LOPS 2016: Kurssitarjottimet siirtymäaikana
Päivitetty viimeksi: 22.4.2020
Ohjeessa kerrotaan vaihtoehdot lukion kurssitarjottimien kokoamiseen sinä aikana, kun käytössä on yhtä aikaa uusi ja vanha opetussuunnitelma.
Kurreen tuodaan sekä vanhan opsin että uuden opsin kurssit. Osa kursseista tai kaikki ovat opsikohtaisia, ts. tarkoitettu vain jomman kumman opsin mukaan opiskeleville; osa kursseista taas voi olla yhteisiä. Opsikohtaiset kurssit voidaan erottaa Kurressa toistaan esim.:
- käyttämällä eri lyhenteitä
- käyttämällä Kurressa eri kurssityyppiä (eri tunnusväri)
- käyttämällä Kurressa eri sijoitustyyppiä (eri tunnusväri)
Mikäli vanha kurssitarjotin aiotaan kopioida lukuvuodelle 2016-2017, ei vanhan opsin kursseja enää siirretä Kurreen. Tällöin Kurressa täytyy muuttaa vanhan opsin kurssien lyhenteet ennen kuin uuden opsin kurssit siirretään Kurreen. Suosittelemme kuitenkin tekemään kurssitarjottimet kokonaan uudelleen lukuvuodelle 2016-2017.
Uuden ja vanhan opetussuunnitelman kurssit voi siirtää Kurreen joko Primuksen Kurssit-rekisterin kautta tai opiskelijarekisterin kautta, merkitsemällä testiopiskelijalle valinnat kaikkiin kursseihin.
- Jos uuden ja vanhan opsin kurssit ovat eri lyhenteillä, siirtyvät molemmat Kurreen.
- Jos lyhenteet ovat samoja, siirtyy Kurreen vain jompi kumpi kurssi, jolloin sekä vanhan että uuden opsin mukaan opiskelevat ovat samassa ryhmässä ja kaikilla menee arvosana samaan kurssiin - toisella oman opsin kurssiin, toisilla "väärän" opsin kurssin, oman opsin häntäkurssiksi. Nämä voi kuitenkin siirtää massana oikeaan kurssiin esim. aina jaksoarvioinnin päätyttyä.
- Jos lyhenteet ovat samoja ja haluat siirtää Kurreen molemmat kurssit erillisinä, anna kursseille eri koodit (Primuksen Kurssit-rekisterin kenttä Koodi). Eri koodilla olevat samanlyhenteiset kurssit siirtyvät Kurreen molemmat, kun taas ilman koodia tai samalla koodilla olevista kursseista siirtyy vain toinen. Huomaa kuitenkin, että jos Koodi-kenttää käytetään kurssien erottelussa, on suoritusten siirrossa opsien välillä käytettävä jotain muuta yhdistävää kenttää, esim. Koodi 2.
- Jos siirrät uuden opsin kursseja kopioituun työjärjestystiedostoon, jossa on jo valmiina vanhan opsin kurssit, täytä Kurressa vanhan opsin kursseille jokin koodi. Näin uuden opsin kurssit eivät siirry vanhan opsin kurssien tilalle Kurreen, vaikka niillä olisi samat lyhenteet. On suositeltavaa vaihtaa myös vanhan opsin kurssien lyhenteet Kurressa samoiksi kuin Primuksessa.
Kurssit, jotka ovat mukana sekä uudessa että vanhassa opetussuunnitelmassa, voivat olla Kurressakin yhteen kertaan.
Esivalintatarjottimien kannattaa olla ops-kohtaisia, jotta valinnat kohdistuvat oikeisiin kursseihin. Molempien opsien yhteisistä kursseista, esim. koulukohtaisista syventävistä kursseista viedään yksi ryhmä kumpaankin tarjottimeen.
Varsinaisten jaksokohtaisten tarjottimien luomiseen on esitetty alla kolme vaihtoehtoa. Kuvissa on käytetty esivalintatarjottimen palkkeja, mutta ohje pätee myös jaksottaisiin palkkeihin.
Kaikissa vaihtoehdoissa opettajilla on siirtymäajan osasta kursseista kaksi arviointikirjaa: toinen vanhan opetussuunnitelman ja toinen uuden opetussuunnitelman kurssia varten. Ensimmäisenä lukuvuotena 2016-2017 uuden opsin mukaan opiskelevat kuitenkin valitsevat pääsääntöisesti aineiden ensimmäisiä kursseja, jotka jatkavat opiskelijat ovat jo käyneet.
- Opiskelijalle helppo. Uuden opsin opiskelijoille tarjotaan vain uuden opsin kursseja sekä yhteisiä, vanhan opsin opiskelijoille vanhoja ja yhteisiä.
- Päällekkäisyyksiä hankalampi seurata. Uuden ja vanhan opsin palkit voi sijoittaa työjärjestyksessä samaan kohtaan, mutta Wilma ei varoita päällekkäisestä valinnasta, jos opiskelija valitsee kurssin molemmista sijoituksista. Kannattaa käyttää samanlaista kiertotuntikaaviota ja palkitusta, ja ohjeistaa opiskelijat katsomaan palkkinumeroa ja valitsemaan jokaista numeroa kohden vain yhden ryhmän, ei esim. yhtä kurssia vanhan opsin 1. palkista ja toista kurssia uuden opsin 1. palkista.
