Utskrift av lista i utskriftseditorn
Uppdaterad: 27.11.2020
Med hjälp av utskriftseditorn kan du göra olika listor och förteckningar över t.ex. vårdnadshavarnas eller studerandenas kontaktuppgifter.
Som exempel gör vi i denna instruktion en enkel lista över vårdnadshavarnas kontaktuppgifter.
1) Öppna studeranderegistret och välj Funktioner / Skriv ut / Utskriftseditor eller tryck på F5.
2) Klicka på Vanlig som finns i utskriftseditorns högra hörn.
3) Rita in en rektangel i det vita området mitt på fönstret med hjälp av muskursorn. Rektangeln är det område som skrivs ut.
4) Gör rutfältet längre och bredare genom att dra i kanterna med musen, men gör inte rektangeln större än det vita området. När du har gjort rutfältet så långt som det går ryms mest möjliga information på en sida.
5) Klicka på rutfältet med musens högerknapp eller klicka Tabell i rutans övre meny. Välj sen Egenskaper och kryssa i fältet Lista och tryck ok. Denna egenskap gör att utskriften blir i form av en lista, dvs. uppgifter om t.ex. flera studerande placeras på samma papper. Rutfältets bakgrund blir grått när du väljer detta för att markea att det är fråga om en utskrift av listor. Du kan även kryssa i Skugga varannan rad så blir utskriften lättare att tolka.
6) I sidhuvudet kan du skriva namnet på utskriften och andra uppgifter som t.ex. skolans namn. I sidhuvudet ska du även skriva in rubrikerna.
7) Klicka på den tomma cellen under rubriken Elev. Hämta alla studerandes namn från Primus databas genom att först klicka på fliken Data som finns i editorns högra kant och sen på det vita fältet under fliken. Det öppnas då en hjälpruta där du kan välja Efternamn & Tilltalsnamn.
8) Lägg till de övriga uppgifterna som du vill ha med på utskriften på samma sätt.
- Det lönar sig inte att göra varje utskrift från grunden utan om du redan har en liknande utskrift kan du ändra den och spara med ett nytt namn.
- Innan du gör en ny utskrift kan du också gå och se om det finns en motsvarande färdig utskrift i vår utskriftsbank.