Aktivera kommunikationsmodulen för småbarnspedagogik
Uppdaterad: 14.2.2022
De egenskaper som nämns i denna artikel är tillgängliga även för de kunder som inte har ingått avtal om verksamhetsmodulen för småbarnspedagogik. Information om ibruktagningen av verksamhetsmodulen finns i en annan anvisning.
OBS! Då ni vill använda de här kommunikationsfunktionerna bör barnen inom småbarnspedagogiken också vara beaktade i det totala licensantalet för kommunen. Följande egenskaper ingår i kommunikationsmodulen:
- Kommunikation via Wilma
- Enkäter
- Planer för småbarnspedagogik
- Dokument om stöd
- Övriga blanketter
Gör förberedelserna nedan (stegen 1-7) för att aktivera kommunikationsegenskaperna. Efter dessa obligatoriska steg finns det ännu några länkade anvisningar om de inställningar och funktioner som ofta används inom småbarnspedagogiken.
Skapa alla verksamhetsenheter och förskolor i form av separata skolor i Primus, även de daghem som ordnar förskoleundervisning. Även då förskoleundervisning ordnas på en skola ska du göra upp en separat skola. Exempel: Solstadens lågstadium, Solstadens lågstadium - förskolan, Solstadens daghem.
Då alla enheter står separat som egna skolor kan du göra skilda egenskaper och inställningar för dem. Fördelarna är följande:
- Barnen inom småbarnspedagogik och skolans elever hålls åtskilda i statistiken
- Vårdnadshavarna får inte i onödan de infomeddelanden som gäller enbart skolan
- Vårdnadshavarna ser bara den personal som finns på barnets enhet
- Personalen på småbarnspedagogiken ser inte skoleleverna och vice versa
- Ledarna ser bara barnen på sin egna enhet: frånvaro, stöddokument, notiser och enkäter
- Man kan ha separata inställningar i Wilma för småbarnspedagogiken, t.ex. hur frånvaro markeras, olika stöddokument...
- Administrationen kan ställa in tydliga användarrättigheter som gäller enbart småbarnspedagogiken, pedagogerna, etc.
Kryssa i åtminstone följande fält för enheterna i registret Information om skolan:
- Rätt att använda Wilma
- Person- och salsidorna i användning
- Läraranslutning i användning
- Vårdnadshavaranslutning i användning
- Intern post i användning (Meddelanden)
- Anslagstavla i användning (Anslagstavlan)
- Besked i användning
Ta också i bruk de SMTP-inställningar som skolan har.
Du kan också aktivera följande funktioner:
- Utskriftsfunktionen i användning (Utskrifter)
- Blankettfunktionen i användning (Blanketter)
- Stöd för skolgång i användning (Pedagogiska dokument)
- Enkätfunktionen i användning (Enkäter)
- Frånvaro- och lektionsanteckningar i användning (Anteckningar och frånvaro)
- Klassföreståndaren får bearbeta sin klass lektionsanteckningar
Grupper och handledare
- Gå till Klasser-registret och gör upp grupperna eller klasserna för småbarnspedagogiken och förskolan. Om det finns t.ex. två förskolegrupper på Solstadens lågstadium, skapa då två separata klasser i Klasser-registret för denna skola.
- Fyll i den ansvariga läraren eller pedagogen i fältet Grupphandledare/klassföreståndare. Ange eventuella andra handledare eller motsvarande i fältet Övriga grupphandledare.
- I Studerande-registret ska du ha rätt grupp vald i Grupp/Klass-fältet för att kommunikationen etc. i Wilma ska fungera (om inga lärare eller barn ännu finns i Primus, fyll i fälten först när de finns där).
Studerandetyper
- Gör nya registerkort i Primusregistret Studerandetyper, t.ex. med namnet "Småbarnspedagogik" och "Förskola".
- Ange de här alternativen för alla barn inom småbarnspedagogiken respektive förskoleundervisningen, i fältet Studerandetyp i studeranderegistret.
Lägg in barnen i studeranderegistret enbart om vårdnadshavarna inte gör ansökan om småbarnspedagogik via Wilma (då det görs via Wilma uppstår automatiskt ett registerkort för barnet).
Gör registerkort för barnen i Studerande-registret, antingen manuellt eller med dataöverföring.
Utöver personuppgifterna, kom ihåg att fylla i åtminstone fälten Studerandetyp och Grupp/Klass (se föregående steg).
- Gör registerkort i Lärare-registret för barnträdgårdslärare, barnskötare och assistenter, så att det går att välja dem i fälten Grupphandledare/klassföreståndare och Övriga grupphandledare i Klasser-registret. Det här gör det även möjligt att lägga in frånvaro enbart för den egna gruppen.
