Individuell studieplan - GLP21 (Studerande)
Uppdaterad: 25.5.2021
Filer
Hur läser man in en blankett i Primus?
Blanketterna (A, B och C) ska den studerande själv fylla i under gymnasiestudierna. Studeranden kan också fylla i blanketterna tillsammans med en lärare eller studiehandledare. Det finns separata blanketter för lärare, i praktiken är de väldigt likadana förutom vissa redigeringsmöjligheter.
- Blanketterna är framtagna i samarbete med Studiehandledarna i Finland rf.
- Du kan börja använda blanketterna direkt eller anpassa dem efter behoven i ert gymnasium.
- Ta i Studerande-registret fram alla fält som använts i blanketterna.
- Observera att alla fält på blanketterna i grunden är fält från Studerande-registret (de flesta är memofält), men fältnamnen är ändrade på blanketterna. I Primus står de alltså med sina originalnamn.
- I Blanketteditorn kan du skriva ut en fältlista via Funktioner / Skriv ut / Skriv ut blankettens... fältlista, där du ser originalnamnen på fälten såsom de står i Studerande-registret.
- Det är tänkt att studerandena själva ska fylla i blanketterna. I princip ska uppgifterna inte visas för vårdnadshavarna. Om ni vill kan ni ändå göra en uppsättning blanketter för vårdnadshavarna, som inte innehåller all information.
Om fälten som finns i blanketterna redan används i något annat syfte på ert gymnasium, kan ni byta ut fältet på blanketten mot ett annat fält från Studerande-registret. Kom då ihåg att göra den här ändringen också på lärarblanketterna. På fliken Villkor och kontrollregler i blanketten kan du lägga till ett villkor som styr vilka studerande som har tillgång till blanketten i Wilma. Ett villkor kan vara t.ex. Inledningsdatum>1.8.2021, som innebär att endast de studerande som studerar enligt den nya läroplanen (2021) och som alltså inleder studierna hösten 2021 eller senare kan se blanketten.
- Blankettens databas: Studerande,uppgifterna sparas i Studerande-registrets fält.
- Blankettens typ: Alla tre blanketter är av typen Egna uppgifter. Studeranden fyller alltså i uppgifter om sig själv.
- Används i Wilmas anslutningar: Studerande. OBS! Kryssa inte i vårdnadshavare här, eftersom de inte ska se uppgifterna.
- Syns i Wilma: kryssa i
- Användargrupp i Wilma: Välj den användargrupp som du har för studerandena, t.ex. "Wilma_studerande". Du behöver inte nödvändigtvis ge användargruppen några rättigheter till Studerande-registret. Syftet med användargruppen är att göra en koppling mellan blanketterna och de studerande som får fylla i dem i Wilma. Ange också användargruppen för gymnasiets studerande, i Studerande-registrets fält Studerandens användargrupp i Wilma.
- Alternativt kan du ange användargruppen också i Information om skolan-registret, i det fall att blanketterna får synas för alla studerande på skolan, eller så ange den i Klasser-registret om blanketterna får synas för alla studerande i en viss klass.
- OBS! Om blanketterna ska vara tillgängliga endast för studerande inom den nya läroplanen, ange då användargruppen bara för studerande eller klasser som inleder 2021, eller ställ in ett synlighetsvillkor på blanketten (t.ex. Inledningsdatum>1.8.2021).
- Information på blanketterna kan skrivas ut i Wilma via Utskriftsvänlig version.
Blanketten innehåller frågor om studerandens bakgrund, vardag och välbefinnande samt om mål och intresseområden. Den kartlägger också gymnasiestudierna, eventuellt behov av stöd, tidigare kunnande och erkännanden samt planerna för fortsatta studier och eventuell arbetserfarenhet.
I slutet av blanketten kan studeranden lämna respons till studiehandledaren och grupphandledaren. I slutet på varje blankett finns en kontakttabell för information om när och hur blanketten har ifyllts. På studerandenas blanketter står tabellen endast i läsformat, medan lärarna har redigeringsmöjlighet på sina blanketter. I tabellen kan man alltså se när studieplanen har kompletterats och reviderats.
Observera
- 4. Gymnasiestudier: På blanketten står antalet avlagda studiepoäng automatiskt, med hjälp av följande funktion: "Avlagda studier:"&Omfattning (avlagda).Kurs.Omfattningstyp(Primus,Studiepoäng). Det här förutsätter att studiernas omfattning finns i Kurser-registrets fält ECTS studiepoäng.
- 4. Gymnasiestudier: Också antalet underkända prestationer utskrivs, med funktionen: "Antal underkända:" &Omfattning.Kurs.Omfattningstyp.Vitsord(Primus,Studiepoäng,Gymnasium 4). Det här förutsätter att du i funktionen anger det vitsord som ni i Vitsordsdefinitioner-registret använder för icke-godkända vitsord, ett som alltså har Underkänt ikryssat. I exemplet är det vitsord 4 och skalan är "Gymnasium".
- 4. Gymnasiestudier: I punkten Uppskattat examensdatum ska studeranden fylla i antingen vårens eller höstens terminsavslutsdatum och det år då hen planerar vara klar med studierna. Standardinställningen i fältet innebär att uppgiften hämtas från Klasser-registrets fält Avslutningsdatum, men det här kan du ändra på.
