Brådskande meddelanden från Wilma
MeddelandenBrådskande meddelanden
Uppdaterad: 7.3.2024
Lärare och personal kan skicka brådskande textmeddelanden och e-postmeddelanden från Wilma. I dessa typer av meddelanden inkluderas meddelandeinnehållet, vilket är nödvändigt t.ex. i nödsituationer eller andra brådskande lägen.
Förutsättningar för att kunna ta emot meddelanden
- Mottagaren ska ha ett Wilma-konto
- Om mottagaren har Wilma-användarnamn av ny typ, skickas textmeddelanden till det nummer som finns i Wilmas användarnamn-registret, i fältet Mobiltelefon, och e-post till adressen i fältet E-postadress.
- Om mottagaren har ett Wilma-användarnamn av gammal typ, tas kontaktuppgifterna från det register där användarens kort finns. T.ex. då meddelanden skickas åt studerande, sänds SMS till det nummer som står i Studerande-registrets fält Mobiltelefon, medan e-post skickas till den adress som står i fältet E-postadress.
- OBS! Om en vårdnadshavare har ett Wilma-användarnamn av gammal typ kan hen ta emot meddelanden enbart om fältet Tillstånd att kontakta är ikryssat i Barn-registret. När det gäller vårdnadshavares användarnamn av gammal typ skickas textmeddelanden till numret i fältet Vårdh. mobiltelefon som finns i Barn-registret. E-postmeddelanden skickas till adressen i fältet Vårdh. e-postadress.
- Meddelandet skickas bara till personer som markerats som mottagare i Wilma. Det skickas alltså inte automatiskt till t.ex. alla studerande och/eller vårdnadshavare.
Via Wilma går det alltså inte att skicka brådskande meddelanden till personer som saknar Wilma-konto. Med tanke på nödsituationer rekommenderar vi därför att ni skapar Wilma-koder för potentiella mottagare i god tid på förhand, om det är så att alla mottagare ännu inte har koder sedan tidigare. Det här är bra att göra även för de vårdnadshavare som inte använder Wilma. Då går det så snabbt som möjligt att skicka ut meddelandena: man behöver inte börja skapa Wilma-koder i brådskan åt personer som saknar sådana.
Se närmare i anvisningen Wilma-koder - FAQ hur du kan kontrollera vilkendera typ av Wilma-konto mottagaren har.
Rätt att skicka brådskande e-post
- köra över mottagarens inställningar så att brådskande meddelanden kan skickas per e-post, också då mottagaren bara har angett textmeddelanden som kontaktkanal
- inkludera meddelandets innehåll i e-postmeddelandet.
Rätt att skicka brådskande textmeddelanden
- köra över mottagarens inställningar så att brådskande meddelanden kan skickas som textmeddelande, också då mottagaren bara har angett e-post som kontaktkanal
- inkludera meddelandets innehåll i textmeddelandet, också om skolan har angett att innehållet ska döljas.
Skriv textmeddelandet på Meddelanden-sidan i Wilma genom att klicka på länken Skriv ett nytt meddelande.
- Om du vill skicka meddelandet också som e-post, kryssa för Sänd också e-post innan du skickar meddelandet.
- Om du vill skicka meddelandet också som textmeddelande, kryssa för Sänd också textmeddelande innan du skickar meddelandet.