Stöd för lärandet - GLP 2021, speciallärarens blankett (Pedagogiska dokument)
Uppdaterad: 12.9.2022
Filer
- D. Personlig_studieplan_Stod_for_larandet_spec.lom
- D. Personlig_studieplan_Stod_for_larandet_profil.lom
Hur läser man in en blankett i Primus?
Specialläraren antecknar de ärenden som gäller stöd för lärandet åt en gymnasiestuderande. Blanketten hör till GLP2021-läroplanen. Uppgifterna sparas i registret Pedagogiska dokument. Se närmare anvisningar om att ta ibruk de pedagogiska dokumenten här. Övriga blanketter för personlig studieplan i gymnasiet finns i den här separata anvisningen.
- Blankettens databas: Pedagogiska dokument
- Blankettens typ: Registrets uppgifter, specialläraren antecknar information om den studerande.
- Används i Wilmas anslutningar: Lärare (eller Personal)
- Syns i Wilma: Kryssa i
- Tillåtet att skapa nytt registerkort: Kryssa i
- Användargrupp i Wilma: användargruppen för speciallärare, t.ex. Wilma_speclärare. Den här användargruppen ska också anges i fältet Användargrupp i Wilma på speciallärarens kort i Lärare- eller Personal-registret. Kontrollera så att inga andra lärare får den här användargruppen.
- OBS!: Varje gymnasium ska själv se till att användarrättigheterna i Primus är rätt inställda och begränsade. Kontrollera att användargruppen på blanketterna inte innehåller för många lärare, som då skulle se stödanteckningarna utan grund.
- Den användargrupp som sätts in på blanketten ska ha rätt till registren Pedagogiska dokument och Stödåtgärder, samt Studerande-registrets rättighet Läraren får se alla studerandekort.
- Uppgifterna på blanketten kan skrivas ut via Utskriftsvänlig version i Wilma.
1. Gå till registret Dokumenttyper och gör en ny dokumenttyp vid namn "GY Stöd för lärandet". För den här dokumenttypen anger du alternativet "Annan" i fältet Dokumenttyp. De här uppgifterna finns i olika villkor på blanketten.
2. Gå till registret Stödformer och gör registerkort för följande stödformer, och ange "Annan"i fältet Kod:
- Assistent
- Avskilt smågruppsrum
- Flera tillfällen
- Tilläggstid
- Annan, vad (->specificera på blanketten under "Annat stöd")
- Parallellundervisning/speciallärarens stöd
3. I registret Stödåtgärder, ta fram åtminstone följande fält:
- Stödlösningar
- Kurs
De stödåtgärder som ges åt studeranden sparas i fortsättningen automatiskt i det här registret. Kontrollera även att andra fält som behövs för stödet är framtagna. Mer info finns i anvisningen Stödåtgärder i Wilma.
4. Kontrollera att alla åtgärder är gjorda i Primus, t.ex. att ämnesläraren kan registrera stödåtgärder, och att hen ser info-symbolen efter studerandens namn i bedömningslistan.
- Ämneskoder-registret: lägg till alla ämnen (om de inte redan finns där) och fyll i fältet Läroämne.
- Kurser-registret: fyll i Ämneskod för alla moduler/kurser.
- De ämnen i vilka stöd ges ska stå i fältet Läroämnen på blanketten.
Se närmare info i det sista stycket i den här anvisningen.
Specialläraren fyller i förhandsuppgifterna om behovet av stöd samt planen i Wilma. Specialläraren ska även fylla i de ämnen i vilka stöd ges, i fältet Läroämnen-.Varje ämneslärare anger sina stödåtgärder på en separat blankett. De här förverkligade stödåtgärderna kan hämtas in på blanketten och visas senare i Wilma.
I Stödformer-fältet kan du välja bland de nya alternativ som du gjorde i Förberedelser-skedet ovan, om de har koden "Annan".
Studerandens upplevelse av stödet: Här skriver specialläraren och studeranden tillsammans in hur studeranden har upplevt stödet hen fått. En studerande kan nämligen inte fylla i en blankett som tillhör Pedagogiska dokument-registret.
Uppföljning: skriv in alla de tillfällen då man behandlat stödet.
Studentskrivningarna: eventuella behov av specialarrangemang i studentskrivningarna.
Information och samtycke: studeranden ger sitt tillstånd till att vårdnadshavaren och de undervisande lärarna får se uppgifterna. Kryssfälten är Sökfält av typen Egna fält.
På fliken Villkor och kontrollregler finns ett villkor för hur blanketten syns i Wilma: Dokumenttyp->Dokumenttypens namn="GY Stöd för lärandet". Kontrollera att namnet på dokumenttypen i villkoret stämmer överens med namnet ni har i er Primus.
Flera fält i Wilma har en blå infosymbol som du kan klicka på för att få fram mer info om fältet.
Specialläraren fyller i sin blankett i Wilma efter att hen först valt vilken studerande ärendet gäller och sedan klickar på personens Stöd-flik. På den här Stöd-fliken ska specialläraren sedan klicka på Övriga dokument och Lägg till ny. Blanketten visas då där, om både specialläraren och blanketten har kopplats ihop med hjälp av samma Användargrupp i Wilma och de rättigheter som nämns i början av den här anvisningen är inställda för användargruppen.
Alla tidigare anteckningar syns under rubriken och man kan också gå in och ändra dem i efterhand genom att klicka på dokumentnamnet.
I den här anvisningen finns också en profilblankett, som har samma fält som ändringsblanketten.
Du kan skapa profilblanketten också genom att göra en kopia av ändringsblanketten och göra följande ändringar:
- Blankettens typ: byt till "Profil".
- Du behöver inte ange någon användargrupp, såvida du inte vill visa separat information beroende på användare.
- Används i Wilmas anslutningar: kryssa i de roller som får se uppgifterna.