Meddelandekön
Uppdaterad: 26.8.2024
Via meddelandekön kan du granska vilka e-post- och textmeddelanden som av någon orsak inte har skickats. Via meddelandekön kan du också försöka skicka meddelanden på nytt eller radera dem.
Meddelandekön är ett eget register som finns under Underhållsregister i Primus huvudruta. Här sparas uppgifter om misslyckade sändningsförsök. Då sändningen lyckas placeras registerkortet automatiskt i arkivet (kortet förblir dock inte permanent i arkivet). I registret finns uppgifter om meddelandets avsändare, mottagare, meddelandets typ (textmeddelande eller e-post) samt fel som skett i samband med sändningen.
Du kan också granska meddelandekön i det fönster där e-post och textmeddelanden sänds. I fönstret finns meddelandekön på en separat flik. Du kan försöka skicka meddelanden på nytt antingen här eller via registret Meddelandekö.
För Primus huvudanvändare syns informationen om meddelanden som lagts i kön nertill i huvudmenyn. Informationen uppdateras ungefär var femte minut. För Primus huvudanvändare syns information om alla meddelanden, övriga användare ser endast information om meddelanden som de själva sänt.
Informationen om vilka text- och e-postmeddelanden som inte har sänts kan du dölja genom att klicka på musens högerknapp och välja Dölj meddelanden som inte har sänts. Du får fram informationen igen genom att välja Visa meddelanden som inte har sänts.
Meddelandekön kan skrivas ut med funktionerna SMTP-rapport och SMS-rapport. Dessa finns i delen Övriga funktioner i Primus huvudruta.
Logguppgifter om de e-post- och textmeddelanden som har skickats lagras automatiskt i en logg. Som kund kan du inte se logguppgifterna.
För att följa upp antalet skickade textmeddelanden ska du ta fram fältet Sända SMS meddelanden i registret Information om skolan. Om du vill granska antalet skickade textmeddelanden under en bestämd tidsperiod ska du tömma fältet i början av granskningsperioden.