FPA: Läroanstaltens intyg över studier O50r (Studerande)
Uppdaterad: 3.6.2024
Filer
- FPA-Intyg-over-studier-O50r-sida1-0624.tul
- FPA-Intyg-over-studier-O50r-sida2-0624.tul
- Kelan logo.jpg
Spara utskriftsfilen som finns under Filer-rubriken på din dator. Öppna sedan utskriftseditorn i registret Studerande och välj Funktioner / Kopiera från fil. Öppna filen du sparade. Filen är nu inläst och sparad i Primus. Upprepa för varje fil, om filerna är flera till antalet.
Utskrifterna för FPA:s intyg (OT 50r) har uppdaterats 6/2024. Ändringarna träder i kraft 3.6.2024.
Läroanstaltens intyg över studier till FPA
På FPA:s blankett finns en del ikoner som det inte går att få med på Primus-utskriften, men Primus-utskriften är godkänd av FPA. Om det görs ändringar i den ursprungliga blanketten ska läroanstalten se till att uppdatera sin blankett. Blanketten finns också i webbformat på FPA:s sidor så den kan fyllas i och skrivas ut också där. Vår anvisning här gäller den motsvarande Primus-utskriften, där en del av informationen hämtas direkt från systemet och resten fylls i för hand.
Spara de utskriftsfiler som finns under rubriken Filer på din dator. Hämta även FPA:s logo som bild genom att klicka på FPA_logo.JPG. I slutet av anvisningen finns instruktion om hur logon läggs in på blanketten.
Innan du tar i bruk utskrifterna bör du kontrollera att de fält som åsyftas i datafälten på utskriften är framtagna och i användning i Primus. Om ni har fyllt i studierelaterade datum i andra fält än de på blanketten, kan ni byta ut det fälten på blanketten.
Utskriften består av två olika sidor. Den första sidan är dessutom indelad i två delar: sidhuvud och tabell. I sidhuvudet placeras FPA:s logo samt texten "Läroanstaltens intyg över studier O50r”
Läs in FPA-logon i Primusregistret Bilder, så att den kan användas på utskriften. Blanketten från Primus duger även utan logo. I sidhuvudet finns också kontaktuppgifterna till FPA och en kort anvisning om när blanketten används.
Sida 1
I tabellen på första sidan utskrivs punkterna 1-5 på FPA-blanketten. Upptill i tabellen kommer följande uppgifter som data:
- studerandens personbeteckning samt efter- och förnamnen från de motsvarande fälten i Studeranderegistret
- uppgifter om läroanstalten från registren Information om skolan och Enheter, om Enhet-fältet är ifyllt i Studeranderegistret.
Punkt 3: Studier
Den examen som studeranden avlägger plockas från fälten Examen och Kompetensområde i Studeranderegistret. För gymnasiestuderande utskrivs automatiskt texten "Gymnasiestudier" eller "Vuxengymnasium", beroende på villkoren. Du kan gå in och ändra blanketten om ni har använt andra fält för dessa ändamål.
Uppgifterna om avgiftsfrihet finns inte längre med på blanketten 6/24. Punkt 3 och 4 har slagits samman. Observera att numreringen av de övriga punkterna också har ändrats.
Start- och slutdatumen för studierna hämtas från Studeranderegistrets fält Inledningsdatum/Ankomstdatum till skolan och Uppskattat examensdatum. Om fälten är tomma, skriver systemet ut linjer där man kan ange datumen för hand.
Punkt 4: Sommarstudier eller studier utomlands
På de två första raderna finns start- och slutdatumen för utlandsperioder. De plockas från första och andra raden i Studeranderegistrets fält Utbytet inleds och Utbytet avslutas, om fälten är ifyllda. Annars utskrivs tomma linjer för manuell ifyllning av t.ex. sommarstudier.
Sida 2
Punkterna 5-8 på andra sidan är till största delen direkt inskriven text, och den information som fattas är sådan som ska fyllas i för hand på blanketten.
Punkt 5: Extra tid för studier
Datumet för raden "Studietiden enligt studiernas omfattning har gått ut eller kommer att gå ut" hämtas från Studeranderegistrets Uppskattat examensdatum-fält, såvida det är ifyllt.I andra hand plockas uppgiften Examensdatum, om det är ifyllt. Om fälten är tomma utskrivs linjer, så att man kan ange datumet för hand.
Punkt 6: Studieframgång
Informationen ska fyllas i för hand.
Punkt 8: Underskrift
Kontaktuppgifterna till den som lämnat informationen skrivs ut med hjälp av standardfunktionen Användarens uppgifter (personal)->Tilltalsnamn & Användarens uppgifter (personal)->Efternamn, Användarens uppgifter (personal)->Tjänstetelefon, Användarens uppgifter (personal)->E-postadress och orten från Information om skolan. Datumet med standardfunktionen Dagens datum.
OBS! För att standardfunktionerna Användarens uppgifter ska hämta in rätt person på utskriften ska personens registerkort vara kopplat till personens användarnamn i Användarnamn-registret. Kopplingen görs genom att man anger personens registerkort i fältet Personalens registerkort i Användarnamn-registret.
Nertill på bägge sidorna finns FPA:s blankettnummer (O 50r 06.XX) samt texten "Utskrivet från Visma Primus med tillstånd av FPA".
När man skriver ut O 50r-blanketten från Primus måste inte logon finnas med. Men om du vill ha med logon, ladda ner den från toppen av sidan och spara den på din dator. I Primus huvudruta finns Övriga register, och härunder hittar du Bilder-registret, som är samlingsplats för alla bilder som skrivs ut via Primus.
- Välj i Bilder-registret Funktioner / Nytt registerkort.
- Klicka på Hämta bild och hämta den fil du sparade. Namnge filen t.ex. FPA_Logo.
- Öppna sedan Studeranderegistret och Utskriftseditorn, samt sida nummer 1 av de två som finns i denna instruktion.
- Lägg in bilden på utskriften genom att högerklicka på sidfoten, välja Egenskaper och ange den bild som ska läggas in samt dess storlek och placering.
- Bestäm hur bilden ska placeras genom att ange t.ex. 60 pixel som X-värde och 15 pixel som Y-värde. Bildens bredd är t.ex. 60 pixel och höjden 30 pixel.
- Välj Bevara proportionerna. Beroende på dina datorinställningar och utskriftsmarginaler kan värdena på bildens storlek och placering variera.
- Kontrollera via förhandsgranskningen att logon kommer in på rätt ställe.
Gör en sammansatt utskrift av de här två sidorna - då utskrivs alltid båda sidorna för studeranden.
- Öppna Utskriftseditorn och välj Funktioner / Ny.
- Spara och namnge utskriften t.ex. "FPA_O50r_sammansatt".
- Man behöver sedan inte göra annat än lägga till de två separata bottnarna som finns i den här anvisningen.
- Välj Utskriftens egenskaper, klicka på Lägg till i den ruta som öppnas och ange sidorna en efter den andra i Utskriftssammansättning.
- Klicka på OK.
- Om du behöver göra ändringar i utskriften, ska du gå till den av de två utskrifter där korrigeringsbehovet finns. Gör ändringarna och spara. Dina ändringar uppdateras på den sammansatta utskriften.