- 6. Fortsatta studier och karriär: I fälten Studieområde som intresserar 1, 2 och 3 kan den studerande välja de branscher som hen är intresserad av för tillfället. Alternativen i dessa fält kommer från Studieområden-registret, som gymnasierna själva kan komplettera. De här fälten förekommer också på blankett C, så att studeranden kan se vilka områden hen tyckte var intressanta i början av studierna.
- 7. Mina hälsningar till studiehandledaren och 8. Mina hälsningar till grupphandledaren: I det övre fältet kan studeranden skriva sina hälsningar, och i det nedre fältet finns eventuella hälsningar den andra vägen, från studiehandledaren eller grupphandledaren till den studerande.
- Längst ner på blanketten finns en tabell där läraren (på sin blankett) skriver in datumen och tilläggsuppgifterna kring kompletteringar och revideringar i planen. Den här informationen syns för men kan inte revideras av studeranden. Tack vare tabellen kan man se vad som överenskommits och gjorts i olika skeden.
På den här blanketten fyller studeranden i sin plan för skrivningarna, vilka vitsord hen eftersträvar, på vilka grunder hen väljer vissa ämnen och varför hen eventuellt sprider ut skrivningarna på flera tillfällen, o.s.v. På blanketten syns också om den studerande har planerade stödåtgärder eller om hen deltagit i studierelaterade test. De här fälten syns bara i läsläge för studeranden.
Observera
- 1. Studier i gymnasiet: I den här delen visas antalet avlagda studier med hjälp av funktionen Omfattning (avlagda).Kurs.Omfattningstyp (Primus,Studiepoäng). Det här förutsätter att studiernas omfattning finns i Kurser-registrets fält ECTS studiepoäng.
- 1. Studier i gymnasiet: Också antalet underkända prestationer utskrivs, med funktionen Omfattning.Kurs.Omfattningstyp.Vitsord(Primus,Studiepoäng,Gymnasium 4). Alternativt kan du ersätta funktionen med Antal vitsord.Kurs.Vitsord(Primus,Gymnasium,4), som anger hur många underkända vitsord (4) studeranden har.
- 2. Plan för studentexamen: Här finns en tabell där studeranden kan ange vilka ämnen hen tänker skriva, samt vilka år. Detta är inte en bindande anmälan till studentskrivningarna, utan en sådan görs separat. När man klickar i fältet Planerad skrivningstid kommer standardvärdet från Information om skolan in i fältet, d.v.s. följande skrivningstid (t.ex. H2021 eller 2021H), men man kan ändra uppgiften om man planerar ha flera skrivningstillfällen.
- 2. Plan för studentexamen: I slutet av den här delen finns information om stödåtgärder och olika test, om läraren har skrivit in sådana för studeranden. Vid behov kan du sätta in ett villkor i fälten, så att uppgifterna inte visas över huvud taget om fälten är tomma. Exempel: Hur uppgiften syns i Wilma->Endast om villkoret uppfylls->Yrkesvalstest<>"".
- 3. Feedback från studiehandledaren: I den här delen finns studiehandledarens kommentarer och samma kontakttabell där läraren har skrivit in de datum då blanketterna har reviderats.
Den här blanketten ifylls i regel mot slutet av studierna. Studeranden skriver in vilka framtidsplaner hen har när det gäller fortsatta studier och vilken typ av karriär hen siktar på i arbetslivet.
Observera
- 2. Fortsatta studier: I fälten Studieområde som intresserar 1, 2 och 3 syns de branscher som studeranden valde när hen fyllde i A-blanketten. Studeranden kan nu jämföra och se om intresset har ändrats. "Vad vill du studera?" (fältet Ansökningsobjekt) och "Var kan du studera det?" (fältet Läroanstaltsönskemål) är flerradiga textfält, så studeranden kan skriva fri text i dem. Det samma gäller även "Hur kan du förbättra dina chanser att bli antagen i nästa omgång?" (fältet Alternativa planer för fortsättningen (text)).
- 3. Karriärplan: I slutet av den här delen har vi använt ett av de egna Primus-fälten, Datum 2, och namngett det "Karriärplanen uppgjord/reviderad".
- I slutet av blanketten finns samma tabell över revideringsdatumen för planen som på de övriga blanketterna.
- (Du kan också göra upp en karriärplan på en blankett i Pedagogiska dokument-registret, men det kräver då att man tar i bruk det registret. I nuläget kan en studerande dessutom inte själv i Wilma "påbörja" en blankett som är kopplad till det registret, utan i så fall är det alltid läraren som ska inleda ifyllandet.)
Eftersom en studerande fyller i uppgifter om sig själv och dessa sparas direkt i Studerande-registret, finns blanketterna uppe i menyn i Wilma under Blanketter.
Studeranden fyller i blanketterna A, B eller C i tur och ordning, enligt det skede av studierna hen befinner sig. Blanketten öppnas och kan fyllas i direkt. Det behövs inte nödvändigtvis någon profilblankett, eftersom läroanstalten i allmänhet har en separat profilblankett som visar uppgifterna om den studerande.
Bilden nedan föreställer del 2 i C-blanketten.
Bild på blanketten