Utvärderingssamtal, vårdnadshavarens blankett (registret Utvärderingssamtal)
Uppdaterad: 4.4.2022
Filer
Hur läsa in blanketten i Primus?
Det här är den blankett som vårdnadshavaren ska använda för att fylla i utvärderingssamtalet i det fall att eleven inte har egna Wilma-koder. Eleven fyller då i självvärderingen tillsammans med sin vårdnadshavare i dennes Wilma.
Om man vill att eleven och läraren tillsammans fyller i elevens andel av blanketten utan vårdnadshavarens närvaro kan man använda enbart lärarblanketten.
Fyll i följande på vårdnadshavarens blankett:
- Blankettens databas: Utvärderingssamtal
- Blankettens typ: Registrets uppgifter
- Används i Wilmas anslutningar: Vårdnadshavare
- Användargrupp i Wilma: t.ex. "Wilma Vårdnadshavare"
- Tillåtet att skapa nytt registerkort : Nej (lämna tomt)
- Skola-fältet: fyll i de skolor där blanketten ska vara tillgänglig. Om alla skolor ska ha tillgång till blanketten ska du lämna fältet tomt.
- Syns i Wilma: kryssa i.
Blanketten blir synlig i Wilma när du kryssar i Syns i Wilma i Blanketteditorn. Blanketten visas för alla de vårdnadshavare som ingår i den användargrupp som även finns på blanketten.
Utvärderingssamtalsfunktionen är tillgänglig för de användargrupper som har fått rättigheter till funktionen.
- Användargrupper-registret i Primus, på fliken Wilmas rättigheter: tilldela rättigheterna till användargruppen under punkten Utvärderingssamtal. Kryssa inte i något bland registerfunktionerna. Om det inte finns någon användargrupp för vårdnadshavarna sedan tidigare, ska du skapa en sådan i registret.
- Information om skolan-registret: Kontrollera att det i fältet Vårdnadshavarens användargrupp i Wilma står den användargrupp som fått rättigheterna till utvärderingssamtalen.
- Du kan tilldela användargrupper också i Klasser-registret, om du t.ex. vill ge eleverna på de övre klasserna rätt att själv lägga in sin självvärdering på blanketten (förutsätter att dessa elever har Wilma-koder), medan vårdnadshavarna ska få rätten för de yngre elevernas del.
- På elevernas blankett ska du under Användargrupp i Wilma välja den användargrupp som fått rätt till utvärderingssamtalen.
Du har möjlighet att redigera blanketten, t.ex. ändra, ta bort eller sätta in fler instruktionstexter. Utöver fälten från Utvärderingssamtal-registret kan du även sätta in Egna fält, som du kan ta ibruk på blanketten under valfritt namn.
I Blanketteditorn kan du ändra ett nummerfält till ett reglage. På blanketterna för utvärderingssamtal finns flera sådana fält, såsom Läxor, siffra.
I egenskaperna för fältet ska du då välja fliken Reglage och där kryssa i Använd reglaget i stället för fältet. Dessutom ska du här ange den skala som ska användas, t.ex. 1-6. På blanketten finns fälten redan i form av reglage.
Det är alltid klassföreståndaren som ska öppna en botten för utvärderingssamtalet i Wilma. När blankettbottnen är skapad kan eleven antingen själv eller med sin vårdnadshavare fylla i sin andel av blanketten. På själva utvärderingssamtalet går man sedan igenom allt tillsammans.
Vårdnadshavaren ser på förstasidan i Wilma att det finns en utvärderingsblankett och kan gå in och tillsammans med eleven lämna sina kommentarer på blanketten. Den information som läraren har skrivit in visas i läsläge på blanketten. Om man inte vill visa lärarens fält för eleven/vårdnadshavaren före utvärderingssamtalet äger rum, kan man ta bort dessa fält från vårdnadshavarens blankett.
Man fyller i självvärderingen under Elevens självvärdering och Utvärdering av mångsidig kompetens. Utöver de öppna frågorna finns det reglage på blanketten, och dessa kan eleven använda för att ange sin uppfattning om hur det gått på de olika delområdena. När eleven har fyllt i självvärderingen ska blanketten sparas.
På det gemensamma utvärderingssamtalet går man igenom allt som skrivits in, och till sist ska man fylla i det fält som gäller målsättningarna. Informationen ska sedan sparas, och därefter kan man skriva ut dem för underskrift.
Vårdnadshavaren ser de utvärderingssamtal som ägt rum i Wilma på Utvärderingssamtal-fliken.