Invandrarelever, skolgångsuppgifter
Uppdaterad: 11.3.2024
För invandrare och elever med invandrarbakgrund antecknas i Primus bl.a. uppgifter som berör förberedande undervisning, det egna modersmålet och S2-undervisningen.
Språkundervisning för immigranter
Invandrare deltar i antingen "finska/svenska som modersmål"-undervisningen eller i "finska/svenska som andra språk"-undervisningen. Dessutom kan invandrarna delta i undervisning i det egna modersmålet.
- För undervisning av det egna modersmålet: gör de ämnen och kurser som behövs i Kurser-registret och för dem till läroplanen. Gör en separat kurstyp för ämnet så att det går smidigt att plocka modersmålsämnena till den skilda betygsbilagan. Närmare information om hur man skapar ämnena och kurserna för eget modersmål finns här. I utskriftsbanken finns en mall för modersmålets bilaga.
- De språk som eleverna undervisas i vid skolan, markeras med val i Studeranderegistrets läroplansvy och bedöms på samma sätt som andra ämnen. Egna modersmål kan samlas under en skild mellanrubrik eller så de kan placeras i läroplanen under de valbara ämnenas del.
- Elevens andra språk samt tilläggsuppgifterna kan antecknas i Studeranderegistrets fält. Fältens alternativ kommer från Språk- och Lärare-registret.
Svenska som andra språk (S2) i gemensam ansökan och st-skrivningarna
Ämnets namn i läroplanen | St-skriv. läroämne | St-exam. ämne | Kolumn i SEN:s blankett | Bokstav i SEN:s blankett | Gemensam ansökan ämne | Gemensam ansökan kod |
---|---|---|---|---|---|---|
Modersmål och litteratur, svenska som andra språk | Modersmål(svenska) | Svenska som andra språk | modersmål | O5 | Modersmål | SV |
- Trossamfund-fältets alternativ är enligt Statistikcentralens klassificering. Större trossamfunds typ är oftast "Reg. relig. samf.".
- Religionskod-fältets alternativ kan bearbetas av skolan och i detta fält finns ofta flera alternativ, som judisk eller islamsk. Flera alternativ kan skapas enligt behov.
- Åskådningsämne-fältets alternativ kan skolan själv bearbeta. Från listan kan man radera de åskådningsämnen som inte undervisas i skolan samt lägga till nya ämnen. I listan kan också finnas med de ämnen vilka undervisas utanför skolan, t.ex. av ett religiöst samfund.
- Utomstående religionsundervisning ikryssas ifall anordnaren av religionsundervisning är annan än elevens skola/kommun.
- Tilläggsuppgifter om religionsundervisningen -fältet kan användas för att anteckna uppgifter om anordningar för den utomstående religionsundervisningen.
- Vid utredning av elevens skolgångsbakgrund kan man kryssa i Överförd till allmän undervisning eller Överförd till förberedande undervisning enligt elevens beredskap.
- Om invandraren deltar eller har deltagit i den förberedande undervisningen, ifylls Studerande i förberedande undervisning, Inledningsdatum i förberedande undervisning, och -avslutningsdatum, samt vid behov Förberedande undervisning, tilläggsuppgifter.
Förskoleundervisningens uppgifter berör alla elever, så dessa fält kan tas fram på t.ex. Skolgång-fliken.
- För de som deltar i förskoleundervisningen ifylls Deltagande i förskoleundervisning och Förskola.
- Speciella uppgifter som berör elevens inlärning kan t.ex. antecknas till fältet Studiehistoria, Bakgrund och nuläget eller Tilläggsuppgifter kommande/avgående studerande.
- I Skolgångstabellen igen antecknar man de skolor där eleven studerat tidigare.
- I Kurser-registrets memofält kan man anteckna läroämnenas allmänna mål, beskrivningar mm. för varje årskurs eller termin. Man kan även byta allmänna uppgifter så att de blir studerandevisa i Studeranderegistret, med Ändra studerandens kursuppgifter -funktionen.
- Man kan för läroämnet anteckna bl.a. följande uppgifter: Undervisningsarrangemang, Kursens metoder, Förverkligande, Målsättningar, Bedömning av mål, Grunderna för bedömning, Bedömningsmetoder, IP uppföljning och Observera.
- På en mer allmän nivå kan uppgifterna sparas till Primus Studeranderegister i fälten Matematisk förmåga, Social förmåga, Kommunikationsförmåga, Kognitiv språkkunskap, Kognitiv förmåga, Individuell plan, Övriga individuella stödåtgärder samt Stödverksamhet och -metoder (HOPPI).
Ämnen, studieår och kompetensnivå som eleven studerat i hemlandet antecknas i Studeranderegistrets memofält Skolgångsbakgrund i hemlandet. En noggrannare specifikation om de olika ämnenas hantering kan antecknas för ifrågavarande ämnes del t.ex. till fälten Utgångsnivå och Förkunskaper.
Läraren kan bedöma elevens kunnande bl.a. till följande fält: Individuella kunskaper och starka sidor, Studerandens starka egenskaper, Uppföljning av studerandens styrkor, Förmåga att klara sig i livet, Uppföljning av arbetsförmåga, Studerandens styrkor (HOPPI) samt Uppföljning av studerandens styrkor (HOPPI).
Andra saker som bör observeras kan antecknas i fälten Individuell plan, Undervisningsarrangemang/-metoder, IP prestationssätt/åtgärder, Plan för elevens lärande, tilläggsuppgifter samt Specialundervisningens tilläggsuppgifter.
Ifall ett lämpligt fält inte hittas kan man göra en "minneslapp" dvs. ett infofält, där man berättar vad man skall anteckna i observera-fälten.
Elevens och vårdnadshavarens önskemål gällande undervisning och dess framskridande kan antecknas i fälten: Individuella undervisningsönskemål, Individuella mål, Uppgifter man kommit överens om med vårdh., Uppskattning om förverkligandet av specialundervisningen, Uppskattning av undervisnings- och stödåtgärdernas inverkan, Uppföljning av inlärningens specialbehov, IP målsättningar, IP bedömning och Uppföljning.