Tietojen syöttäminen Primukseen
Päivitetty viimeksi: 13.8.2019
MultiPrimus on Primuksen monioppilaitosversio, jossa jokaiselle koulumuodolle voidaan rakentaa omat, selkeät näkymät eri rekistereihin. Erilliset näkymät tehdään yleensä ainakin tutkintotavoitteiselle koulutukselle, oppisopimuskoulutukselle ja lyhytkursseille. Voidaan käyttää myös samoja kenttäasetteluita kaikille, jos tarvittavat kentät ovat suunnilleen samat. Samaan multiPrimukseen voi liittää myös oppisopimustoimiston omana yksikkönään.
Primus rakentuu rekistereistä (opiskelijarekisteri, opettajarekisteri, kurssirekisteri jne.) sekä kentistä, joihin kirjataan yhtä opiskelijaa, opettajaa, kurssia jne. koskevat tiedot. Rekisterit ja niiden kentät on luotu valmiiksi Primukseen. Oppilaitoksen tehtäväksi jää tietojen täyttäminen.
Oppilaitos päättää itse, mitä kenttiä se täyttää ja missä kohdassa mikäkin kenttä sijaitsee. Kentät kannattaa asetella asiakokonaisuuden mukaan ja siten, että eniten käytetyt kentät ovat hyvin esillä. Tarpeettomat kentät oppilaitos voi ottaa pois näkyvistä. Samaan asiayhteyteen liittyvät kentät kannattaa asemoida omalle välilehdelleen.
Kullekin käyttäjäryhmälle voi asettaa omanlaisensa näkymät, jolloin käyttäjät pääsevät näkemään ja/tai muuttamaan vain niitä kenttiä, joita he työssään tarvitsevat.
Tietojen syöttämisessä kannattaa edetä seuraavan järjestyksen mukaan. Silloin esim. kohdassa 2 luodut opettajatiedot ovat käytettävissä, kun kohdassa 12 syötetään ryhmien tiedot ja niille ryhmänohjaajat.
- Koulun tiedot: yhteystiedot, aikataulut, tiedonsiirtojen tunnukset, Wilman asetukset, sähköinen koulutuskalenteri jne.
- Opettajarekisteri: yhteystiedot, työmäärät, opettajan käyttäjäoikeudet
- Henkilökuntarekisteri: yhteystiedot, henkilökunnan käyttäjäoikeudet
- Yksiköt: nimet, yhteystiedot
- Huoneet: kaikki (opetus)tilat, joita tarvitaan työjärjestyssuunnittelussa
- Kalusto: kaikki tarvikkeet, joita tarvitaan työjärjestyssuunnittelussa ja varaamisessa
- Tutkinnot: haetaan tiedonsiirrolla ePerusteista
- Tutkintonimikkeet: luodaan oppilaitoksessa tarvittavat tutkintonimikkeet
- Osaamisalat: luodaan oppilaitoksessa tarvittavat osaamisalat
- Käyttäjäryhmät: Primusta, Wilmaa ja Kurrea koskevat käyttäjäoikeudet ryhmille
- Käyttäjätunnukset: kullekin käyttäjälle omat tunnukset
- Luokat (= ryhmät, toteutukset): nimi, aikataulut, ryhmänohjaajat
- Opiskelijarekisteri: yhteystiedot, opinnot (siirrettynä mahd. aiemmasta hallinto-ohjelmasta)
- Arvosana-asteikot
- Arvosanamääritykset: arvosanat ja niiden asteikot, sanalliset arvosanat, Koski-arvosana
- Kurssityypit: nimi, kurssityypin taso, värit, Koski-ja tilastointiasetukset ym. asetukset
- Keskiarvomääritykset: tarvitaan keskiarvon laskemiseen
- Kurssit/Opetustarjonta: haetaan tiedonsiirrolla ePerusteista ja/tai luodaan suoraan rekisteriin (nimet, sisältö, laajuus, Koski-asetukset, tavoitteet, arviointiasteikot ym.)
- Opetussuunnitelmat: opsin rakenne, kootaan kursseista ja otsikoista
- Arviointirekisteri (= ryhmien arviointi): ryhmän nimi, kurssi, ajankohta, opettajat ym. (arviointikirjat luodaan yleensä Kurressa)
- Työpaikat ja näyttöympäristöt: nimet, yhteystiedot, yhteyshenkilöt
- Työpaikkaohjaajat ja -arvioijat: nimet, yhteystiedot, osaaminen, työpaikka, Wilma-tunnus
- Lisätietoja arviointiin: todistusten lakiviitteet ja valmiit viitetekstit
Osaamisalojen, tutkintojen ym. nimet tulostuvat todistuksiin siinä muodossa, jossa ne on kirjattu rekisteriin. Täytä nimet siis aina virallisessa muodossaan. Tutkintojen osalta täytetään diaarinumero ja päiväys kenttiin OPH:n määräys/Dnro ja OPH:n määräys/pvm. Nämä tiedot tulostuvat tutkintotodistuksen takasivulle.
Lisäksi on paljon apurekistereitä, joita voi täyttää tarvittaessa. Puuttuvia rekisteritietoja täydennetään sitä mukaa, kun niitä käytännön työssä kohdataan. Se, mitä tietoja tulee ehdottomasti täyttää ja mitkä tiedot ovat valinnaisia, vaihtelee koulutustyypin ja tiedonkeruutarpeiden mukaan.
Osa rekistereistä on sellaisia, että niihin tallentuu tietoa sitä mukaan, kun esim. opiskelijalle lisätään työssäoppimista, näyttöjä, osaamisen tunnustamisia.