Listans ordning
Uppdaterad: 17.11.2020
Med hjälp av listans ordning kan du bestämma vilka registerkortsuppgifter som ska visas i listan över registerkorten i registerfönstret och i vilken ordning uppgifterna ska vara.
Funktionen finns i det nedre högra hörnet i varje registerfönster. Om du klickar på länken Listans ordning öppnas en ruta som ser likadan ut som sökrutan. I fältträdet i rutans vänstra kant väljer du vilka uppgifter som ska visas och i vilken ordning. Uppgifterna visas i samma ordning som du väljer dem, vilket betyder att den första uppgiften som du väljer är den som kommer att utgöra grunden för ordningen. Som standard ordnas registerkorten sedan i alfabetisk ordning eller från minsta till största, men det går också att använda sig av omvänd ordning.
I Studeranderegistret är den vanligaste ordningen "studerandens klass/efternamn/förnamn", men i vissa situationer kan det hända att man snabbt vill se studerandens medeltal eller telefonnummer. Det är möjligt att ändra ordningen och spara olika listordningar enligt behov.
- Klicka på den blåa länken Listans ordning
- I rutan som öppnas syns den ordning som för tillfället är i bruk, t.ex. Studeranderegistret Grupp/klass->Namn & Efternamn & Tilltalsnamn.
- Klicka på Töm om du vill göra en helt ny ordning. Om du vill lägga till uppgifter i den befintliga ordningen kan du i stället klicka på & och sedan komplettera listans uppgifter.
- Till vänster i rutan finns en lista över registrets fält. Du väljer ett fält genom att klicka på det med musknappen, t.ex. på "personbeteckning".
- Klicka slutligen på OK. I rutan syns nu endast personbeteckning (om du tömde ordningen i början) eller "klass/efternamn/tilltalsnamn/personbeteckning" om du valde att komplettera ordningen.
Du kan lägga till så många uppgifter som du behöver i listans ordning. Uppgifterna förenas med tecknet &. Välj alltid först ett fält. Det gör att &-knappen kommer fram och du kan trycka på den. Välj därefter nästa fält. Om det kommer fram ett rött streck då du väljer ett fält och &-knappen fortfarande inte syns betyder det att du ännu ska välja en förtydligande uppgift. Om du t.ex. först väljer fältet Modersmål ska du ännu välja Namn, Kod eller någon annan av uppgifterna på listan.
- Omvänd ordning ordnar uppgifterna från ö till a eller från största till minsta. Det kan vara till nytta t.ex. om du vill ordna enligt medeltal eller enligt datum (med de nyaste först).
- Slumpmässig ordning ordnar uppgifterna på olika sätt varje gång. Det kan du använda i olika lottningar om du vill att uppgifterna ska ordnas eller grupperas utan någon logisk grund.
Listordningar som ofta används kan sparas.
- Ordna uppgifterna i önskad ordning.
- Klicka på Lägg till och ge listordningen ett beskrivande namn.
- De listordningar som du sparar syns i rutan under Färdiga varianter av listans ordning.
- Du kan ändra ordningen senare genom att aktivera den, ändra den och slutligen trycka på Ändra.
- Du raderar färdiga varianter genom att klicka på Radera.
Någon av de färdiga ordningarna kan ställas in som standardlista. Det betyder att denna automatiskt används då du öppnar registret. Standardlistan används också i Wilma.
- Välj den färdiga lista som du vill använda som standard.
- Klicka på Inställningar-knappen så att en ny ruta öppnas.
- Kryssa i Standard i rutan och klicka på OK.
Standardlistan används också i andra funktioner, t.ex.:
- i läroplanen och bedömningssammanfattningar. Kursuppgifterna visas i den ordning som är inställd som standardordning i Kurser-registret.
- på bedömningslistorna. Studerandena syns enligt standardordningen i Studeranderegistret. Det går dock att ställa in en egen ordning för bedömningslistorna genom att klicka på studerandelistan i Bedömningsregistret med musens högerknapp och välja Ordna studerande.
- på de sidor i Wilma där sökfält kan användas. Sökfälten visas enligt standardordningen eller blanketten. Se tilläggsinfo om funktionen.
Det går att se och komplettera många registers uppgifter i Wilma. Sådana registerkort lönar det sig att ordna så att man i Wilma enkelt och snabbt ser det som är väsentligt. När det gäller t.ex. registret för disciplinära åtgärder behöver användaren snabbt se de åtgärder som ännu inte är genomförda. Standardordningen i Disciplinära åtgärder-registret kan därför med fördel ha fältet Genomförd eller Åtgärden genomförs (tid) som första uppgift.
Fyra register utgör undantag: Lärare, Personal, Studerande och Salar. Den ordning som syns i Wilma kan skolan inte påverka.
Om du klickar fram inställningarna för en viss ordning går det att definiera vilka skolor och användargrupper som ska se ordningen och vem som äger den (multiPrimus). Varje "Listans ordning" har en ägare, oftast den skola som har gjort den.
Huvudanvändaren kan välja vyer enligt olika skolors listordningar genom att i skolans fält välja Listordningarna från skolan. I listan över färdiga listordningar syns den valda skolans listordningar. Det här är till stor hjälp när huvudanvändaren gör färdiga listordningar till de olika skolorna.
Listordningen kan också tilldelas andra skolor. Gemensamma listordningar känner man igen på stjärnan (*) i namnets början. Standardordningen ska dock ställas in separat för varje skola.
Du kan i utskriftseditorn definiera utskriftens egenskaper genom att ange en sökinställning som använder sig av listans ordning. På så sätt listas korten enligt vald ordning i utskrifter av listor.
I vissa situationer behöver man kunna överföra enklare listor från Primus till t.ex. ett textbehandlingsprogram eller till e-posten. Enklaste sättet att göra det är att först skapa en ordning som innehåller alla uppgifter och sedan kopiera uppgifterna och klistra in dem i det andra programmet.
- Sök fram de registerkort som ska kopieras.
- Skapa en ordning som innehåller alla uppgifter som ska kopieras.
- Klicka på registerkortslistan med musens högerknapp och välj Kopiera listan till klippbordet.
- Öppna programmet dit uppgifterna ska överföras och klistra in dem.
Alternativet Kopiera sökningen till klippbordet kopierar sökningens kod. Koden kan användas i PrimusQuery.