Utvärderingssamtal, lärarens blankett (registret Utvärderingssamtal)
Uppdaterad: 4.4.2022
Filer
Hur läsa in blanketten i Primus?
Det här är den blankett som läraren ska använda för att fylla i utvärderingssamtalet. Se närmare detaljer i anvisningen om själva funktionen för utvärderingssamtal.
Täydennä opettajan lomakkeelle seuraavat kohdat:
- Blankettens databas: Utvärderingssamtal
- Blankettens typ: Registrets uppgifter
- Används i Wilmas anslutningar: Lärare
- Användargrupp i Wilma: t.ex. "Lågstadielärarna"
- Tillåtet att skapa nytt registerkort: kryssa i
- Skola-fältet: ange de skolor där blanketten ska användas, eller lämna fältet tomt om blanketten ska vara tillgänglig på alla skolor.
- Syns i Wilma: kryssa i
OBS! Om du vill ge vårdnadshavarna bearbetningsrätt på sin blankett, ska du på lärarblanketten även lägga in de fält som gäller vårdnadshavarens bearbetningstid:
- Vårdnadshavarens redigeringsrätt börjar
- Vårdnadshavarens redigeringsrätt slutar
Blanketten är tillgänglig i Wilma när Syns i Wilma är ikryssat i Blanketteditorn. Blanketten visas hos alla de lärare som tillhör den användargrupp som finns på blanketten.
Utvärderingssamtalsfunktionen är tillgänglig för de lärare som står som klassföreståndare i Klasser-registrets fält Grupphandledare/klassföreståndare. Dessutom ska den användargrupp som läraren tillhör ha rätt till utvärderingssamtalsfunktionen.
- Användargrupper-registret i Primus, på fliken Wilmas rättigheter: kryssa i funktionen Utvärderingssamtal för användargruppen i fråga. Kryssa sedan också i Rätt att skapa nytt registerkort bland registerfunktionerna. Om klassföreståndarna ska ha rätt att skriva ut samtalet för underskrift, ska du också kryssa i Rätt att skriva ut sparade utskrifter.
- Kontrollera att lärarna i Lärare-registrets fält Användargrupp i Wilma har en grupp som har rättighet till utvärderingssamtalen.
- På lärarens blankett i Blanketteditorn: ange under Användargrupp i Wilma den användargrupp som har rätt till utvärderingssamtalen.
Vid behov kan du göra separata blankettversioner för de olika årskurserna/årsnivåerna, utifrån profilblanketterna och/eller lärarens ändringsblanketter.
- Ta fram fältet Årskurs/Årsnivå i Utvärderingssamtal-registret.
- Ta fram det ovan nämnda fältet på lärarens utvärderingssamtalsblankett, om det inte redan är framtaget. Ange standardvärdet Studerande->Årskurs/Årsnivå->Årskurs för fältet och kryssa i Standardvärde direkt på blanketten. Välj alternativet "Förbjudet" i punkten Att ändra uppgiften i Wilma. Fältet Årskurs/Årsnivå ska tas fram på blanketten, även om man använder endast en version av lärarens blankett. Fältet behövs för att profilblanketterna ska synas på rätt sätt.
- Om du vill göra flera olika versioner av lärarens ändringsblankett, kan du göra så många versioner du vill genom att kopiera ändringsblanketten. Ange sedan ett synlighetsvillkor för lärarens blanketter i fältet Villkor för blankettens synlighet när nytt kort görs på fliken Villkor och kontrollregler. Om du t.ex. vill ta i bruk två blankettversioner, en för åk 1-3 och en annan för åk 4-6, anger du synlighetsvillkoret Årskurs/Årsnivå<"4" för blanketten som ska användas för åk 1-3, och på motsvarande sätt anger du synlighetsvillkoret Årskurs/Årsnivå>"3" för blanketten som ska användas för åk 4-6.
