Individuell studieplan - GLP21, lärarens blanketter
Uppdaterad: 26.5.2021
Filer
Hur läser man in en blankett i Primus?
Blanketterna (A, B och C) i den anvisningen är avsedda för studiehandledare (eller lärare). Blanketterna kan också ifyllas tillsammans med studeranden. Det finns separata blanketter för studerande, i praktiken är de väldigt likadana förutom vissa redigeringsmöjligheter.
- Studerandens blanketter är framtagna i samarbete med Studiehandledarna i Finland rf. Lärarblanketterna är kopior av dem.
- Du kan börja använda blanketterna direkt eller anpassa dem efter behoven i ert gymnasium.
- Ta i Studerande-registret fram alla fält som använts i blanketterna.
- Observera att alla fält på blanketterna i grunden är fält från Studerande-registret (de flesta är memofält), men fältnamnen är ändrade på blanketterna. I Primus står de alltså med sina originalnamn.
- I Blanketteditorn kan du skriva ut en fältlista via Funktioner / Skriv ut / Skriv ut blankettens... fältlista, där du ser originalnamnen på fälten såsom de står i Studerande-registret.
Om fälten som finns i blanketterna redan används i något annat syfte på ert gymnasium, kan ni byta ut fältet på blanketten mot ett annat fält från Studerande-registret. Kom då ihåg att göra den här ändringen också på lärarblanketterna. På fliken Villkor och kontrollregler i blanketten kan du lägga till ett villkor som styr vilka studerande som har tillgång till blanketten i Wilma. Blanketternas användargrupp ska definieras noggrant så att endast de studiehandledare (eller lärare) får se blanketterna som de är avsedda för. För andra lärare kan man vid behov skapa sådana versioner som har endast de fält framtagna som ifrågavarande lärare får se (t.ex. ämneslärare). För dem väljer man också en annan användargrupp än för blanketterna i den här anvisningen. Gymnasierna ska ge användar- och läsrättigheter enligt sitt eget omdöme.
- Blankettens databas: Studerande, uppgifterna sparas i Studerande-registrets fält.
- Blankettens typ: Alla tre blanketter är av typen Registrets uppgifter. Läraren fyller alltså i uppgifter om studeranden.
- Används i Wilmas anslutningar: Lärare (eller Personal)
- Syns i Wilma: kryssa i
- Användargrupp i Wilma: Välj den användargrupp som du har för studiehandledare, t.ex. "Wilma_studiehandledare". Syftet med användargruppen är att göra en koppling mellan blanketterna och de studiehandledare som får fylla i eller granska dem i Wilma. Ange också användargruppen för de personer som har rättighet till dessa studieplaner, i Lärare eller Personal-registrets fält Användargrupp i Wilma.
- Obs! Gymnasierna sköter i sina egna Primusar att användarrättigheter till blanketterna avgränsas korrekt. Därför ska man inte ange en sådan läraranvändargrupp som alla gymnasiets lärare hör till.
- Information på blanketterna kan skrivas ut i Wilma via Utskriftsvänlig version.
Blanketterna har skapats genom att kopiera studerandens blanketter för att de ska ha samma fält. Blanketternas inställningar har ändrats i de ovannämnda punkterna för att studiehandledaren ska med dessa blanketter kunna se vad studeranden har planerat. Hen kan också tillsammans med studeranden ifylla uppgifterna. I början av blanketterna finns ett infofält med en anmärkning om att dessa blanketter är gjorda för lärare.
På A-blanketten har de tre första delarna låsts så att studiehandledaren kan endast läsa uppgifterna. Du kan göra samma även för andra delar som studiehandledaren inte behöver kunna ändra. Nu är de andra delarna i bearbetningsformat så att även studiehandledaren kan anteckna uppgifter om blanketterna ifylls tillsammans med studeranden. Fältenas bearbetningsrättigheter kan justeras även fältspecifikt så att istället för en hel del kan man låsa endast vissa fält i läsformat. En röd pennikon i vänstra överkanten visar att fältet eller delen har blivit låst.
Viss fält på dessa blanketter har ändrats så att studiehandledaren kan skriva i dem. Samma fält är i läsformat på studerandens blanketter, t.ex. stödåtgärder, ankomsttest och yrkesvalstest samt feedback från studiehandledaren
A. Studieplan, del 5. Annat kunnande och tillgodoräknande: I början av del 5 finns en länk till studerandens sida Studier där man kan anteckna erkännande av kunnande med en separat blankett via studerandens lp-träd. En separat blankettanvisning för erkännande av kunnande finns här eller via Närliggande teman i slutet av denna anvisning.
B. Plan för studentexamen: Med denna blankett har studeranden gjort sin plan för studentexamen. Det är bra att gå igenom planen med studeranden och kontrollera att hen har avlagt ett tillräckligt antal studier före skrivningarna. Anmälan till studentexamen görs med en skild blankett, detta är bara en plan. I slutet av del 2 kan studiehandledaren/lärare vid behov anteckna ärenden som handlar om olika stödåtgärder och test. På studerandens blankett visas de endast i läsformat. Obs! Stödåtgärder och/eller det särskilda stödets ärenden kan även antecknas med blanketter i registret Pedagogiska dokument.
C. Plan för fortsatta studier och karriär: Blankettens första del är endast i läsformat på lärarens blankett eftersom uppgifter är närmast studerandens egna tankar om hur gymnasiestudierna framskrider. Du kan ändra även den här delen till bearbetsningsformat om du anser att det behövs.
Studiehandledare hittar blanketterna i sin egen Wilma när hen först väljer en studerande vars uppgifter hen har rätt att se. Blanketterna visas i högra övre kanten av studerandens profilsida under rubriken Blanketter.
Nedan finns en bild på nedre delen av blankett B.
Bild på blanketten