Ändringar i läroplanen
Uppdaterad: 26.6.2023
Om de riksomfattande läroplansprinciperna ändras, resurser byts ut eller gymnasier förenas ändras också gymnasiets egen läroplan. Det kan leda till att läroplanen behöver kompletteras med nya kurser eller ämnen, ämnen kan komma att förenas eller raderas, eller studerandens prestationer måste flyttas från den gamla läroplanens kurser till den nya. I den här instruktionen beskriver vi de vanligaste sätten att ändra läroplanen i gymnasier.
Kontrollera innan du gör läroplansändringarna att de utexaminerade studerandenas slutbetyg finns i utskriftsarkivet.
Även slutbetygen för de studerande som fortsätter sina studier kan arkiveras. Endast via utskriftsarkivet går det att få fram betygen som baserar sig på den gamla läroplanen.
När det genomförs läroplansförändringar är det vanligt att det förekommer en övergångsperiod. Under övergångsperioden används både den gamla och den nya läroplanen: de gamla studerandena har fortfarande kvar den gamla läroplanen och de nya studerandena som inleder sina studier får den nya läroplanen. Om det är fråga om små förändringar (som endast berör några ämnen) lönar det sig att göra den nya läroplanen av en kopia av den gamla. På kopian görs förändringarna.
- Öppna Läroplansregistret och aktivera den nuvarande läroplanen. Kopiera den.
- Ändra kopian enligt de nya föreskrifterna och spara den med ett nytt namn.
- Ge alla nya studerande den nya läroplanen i fältet Läroplan i Studeranderegistret.
De två läroplanerna som används under övergångsperioden är till stor del likadana. De kurser som är identiska i båda läroplanerna innebär inga svårigheter. I en grupp kan det finnas studerande med olika läroplaner eftersom kursen är den samma. Endast en bedömningslista behövs och när valen läggs till i Wilma/Kurre görs de i studerandens egen läroplan.
Obs! För att vara säker på att kurserna är identiska i två läroplaner kan du jämföra deras kortnummer. Om t.ex. kursen MA1 har kortnummer 123 både i den gamla och i den nya läroplanen betyder det att kursen är den samma. Är kortnumret olika är kursen inte den samma även om namnet är det.
För de kurser som skiljer sig från varandra i läroplanen ska du beakta följande:
- De ändringar som du gör i den ena läroplanens kurser påverkar inte kurserna i den andra läroplanen. Ofta kan det dock vara meningen att kurserna inte ska ha samma uppgifter.
- I Kurre hanteras kurserna som två olika kurser. Det betyder att de behöver två olika bedömningslistor för att vitsorden ska kunna delas i två olika kurser.
- Det går att lägga till båda kurserna i kursbrickan och ge studerandena instruktioner om vilken de ska välja ELLER lägga till endast en av dem och sedan dela gruppen i Kurre eller i Bedömningsregistret. Samtidigt som du delar gruppen i Bedömningsregistret kan du byta kurs så att varje studerande har rätt kurs på listan.
Då det inte längre finns studerande i skolan med den gamla läroplanen kan du arkivera den.
Om du vill lägga till en ny kurs för er skola kan du lägga till den som sista kurs under ämnet. I förkortningen ska den alltså ha följande lediga ordningsnummer.
- Om det kommer till en kurs i biologi och det från början finns kurserna BI1-BI5 kan du ge den nya kursen förkortningen BI6 och placera den i läroplanen under BI5.
- Om alla studerande får anmäla sig till den nya kursen ska du lägga till den i den befintliga läroplanen. Om den nya kursen endast är till för nya studerande ska du göra en ny läroplan åt dem där du placerar kursen.
Obligatoriska och fördjupade kurser läggs ofta till mellan kurser som redan finns, t.ex. den nya muntliga språkkursen som lades till mellan de obligatoriska och de fördjupade kurserna.
- Om kursernas nummer ändras görs ändringen i Kursregistret. Om du vill lägga till t.ex. kursen ENA7 ska du först ändra förkortningarna för kurserna ENA7-ENA9: ENA9->ENA10, ENA8->ENA9, ENA7->ENA8. Det gör att förkortningen ENA7 frigörs och den nya kursen kan få den. Den kurs som tidigare har varit ENA7 blir alltså ENA8.
- Om de gamla kursernas ska ha kvar sitt nummer ska du lägga till den nya förkortningen på kurserna ENA7-ENA9, men också låta den ursprungliga vara kvar. Den gamla förkortningen ska placeras inom parentes efter den nya, t.ex. ENA8 (ENA7). I bilden till höger har det lagts till en ny kurs "ENA7 Tala och förstå bättre". För två kurser har förkortningen ändrats, men den gamla finns kvar inom parentes.