När läraren lägger in ett nytt utvärderingssamtal i Wilma, sparas elevens årskurs/årsnivå på blanketten. När eleven senare flyttar till följande årskurs/årsnivå, visas profilblanketten för det förda utvärderingssamtalet enligt den årskurs/årsnivå som eleven var på då samtalet fördes. Detta kräver att vissa synlighetsvillkor angetts även för profilblanketterna. Mera information om detta hittar du i profilblankettens anvisningar.
I Blanketteditorn kan man ändra ett nummerfält till ett reglage. På blanketterna för utvärderingssamtal finns flera sådana fält, såsom Läxor, siffra.
I egenskaperna för fältet ska du då välja fliken Reglage och där kryssa i Använd reglaget i stället för fältet. Dessutom ska du här ange den skala som ska användas, t.ex. 1-6. På blanketten finns fälten redan i form av reglage.
Det är alltid klassföreståndaren som ska öppna en botten för utvärderingssamtalet i Wilma. När blankettbottnen är skapad kan eleven antingen själv eller med sin vårdnadshavare fylla i sin andel av blanketten. På själva utvärderingssamtalet går man sedan igenom allt tillsammans.
Lärarens vy
Läraren ser utvärderingssamtalen på sin klass sida i Wilma, på fliken Utvärderingssamtal. Här kan läraren öppna en ny blankett för utvärderingssamtal genom att välja Gör nytt.
In på blanketten hämtas automatiskt studeranden, dokumentets datum (innevarande dag) och klassföreståndarens namn. Klassföreståndaren ska dessutom ange de datum då blanketten är aktuell, samt den tidsperiod då eleven/vårdnadshavaren får fylla i blanketten.
- Inledningsdatum: Första dagen i den tidsperiod som ska utvärderas. Ange dagens datum eller t.ex. höstterminens startdag.
- Slutdatum: Det datum då blanketten inte längre är aktuell. Efter slutdagen finns blanketten i stället under Tidigare utvärderingssamtal, och klassföreståndaren ser blanketten men kan inte längre göra ändringar i den.
- Studerandens redigeringsrätt börjar: Det datum då studeranden får börja fylla i blanketten.
- Studerandens redigeringsrätt slutar : Det datum efter vilket studeranden inte längre kan fylla i blanketten.
Om eleverna inte har egna Wilma-koder (t.ex. lågstadieelever), ska dessa i stället fylla i blanketten tillsammans med en vårdnadshavare i vårdnadshavarens Wilma. Det finns separata fält som styr vårdnadshavarens rätt att fylla i blanketten:
- Vårdnadshavarens redigeringsrätt börjar: Vårdnadshavaren kan börja fylla i blanketten på detta datum.
- Vårdnadshavarens redigeringsrätt slutar: Vårdnadshavaren inte längre kan fylla i blanketten efter detta datum.
OBS! Lägg vid behov in fälten för vårdnadshavarens redigeringsrätt på lärarblanketten.
Läraren har en egen del att fylla i på blanketten. Förutom de öppna frågorna finns reglage som läraren kan använda för att ge en utvärdering av hur eleven klarat sig på de olika delområdena. Läraren har läsrätt till de fält som eleven har fyllt i, men kan inte göra några ändringar i dem.
Vid det gemensamma utvärderingssamtalet går man igenom allt som skrivits in, och till sist ska man fylla i det fält som gäller målsättningarna. Informationen ska sedan sparas, och därefter kan man skriva ut dem för underskrift.
Att låsa för ändringar
När utvärderingssamtalet är färdigt kryssar läraren i Utvärderingssamtalet klart - låst för ändringar (Primus-fältet Förbjudet att ändra), som låser blanketten för vidare bearbetning.
De utförda utvärderingssamtalen sparas automatiskt i Primus Utvärderingssamtal-register och hittas även på klassens sida i Wilma under Tidigare utvärderingssamtal. För eleven och vårdnadshavaren syns dessa på sidan Utvärderingssamtal.