Barnspecifikt memo, redigering (Studerandespecifika memon-registret)
Uppdaterad: 25.8.2022
Filer
Hur läsa in blanketten i Primus?
Det här är en blankettmall som kan användas för att registrera och ändra barnspecifika memon via Wilma.
Pedagogerna kan alltså med hjälp av denna blankett göra ett memo om ett barn eller så göra ändringar i tidigare memon. Memona sparas i Primusregistret Studerandespecifika memon.
Alla memon om ett visst barn syns i Wilma på barnets sida, på fliken Memon. Där syns datumet, ärendet i korthet samt förkortningarna för de personer som har deltagit i mötet.
- Blankettens databas: Studerandespecifika memon
- Blankettens typ: Registrets uppgifter
- Används i Wilmas anslutningar: Lärare, Personal
- Användargrupp i Wilma: T.ex. Memon. Användargruppen ska också finnas på registerkorten för de personer som gör memon, i registret Gruppernas personal eller Personal .
- Tillåtet att skapa nytt registerkort: Kryssa i
- Visa inte utskriftsvänlig version: Kryssa i
Blanketten visas i Wilma på barnets Memon-flik när Syns i Wilma-fältet är ikryssat på blanketten.
OBS! Det går inte att göra en redigeringsblankett för vårdnadshavare. Informationen på memot kan endast visas för vårdnadshavarna, och det görs med hjälp av profiililomakkeella.
På själva blanketten ska alltid följande fält finnas med (fältnamnen står här enligt sitt originalnamn, "Ursprungligt namn", som syns när man för musmarkören på fältet i Blanketteditorn):
- Studerande
- Datum
- Anteckningen gjord av (lärare)
- Anteckningen gjord av (personal)
- Lärare som deltog i mötet
- Personal som deltog i mötet
- Lärare med läsrätt
- Personal med läsrätt
Vi rekommenderar även att fältet Ärendet i korthet finns med på blanketten, eftersom informationen i detta fält visas i förteckningen över memon på Stöd-sidan. Då ser man snabbt på datumet och ärendet vad memot gäller.
I början av blanketten finns en sektion om tillstånd, där man kan ange om vårdnadshavaren har gett tillstånd till att ärendet behandlas. Det är bra att använda t.ex. en utskrift för att få tillståndet.
Uppgifterna om barnet och vårdnadshavaren hämtas från Barn-registret.
I en del av fälten på blanketten finns instruktioner om hur fältet kan användas. Du kan ändra eller ta bort denna infotext i Blanketteditorn, på fliken Instruktion i fältets inställningar.
Den användare som gör ett nytt memo i Wilma läggs automatiskt in som ansvarsperson i fältet Anteckningen gjord av (lärare) eller Anteckningen gjord av (personal), beroende på om personen står inskriven i Gruppernas personal-registret eller iPersonal -registret. De här fälten är inställda så att de inte kan ändras i Wilma.
Ansvarspersonen har både läs- och redigeringsrätt till memot.
Den som skapat memot kommer dessutom automatiskt in på den första raden i fältet Lärare som deltog i mötet.
På den här blanketten finns det inte något synlighetsvillkor med tanke på Wilma, så den syns alltså för alla som har tillräckliga rättigheter.
Om det finns ett behov av olika memotyper rekommenderar vi att ni också använder Dokumenttyp-fältet. På så sätt ser ni genast under Memon-rubriken i Wilma vilken typ av memo det gäller.
Med hjälp av dokumenttyper kan du också göra synlighetsvillkor för memona, och därmed styra rätt dokument till rätt ärende när ärendet ska registreras eller ändras.
Pedagogen går till barnets sida i Wilma för att göra ett memo. På fliken Memon klickar man på länken "Lägg till ny". Länken syns på sidan då pedagogen eller personalmedlemmen tillhör samma användargrupp som blanketten har.
För vårdnadshavaren syns memot med hjälp av profilblanketten, på Stöd-sidan i vårdnadshavarens Wilma.