Ämnesfakturering (musikinstitut)
Uppdaterad: 18.11.2020
I ämnesfakturering är faktureringsgrunden antingen antalet ämnen som studeras, undervisningens längd eller läsårsavgift. Fakturorna skapas i Studeranderegistret, varifrån de automatiskt överförs till Faktureringsregistret.
Ämnesfakturering används vanligtvis i musikinstitut, där ämnen faktureras enligt antingen antalet ämnen eller undervisningens längd. Ämnet kan vara t.ex. piano. Det är möjligt att ge syskonrabatt på fakturans slutsumma. För detta ändamål måste läroanstalten ha ett Vårdnadshavarregister, som ingår i åtminstone Steiner-databaser. Registret finns under Övriga register i Primus huvudfönster. I Studeranderegistret väljs rätt vårdnadshavares kort i fältet 1. Uppgifter om vårdh. (register).
Studeranderegistret: Huvudämne, Huvudämne min/vecka, Biämne, Biämne min/vecka och vid behov 1. Uppgifter om vårdh.(register), Berättigad till familjerabatt och Betalningsklass (%). Ämnenas omfattning kan anges också med decimaltal.
Information om skolan-registret: Inskrivningsavgift, Avgift/ämne €( min.) eller Avgift/ämne € (antal), Läsårsavgift €, Längden på lektionen som faktureras och Familjerabatt
De läroämnen som faktureras skapas i Ämneskoder-registret, inte i Kursregistret!
I Lärarregistret kan du ta fram fälten Ämne, Ämnestyp, Undervisningens längd (min) och Ämnets studerande. När dessa fält är ifyllda, kan du till studerandens kort hämta undervisningsuppgifterna direkt från Lärarregistret.
Uppdateringen av Huvudämne/Biämne-fälten samt huruvida fälten är "obligatoriska", styrs av prserver.ini-filens inställningar. I filens [Settings]-del finns inställningen AutoSubjectUpdate. Inställningen AutoSubjectUpdate=1 betyder att ämnesuppdateringen är aktiverad och kräver alla uppgifter då information sparas. Inställningen AutoSubjectUpdate=2 betyder att ämnesuppdateringen är inaktiverad. Inställningen AutoSubjectUpdate=3 betyder att ämnesuppdateringen är aktiverad, men den kräver inte att omfattning ifylls för huvud-, bi- eller allmänna ämnen.
Tilläggsuppgifter hittar du i denna anvisning.
I faktureringsrutan väljer du som faktureringstyp antingen Enligt undervisningstid, Enligt antal ämnen eller Läsårsfakturering. Ämnesavgift-fältets namn ändras enligt vilken faktureringstyp du valt. När faktureringstypen är Enligt undervisningstid, är fältets namn Ämnesavgift (min) och om faktureringstypen är Enligt antal ämnen, är fältets namn Ämnesavgift (antal).
Fältet Betalningsklass (%) måste fyllas i för varje studerande som faktureras.
Fakturans summa beräknas utgående från antalet minuter och det minutpris som matats in för ämnena. I Information om skolan-registret finns fältet Längden på lektionen som faktureras där man anger minimilängden för en lektion som faktureras (t.ex. 15 min.) och pris. I Studeranderegistret antecknas den veckovisa undervisningens längd, t.ex. 60 minuter, i fälten Huvudämne min/vecka och Biämne min/vecka.
När undervisningens längd divideras med den minimilängd som faktureras och sedan multipliceras med den minimilängd som faktureras får man priset för ett ämne. T.ex. 60 min/15 min x 20 e = 80 e. Om en studerande studerar ett ämne 60 minuter, ryms det fyra 15 minuters pass i lektionen, och priset blir då 4 x Avgift/ämne (min).
Summan fås utgående från ämnespriset och antalet ämnen. I fältet Avgift/ämne (antal) antecknas priset för ett ämne. För en studerande som studerar två ämnen blir priset 2 x Avgift/ämne (antal).
Priset är fast och anges i Information om skolan-registret.
Eventuell inskrivningsavgift och/eller eventuellt faktureringstillägg hämtas från Information om skolan-registret. Rabatt i procent hämtas från fältet Betalningsklass (%) i Studeranderegistret och uppgifter om familjerabatt hämtas från fältet Familjerabatt i Information om skolan-registret.
Som fakturans nummer anges det första lediga fakturanumret. Primus skapar löpande fakturanummer för alla valda studerandes fakturor.
Som referensnummer kan anges det första lediga referensnumret som banken anger. Om ni inte använder bankens referensnummer, kan ni ange fakturans nummer som referensnummer och trycka på F3-knappen. Primus lägger då till en kontrollsiffra till referensnumret och skapar referensnummer för alla fakturor.