koderna i Kurre.
Identifiera på basis av Primus val används främst i grundskolorna om överföringen har gjorts med alternativet Överför ämnen och inte kurser (grundskolor).
- Det här alternativet jämför Kurres ämnesförkortningar med förkortningarna i elevernas läroplan. Bedömningslistans kurs blir den följande obedömda kursen under ämnet.
- Identifieringen förutsätter att valen har skrivits in i Primus Studeranderegister och att kursens förkortning endast avviker från ämnets förkortning med ett ordningsnummer.
- Om förkortningen för ämnet matematik är "MA" ska kursernas förkortningar vara "MA1, MA2, MA3" osv. Det kan också vara t.ex.:
- Ämnets förkortning + årskurs + h eller v: MA1h, MA1v, MA2h, MA2v... (om bedömningen görs två gånger per år per klass)
- Ämnets förkortning + årskurs + ordningsnummer: MA11, MA12, MA13, MA21, MA22... (om bedömningen görs tre eller fler gånger per år per klass).
OBS! Om ämnesförkortningarna i låg- och högstadiet eller i en gammal och en ny läroplan är åtskilda med en bokstav ska samma bokstav upprepas på samma sätt i kursernas förkortning: ämne lMA => kurserna lMA1, lMA2 osv., ämne MAH => kurserna MAH1, MAH2 osv.
Identifiera på basis av kursens nr i Primus lämnas tomt om flera årskursers bedömningslistor överförs på samma gång. Fältet fylls endast i om man överför bedömningslistorna för en specifik årskurs och alla bedömningar berör kurser med samma ordningsnummer.
- Om t.ex. alla sjuors kurser i högstadiet på våren är enligt typen MA2, MO2, HI2 osv. fyller man i en tvåa i fältet. Om ett annat ordningstal har använts i andra kurser ska de överföras skilt - annars placeras deras bedömningar på kursen med ordningstalet 2.
Lärare, studerande och utrymmen som inte kan identifieras
När programmen hittar rätt kurs görs en bedömningslista för den. Om Primus inte hittar en motsvarande kurs visar Kurre en lista över de uppgifter som programmen inte känner igen. Kontrollera och komplettera uppgifterna, antingen genom att fylla i rätt kurs/lärare/studerande i bedömningslistan eller genom att ändra Kurres uppgifter enligt Primus.
När man stänger fellista frågar Kurre om bedömningslistorna ska göras oavsett felen. Om man svarar jakande görs bedömningslistorna genast i Primus bedömningsregister.
På bedömningslistorna saknas de uppgifter som inte har känts igen. Kurre visar igen en lista över de bedömningslistor som har gjorts och av den framgår gruppens uppgifter och om bedömningslistan är helt ny eller uppdaterad.