LOPS 2016: Paikallisen opetussuunnitelman rakentaminen
Päivitetty viimeksi: 22.4.2020
Kun uuden opetussuunnitelman mukaiset oppimäärät ja kurssit on tuotu Primuksen Kurssit-rekisteriin, tiedot tarkistetaan ja muokataan paikallisen opetussuunnitelman mukaiseksi. Oppimäärät, joita ei järjestetä, kuten harvinaisemmat B3-kielet, voi poistaa. Kun kurssitiedot ovat kunnossa, rakennetaan niistä puurakenne Primuksen Opetussuunnitelmat-rekisterissä. Kun uusi opetussuunnitelma on valmis, sen voi julkaista myös Wilmassa.
Tuo ensin Primuksen Kurssit-rekisteriin uuden opetussuunnitelman mukaiset oppimäärät ja kurssit.
- Luo Primuksen Opetussuunnitelmat-rekisterissä uusi rekisterikortti, esim. nimellä LOPS 2016.
- Klikkaa Kurssit-välilehden Hae-painiketta, jolloin saat esille kurssilistan. Klikkaa kurssiluetteloa hiiren 2. painikkeella ja valitse Muuta luettelojärjestystä. Anna järjestyksen ensimmäiseksi tiedoksi OPS huomautus, jolloin saat uuden opsin kurssit siististi allekkain. Etsi rivit, jotka alkavat "LOPS2016".
- Vedä opsiin jokin oppimäärä. Maalaa sitten kaikki siihen kuuluvat kurssit, ja vie ne kerralla oppimäärän alle. Vapauta hiiren painike aivan oppimäärän nimen perässä, näin kurssit tulevat sisennettynä sen alle, ja oppimäärän nimen eteen ilmestyy [-]-merkki.
- Vie oppimäärät ja kurssit opsiin joko opsin rakenteen mukaisessa järjestyksessä tai aakkosjärjestyksessä. Voit järjestää oppimäärät lopuksi ruudun alareunan nuolipainikkeiden avulla.
- Ks. tarkemmat ohjeet opetussuunnitelman rakentamiseen
Opettajat voivat muokata tiedoston mukana tulevat opetussuunnitelman perusteiden mukaiset tavoitteet, kuvaukset ym. tiedot Wilmassa paikallisen opetussuunnitelman mukaiseksi.
Uusi opetussuunnitelma näkyy Wilmassa vasta, kun se julkaistaan rastimalla Primuksen Opetussuunnitelmat-rekisterin kenttä Julkinen Wilmassa.
Jos Kurssit-sivu on esillä Wilmassa ja haluat piilottaa kurssit Wilmasta Primus-työskentelyn ajaksi, rasti kaikille uuden opsin kursseille kenttä Piilota Wilman luetteloista. Uuden opetussuunnitelman mukaiset kurssit näkyvät Wilman Kurssit-sivulla heti, kun siirtotiedosto on tuotu Primukseen. Suurimmalla osalla lukioista Kurssit-sivu ei kuitenkaan ole esillä, vaan kurssitietoja tarkastellaan Opetussuunnitelman kautta.
Matematiikan yhteisen kurssin käsittelyssä tulee huomioida:
- opetusjärjestelyt (yhteiset ryhmät pitkän ja lyhyen matematiikan lukijoille vai erilliset)
- päättötodistuksen rakenne
- kurssimäärien lasku ylioppilaskokeessa
- etenemisesteiden muodostuminen
Tapa A: 2 opetussuunnitelmaa, 1 kurssi
Kurssit-rekisteriin tuodaan vain yksi MAY01-kurssi. Lyhyen ja pitkän matematiikan lukijoita varten luodaan omat opetussuunnitelmat, joiden ainut ero on MAY01-kurssin sijainti. Lyhyen matematiikan opetussuunnitelmassa se on lyhyen matematiikan alla sen 1. kurssina, pitkän matematiikan opsissa sen alla 1. kurssina.
- Kurssitarjottimissa kurssia tarvitaan vain 1 kpl, ja opettajan ryhmässä (arviointikirjassa) voi olla sekaisin molempien oppimäärien lukijoita.
