Förena gymnasier: gemensam läroplan
LäroplanSammanslagning och stängning
Uppdaterad 16.4.2020
Då gymnasier förenas eller om alla gymnasier i en kommun börjar använda samma läroplan sker det stora förändringar i läroplanen. Kommuner med multiPrimus kan göra föreningen själv, men det går också att låta oss göra det. Oavsett hur ni gör så lönar det sig att kontakta vår kundsupport för att tillsammans diskutera fram en lämplig lösning.
- Om läroplanens kurser redan är gemensamma är det enkelt att göra föreningen, eftersom det enda som måste justeras för hand är skolans egna kurser. Om alla gymnasier har egna kurser lönar det sig att kontakta vår kundsupport.
- Med "samma kurs" avser vi här kurser med samma kortnummer. Kortnumret får du fram i Kursregistret.
- Om det endast finns en skola i Skola-fältet i Kursregistret har gymnasiet egna kurser.
- Om alla gymnasier finns i Skola-fältet har gymnasierna gemensamma kurser.
- Det går också att jämföra gymnasiernas kurser med hjälp av läroplanen. Om förkortningarna är olika (t.ex. MAA1 i en skola och LMA1 i en annan) har gymnasierna inte gemensamma kurser.
- Det går även att se på kursernas kortnummer. Om t.ex. kursen MAA1 har kortnummer 123 i en skola och 567 i en annan så betyder det att det inte är samma kurs. Skolorna har alltså egna kurser.
Vi rekommenderar att även de gamla studerandena (de som redan har studerat enligt den gamla läroplanen) får den nya läroplanen. Det underlättar utformningen av kursbrickorna och bedömningslistorna och det blir också lättare för lärarna att skriva in vitsord och frånvaro.
Den nya läroplanen kan utformas utgående från en gammal eller som en helt ny.
- Om du utgår från en gammal, t.ex. från det största gymnasiets nuvarande läroplan, ska du först kopiera läroplanen i Läroplansregistret.
- Placera in de övriga gymnasiernas kurser som inte finns med sedan tidigare (t.ex. skolornas egna fördjupande kurser).
- Öppna Studeranderegistret och byt ut den gamla läroplanen mot den nya för alla studerande i fältet Läroplan.
- I den nya läroplanen i Studeranderegistret kommer vitsorden och valen automatiskt fram för de kurser som finns med i studerandens tidigare läroplan.
- De övriga vitsorden och valen syns längst ned i läroplanen, som s.k. svanskurser. Bestäm därefter vilka kurser i den gamla läroplanen som motsvarar den nya läroplanens kurser och överför studerandens prestationer och val till den nya läroplanen, se anvisningen Överföring av prestationer och val till en ny läroplan.
Kommande läsårs förhandsval kan samlas in så fort den nya läroplanen är klar. Den nya läroplanens kurser ska överföras till Kurre och kurserna används för att bygga upp förhandsvalens kursbricka och/eller de periodspecifika brickorna.
Gymnasiets egna studerande som fortsätter sina studier i skolan ska också överföras till Kurre. Om flera gymnasier förenas ska kursbrickan öppnas för alla gymnasier. Studerandena syns i Kurres databas vartefter de gör sina val i Wilma. Ett annat alternativ är att en Primus-användare som har tillgång till alla berörda skolors Studeranderegister överför de övriga gymnasiernas studerande till samma Kurre.
Detta kräver dock att gymnasierna har Wilma och en gemensam Kurre-server.
Studerandena gör sina val under våren. Efter avslutat läsår ska de utexaminerade studerandena arkiveras. Studerandena vid det gymnasium som läggs ned ska överföras till en annan skola genom att man byter ut skolan i fältet Skola. Före detta bör man ändra gruppbeteckningarna så att de motsvarar den nya skolans handledningsgrupper för att förhindra att samma gruppbeteckning används dubbelt. När studerandena är överförda ska deras läroplan bytas. Efter detta ska deras prestationer överföras till den nya läroplanen och slutligen ska deras val uppdateras från Kurre till Primus.
Om det gymnasium som ska läggas ned inte längre finns vid tidpunkten för studentskrivningarna ska skolans studerande anmäla sig till skrivningarna som studerande vid det nya gymnasiet. För detta ändamål kan examinanderna tillfälligt överföras till den nya skolan genom att man på rad 2 i fältet Skola anger den nya skolan. Examinanderna numreras på så sätt att man på samma gång väljer alla examinander från de båda skolorna, varvid numreringen blir löpande och man undviker dubbla nummer. Även överföringsfilen ska innehålla båda skolornas studeranden. För alla examinander anges som gymnasienummer det gymnasienummer som anges för hemskolan för den Primus-användare som utför överföringen (för huvudanvändaren kort 1). När överföringsfilen är gjord raderar man det nya gymnasiet ur fältet Skola.
Studerandena vid det gymnasium som ska läggas ned kan inte överföras till det nya gymnasiet som planeringsstuderande, eftersom vitsorden då inte överförs. Vitsorden behövs för överföring av kursantal.
Den nya läroplanen kan också tas i bruk stegvis, dvs. en årskurs i taget. Under övergångsskedet används två eller flera läroplaner. Det här alternativet kan ni använda om läroplanernas kurser i stort är de samma. De kurser som är olika för olika skolor/läroplaner behöver egna grupper. En bedömningslista kan endast ha en kurs, vilket betyder att i en grupp kan det bara finnas sådana studerande som har kursen i sin läroplan. Om två olika kurser har samma innehåll och ska undervisas samtidigt går det att föra ihop grupperna i en balk eller placera dem på samma ställe i schemat. Det gör att en lärare kan undervisa studerande med olika läroplaner samtidigt. Bedömning och frånvaro skrivs dock in på olika ställen för studerandena.