Arbetsordning i placeringen
Uppdaterad: 7.2.2020
I artikeln finns exempel på hur lågstadiet och högstadiet kan arbeta i placeringen.
- Mest svårplacerade lektioner först
- Dubbellektioner före enkellektioner
- Långa balkar före några gruppers element samt enskilda grupper
- Förenade grupper före klassvisa grupper
- Valfria ämnen före gemensamma ämnen
- Gemensamma lärare före skolans egna lärare
Man börjar placeringen med de mest svårplacerade lektionerna, dvs. de som har minst placeringsalternativ. De balkar som innehåller årskursens alla studeranden (eller nästan alla studeranden) placeras före de balkar som innehåller endast några grupper.
I detta exempel undervisas de flesta ämnen klassvis. Gymnastik och handarbete undervisas i kombinerade AB-grupper. Ortodox religion undervisas i en gemensam grupp som består av elever från klasserna 1-6. Av årskurs 5 har man upprättat en grupp i A2-tyska. Skolan har några gemensamma lärare med högstadiet, t.ex. läraren i engelska.
-
Placeringen inleds med de gemensamma lärarnas lektioner. I detta fall t.ex. läraren i engelska.
-
Sedan placeras de dubbellektioner och andra längre undervisningspass i vilka det finns elever från olika klasser. I detta exempel undervisas t.ex. handarbete och gymnastik över klassgränserna. Man har i Gruppering-fönstret förenat TX och TN samt GF och GP.
-
Efter detta placeras de dubbellektioner där det endast finns elever från en klass.
-
Sedan placeras de enkellektioner där det finns elever från flera klasser. I detta exempel är dylika ämnen t.ex. ortodox religion och A2-tyska.
-
De enkellektioner som undervisas klassvis lämnas sist.
Arbetet i placeringen är enklare om man undervisar de lektioner som är svårast att placera på samma tidpunkt hela läsåret och ändrar endast på de ämnen som undervisas klassvis. På detta vis gäller ändringen endast klassens arbetsschema. Det lönas också att hålla de lektioner som måste undervisas i ett visst utrymme (t.ex. musik) på samma tidpunkt under hela läsåret. För ändringen av dessa kan påverka många klassers arbetsscheman.
I detta exempel undervisas de flesta ämnen klassvis. A-klasserna läser engelska som A1-språk och B-klasserna finska som A1-språk. Läroanstalten erbjuder en och två årsveckotimmars valfria ämnen till 8- och 9-klasserna. Läroanstalten har många gemensamma lärare och utrymmen med gymnasiet.
-
Placeringen inleds med de gemensamma lärarnas lektioner. Det är också skäl att hålla ett öga på utrymmenas arbetsschema, så till vida lärare och undervisningsutrymme inte alltid går hand i hand (t.ex. musikläraren alltid i musikklassen).
-
Sedan placeras färdiga balkar, som t.ex. de valfria ämnena. I detta exempel har man upprättat balkar/strängar av både de valfria ämnena samt av vissa gemensamma ämnen. I samma balk finns t.ex. studiehandledning, hälsokunskap och religion. På samma sätt finns A-språken och B-språken i sina egna balkar.
-
Placeringen påbörjas med 2 åvt valfria ämnen. Eftersom 7-klassens handarbete och huslig ekonomi undervisas som dubbeltimme lönar det sig att placera detta i ett ganska tidigt skede. Sedan placeras de övriga dubbeltimmarna, 1 åvt valfria ämnen samt de lektioner där det finns elever från flera klasser. Till sist placeras de enkellektioner som undervisas klassvis.
I vissa fall kan det vara skäl att hitta ett lämplig plats till en viss lektion via lärarens arbetsschema. Om det finns stora skillnader i lärarnas arbetsmängder lönar det sig att börja med de lärare som har mycket undervisning.
Det lönar sig att arbeta med alla klassers arbetsscheman samtidigt. Om man först gör arbetsschemat för en klass helt färdig, finns det få möjligheter kvar för de övriga klasserna och situationen kan låsa sig. Oftast är det inte heller värt att placera gruppens alla timmar på en gång, eftersom det då kan vara svårt att placera de övriga grupperna. Därför är det bäst att först placera 1-2 timmar, som måste placeras till ett visst ställe och sedan i ett senare skede placera de timmar som har fler placeringsmöjligheter.
Kurre kontrollerar under arbetets gång att det inte uppkommer överlappningar. Användaren behöver endast kontrollera att det inte uppstår håltimmar och att samma kurs inte undervisas flera gånger under samma dag. Detta arbete underlättas av att, redan placerade timmar av samma grupp syns med annan färg. Med hjälp av miniatyrscheman kan man lätt hålla kontroll över helheten och t.ex. kontrollera att det inte uppstår håltimmar.
Försök vid placeringen hitta den bästa möjliga platsen för den valda gruppen. Försök också undvika att det finns långa pauser mellan lektionerna för de lärares del som undervisar mindre.
I arbetsschemat kan man reservera en viss tidpunkt, varvid ingen annan kan placera undervisning till denna tidpunkt. Reservationens innehåll kan lämnas tomt. Man kan t.ex. i tysklärarens arbetsschema reservera torsdag kl 8-10 men lämna öppet om det är fråga om 5- eller 6-klassens tyska. När arbetet är i ett lämpligt skede ändras reservationen till den egentliga undervisningen.