Multifaktorautentisering (MFA) i Wilma
Multifaktorautentisering (MFA)
Uppdaterad: 1.11.2024
Wilma erbjuder multifaktorautentisering, även kallat tvåstegsverifiering, som är en funktion som förbättrar Wilma-användarnas säkerhet.
När du har aktiverat multifaktorautentisering kräver systemet vid inloggning till Wilma att du anger ditt användarnamn och lösenord och dessutom en kod som du får från en mobilapp (Google Authenticator eller motsvarande tjänst). Koden krävs även när man använder Wilmas mobilapp. MFA är således alltid i bruk i både webbläsaren och mobilappen, man kan inte aktivera MFA bara i den ena av dem.
Aktivera tvåstegsverifieringen på följande sätt:
- Logga in i Wilma, klicka på Inställningar-ikonen uppe i högra hörnet och gå till Kontoinställningar.
- Klicka på Aktivera multifaktorautentiseringen.
- Följ instruktionerna. Du behöver bara en mobiltelefon och en lämplig app för identitetsverifiering, t.ex. Google Authenticator. Kom ihåg att spara den engångskod som ges i Wilma när funktionen tas i bruk. Du kan behöva den senare för att logga in i Wilma.
När du tagit funktionen i bruk frågar Wilma efter en bekräftelsekod vid inloggningen. Öppna Authenticator, kolla bekräftelsekoden och ange den i fältet.
Om du använder Wilmas mobilapp, tas MFA automatiskt i bruk även i den. Om du vill inaktivera MFA, ska det göras i webbläsarversionen. MFA inaktiveras då samtidigt i både mobilappen och webbläsaren.
OBS! När du tar funktionen i bruk, loggas du automatiskt ut ur Wilma i alla enheter och webbläsare som du är inloggad i vid aktiveringen.
Om du inte kan ta funktionen i bruk även om den borde vara tillgänglig, kontrollera att du använder ett personligt Wilma-användarnamn av ny typ. Ett Wilma-användarnamn av nyare slag har formatet av din e-postadress. Om ditt Wilma-användarnamn inte är av personlig typ, kan du uppdatera den på adressen https://wilmaadress/connect. Ange där din e-postadress och gå tillbaka till Wilma via den länk som du fick. Ange ditt nuvarande Wilma-användarnamn och fortsätt enligt Wilmas instruktioner tills du har uppdaterat ditt användarnamn. Aktivera sedan multifaktorautentiseringen.
Följande situationer kräver att du använder engångskoden som du fick när du tog funktionen i bruk när du loggar in till Wilma:
- Du har tappat din telefon.
- Du har bytt telefon utan att först ha inaktiverat multifaktorautentisering och du får inte längre bekräftelsekoden från den gamla telefonen.
- Du har av misstag raderat Authenticator från din mobil.
Om du inte har engångskoden kvar ska du kontakta läroanstalten.