Avslutande klassers mellanbedömning i grundundervisningen
Uppdaterad: 3.12.2020
För nionde klassens elever kan skolan vid behov göra ett mellanbetyg, där elevernas kunnande bedöms med samma kriterier som i slutbedömningen.
Den största delen av högstadierna ger julbetygens vitsord för 9:e klasserna så att de motsvarar elevens prestationer under den gångna höstterminen. För ansökan till vidare utbildning behövs däremot ett vitsord som motsvarar slutbedömningen.
Mellanbedömningens vitsord kan skrivas in på två olika sätt:
- Alternativ A passar för de skolor där ämnets vitsord är det sista kursvitsordet.
- Alternativ B passar för de skolor där ämnets vitsord är kursernas medeltal eller vägt medeltal.
Med alternativ A har elevens vitsord för hösten i åk 9 getts på vanligt sätt och vitsordet som eleven söker med till fortsatta studier skrivs in på vårens kurs för läroämnet. Ifall skolan har två bedömningsgånger per år, har höstens vitsord getts till ämnets 5:e kurs (MO5, MA5) och vitsordet för slutbedömningen till den 6:e kursen (MO5, MA5). På våren ersätts detta vitsord i samband med fastställning av vårens egentliga vitsord för åk 9. Läraren ser det tidigare vitsordet då han/hon ger vårens vitsord.
Slutvitsordet för de läroämnen som har avslutats på 7:e eller 8:e klassen skrivs in på själva läroämnet.
I alternativ B ska du lägga till extra ämnen, ett s.k. mellanämne, i läroplanen. På mellanämnet skriver du in slutbedömningens vitsord. Lägg in mellanämnet i läroplanen mellan det egentliga ämnet och dess kurser. Gör ett mellanämne för varje läroämne som ska beaktas i ansökning till fortsatta studier.
- Gör en egen kurstyp för mellanämnena, t.ex. "mellanämne" i registret Kurstyper.
- Skapa kort för mellanämnen i registret Kurser och välj Medeltal eller Vägt medeltal som räknesätt för mellanämnets vitsord. För det vägda medeltalet väljer du viktkoefficient "100" för åk 8-9 och "0" för de andra.
- Kryssa också i fältet Räknas inte till medeltalet för mellanämnet. Fält som berör den gemensamma ansökan, studieveckor m.m. fylls inte i.
Då mellanbetygets vitsord finns på ett skilt ämne, behöver du inte radera eller ändra det då du ger det egentliga slutvitsordet. Mellanbetygets vitsord påverkar inte slutvitsordet.
De skolor som använder Alternativ A kan skriva ut mellanbetyget på vanligt sätt för åk 9. Det går också att använda mellanbetygsmallen som finns som bilaga i den här instruktionen. Mellanbetygsmallen skriver ut alla ämnen som studeranden har presterat i högstadiet, dvs. ända från åk 7.
De skolor som använder Alternativ B kan välja att skriva ut ämnen och vitsord med kurstypen "mellanämne". Du behöver då inte specificera valbara och gemensamma ämnen. Om det finns en skild rad för valbara ämnen (indraget) på mellanbetyget kan du radera det.
I högstadierna görs ofta en skild läroplan som används när slutbetyget skrivs ut. På läroplanen har bl.a. studiehandledning och uppförande raderats. De nya mellanämnena ska läggas till på denna läroplan så att de inte syns i den vanliga läroplanen. Då du skriver ut mellanbetyg eller avgångsbetyg åt en elev ska du byta läroplan till avgångsläroplanen i fältet Läroplan i Studeranderegistrets.
Om du känner till en elev på årskurs 9 eller 10 som kommer att stanna kvar på klassen kan du låta eleven ha en normal läroplan under den tid då följande års val överförs till Kurre.
För de som använder alternativ A finns bilagan nedan. Den kan du använda för att skriva ut de avslutande klassernas mellanbetyg. På utskriften kommer alla prestationer från hela högstadietiden med.
De som använder alternativ B och som också vill använda utskriften ska ändra kurstypen på utskriften till "mellanämne".
Filer