Ange bedömningstillfällen
Uppdaterad: 2.12.2019
Denna är en tilläggsanvisning till delen "Skapa periodsystem" i anvisningen Förberedelser inför att skapa bedömningslistor . Om du håller på att börja skapa bedömningslistor, bekanta dig först med den instruktionen.
Den här instruktionen riktar sig till de grundskolor som använder samma bedömningslista hela läsåret. Nedan finns exempel på hur ni kan lägga upp periodsystemen inför bedömningstillfällena, så att ni kan göra bedömningarna på önskat sätt.
De anvisningar och exempel som följer på denna sida är aktuella i det skede av arbetet då du ska börja göra periodsystemen. Det går att göra periodsystemen redan i början av schemaläggningen, men senast innan du skapar bedömningslistorna.
I Kurre anges antalet bedömningstillfällen och tidpunkten för dem via periodsystemen. För att kunna använda bedömningstillfällen ska du ha ett periodsystem med perioder som motsvarar kursens bedömningstillfällen och tidpunkter. Nedan beskriver vi i vilka situationer ett och samma periodsystem kan användas både för vanlig schemaplanering och för att ange bedömningstillfällen, samt i vilka situationer det behövs separata periodsystem. Om man gör ett helt separat periodsystem för bedömningstillfällena kommer detta alltså inte att användas för schemaplaneringen utan enbart för att pricka in bedömningstillfällena.
- Ett periodsystem räcker om skolans schema består av två perioder (Höst och Vår) och ämnena bedöms i slutet av bägge perioder eller enbart på hösten eller på våren. Då kan du göra schemana och välja datumen för kursernas bedömningstillfällen i ett och samma periodsystem. I grundskolor går det i allmänhet till just på detta sätt: t.ex. matematiken bedöms två gånger under läsåret och läsåret består av två perioder. Även om exakt samma schema gäller både på hösten och våren måste det finnas två perioder i periodsystemet för att bedömningstillfällena ska bli rätt. (Se exempel a.)
- Två periodsystem behövs om antalet perioder i schemat är ett annat än antalet bedömningar i ämnet, och periodernas datum inte sammanfaller med bedömningarnas datum. Då görs ett periodsystem för att skapa läsordningen och ett annat för bedömningarna. Detta görs t.ex. i sådana situationer där ämnet ska bedömas två gånger under läsåret men periodsystemet har fem perioder. Gör i detta fall ett periodsystem innehållande fem perioder med tanke på schemaläggningen, och sedan ett två perioders periodsystem för bedömningarna. Periodsystemet för bedömningarna inverkar inte på det schema som visas i Wilma, utan har endast betydelse för de inlednings- och avslutningsdatum som finns på gruppens bedömningslista. (Se exempel b nedan.)
- Om läroplanen innehåller ett annat antal kurser än antalet bedömningar man tänker göra, ska endast de kurser som ska bedömas vara valda i studerandens läroplan i Primus. Denna situation förekommer t.ex. när ett ämne har 4 kurser i Primus läroplansträd, och undervisningen periodiseras i ett 4-perioderssystem i Kurre så att ingen undervisning ges i en av perioderna, och bedömningen ska göras 3 gånger. I Primus ska du då ta bort valet för studerandena i den kurs där det inte ska göras någon bedömning. (Se exempel c nedan).
- Man kan också låta antalet lektioner, i stället för periodsystemet, avgöra när bedömningstillfällena ska infalla. Det här är bra när skolan använder spridd bedömning (exempelvis när det är fem perioder i periodsystemet, undervisningen ges i fyra perioder och bedömningen görs två gånger). I andra fall ska detta alternativ inte användas, utan bedömningstillfällena ska fastställas enligt ovan nämnda princip. (Se exempel d nedan.)
Det här är den vanligaste principen i grundskolor. Det sätt att föra periodsystem som vi beskriver nedan fungerar när läsåret har två perioder och ämnet bedöms en gång per läsår (t.ex. biologi) eller två gånger per läsår (t.ex. matematik).
- Gör ett periodsystem som har två perioder: höst och vår.
- Efter att du har periodiserat ämnena i Grupperingen kan du gå till Grunduppgifter och välja fliken Grupper. Kontrollera där att antalet bedömningstillfällen i Bedömningstillfällen-kolumnen är korrekt för varje grupp och att parenteserna innehåller rätt datum för bedömningarna. Om t.ex. matematik undervisas under hela läsåret och bedöms två gånger, ska där finnas 2 bedömningstillfällen samt både höstens och vårens bedömningstidpunkter. Exempelvis biologi undervisas däremot bara på hösten och bedöms en gång, och ska därför ha 1 bedömningstillfälle och endast höstens bedömningstidpunkt ska synas.
- Det här sättet fungerar också i det fall att höstens vitsord ges först när vårterminen har börjat. I den här situationen skulle höstens bedömningstillfälle fastställas utan vitsord vid slutet av höstterminen. När vitsorden sedan har lagts in för höstens bedömningstillfälle ska fastställningen göras på nytt.
- Detta alternativ kan också användas i grundskolor som har exakt samma schema på hösten och våren. Du behöver inte göra vårens schema för hand separat, utan kan kopiera höstens schema till våren.
Detta alternativ förekommer ofta i högstadier som har ett gemensamt periodsystem med gymnasiet. Det sätt att lägga upp periodsystem som presenteras nedan lämpar sig för situationer med 5 perioder och en bedömning per läsår (t.ex. biologi) eller två gånger per läsår (t.ex. matematik).
