Användarnamn för Primus
Uppdaterad: 29.1.2024
I Primus register Användarnamn skapar man personliga Primus-användarnamn och -lösenord för alla som ska ha tillgång till Primus. I samma register ställer man också in vilken användargrupp som användarnamnet ska höra till. Dela in användarna i olika användargrupper med hjälp av fältet Användarnamnets grupp.
Ett Primus-användarnamn ska endast skapas för personer som verkligen behöver ett sådant, vanligtvis alltså åt skolsekreterare eller studiesekreterare, rektorer och annan förvaltning samt för IT-supporten. Primus-användarnamnet omfattar även en perrsons eventuella rättigheter till Kurre, dvs. man loggar in med samma lösenuppgifter även i Kurre.
I allmänhet behöver lärarna inga Primus-lösen eftersom de kan sköta rutinerna via Wilma.
- Öppna Användarnamn-registret. Klicka på Funktioner / Nytt registerkort.
- Fyll i användarens fullständiga namn i fältet Användarens namn.
- Skriv in det Primus-användarnamn som personen ska ha i fältet Användarnamn
- Ett lämpligt användarnamn är ett namn som det är enkelt att komma ihåg, men som ändå inte är personens förnamn. Det är med det här användarnamnet som personen sedan loggar in i Primus.
- Generera ett Primus-lösenord åt personen i fältet Lösenord
-
Lösenordet ska vara tillräckligt långt och omöjligt att gissa sig till samt uppfylla följande kriterier:
- Lösenordet ska bestå av minst 8 tecken.
- Lösenordet ska innehålla minst tre av följande: stora bokstäver, små bokstäver, siffror eller specialtecken (t.ex. komma, kolon, frågetecken)
- Lösenordet kan innehålla skandinaviska tecken. Den enda begränsningen är *, alltså jokertecknet stjärna som inte ska användas.
- Skapa ett slumpmässigt lösenord genom att högerklicka på fältet Lösenord och välja "Skapa innehåll". Det lönar sig att samtidigt i fältet Kopiera till fält välja alternativet Upprepa lösenordet. När du klickar på Skapa skapas ett lösenord i fältet Lösenord och när du sparar kortet syns samma lösenord i fältet Upprepa lösenordet. Det skapade lösenordet syns som stjärnor (*).
- En användare kan själv byta sitt lösenord i Primus, om hen i fältet Användarnamnets grupp har en grupp som har rätt till detta. Personen ska då tillhöra en grupp som på fliken Primus rättigheter i Användargrupper-registret har Byte av lösenord ikryssat under Övriga funktioner. Användaren ser då alternativet Byt lösenord under Övriga funktioner i Primus huvudruta. Användaren måste ha den här användargruppsrättigheten aktiverad då man vill kunna ställa in obligatoriskt lösenordsbyte för användaren. Annars kan hen inte byta lösenord eller fortsätta använda Primus.
- Genom att kryssa i fältet Obligatoriskt byte av lösenord anger du att användarnamnet i fråga måste byta lösenord följande gång personen loggar in i Primus.
- Med hjälp av fältet Lösenordet måste bytas kan du ange ett datum då användarna måste byta lösenord.
- Om användaren själv har ändrat sitt lösenord i Primus går det av säkerhetsskäl inte att få fram lösenordet, utan fältet i Användarnamn-registret visar endast en lång rad stjärnor. På utskrifter står det att lösenordet är krypterat. Om användaren glömmer sitt lösenord måste du alltså skapa ett nytt i fältet.
- När användaren byter lösenord loggas hen automatiskt ut från alla andra Primus-klienter där hen är inloggad vid bytet av lösenord.
- Databasen för användarnamnen är krypterad, vilket betyder att det inte går att se användarnamnen och lösenordet i serverns kataloger.
- Användarnamnen och lösenorden kan levereras till användarna på en utskrift. Öppna Användarnamn-registret och klicka på Funktioner / Skriv ut / Utskrift av lista. Under Välj uppgift(er) ska du välja åtminstone Användarnamn och Lösenord. Klicka därefter på Skriv ut och välj de relevanta korten i listan.
- I fältet Användarnamnets grupp väljer du den grupp eller de grupper som användaren hör till.
- Om det ännu inte finns några grupper kan du lämna fältet tomt och fylla i det i ett senare skede. Användarnamn utan grupp kan logga in i Primus, men inga uppgifter syns (inga register eller registerkort).
- Ett användarnamn kan höra till flera olika användargrupper, t.ex. speciallärarna kan höra till "klasslärarnas grupp", "grupphandledarnas grupp", "elevvårdsgruppen" och "speciallärarnas grupp".
- Gruppernas ordningsföljd har ingen betydelse. Om gruppen på den första raden har rätt att se Kurser-registret och gruppen på den andra raden har rätt att se Studerande-registret kommer personen att kunna se båda registren.
- Om användaren är en lärare ska du fylla i fältet Lärarens registerkort.
- Fältet är ett länkfält till Lärare-registret, vilket betyder att läraren ska ha ett eget registerkort i Lärarregistret för att det ska gå att välja rätt person. Fältet bestämmer vilka undervisningsgrupper Primus-användaren ser i Bedömningsregistret. Tillsammans med Klasser-registrets fält Grupphandledare/klassföreståndare bestämmer det här fältet vilka studerande personen ser i Studeranderegistret.
- En lärare som endast använder Wilma ska han INTE ha något Primus-användarnamn.
- Om användaren hör till personalen ska du fylla i fältet Personalens registerkort.
- Om användaren är en vikarie eller har ett tidsbestämt kontrakt ska du fylla i fältet Användarnamnet gäller inte längre, datum.
- På det datum som finns i fältet kan användaren inte längre logga in i Primus.
I MultiPrimus fyller man även i följande:
- Hemskola: om personen jobbar i flera skolor har du två olika alternativ. Gör antingen två olika användarnamn, ett för varje skola, eller gör ett användarnamn och förena båda skolorna till det. Du förenar två skolor till samma användarnamn genom att fylla i fältet Skolsamfund och välja någon av skolorna i fältet Hemskola:
- I fältet Fältens placering från skolan väljer du en "inställningsskola", t.ex. InställningarGrundskola. Det gör att användaren ser de fältplaceringar som har gjorts för denna skola.
- Om du ytterligare vill begränsa vilka utskrifter och sökrutiner användaren ser i Primus ska du också fylla i fältet Utskrifterna från skolan och Sökrutinerna från skolan.
- Om du vill begränsa uppgifterna ytterligare så att användaren inte ser t.ex. kommande elever eller elever i förskoleundervisningen ska du i fältet Studerandetyp som används i sökningar välja den grupp som bäst motsvarar lärarens behov, t.ex. "grundskoleelev".