Skapa planmallen
Uppdaterad: 8.1.2021
Med hjälp av kommunens planmall går det att skapa likadana planer för alla skolor. Planmallen görs oftast av skolkansliet. På mallen ska du skriva in planens huvudrubriker och underrubriker, t.ex. "Vänskoleverksamhet" och "Utvecklingsprojekt". Då planen är färdig väljer du vilka skolor som ska kunna se mallen. Under de olika rubrikerna fyller rektorerna i den egna skolans planer. Det går också att ge rektorn rätt att lägga till nya underrubriker på mallen. Planen utgör också stommen för verksamhetsmallen.
Kontrollera att Undervisningsspråk är ifyllt för alla skolor i Information om skolan-registret. Undervisningsspråket styr på vilket språk verskamhetsplanen och -berättelsen görs. Språket kan inte ändras i efterhand, utan i så fall måste man göra en ny plan för skolan.
För att göra en mall behövs Kansliets omfattande rättigheter. Fältet finns i Personalregistret. När du vill skapa en mall ska du först gå till sidan Årsplanering och sedan välja Planens funktioner / Skapa ny mall.
Skapa en ny tom plan eller kopiera en tidigare mall. Klicka på Skapa mall.
Mallens namn kommer fram som en länk i rutan. Klicka på namnet och välj därefter Mallens funktioner / Bearbeta mallens struktur.
- Ange först planens huvudrubrik, t.ex. "Årsplan" och spara. Planens trädstruktur syns till vänster i fönstret.
- Alla andra delar (stycken) görs under planens huvudrubrik. Klicka på huvudrubriken och därefter på Lägg till under. Namnge underrubriken, t.ex. "Utvecklingsprojekt".
- Med Lägg till bredvid-knappen kan du göra en rubrik som är på samma nivå som den rubrik som för tillfället är aktiv.
- Delarnas ordningsföljd kan du ändra genom att dra dem med musmarkören.
- Delens rubrik och text ändrar du i textfältet i fönstrets mittersta del. I anvisningsfältet kan kansliet skriva instruktioner till rektorerna om hur de ska fylla i delen.
- Eventuella översättningar skriver du in på språkets egen flik. För skolorna är mallen synlig endast på det språk som är valt i fältet Undervisningsspråk i registret Information om skolan. Obs! Funktionen fungerar så att "Finska"-fliken måste ha innehåll för att det ska gå att jobba vidare!
- Texten i årsplaneringen kan bearbetas på samma sätt som i intern post och notiser. Textformatsknapparna finns under själva textrutan.
Under rutan finns också olika alternativ som kan kryssas i:
- Dold = delen kan döljas för vissa skolor
- I verksamhetsberättelsen = anger om delen också ska visas i verksamhetsberättelsen
- Kansliet skapar mallen = Med kansliets begränsade rättigheter går det att lägga till nya underrubriker på mallen.
- Kan alltid bearbetas: Så länge planens skede är "planen är under arbete" eller "planen är färdig", får skolan bearbeta alla delar. Då skedet är "planen godkänd, berättelsen är under arbete", kan skolan endast bearbeta ikryssade delar. Då skedet är "låst", kan skolan inte ändra någon av delarna.
- Ej offentlig: endast synlig för lärare, personal och ledning, inte för studerande och vårdnadshavare.
- Rektorn får-kryssen berör de användare som är rektorer enligt fältet Befattning vid skolan.
Uppgiften om ikryssade kryssfält överförs inte till rubrikers underrubriker, vilket betyder att fälten ska kryssas i separat för varje del.
De texter som rektorn/läraren inte får ändra syns färdigt bearbetade, dvs. det som ska vara skrivet med fet stil syns med fet stil och länkarna fungerar. Om användaren får ändra texten, kan han använda textbearbetningsknapparna.
Viktigt! Då den skolspecifika planen har skapats, uppdateras inte längre ändringar som görs i Information om skolan-registret.
När mallen har sparats, görs de skolspecifika planerna utgående från den. På mallens sida klickar du på länken Skapa verksamhetsplaner med denna mall som finns till höger på sidan (samma länk finns också bakom knappen Mallens funktioner. I listan över skolor kryssar du i de skolor som ska använda den här mallen då de gör sina planer. Klicka sedan på Skapa verksamhetsplaner.
Välj därefter "Planen är under arbete" som planens arbetsskede. Då detta arbetsskede är valt kan rektorerna fylla i planen. Arbetsskedet väljer du genom att klicka på länken Arbetsskede som finns under skollistan.
På mallens sida, under listan Verksamhetsplaner som har utformats med mallen, finns funktionerna Verktyg, Arbetsskeden och Utskrift i fri form. För att kunna använda funktionerna ska du först kryssa för den skola som funktionen gäller. Att du kryssar i en skolan i listan påverkar inte funktionerna i menyerna Funktioner och Utskrifter till höger, eftersom dessa gäller verksamhetsplanmallen och inte de skolspecifika planerna. Men om du däremot först öppnar en viss skolas plan genom att klicka på skolan i listan gäller funktionerna i menyerna Funktioner och Utskrifter den valda planen.
I början av verksamhetsplanen eller -berättelsen brukar det finnas grunduppgifter om skolan, t.ex. studerandeantal och lärarantal. Rektorerna kan mata in uppgifterna för hand eller så kan de hämtas direkt från Primus.
Uppgifterna kan hämtas automatiskt från Primus med hjälp av koderna nedan. Koderna skrivs in under önskad rubrik i planens textdel. De färdiga koderna är:
Skola: {{KOULUNNIMI}}
Underhållare: {{YLLAPITAJA}}
Skolform: {{KOULUMUOTO}}
Undervisningsspråk: {{OPETUSKIELI}}
Skoldistrikt: {{KOULUPIIRI}}
Studerandeantal: {{OPIMAARA}}
Antal lärare: {{HENKMAARA}}
Visma kan lägga till andra koder enligt behov.
Då planen är färdig att publiceras, hämtas uppgifterna från Primus med hjälp av koderna. Öppna listan över de skolspecifika planerna och kryssa i de planer till vilka uppgifterna ska hämtas. Gå till Verktyg-fliken nertill och klicka på Sök uppgifter-knappen. Om du vill kontrollera att uppgifterna är korrekta, kan du i listan Verksamhetsplaner som har utformats med mallen öppna önskad plan genom att klicka på skolans namn och sedan välja Planens funktioner / Visa plan.