- Gör först i normal ordning ett periodsystem för schemaläggningen, med 5 perioder (dela vid behov upp period 3).
- Gör sedan ett till periodsystem med två perioder. Namnge periodsystemet t.ex. Bedömningstillfällen. I den första periodens Börjar- och Slutar-kolumner ska du fylla i höstterminens inlednings- och slutdatum. Fyll i vårterminens inlednings- och slutdatum i de motsvarande fälten för period 2.
- När du i Grupperingen har periodiserat ämnena enligt 5-perioderssystemet ger Kurre automatiskt bedömningsdatumen från 2-perioderssystemet till grupperna. Gå till Grunduppgifter och fliken Grupper. Kontrollera där att antalet bedömningstillfällen i Bedömningstillfällen-kolumnen är korrekt för varje grupp och att parenteserna innehåller rätt datum för bedömningarna. Om t.ex. matematik undervisas under hela läsåret och bedöms två gånger, ska där finnas 2 bedömningstillfällen samt både höstens och vårens bedömningstidpunkter. Exempelvis biologi undervisas däremot bara på hösten och bedöms bara en gång, och ska därför ha 1 bedömningstillfälle och endast höstens bedömningstidpunkt ska synas.
- OBS! Om du periodiserade ett ämne som ska bedömas två gånger till bara två perioder i 5-perioderssystemet, föreslår Kurre på Grupper-fliken de datum som perioderna infaller som datum för bedömningstillfällena. Om du i stället vill använda datumen i 2-perioderssystemet, kan du välja dem för gruppen i Bedömningstillfällen-kolumnens rullgardinsmeny.
Det sätt att göra periodsystem som presenteras nedan fungerar i situationer där ämnet har fyra kurser i Primus, det finns fyra perioder under läsåret och ämnet undervisas i tre perioder och bedömning sker tre gånger.
- Innan du överför studerande till Kurre ska du i deras läroplansträd ta bort valet i den kurs som inte ska bedömas (i detta fall kurs 2). Då kommer det automatiskt in rätt antal bedömningstillfällen för ämnet i Kurre, dvs. tre stycken. Om du redan hunnit flytta studerandena till Kurre medan alla fyra kurser var valda, så ska du i Primus ta bort valet i den kurs som inte ska bedömas. Gå sedan i Kurre till Grunduppgifter, fliken Kurser och ange 3 i kolumnen Antal bedömningstillfällen.
- Gör ett periodsystem med fyra perioder.
- Efter att du i Grupperingen har periodiserat ämnena, gå till Grunduppgifter och fliken Grupper. Kontrollera där att antalet bedömningar i Bedömningstillfällen-kolumnen är korrekt för varje grupp och att det i parenteserna står rätt datum för bedömningarna. Om t.ex. matematik undervisas i perioderna 1, 3 och 4, ska där finnas 3 bedömningstillfällen.
Vid behov kan du ange antalet bedömningstillfällen utgående ifrån lektionsantalet. Detta är användbart när skolan använder spridd bedömning. I annat fall ska man inte fastställa antalet bedömningstillfällen utifrån antalet lektioner.
- Gör först ett normalt femperioderssystem och periodisera undervisningen till perioderna på önskat sätt.
- Gå via Visa / Välj kolumner som visas och ta fram kolumnen Bedömningsintervall på flikarna Kurser och Grupper. När den här kolumnen är framme beaktas inte innehållet i kolumnen Antal bedömningstillfällen.
Exempel 1. Periodsystemet har 5 perioder:
- Period 1: periodens omfattning 8 veckor, periodiserat 2 timmar (totalt 16 lektioner)
- Period 2: periodens omfattning 8 veckor, ingen undervisning
- Period 3: periodens omfattning 8 veckor, periodiserat 2 timmar (totalt 16 lektioner)
- Period 4: periodens omfattning 8 veckor, periodiserat 2 timmar (totalt 16 lektioner)
- Period 5: periodens omfattning 8 veckor, periodiserat 2 timmar (totalt 16 lektioner)
När du vill ha 2 bedömningstillfällen för en grupp (första tillfället för perioderna 1-3 och det andra tillfället för perioderna 4-5), ska du i Bedömningsintervall-kolumnen ange 32. Då gör Kurre två bedömningstillfällen eftersom perioderna 1-3 innebär totalt 32 lektioner (16 + 0 + 16) och perioderna 4-5 ger totalt 32 lektioner (16 + 16). På bilden intill finns ett exempel på denna situation.
Exempel 2. Periodsystemet har 5 perioder, och period 3 är uppdelad i två delar:
- Period 1: periodens omfattning 8 veckor, periodiserat 1 timme (totalt 8 lektioner)
- Period 2: periodens omfattning 8 veckor, ingen undervisning
- Period 3.a: periodens omfattning 4 veckor, periodiserat 1 timme (totalt 4 lektioner)
- Period 3.b: periodens omfattning 4 veckor, periodiserat 1 timme (totalt 4 lektioner)
- Period 4: periodens omfattning 8 veckor, ingen undervisning
- Period 5: periodens omfattning 8 veckor, periodiserat 1 timme (totalt 8 lektioner)
När du vill ha tre bedömningstillfällen för gruppen (första tillfället för period 1, andra tillfället för period 3.a-3.b och det tredje tillfället för period 5), ska du i Bedömningsintervall-kolumnen ange 8. Kurre gör då tre bedömningstillfällen, eftersom period 1 innebär totalt 8 lektioner, period 3.a-3.b totalt 8 lektioner (4+4) och period 5 totalt 8 lektioner.