- Då det inte längre finns någon studerande i skolan som studerar enligt den gamla kursförkortningen ska du ta bort förkortningen som är inom parentes.
Att en kurs ordnas under ett visst läsår återspeglar sig inte i läroplanen. Läroplanen kan således innehålla sådana kurser som inte ordnas varje år.
- Om en kurs inte längre kommer att ordnas ska du göra en ny läroplan där du tar bort kursen. De studerande som har gått kursen (alla gamla studerande) ska ha kvar den gamla läroplanen och alla nya studerande ska ha den nya läroplanen (där kursen inte längre finns med). Den nya läroplanen gör du genom att kopiera den gamla och sedan ta bort kursen från kopian. Spara läroplanen med ett nytt namn.
- Kursen kan hänga kvar ganska länge i läroplanen, men även om den finns med i läroplanen kan du låta bli att föra över den till kursbrickan så att studerandena inte kan välja den.
- Om ni använder Wilmas valfunktion lönar det sig att ge kursen en kurstyp som det inte går att välja i Wilma, t.ex. "övrig kurs".
- I det skede då du kan radera kursen ska du dra bort den från läroplanen och sedan arkivera den i Kursregistret. Som kursens tilläggsuppgifter kan du skriva in varför kursen arkiveras. Du behöver inte radera kursens registerkort.
- Om ni använder Wilmas läroplansfunktion ser studerandena kursen i läroplanen, men de kan inte välja den. I t.ex. beskrivningen av kursen kan du skriva in att den inte längre ordnas vid skolan, så att studerandena vet varför de inte kan välja den.
Om ett ämne helt faller bort från läroplanen ska ämnet och dess kurser arkiveras i Kursregistret.
- Ämnet får finnas kvar i läroplanen för de gamla studerandena, men inga prestationer eller val ska längre läggas till. Gör som ovan med ämnets och kursernas registerkort. Informera studerandena om att kurserna inte längre ordnas även om de fortfarande syns i läroplanen.
- Gör vid behov en ny läroplan för de nya studerandena där du lämnar bort detta ämne.
Det är främst i specialgymnasier som det kan bli aktuellt att förena två ämnen. Det kan vara t.ex. om ett gymnasium ordnar ämnen som "Metallgrafik" och "Litografi" (utöver den vanliga bildkonsten) och vill förena dessa två till "Grafik".
- Du förenar två ämnen genom att flytta det ena ämnets kurser under det andra ämnet. Ämnet som blir "tomt" ska du sedan ta bort från läroplanen.
- Ändra förkortningen och namnet på ämnet som blir kvar så att det motsvarar den nya helheten. Ändra också kursernas förkortningar enligt ämnet, men låt den gamla förkortningen finnas kvar inom parentes, t.ex. GR1 (MG1), GR2 (MG2).
- Ändra också förkortningarna i Kurre.
Om ämnets kurser är helt eller delvis överlappande (t.ex. pojkarnas och flickornas gymnastik) ska du flytta alla kurser under ett av dem och sedan ta bort det andra ämnet och arkivera kortet. Obs! Övriga kursers moderkurs ska vara angiven i läroplanen.
- Bestäm vilket ämne som ska bli kvar i läroplanen, "GymP" eller "GymF".
- Om GymP blir kvar ska du ändra förkortningen för ämnet och kurserna till t.ex. Gym, Gym1, Gym2, Gym3 osv.
- Flytta alla prestationer i GymF-kurserna till motsvarande kurser under Gym-ämnet. Se anvisningen här.
- Ta bort GymF-ämnet och -kurserna från läroplanen och arkivera deras registerkort i Kursregistret.
- Ändra båda ämnenas förkortning till "Gym" i Kurre. Om Kurre inte låter dig spara två ämnen med samma förkortning kan du skriva in olika koder för ämnena i Kodfältet.
- I fortsättningen kommer endast ett ämne att överföras till Kurre, men du kan själv dela in dem i pojkar och flickor. Gruppindelningen behöver alltså inte framgå av läroplanen (förutsatt att läroplanen inte är olika för flickor och pojkar).
Slutligen kan du radera ämnet från läroplanen och arkivera ämnets registerkort.
Det är främst i specialgymnasier som det kan bli aktuellt att dela ett ämne. Det kan vara om undervisningen utvidgas och man vill lägga till ett nytt ämne för t.ex. "Ishockey" (förutom det vanliga ämnet "Gymnastik").
- Kopiera gymnastikämnets registerkort i Kursregistret. Skriv in det nya ämnets namn och förkortning på kopian.
- Om en del av gymnastikens kurser passar in under det nya ämnet ska du ändra deras förkortningar, t.ex. Gym8 -> IH1, Gym9 -> IH2 osv.
