Stödanteckningar i Wilma
Uppdaterad: 12.8.2025
Stödet för lärande har reviderats från och med 1.8.2025. Alla elever kan få gruppspecifikt stöd, som hädanefter kommer att statistikföras. Det är inte obligatoriskt att dokumentera detta stöd, men Utbildningsstyrelsen kommer att samla in prestationsuppgifter om det gruppspecifika stödet våren 2026 (prestationsuppgifterna för 2025 inrapporteras våren 2026).
Anteckningarna om stödet kan nu smidigt göras i Wilma via den nya tjänsten Stödanteckningar. Då finns det bevis över det givna stödet, vilket kan användas som grund till exempel när man planerar elevspecifikt stöd om det gruppspecifika stödet inte räcker till. Tjänsten lanseras i Wilma i augusti 2025 för förskoleutbildningen, grundskolan och gymnasiet.

Den nya vyn Stödanteckningar i Wilma kräver inga särskilda åtgärder från huvudanvändaren, utan den blir automatiskt tillgänglig efter versionsuppdatering i augusti. I det första skedet blir funktionen tillgänglig för lärare och personal på sidan Grupper i Wilma, där den nya fliken Stödanteckningar visas. Fliken syns ännu inte för elever och vårdnadshavare.
Systemet agerar utifrån den uppgift som finns Information om skolan-registrets fält Typ av studierätt (KOSKI) och visar olika markeringsalternativ för respektive skolnivå beroende på den uppgiften.
Åtkomst till fliken Stödanteckningar sker utifrån de nuvarande rättigheterna som angetts för Wilma-användaren och i Primus. Granska gärna användarrättigheterna. I framtiden kommer vi att justera och vid behov utöka rättigheterna baserat på behoven. Funktionen är tills vidare tillgänglig oavsett om man loggar in med den gamla eller nya typen av Wilma-användarnamn.
Som Wilma-användare ser man fliken i följande situationer:
- då man står som Lärare eller under Övriga lärare på en bedömningslista i Bedömning-registret i Primus eller
- har bedömningsregistrets behörighet Rätt att se alla bedömningslistor via en användargrupp.
Alternativen för stödanteckningar finns redan tillgängliga i funktionen, så huvudanvändaren behöver inte lägga in dem separat. Anteckningar kan göras för flera elever samtidigt, men de sparas inte i Primus utan istället i en ny tjänst. Efter vidareutveckling av systemet kommer man också kunna få ut rapporter över dessa anteckningar.
Observera att man kan anteckna stöd endast via grupper, inte på den enskilda personens sida, eftersom det är fråga om gruppspecifikt stöd.

Läraren gör stödmarkeringar
- Logga in i Wilma och välj fliken Grupper.
- Välj den grupp du vill göra anteckningar för. Fliken Stödanteckningar syns på gruppens sida, klicka på den.
- Ett nytt gränssnitt för tjänsten öppnas, där gruppens elever visas. Klicka på knappen Lägg till stödinfo för gruppen, så öppnas en elevlista separat. Som standard är alla elever i listan markerade.
- Du kan avmarkera de elever för vilka anteckningar inte ska göras.
- Klicka vidare. Då visas de gruppspecifika stödformer som är tillgängliga (dessa är baserade på lag). Välj den stödform som är relevant. Välj även önskat datum via kalenderikonen, där det aktuella datumet är förvalt.
- Spara slutligen markeringen. Nu har den valda stödformen sparats för de valda eleverna för det valda datumet. Som anteckningsansvarig anges den person som är inloggad i Wilma som gör anteckningen.
Läraren vill granska stödmarkeringarna
- Logga in i Wilma och välj Grupper-fliken.
- Välj den grupp vars anteckningar du vill granska. Fliken Stödanteckningar syns på gruppens sida, klicka på den.
- Klicka på en enskild elev, så ser du en sammanställning av vilket stöd eleven har fått och när.
Läraren vill radera en stödmarkering
- Logga in i Wilma och välj fliken Grupper.
- Välj den grupp där du behöver ta bort anteckningar.
- Välj den elev det gäller i elevlistan.
- Klicka på papperskorgsikonen invid den anteckning som ska tas bort. Endast den person som har gjort markeringen tidigare har rätt att ta bort den. Man kan alltså endast radera sina egna anteckningar.
- Bekräfta till sist borttagningen.

De gruppspecifika stödformerna är fastställda i lag och är följande:
- Allmän stödundervisning (grundskola och förskola)
- Stödundervisning i undervisningsspråket (grundskola och förskola)
- Undervisning som ges av en speciallärare i samband med annan undervisning (grundskola och förskola)
Stödformerna för gymnasiet är:
- Stödundervisning som ges av ämneslärare
- Undervisning som ges av ämneslärare och speciallärare
- Stöd och handledning som ges av speciallärare
- Stöd och handledning som ges av studiehandledare och övrig personal
Alternativen är fasta, och anteckningar som görs med dessa stödformer kan framöver följas upp och statistikföras. När en anteckning görs, sparas samtidigt datumet för när stödet gavs. Efter vidareutveckling av systemet kommer det att bli möjligt att i efterhand hämta fram stöduppgifterna för en viss tidsperiod. Det går även att ta bort felaktiga markeringar i efterhand.
Wilma granskar om samma typ av stöd redan har antecknats för eleven och datumet i fråga. Om så är fallet, visas en bekräftelseruta för användaren under sparandet. Wilma frågar om användaren vill spara denna anteckning för samma elever. Då kan användaren välja att avbryta för att undvika att spara anteckningen, eller välja Spara markering för alla för att spara den trots förekomsten av tidigare anteckning.
Du kan granska de gruppspecifika stödformerna separat för varje elev. Detta underlättar vid övervägande om en elev bör övergå till elevspecifikt stöd.
I detta skede sparas följande information om stödmarkeringen: stödformens namn, personen som gjorde anteckningen, mottagaren av stödet, tidpunkten och gruppens namn. Uppgifterna sparas inte i Primus. Utvecklingsarbetet fortsätter, så framöver blir det möjligt att granska de här uppgifterna.
Nedan hittar du länkar till anvisningarna för elevspecifikt stöd.