Ibruktagning av verbal bedömning
Uppdaterad: 16.12.2019
Verbal bedömning kan ges på följande sätt:
- Verbala vitsord i olika ämnesområden (t.x. i modersmålet vitsordet "Goda kunskaper" i ämnesområdet "Läsförmåga")
- verbal bedömning i fri form, vilket betyder att man själv kan skriva bedömningen eller utforma den av av meningar som finns i meningsbanken.
På betygen kan man skriva ut antingen ett kryss i vitsordsrutan eller vitsordets namn. Man kan kombinera olika typer av bedömningar på samma betyg: kryss, siffer och verbala vitsord eller verbal bedömning.
Om man inte har skapat vitsordsdefinitioner och vitsordsskalor ännu, skapa dem först enligt den här anvisningen. Du behöver en ny vitsordsskala som kan heta t.ex. "Verbal bedömning" och tillhörande vitsordsdefinitioner, som kan vara t.ex. "Goda kunskaper" eller "Du behöver ännu övning" osv.
När du enligt det ovannämnda skedet har skapat en egen vitsordsskala för verbal bedömning och tillhörande vitsord, anteckna sedan på kurserna de ämnesområden som ska bedömas verbalt. Områden kan bedömas både i Wilma och i Primus Studerande- och Bedömningsregistren.
- Öppna registret Kurser och ta fram fälten Övriga vitsords vitsordsskala och Övriga vitsord (ämne).
- Välj en sådan kurs ur kurslistan, som ska bedömas i olika ämnesområden, t.ex. en modersmålskurs.
- Välj "Verbal bedömning" i fältet Övriga vitsords vitsordsskala.
- I fältet Övriga vitsord (ämne) ska du skriva in ämnesområden, t.ex. "Skrivförmåga", "Läsförmåga" och "Uttrycksförmåga". Skriv in varje område på en egen rad. Raderna blir automatiskt fler då du lägger till område.
- Gör samma för alla kurser som ska bedömas i olika ämnesområden. Du kan använda samma ämnesområden för olika kurser.
Kontrollera att lärarnas användargrupp har skriv- och läsrätt till kolumnen för övriga vitsord, dvs. Bedömningsregistrets rättighet Skrivrätt i övriga vitsords kolumner i Primus. För att kunna bedöma i Wilma krävs inga tilläggsrättigheter.
Ämnesområden i Wilma
Ämnesområden syns också genast i Wilmas bedömningslistor. Om du vill att vårdnadshavarna ska kunna se dem på studerandenas sida för Prestationer ska du kryssa i Övriga vitsord i fälthelheten Prestationstabellens fält i Information om skolan.
Förinställningen för de övriga bedömningsobjekten på sidan Prestationer är att de endast syns fram till det ämnesområde där den senaste bedömningen finns. De övriga bedömningsobjekten förblir dolda om de inte har bedömts. Om du vill att alla ska synas (även obedömda), ska du fylla i Övriga bedömningsobjekt i Wilma i Information om skolan. I detta valfält finns tre alternativ: Visa alla, Visa fram till senast bedömda, Visa bara bedömda, varav de två sistnämnda förutsätter att det finns en kursprestation för att de övriga bedömningsobjekten ska synas.
För den verbala bedömningen finns det ett skilt register i Primus som heter Meningsbank. Där kan du lägga till meningar som det sedan går att använda i den verbala bedömningen. Meningsbankens meningar kan användas i Studeranderegistret, Bedömningsregistret och i Wilma.
Meningsbankens kategorier
Först ska man lägga till meningskategorier för olika ämnen.
- Öppna registret Meningsbankens kategorier och skapa ett nytt registerkort.
- Skriv in i fältet Ämne, vilket ämne meningarna hör till (t.ex. "Modersmålets meningar"), och anteckna de skolor som använder det ifrågavarande ämnets meningar i fältet Skola.
- Skapa på motsvarande sätt ett registerkort för varje ämne som man vill bedöma med hjälp av färdiga meningar.
