Osaamisen arviointi
Päivitetty viimeksi: 29.8.2019
Osaamisen arvioinnissa arvioidaan, miten opiskelija hallitsee tutkinnon perusteiden mukaiset ammattitaitovaatimukset ja osaamistavoitteet ja arviointi tapahtuu vertaamalla osaamista tutkinnon perusteissa määrättyihin ammattitaitovaatimuksiin, osaamistavoitteisiin ja kriteereihin. Arviointi kattaa kaikki tutkinnon osien ammattitaitovaatimukset ja osaamistavoitteet.
Osaamisen arvioinnilla annetaan opiskelijalle tietoa osaamisen tasosta. Osaamisen arviointi varmistaa, että opiskelijalla on se osaaminen, mitä tutkinnon perusteissa edellytetään.
Osaamista arvioidaan tutkinnon osittain sekä yhteisten tutkinnon osien osalta myös osa-alueittain. Jos kokonaisuuden osaaminen osoitetaan useassa erillisessä näytössä, tutkinnon osan arvosana muodostetaan kokonaisuuden perusteella (arvioijien päätöksellä).
Arviointia annetaan jo ennen näyttöä suullisena ja/tai kirjallisena palautteena. Tutkinnon osat ovat isoja kokonaisuuksia, joten ne voidaan Primuksessa jakaa pienempiin osiin joko muiden arvosanojen aiheita apuna käyttäen tai lisäämällä opsiin myös osa-alueita tutkinnon osien alle.
Muiden arvosanojen aiheet Primuksessa
Primuksessa ja Wilmassa arviointia voidaan toteuttaa muiden arvosanojen aiheiden avulla. Tutkinnon osalle tai osa-alueelle kirjataan Opetustarjonta-rekisterissä näitä aiheita. Aiheina voi käyttää myös ePerusteista saatavia ammattitaitovaatimuksia. Ne yhdistettynä sopivaan sanalliseen arviointiasteikkoon toimivat tutkinnon osan tai osa-alueen osaamistavoitteiden ja ammattitaitovaatimusten saavuttamisen arvioinnissa.
Seurantaa voidaan tehdä myös Wilmassa muiden arvosanojen aiheiden avulla. Näin saadaan tarkasteltua opiskelijan oppimisen etenemistä. Tämä toimii parhaiten, kun tutkinnon osa on jaettu pienempiin osa-alueisiin, jotta seurantakohteita ei ole liikaa yhdessä palasessa. Jos kohteita on jopa kymmenen tai enemmän, niin näkymää on hankala käyttää esim. Wilman lomakkeella tai arviointikirjanäkymässä.
Esimerkki opettajan opiskelijakohtaisesta arviointilomakkeesta löytyy työkykypassin ohjeistuksistamme. Lomakkeen tietokannaksi valitaan Opiskelijan arviointi. Arviointi tapahtuu opiskelijan Opinnot-sivun kautta Wilmassa.
Toinen vaihtoehto on tehdä arvioinnit arviointikirjan kautta, mutta sinne ei nykyisellään saada opiskelijan itsearviointia näkyviin. Muiden arvosanojen aiheet näkyvät arviointikirjassa omina sarakkeinaan. Opiskelijalle arvioinnit näkyvät Suoritukset-sivulla Wilmassa. Katso lisää ohjeesta Laajennus arviointiin.
Opiskelijan itsearviointi
Oppimisen seurantakohteita (muiden arvosanojen aiheita) voidaan hyödyntää myös opiskelijan itsearvioinnissa. Tämä onnistuu opiskelijakohtaisten kurssitietojen lomakkeen avulla, jolla annetaan opiskelijalle oikeudet tehdä itsearviointia samalla sanallisella asteikolla, kuin millä opettajat seuraavat etenemistä.
Yksinkertaisimmillaan opiskelija siis käy merkitsemässä oman näkemyksensä siitä, mitä hän on jo oppinut. Lisäksi opiskelija voi kirjoittaa myös tekstinä arvion omasta osaamisestaan. Itsearviointia voidaan tehdä myös esim. oppimisympäristöjen puolella, jolloin Wilmaan käydään vain kuittaamassa opintojen etenemisen tilanne.
Esimerkki opiskelijan itsearviointilomakkeesta on työkykypassin opiskelijan lomake, jossa tietokantana on Opiskelijakohtaiset kurssitiedot.
Vaihtoehtoisesti
Vaihtoehtoisesti tutkinnon osat voi pilkkoa opetussuunnitelmaan pienemmiksi osiksi, jolloin niiden sisällä ei tarvitse enää tehdä jaottelua seurantakohteisiin. Osa-alueiden osalta on tiedettävä ne ammattitaitovaatimukset, joita on tarkoitus oppia kussakin osa-alueessa. Itsearviointiin voi käyttää jotain yksittäistä memokenttää.
Kun kaikki osaamistavoitteet/ammattitaitovaatimukset on opittu, voi opiskelija edetä näyttöön osoittamaan osaamisensa. Tutkinnon osia pienempiä alueita ei siis yleensä arvioida numeerisesti eikä niitä tilastoida – tärkeintä on varmistaa opintojen eteneminen ja antaa opiskelijalle palautetta joko suullisesti tai kirjallisesti.
Osaaminen arvioidaan näytöissä. Osaaminen arvioidaan numeerisesti asteikolla 1-5, ammatti- ja erikoisammattitutkinnoissa hyväksytty/hylätty.
Ammatillisten perustutkintojen todistukseen tulostuva arvosana on yleensä suoraan näytön kokonaisarvosana. Näytöt arvioidaan opetussuunnitelmassa oleviin tutkinnon osiin eli näyttö kirjataan tutkinnon osan kautta ja näytön arvosana siirtyy tutkinnon osan arvioinniksi. Arvioinnit tallentuvat Näytöt-rekisteriin. Näytön tiedot siirtyvät samalla myös Koskeen tutkinnon osan suorituksen sisällä. Katso Koski-ohjeet näyttöjen tietojen tallentamisesta.