Kurren työskentelyjärjestys
Päivitetty viimeksi: 12.3.2020
Alla on vaiheittainen esimerkki työskentelyjärjestyksestä peruskoulujen työjärjestysten teossa. Ennen Kurre-työskentelyn aloittamista tulee valintojen olla kirjattuna opiskelijoille Primuksessa, ks. ohje.
Luo jaksojärjestelmät perustietoikkunan Jaksojärjestelmät-välilehdellä. Jaksojen päivämäärät voidaan hakea suoraan Primuksesta, viikkojärjestelmän taas Kurre muodostaa itse annettujen alkamis- ja päättymispäivien välille. Kurre vaatii vähintään yhden jakson.
Oppitunnit määritetään perustietoikkunan Tuntien tiedot -välilehdellä. Tuntipohjia voi luoda useampia.
- Ks. ohje Oppituntien ajankohdat ja kestot
Tiedonsiirto tehdään Primuksesta tai Kurresta tai tiedot voi syöttää käsin Perustiedot-ikkunassa.
Jos valitsit tiedonsiirrossa siirrettäväksi aineet kurssien sijaan, Kurre kysyy tiedonsiirron jälkeen, otetaanko aineittaisten ryhmien arviointikerrat käyttöön eli halutaanko käyttää samaa arviointikirjaa koko lukuvuoden. Toiminnon käyttöönotto on erittäin suositeltavaa.
- Ks. ohjeet kohdasta Kurre-tiedonsiirrot
- Ks. ohje Valmistelut ennen arviointikirjojen muodostamista.
Perustietoikkunan Opiskelijat-välilehden Kurssivalinnat-sarakkeessa pitäisi olla lueteltuna kaikki opiskelijan valinnat. Valintoja-sarakkeessa sen sijaan näkyy aluksi 0.
- Ks. ohjeet kohdasta Valinnat
Ryhmät tehdään perustietoikkunan Kurssit-välilehdellä. Maalaa kaikki aineet ja valitse hiiren 2. painikkeen alta Opeta luokittain. Ryhmien yhdistäminen ja jakaminen tehdään myöhemmin.
- Ks. ohje Ryhmien tekeminen
Opettajat ja opetustilat merkitään perustietoikkunan Ryhmät-välilehdellä. Klikkaa ryhmää hiiren kakkospainikkeella ja valitse Ryhmän resurssit. Voit myös syöttää esimerkiksi opettajan lyhenteen suoraan Opettaja-sarakkeeseen.Voit maalata kerralla kaikki ne ryhmät, joilla on sama opettaja.
Resurssit voi merkitä myöhemminkin työn edetessä.
Ryhmät yhdistetään Ryhmittely-ikkunassa.
Hae esiin ne luokat, joita yhdistäminen koskee, esim. kaikki 3. luokat. Hae esiin ne aineet, joita yhdistäminen koskee. Yhdistä ryhmät toisiinsa vetämällä jompikumpi hiirellä toisen päälle.
- Ks. ohje Ryhmien kokoaminen palkeiksi
Yli luokka-asteiden koottavat ryhmät, esim. UO: Hae esiin kaikkien luokka-asteiden UO-aineet. Valitse ylävalikosta Asetukset / Päällekkäisyydet varmistetaan erikseen. Vedä hiirellä ryhmät yksitellen toisen ryhmän päälle ja kuittaa OK, kun Kurre ilmoittaa opettajan päällekäisyydestä.
Merkitse kunkin valinnaisaineen kohdalle opetusryhmien määrä. Valinnaisainepalkit kootaan ryhmittelyikkunan Kurssitarjotin-välilehdellä.
Ryhmiä voi hienosäätää käsin valintaikkunan Opiskelijakohtaiset valinnat -välilehdellä.
- Ks. ohje Valinnaisaineiden ryhmäjako
Valitse Näytä / Jaksotus.
Tunnit tulee jaksottaa, jotta arviointikertoihin muodostuu automaattisesti oikeat päivämäärät arviointikirjoja varten. Jaksotus tehdään syöttämällä viikkotuntimäärä jakson sarakkeeseen.
- Ks. ohje Jaksotus
Aloita varaamalla yhteisten opettajien työjärjestyksistä halutut ajankohdat. Sijoita sitten ryhmät, joissa on usean eri luokan oppilaita. Luokittaisista aineista sijoitetaan ensin kaksois-/kolmoistunnit, lopuksi yksöistunnit.
Täydennä puuttuvat opettajat ja opetustilat hiiren kakkospainikkeen alta löytyvässä Ominaisuudet-ikkunassa. Ryhmät, joista puuttuu resursseja, kerrotaan alalaidan Resursseja puuttuu -välilehdellä.
Jakotunnit: Sijoita jaettavan aineen kaikki tunnit työjärjestykseen, esim. äidinkieltä kaikki 7 tuntia. Klikkaa sitten sitä tuntia, joka jaetaan pienempiin ryhmiin.
Klikkaa tuntia toisen kerran hiiren 2. painikkeella ja valitse Jaa kahteen ryhmään. Maalaa toisen ryhmän oppilaat ja rasti kohta Numeroi ryhmät. Anna ryhmätunnukseksi esim. a ja b tai 1 ja 2.
Valitse ok ja siirrä hiirellä vetämällä ryhmänpuolikkaat oikeisiin kohtiin.
Klikkaa maanantain ensimmäisen ruokailuvuoron jälkeistä oppituntia hiiren 2. painikkeella ja valitse Vaihtoehtoiset alkamisajat. Maalaa kakkosvuoroon menevät ryhmät ja siirrä ne >> -painikkeella oikeanpuoliseen ruutuun. Merkitse samalla tavalla muiden päivien vuorot.
- Ks. ohje Ruokailuvuorot
Kokoukset, valvonnat ym. lisätään työjärjestyksiin sijoitteluikkunan Varaukset-välilehden kautta. Tee erilaisia varaustyyppejä perustietoikkunan Sijoitustyypit-välilehdellä.
Arviointikirjat muodostetaan perustietoikkunan Ryhmät-välilehdellä. Valitse ryhmät, joille arviointikirjat tehdään ja klikkaa jotain niistä hiiren kakkospainikkeella. Valitse Muodosta arviointikirjat. Toinen vaihtoehto on valita yläpalkista Tiedonsiirrot / Siirrä Primukseen / Arviointikirjat.
Avaa arviointikirjojen muodostamisen jälkeen Primuksen Arviointi-rekisteri ja tarkista, että muodostetuilla arviointikirjoilla on oikea kurssi Kurssi-kentässä.
Huom. Jos otit aiemmin tiedonsiirtovaiheen jälkeen (vaihe 3) aineittaisten ryhmien arviointikerrat käyttöön, täytyy ennen arviointikirjojen tekoa tehdä tiettyjä valmisteluja. Lue ensin tämä ohje: Valmistelut ennen arviointikirjojen muodostusta.
Ryhmät opiskelijalistoineen siirtyvät Primukseen, ja opettajat näkevät ryhmänsä Wilmassa.