- Om man sätter in personen i Personal-registret i stället, går det inte att avgränsa så att personen bara har rätt att markera frånvaro enbart för den egna gruppen.
Alla personer i fälten Grupphandledare/klassföreståndare och Övriga grupphandledare syns för vårdnadshavarna på förstasidan i Wilma. och man kan också skicka meddelanden till dem - antingen till alla på en gång eller separat. I det här läget finns några undantag:
- Om man har kryssat i Visa inte i Wilmas listor för personen i lärarregistret, visas personens namn men det går inte att skicka meddelanden till personen.
- Om de personer som man har angett i Övriga grupphandledare är från en annan skola än barnet, och pedagogen och barnet inte har någon gemensam skola, visas ingen meddelandelänk för pedagogen. Länken syns dock då barnet finns med i någon av lärarens bedömningslistor.
Man kan sätta in pedagogen som grupphandledare för enskilda barn i Studerande-registrets fält Övriga grupphandledare. Fältet fungerar på samma sätt och ger samma rättigheter som handledarfälten i Klasser-registret.
Om förskoleundervisningen ordnas på en skola har förskolepersonalen antagligen ett behov av att kommunicera med skolans lärare och se skolans anslagstavla. I dessa fall ska man sätta in även lågstadieskolan i Skola-fältet på pedagogens registerkort. Observera dock att förskolepersonalen då ser även alla elever på skolan och inte enbart läraren.
- Gör registerkort i Personal-registret för de personer som tillhör administrationen
- Ange alla enheter inom förskoleundervisningen och småbarnspedagogiken i Skola-fältet på dessa personers registerkort.
- Den administrativa personalen ser då alla personer inom småbarnspedagogiken i Wilma. Därtill kan administrationen sända meddelanden till personer på de olika enheterna och detsamma gäller i motsatt riktning.
Skapa nyckelkoder och ge dem till vårdnadshavarna så att de kan skapa sig ett Wilma-konto.Se anvisningen om Hantering av Wilma-konton.
Det kan vara bra att göra upp ett skolsamfund med tanke på administrationen. Då får den administrativa personalen en bättre överblick över helheten och vilka som hör till småbarnspedagogiken.
- Gå till Skolsamfund-registret och gör ett nytt registerkort t.ex. med namnet "Förskola och småbarnspedagogik".
- Gå sedan till Information om skolan och sätt in "Förskola och småbarnspedagogik".i fältet Skolsamfund på registerkorten för förskolor och småbarnspedagogikenheter
- Gå till Användarnamn-registret och sätt in skolsamfundet "Förskola och småbarnspedagogik" för den administrativa personalen, i fältet Skolsamfund. Sätt även i Hemskola-fältetin någon av personens skolor.
När en administratör loggar in i Primus ser hen alla registerkort inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen med sitt användarnamn. På så sätt kan administrationen hantera statistiken för hela kommunen på en gång.
Inom förskolan och småbarnspedagogiken lönar det sig att använda samma fältinställningar som i grundskolan. Ange inställningarna för alla Primus-användare inom förskolan i Användarnamn-registret.
Det är också bra att redan nu välja de fält vars innehåll ska kopieras vidare vid övergången till lågstadiet. Vilka fält som ska kopieras anger man i fälteditorn i Studerande-registret i Primus.
- Skolbyten
Planerna uppgörs med hjälp av blanketter (på kommande på svenska).
Det finns separata blanketter för förskolans stöd för lärande och skolgång (på kommande på svenska). Observera att ni måste kryssa i funktionen Stöd för skolgång i användning och skapa användargrupper innan ni kan börja använda pedagogiska dokument.
Ni kan välja att ta ibruk specifik terminologi för småbarnspedagogiken i Wilma. Gå då till Information om skolan-registrets fält Skolformens termer i Wilma och ange alternativet "Småbarnspedagogik" för daghem och andra förskoleenheter. Då kommer programmet att byta ut vissa begrepp, t.ex. barn istället för elever och grupper i stället för klasser, o.s.v.
De som börjar förskolan kan importeras till Primus på samma sätt som nya elever. Sedan kan antingen kansliet eller enheten själv fördela barnen i förskoleenheterna. När förskolan är över kan man använda funktionen Skolbyten för att flytta upp barnen till skolan.
- Uppgifterna till Primus
- Skolbyten
I förskoleundervisningen följer man oftast med frånvaron på dagsnivå, inte på timnivå. Se denna anvisning för närmare information:
Vårdnadshavarna kan ges möjlighet att anmäla sitt barn till förskolan via Wilma (på kommande på svenska).