Hantera Kurre-versioner (utkast)
Uppdaterad: 3.7.2023
Versionshanteringen i Kurre är en egenskap som underlättar schemaplaneringen. Denna egenskap ersätter det tidigare förfarandet med lokala säkerhetskopior som man kunnat bearbeta utan serveranslutning.
Versionshanteringen gör det möjligt att ha flera utkast av ett aktivt schema, d.v.s. av ett schema som är i användning. I utkasten ser du uppgifterna från alla aktiva scheman (bl.a placeringar och arbetstimmar), men utkasten återspeglas däremot inte i de aktiva schemana eller i de andra utkasten. Med hjälp av utkasten kan du behändigt testa olika scenarion och planera schemaändringar och du behöver inte fundera på att av misstag stöka till något schema. När du har gjort ändringarna i ett utkast kan du genast publicera utkastet som ett aktivt schema.
När du jobbar med utkast behöver du ha samma serveranslutningsom när du jobbar med aktiva Kurre-filer.
Det går också att dra nytta av utkast i situationer där det har blivit problem med en Kurre-fil och användaren vill återställa situationen, anvisningarna finns längre ner på den här sidan.
För att kunna använda versionshanteringen i Kurre och göra utkast måste man tillhöra en användargrupp där detta är tillåtet. Ge rättigheten enbart till dem som verkligen behöver kunna skapa utkast och planera scheman i Kurre-filerna.
- Öppna Användargrupper-registret, fliken Kurres rättigheter och kryssa under Övriga funktioner i punkten Åtkomst till versionshanteringen.
Skydda filen med lösenord
Om du vill förhindra att andra användare gör ändringar i utkastet kan du ange ett lösenord för det. Då kommer man inte åt filen utan lösenord. Ställ in ett lösenord när du har skapat utkastet, genom att gå till Allmänna inställningar -> Övriga inställningar -> Filens lösenord.
- Logga in i Kurre och välj den fil som du vill kopiera till ett utkast.
- Klicka Versionshantering.
- Klicka på Gör ny version. Det förvalda namnet på utkastet är v2 (beror på antalet utkast). Du kan byta namn om du vill. Klicka Ok.
- Fyll i en beskrivning, t.ex. "Byte av lärare". Då är det enklare att hålla reda på utkasten. Klicka på Ok och kvittera meddelandet om att utkastet skapades.
- Versionen syns nu på rutan och du kan börja bearbeta den. Välj den i listan och klicka på Gå till versionen. Därefter kan du stänga Versionshantering-rutan. När du bearbetar ett utkast gör du på samma sätt som med vilken Kurre-fil som helst. Både i huvudmenyn och Kurre-fönstren syns texten "utkast" för att indikera att du arbetar med ett utkast och inte med ett aktivt schema.
- I Kurre-inloggningsrutan står utkasten dessutom men grön text under det schema som de härstammar från. De kan även väljas via funktionen Byt schema..., liksom andra filer.
Versionshanteringen
I Versionhanteringen kan du utföra följande åtgärder
- skapa nya och radera tidigare utkast
- aktivera, d.v.s. publicera ett utkast som schema
- gå till valfri version från schemat.
- I utkastet syns uppgifterna från det aktiva schemat i realtid. Exempel:
- I högstadiets och i gymnasiets Kurre-filer är Offentlig oberoende av enhet och läroanstalt ikryssat. Om du gör ett utkast av högstadiets schema, kommer de ändringar som görs i gymnasieschemat fortfarande att synas i utkastet (t.ex. en ändrad tidpunkt för en gymnasielektion).
- Om man i utkastet flyttar en högstadielektion kommer detta däremot inte att synas i gymnasiets schema och inte heller i högstadiets aktiva schema.
- Om man i högstadiets aktiva schema flyttar på en lektion, kommer den inte att byta plats i utkastet. I utkastet reflekteras alltså uppgifterna i realtid från andra aktiva filer, men inte från den aktiva filen som utkastet skapades från.
- Utkasten syns inte i Wilma under några omständigheter, inte ens om man har Offentlig i Wilma ikryssat under Allmänna inställningar.
- Det går inte att ändra på utkastets namn. Om man ändrar på den aktiva filens namn, kommer namnändringen att återspeglas även i de utkast som gjorts utifrån filen.
Om du har gjort ändringar i ett utkast och vill ha utkastet som det aktiva schemat, gör så här:
- Öppna det aktiva schemat eller ett av dess utkast i Kurre-huvudrutan.
- Klicka på Versionshantering.
- Välj utkastet i listan.
- Klicka på Aktivera versionen, varvid denna blir den aktiva versionen som gäller. Det schema som var aktivt tidigare blir ett utkast.
OBS! Om ett utkast bearbetas och man gör ändringar i det aktiva schemat under tiden, kommer dessa ändringar inte att vara med när utkastet publiceras som det nya aktiva schemat. Se därför till att ingen gör ändringar i det aktiva schemat medan du bearbetar utkastet. Eller: om ändringar görs, sätt in dessa ändringar även i utkastet.
Om läroanstalten har arbetstidsuppföljning i användning och lärarna har registrerat arbetstid i ett aktivt schema efter att ett utkast har gjorts av schemat, bör man komma ihåg att de här registreringarna inte syns i det nya aktiva schemat (när utkastet publiceras som aktivt). Registreringarna blir kvar i det utkast som uppstår av det gamla aktiva schemat till följd av att det ersätts med ett nytt aktivt schema.
Om det har kommit in fel information i Kurre-filen eller om man stöter på ett utmanande problem och vill återställa, kan man använda sig av utkast. Om det inte är vettigt att ta i bruk en säkerhetskopia (t.ex. man går miste om mycket arbete som har gjorts i Kurre) går det att använda sig av utkast för att reda upp situationen:
- Ta först en säkerhetskopia av nuläget i Kurre
- Återställ Kurre till den nyaste säkerhetskopian där problemet inte ännu hade uppstått. Gör ett utkast av denna säkerhetskopia.
- Ta i bruk säkerhetskopian som ursprungligen togs av nuläget.
- Öppna en till client och öppna utkastet i den.
- Du kan nu jämföra utkastet (där problemet inte ännu har uppstått) och nuläget (där problemet finns) i dessa två clienter. Efter det har du två alternativ: korrigera nuläget i Kurre så det ser ut som utkastet eller ändra utkastet så det motsvarar nuläget (bortsett från problemet du ville bli av med). Arbetet i Kurre fortsätts endera med det korrigerade nuläget eller det uppdaterade utkastet som görs till ett aktivt schema.