Meningsbanken
När man har skapat kategorier, ska man i nästa skede skapa de egentliga meningar som användas i bedömningen.
- Öppna registret Meningsbanken och skapa nödvändiga egna registerkort för varje mening. Om det gäller t.ex. en modersmålsmening, kan man i fältet Mening skriva in texten "Du har en vacker handstil och du skriver noggrant." och i fältet Ämne väljer man den kategori som man har skapat tidigare, t.ex. "Modersmålet meningar".
- Skapa på motsvarande sätt så många meningar som du behöver, och kom ihåg att välja rätt alternativ i fältet Ämne på varje kort.
Tips! Lärarna kan ändra och komplettera meningarna ännu i bedömningsskedet. Du kan också ge lärarna rätt att skapa meningar för bedömning och spara dem i meningsbanken där de finns till andra lärares förfogande. Det gör man med hjälp av elektroniska blanketter i Wilma.
Ta funktionen i bruk
- I registret Information om skolan ska du kryssa i "Verbal bedömning" i Bedömningstabellens kolumner.
- Kryssa även i fältet Omfattande verbal bedömning i Wilma. Detta fält finns både i Information om skolan och i Kursregistret. Om du kryssar i fältet i Information om skolan är meningsbanken till förfogande för alla ämnen, men om du kryssar i det i Kursregistret blir meningsbanken tillgänglig för de specifika ämnen som det kryssas i för (dvs. för de kurser (registerkort) som rättigheten ges till). Du kan alltså aktivera meningsbanken för t.ex. modersmål och matematik, medan den inte visas för religion.
- Om man fyllt i fältet Kategori i meningsbanken för kursen i Kursregistret, öppnar Meningsbanken i Wilmas bedömning meningarna för just det angivna ämnet.
Då meningsbanken är i användning kommer det fram en ny kolumn på Wilmas bedömningslistor. Kolumnen är till för den verbala bedömningen. Du kan skriva in den bedömningen direkt i fältet eller välja ett av alternativen som finns i meningsbanken.
I utskriftsbanken finns det färdiga utskriftsmallar som du kan använda. En del av dem skriver endast ut ett av bedömningssätten medan en del av dem kombinerar de olika bedömningssätten.
Grundprincipen är att om en del ämnen ska ha ett siffervitsord och en del ska ha något annat så bör det finnas en förenande och åtskiljande faktor. Siffervitsordens ämnen ska alltså ha en gemensam faktor och som i sin tur gör att de skiljer sig från verbal bedömning. I vanliga fall utgör kurstyp den förenande/åtskiljande faktorn. Utskriftsmallen kan alltså ha inställningen att siffervitsord printas ut för kurstypen "ls gemensamt ämne" medan "ls verbalt ämne" lämnas bort. Det går också att använda andra villkor, t.ex. att vitsordet printas ut om det beaktas i medeltalet eller om det är annat än A.
Samma princip gäller också för verbal och "kryss i rutan"-bedömning. Det går att använda vilket bedömningssätt som helst bara de uppgifter som ska printas ut har skrivits på samma sätt. Om du t.ex. vill skriva ut verbal bedömning för bildkonst, musik och gymnastik ska de ha en gemensam faktor. Det kan vara att övriga ämnen inte har bedömts verbalt eller att ämnena har vitsordet B, medan de övriga har något annat.
Det går också att, i utskriftsmallens utskriftsvillkor, räkna upp vilka ämnens verbala bedömning som ska printas ut. Det gör du genom att ange villkoret att kursens förkortning ska vara BK*, MU* eller GY* i cellen för den verbala bedömningen. Utskriftsmallar som är utformade på det här sättet kan kännas svårare att hantera än de som baserar villkoret på en gemensam faktor. Om kursernas förkortning ändras eller om man i något skede vill lägga till verbal bedömning för tekniskt och textilarbete på betygsmallarna så måste de nya ämnenas förkortningar skilt läggs till på betygen.
Vår kundsupport kan ge er råd om hur ni kan förena olika bedömningssätt. I utskriftsbanken hittar du också fler tips om olika utskriftsmallar.