- Opettajien työmäärä laskettuu tuplana, jos yhtä aikaa opetettavat 2 ryhmää eivät ole samassa palkissa vaan ainoastaan sijoitettu samaan ajankohtaan. Jos opettajan työjärjestykseen on sijoitettu samaan kohtaan vanhan ja uuden opsin mukaiset samansisältöiset kurssit, laskee Kurre tämän kahdeksi kurssiksi. Jos taas ryhmät ovat samassa palkissa, laskee Kurre ne yhdeksi kurssiksi.
- Yhteisiä kursseja tarvitaan vähintään 2 ryhmää, yksi kumpaankin tarjottimeen. Huomaa kuitenkin, että jos ryhmät opetetaan yhdessä ja opetusryhmässä voi olla max. 36 opiskelijaa, merkitään ryhmien maksimikooksi esim. 16 ja 20. Toinen vaihtoehto on tehdä kurssista vain yksi ryhmä, jolle annetaan tuplakesto ja maksimikoko 36. Irrota tunteja -toiminnolla jaetaan ryhmä kahteen osaan, ja osat viedään eri tarjottimiin. Tällöin ilmoittautuminen kumman vain tarjottimen kautta kasvattaa myös toisessa tarjottimessa olevan ryhmän osallistujamäärää.
- Opiskelija voi valita kursseja vain oman opetussuunnitelmansa mukaisesta tarjottimesta, jos tarjottimien näkyminen on rajattu esim. ohjausryhmän tunnuksen mukaan. Toinen vaihtoehto on sallia opiskelijoiden nähdä molemmat tarjottimet ja ohjeistaa valitsemaan ensisijaisesti oman opsin tarjottimesta.
Palkkien keskinäinen järjestys voi olla esim. ainekohtaisesti tai ops-kohtaisesti.
Edut ja haitat
- Jos tarjottimessa on erilliset palkit kummankin opsin opiskelijoille, on opiskelijoiden edelleen melko helppo löytää oman opsinsa mukaiset kurssit.
- Opiskelijoilla mahdollisuus valita myös toisen opsin kursseja, ja mikäli palkkien rakenteet ja numerointi ovat kutakuinkin yhtenäiset, on päällekkäisyydet helppo nähdä ja tarkistaa, vaikka Wilma ei niistä suoranaisesti ilmoitakaan.
- Yhteisiä kursseja tarvitaan vain 1 kpl, ja ne voi viedä joko vanhan tai uuden opetussuunnitelman palkkeihin.
Kurssien järjestys palkin sisällä voi olla esim. opsin mukaan tai numerojärjestyksessä.
Edut ja haitat
- Päällekkäisyyksien seurannan kannalta helpoin. Wilma varoittaa, jos opiskelija valitsee kaksi samaan aikaan opetettavaa kurssia.
- Opettajien työmäärät laskettuvat oikein, ts. vaikka opettajalla olisi samassa palkissa kaksi ryhmää, laskee Kurre ne yhdeksi ryhmäksi.
- Opiskelijoiden on hankalampi löytää oman opetussuunnitelmansa kurssit, ja he saattavat ilmoittautua väärän opsin kurssille. Tämä ei kuitenkaan ole suuri ongelma, sillä arviointien toimeenpanon jälkeen arvosanat voi siirtää oikeaan opsiin massana kaikkien opiskelijoiden osalta.
Kurssitarjottimen kokoamisen ja valintojen teon havainnollisuutta voi lisätä antamalla eri kurssityyppi uuden ja vanhan opetussuunnitelman kursseille. Tällöin ne saadaan erottumaan toisistaan värin perusteella. Kurren kurssityyppi ei heijastu takaisin Primukseen päin, vaan valinta- ja suoritustiedoissa säilyy oikea, Primuksen Kurssit-rekisterin mukainen kurssityyppi.
- Luo perustietoikkunan Kurssityypit-välilehdellä kaikista kurssityypeistä eri versiot uuden ja vanhan opsin kursseja varten. Anna samaa tarkoittavilla kurssityypeille samat mutta hieman eri sävyä tai tummuusastetta olevat värit ja nimeä ne siten, että uuden opsin kurssityyppi on "oikealla" nimellä ja vanhan opsin kurssityypin nimessä on mukana esim. v-kirjain.
Wilman kussitarjottimen ponnahdusikkunaan saa tarvittaessa esiin tiedon, mitä vanhan opsin kurssia uuden opsin kurssi vastaa. Tämä tehdään kopioimalla Lisätietoja 2 -kentän tieto johonkin sopivaan ponnahdusikkunassa näkyvään kenttään (ks. lista kentistä ohjeesta Kurssitarjottimen julkaisu Wilmassa, kappale "Wilman kurssitarjottimessa näkyvät tiedot"). Ota valitsemasi kenttä näkyviin Kurssit-rekisteriin.
Voit kopioida tiedot kurssikorteilta yksitellen valitsemaasi kenttään tai massana muodostamalla kannassa olevista LOPS-kursseista siirtotiedoston, johon valitaan tiedoiksi Korttinumero ja Lisätietoja 2. Sen jälkeen siirtotiedosto tuodaan takaisin kantaan, ja vastaanotettavia tietoja valitessa vaihdetaan Lisätietoja 2 -kentän tiedon vastaanottavaksi kentäksi valitsemasi kenttä.