- Kurssimäärä laskettuu automaattisesti oikein todistuksissa, yo-kirjoituksissa ja etenemisesteissä.
- Erillistä yhteistä oppimäärää ei tarvita, ja oppimäärän MAY voi poistaa.
- Tässä tavassa on huomioitava, että jos opsin rakennetta muutetaan myöhemmin, täytyy muutokset tehdä molempiin opseihin.
Tapa B: 1 opetussuunnitelma, 2 kurssia
Mikäli opetusjärjestelyt toteutetaan siten, että kurssista tehdään erilliset opetusryhmät eri oppimäärää lukeville, voi kurssista tehdä erilliset versiot eli kaksi kappaletta. Tällöin opetussuunnitelmia on yksi, mutta siinä on MAY01-kurssia kaksi kappaletta. MAY01-kurssista tehdään kopioimalla kaksi versiota, joiden lyhenteet annetaan siten, että opiskelijat, opettajat ja hallinto tietävät, onko kyse lyhyen vai pitkän oppimäärän versiosta (esim. MAY1A ja MAY1B, tai MAA01 ja MAB01, tai MAY1P ja MAY1L). Opetussuunnitelmassa kurssit viedään oikeiden oppimäärien alle, esimerkki kuvassa.
- Opettajilla on erilliset ryhmät ja arviointikirjat lyhyen ja pitkän matematiikan lukijoista.
- Kurssimäärä laskettuu automaattisesti oikein todistuksissa, yo-kirjoituksissa ja etenemisesteissä.
- Erillistä yhteistä oppimäärää ei tarvita, ja oppimäärän MAY voi poistaa.
Tapa C: 1 kurssi, 1 opetussuunnitelma
Yhteistä kurssia varten opsiin viedään kolmas matematiikan oppimäärä (tiedostossa MAY), ja yhteinen pakollinen kurssi MAY01 viedään sen alle.
- Oletuksena on, että kurssin opetusryhmissä tulee olemaan sekaisin sekä pitkän että lyhyen matematiikan lukijoita.
- Etenemisesteitä ei kuitenkaan voi muodostaa kahden eri oppimäärän kurssit huomioiden, joten matematiikassa etenemisesteen muodostumissääntö merkitään vain varsinaisen oppimäärän kortille ja siinä huomioidaan vain sen alla olevat kurssit.
- Päättötodistus- ja ylioppilaskirjoitusvaiheessa yhteinen kurssi siirretään oikean oppimäärän alle esim. laatimalla erilliset opsit (tapa A), jotka ovat käytössä ainakin tulostuksen ja tiedonsiirron ajan.
Matematiikan käsittely ylioppilaskirjoituksissa
Ylioppilaskirjoituksiin ilmoittauduttaessa MAY01-kurssin suorituksen tulee olla siirrettynä oikean oppimäärän alle, jotta matematiikan kurssimäärä siirtyy oikein. Tavoissa A ja B näin on automaattisesti. Tavassa C kurssi tulee siirtää erikseen.
Opetuksen järjestäjän tehtäväksi jää arvioida, missä määrin uuden ja vanhan opetussuunnitelman kurssit vastaavat toisiaan ja voidaanko kurssit opettaa yhdessä. Suosittelemme, että uusi opetussuunnitelma laaditaan käyttäen ainoastaan uusia kursseja, mutta jos kurssit ovat täysin vastaavat, voi sama kurssi(kortti) olla mukana sekä vanhassa että uudessa opsissa.
Jos koulukohtaiset syventävät kurssit ja soveltavat kurssit säilyvät samoina, voi uudessa opetussuunnitelmassa käyttää samoja kursseja kuin vanhassa opsissa, ja opetusryhmät voidaan koota molempien opsien opiskelijoista. Tällaisten opsista riippumattomien yhteisten kurssien lyhenteeseen voi Kurssit-rekisterissä laittaa eteen jonkin kirjaimen (esim. "y"), jolloin näiden kurssien ryhmät on helpompi erottaa kurssitarjottimessa uuden opsin kursseista. Muuten opiskelijoiden voi olla hankala tietää, mitä kursseja voi valita ja mitä ei.