- Lägg till det nya ämnet i läroplanen och placera dess kurser under.
Om en kurs är obligatorisk för gamla studerande, men fördjupad för nya studerande ska du
- ändra kurstypen på bedömningslistan innan du fastställer den eller
- göra en ny läroplan för de nya studerandena.
Om du väljer att göra en ny läroplan lönar det sig att först ändra kurstypen (till fördjupad) i Kursregistret och därefter ändra typen tillbaka till obligatorisk i Läroplansregistret för de studerande som fortfarande har den gamla läroplanen. Det gör att det går att samla ihop studerandena i samma grupp i Kurre. Det lönar sig inte att göra två olika kurser (en obligatorisk, en fördjupad) eftersom det då behövs två bedömningslistor.
- I Kursregistret ska du ändra kurstypen enligt det nya systemet, t.ex. obligatorisk -> fördjupad.
- I Läroplansregistret ska du sedan kopiera den gamla läroplanen. Kopian blir den nya läroplanen för nya studerande.
- Öppna läroplanen som de gamla studerandena fortfarande har och klicka med andra musknappen på kursen vars typ du nyss ändrade. Välj Ändra uppgifter om kursen. Ändra kurstypen tillbaka till obligatorisk.
- Öppna Studeranderegistret, välj alla nya studerande och ändra deras läroplan till den nya läroplanen.
Kursen överförs till Kurre bara en gång och studerandena inom båda läroplanerna väljer samma kurs. När bedömningen fastställs får prestationen den kurstyp som kursen har i studerandens egen läroplan.
I Läroplansregistret ändrar man vanligtvis bara läroplansstrukturen medan kursspecifika ändringar görs i Kursregistret. Det kan ändå hända att en och samma kurs finns i två olika läroplaner, i allmänhet i den nya och i den gamla läroplanen. Kursens omfattning eller förkortning kan vara olika eller så är kursen obligatorisk i den ena läroplanen och valbar i den andra. Då finns det två alternativ:
- gör två olika versioner av samma kurs i Kursregistret eller
- använd samma kurs i bägge läroplaner men gör de läroplansspecifika ändringarna i kursuppgifterna i Läroplansregistret.
Kursuppgifter ska ändras via läroplanen endast då exakt samma kurs finns med i flera läroplaner och ändringen bara gäller en viss läroplan. Du måste alltså begränsa ändringen till endast en läroplan.
- Öppna den läroplan där du vill göra ändringar i Läroplansregistret.
- Klicka med andra musknappen på kursen i läroplansträdet och välj Ändra uppgifter om kursen.
- Gör de önskade ändringarna i den Kursregisterliknande vyn som öppnas (omfattning, namn, förkortning el.dyl.) och spara. Om t.ex. samma kurs är en fördjupad kurs på ungdomssidan, men en tillämpad kurs på vuxensidan kan du byta kurstyp och vid behov även vitsordsskalan i denna ruta. Dessa ändringar sparas inte till Kursregistret. Alla ändringar sparas endast i den här läroplanen, dvs. hos dem som studerar enligt denna läroplan.
- Kom ihåg att spara läroplanen innan du stänger registret.
Det finns en separat rättighet för att ändra uppgifterna i Kursregistret. Rättigheten tilldelas i Användargruppsregistret. Funktionens namn står med grått i snabbvalsmenyn om man inte har rätt att göra ändringar i kursuppgifterna. När kursuppgifterna har ändrats via den här rutan kommer det att stå (ändrad) efter kursen. Ändringarna kan du radera genom att klicka med andra musknappen på kursen och välja Radera ändringarna i kursen.
Uppdatering av läroplanen
Läroplanen kan uppdateras i Läroplansregistret ifall man gör ändringar i registrenKurser-, Kurstyper- eller Vitsordsdefinitioner och ändringarna påverkar kalkyleringen av omfattningar, studiestopp, ämnesvitsord osv. Ändringarna träder direkt i kraft för eleverna. Utan uppdatering skulle ändringarna träda i kraft först när någon annan ändring sker i elevens läroplan, prestation eller val.
Ta fram rätt läroplan och välj från menyn Tilläggsfunktioner / Uppdatera läroplanen. Denna funktion kan användas när man vill att ändringarna ovan ska träda i kraft direkt åt alla elever med samma läroplan. Annars sker uppdateringen först i samband med en annan ändring i elevens läroplan eller prestation, t.ex. när en bedömningslista fastställs.
Uppdatering av elevernas prestationer
Ändringar i kursens information som görs via läroplanen måste uppdateras åt eleverna via Läroplansregistret genom att välja Tilläggsfunktioner / Uppdatera till studerandenas prestationer. Samma funktion finns i Kurser-registret men den uppdaterar inte läroplansspecifika ändringar åt eleverna.