Esimerkkejä vastaavuuksien käsittelystä
- Jos esim. äidinkielen 4. kurssi Tekstit ja vaikuttaminen vastaa täysin vanhan opsin samannimistä 4. kurssia, ei uuden opetussuunnitelman kurssia tarvitse tuoda Primukseen. Uudessa opetussuunnitelmassa voidaan käyttää vanhaa kurssia.
- Jos taas kursseissa on nimimuutoksen lisäksi sisällöllisiä eroja, esim. vanhan opsin kurssi ÄI5 Tyyli, teksti ja konteksti ei täysin vastaa uuden opetussuunnitelman kurssia ÄI5 Teksti ja konteksti, tarvitaan Primukseen molemmat kurssit.
- Jos kurssien sisältö vastaa toisiaan, mutta kurssin numero on eri uudessa ja vanhassa opetussuunnitelmassa, riittää Primukseen yksi kurssi. Kurssilyhenne muutetaan esim. muotoon "FY03 (vFY6)" eli uuden opsin FY03 Sähkö -kurssi vastaa vanhan opsin FY6 Sähkö -kurssia.
- Jos kurssien sisältö vastaa toisiaan, mutta kurssityyppi muuttuu kurssinumeroinnin vuoksi, riittää Primukseen yksi kurssi. Kurssilyhenne muutetaan kuten yllä, esim. "BI02 (vBI3)". Kurssit-rekisteriin merkitään uuden opetussuunnitelman mukainen kurssityyppi ja Opetussuunnitelmat-rekisterissä muutetaan vanhaan opetussuunnitelmaan takaisin vanha kurssityyppi.
Kaikkien muutosten osalta jää kuitenkin viime kädessä lukion ratkaistavaksi, voidaanko vanhaa ja uutta kurssia opettaa samoissa opetusryhmissä ja halutaanko opetussuunnitelmiin erilliset vai yhteiset kurssit.
Suoritusten siirto uuden ja vanhan opsin välillä
Osalle opiskelijoista kertyy todennäköisesti suorituksia sekä vanhan että uuden opetussuunnitelman kursseihin. Suoritukset voi siirtää massana opsista toiseen, kunhan kurssien vastaavuus on kirjattu johonkin kenttään, esim. Koodi 1 -kentässä sama tieto uuden ja vanhan opsin kursseilla. Siirron voi tehdä esim. aina arviointien päätyttyä tai kerran lukuvuodessa.
Uusi päättötodistusmalli
Laadimme uusien opetussuunnitelman perusteiden mukaisen päättötodistusmallin Tulostepankkiin hyvissä ajoin ennen 2016 aloittavien valmistumista. Tiedotamme asiasta tarkemmin myöhemmin. Tarvittaessa päivitetään myös erotodistuksen malli.
Kun kaikki vanhan opsin mukaan opiskelevat ovat valmistuneet
Kun vanhan opsin mukaan opiskelevia ei enää ole, arkistoidaan vanhan opsin kurssit Kurssit-rekisterissä ja vanha ops Opetussuunnitelmat-rekisterissä. Huom! Älä poista kursseja tai opsia, sillä niitä tarvitaan, jos jollekin lähteneelle opiskelijalle pitää tulostaa jälkikäteen todistuksia.
Uusiin opetussuunnitelman perusteisiin siirtyminen on hyvä hetki laatia alueen tai kunnan kaikille lukioille yhteinen opetussuunnitelman perusrunko. Rungossa pakolliset kurssit ovat kaikille yhteisiä, ts. jokaista kurssia on Primuksen Kurssit-rekisterissä vain yksi kappale, ei koulukohtaisia versioita. Lukiot ottavat oman opetussuunnitelmansa pohjaksi yhteisen rungon ja lisäävät siihen omat oppimääränsä ja kurssinsa. Lukioilla säilyy mahdollisuus omaan opetussuunnitelmaan, mutta alue- ja kuntatasolla kurssitarjonnan hallinta on helpompaa.
Valtakunnalliset syventävät kurssit voivat olla mukana joko yhteisessä rungossa tai koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa. Tällöinkin, jos esim. kunnan viidestä lukiosta kaksi tarjoaa B3-espanjaa, käyttävät nämä kaksi lukiota yhteisiä espanjan rekisterikortteja.