Sanallisen arvioinnin käyttöönotto
ArviointiSanallinen arviointiLausepankki
Päivitetty viimeksi: 27.9.2019
Sanallista arviointia voi antaa seuraavilla tavoilla:
- aihealueiden sanallisina arvosanoina (esim. äidinkielessä "Lukeminen"-aiheessa arvosana "Edistyt hyvin")
- vapaamuotoisena sanallisena arvointina, joka kirjoitetaan itse tai muodostetaan lausepankissa olevista lauseista.
Todistuksiin voidaan tulostaa joko rastit sanallisten arvosanojen kohdalle tai arvosanat niiden omilla nimillään. Todistukseen voi yhdistää rasti-, numero- ja sanallista arviointia.
Jos arvosanamäärityksiä ja arvosana-asteikkoja ei ole vielä luotuna, luo ne ensin tämän ohjeen mukaisesti. Tarvitset "Sanallinen arviointi" -arvosana-asteikon sekä siihen kuuluvat arvosanamääritykset, joita voivat olla esimerkiksi arvosanat "Edistyt hyvin" tai "Tarvitset vielä harjoitusta" tms.
Kun olet luonut edellä olevan vaiheen mukaisesti sanalliselle arvioinnille oman arvosana-asteikon sekä siihen kuuluvat arvosanat, merkitse seuraavaksi kursseille sanallisesti arvioitavat aiheet. Aiheita voi arvioida Wilmassa sekä Primuksen Opiskelijat- ja Arviointi-rekisterissä.
- Avaa Kurssit-rekisteri ja ota esiin kentät Muiden arvosanojen aiheet ja Muiden arvosanojen asteikko.
- Valitse kurssilistasta sellainen kurssi, jossa arvioidaan eri osa-alueita, esim. jokin äidinkielen kurssi.
- Valitse kenttään Muiden arvosanojen asteikko "Sanallinen arviointi".
- Kirjoita Muiden arvosanojen aiheet -kenttään ne aihealueet, jotka arvioidaan, esim. "Kirjoittaminen", "Lukeminen", "Kuullun ymmärtäminen", "Ilmaisutaito". Kirjoita jokainen alue omalle rivilleen. Kenttään tulee tarvittaessa lisää rivejä automaattisesti.
- Tee sama kaikille kursseille, jossa arvioidaan useita aihealueita. Voit käyttää samoja aihealueita eri kursseilla.
Varmista, että opettajien käyttäjäryhmälle on rastittu Primuksen oikeudet -välilehdeltä Arviointi-rekisterin oikeuksista Syöttöoikeus muiden arvosanojen sarakkeisiin sekä Lukuoikeus muiden arvosanojen sarakkeisiin. Wilman kautta arviointi ei vaadi lisäoikeuksia.
Aihealueet Wilmaan
Aihealueet näkyvät myös Wilman arviointikirjoissa. Jos haluat ne näkyviin myös oppilaan Suoritukset-sivulle huoltajaa varten, rasti Koulun tiedot -rekisterissä Suoritustaulukon kentät -rastikokonaisuudesta kohta Muut arvosanat.
Muiden arvosanojen aiheista näkyvät Suoritukset-sivulla oletuksena vain siihen aihealueeseen asti, missä on viimeinen arviointi. Loput aiheet jäävät piiloon, jos niitä ei ole arvioitu. Jos haluat kaikki kerralla näkyviin (myös arvioimattomat), täytä Koulun tiedot -rekisterissä kenttä Muiden arvosanojen aiheiden näkyminen Wilmassa. Valintakentässä on kolme vaihtoehtoa: Näytä kaikki, Näytä viimeisimpään arvioituun aiheeseen ja Vain arvioidut, joista kaksi jälkimmäistä vaatii myös kurssisuorituksen, jotta muiden arvosanojen aiheet näkyisivät.
Sanallisen arvioinnin teko on helpompaa, kun luodaan valmiiksi arviointilauseita arvioinnin tueksi. Lausepankin lauseita voi hyödyntää riippumatta siitä, tehdäänkö arviointi Wilmassa vai Primuksen Opiskelijat- tai Arviointi-rekisterissä.
Lausepankin aiheet
Ensiksi on luotava lausepankin aiheet eri aineille.
- Avaa Lausepankin aiheet -rekisteri ja luo uusi rekisterikortti.
- Täytä kortille ainakin Aihe-kenttään, minkä aineen lauseista on kyse (esim. "Äidinkielen lauseita"), ja Koulu-kenttään koulut, jotka kyseisen aiheen lauseita käyttävät.
- Luo vastaavalla tavalla rekisterikortti jokaiselle aineelle, joiden arvioinnissa halutaan valmiita lauseita käyttää.
Lausepankki
Kun aiheet on luotu, luodaan seuraavaksi varsinaiset lauseet, joita arvioinnissa hyödynnetään.
- Avaa Lausepankki-rekisteri ja luo jokaiselle tarvittavalle lauseelle oma rekisterikorttinsa. Esimerkiksi äidinkielen lauseen Lause-kenttään voisi tulla teksti "Sinulla on kaunis käsiala ja kirjoitat huolellisesti." ja Aihe-kenttään valitaan aiemmin luotu aihe, esim. "Äidinkielen lauseita".
- Luo vastaavalla tavalla niin monta lausetta kuin tarvitset, ja muista täyttää jokaiselle rekisterikortille oikea vaihtoehto Aihe-kenttään.
Vinkki! Opettajat voivat muokata ja täydentää lauseita vielä arviointivaiheessa. Opettajille voi myös antaa oikeuden luoda uusia arviointilauseita ja tallentaa ne muidenkin käytettäväksi lausepankkiin. Tämä tehdään Wilmassa sähköisten lomakkeiden avulla.
Lausepankin käyttöönotto
- Rasti Koulun tiedot -rekisterissä Arviointitaulukon sarakkeet -rastikenttä kokonaisuudesta kohta "Sanallinen arviointi".
- Koulun tiedot -rekisterissä ja Kurssit-rekisterissä on kenttä Laajennettu sanallinen arviointi Wilmassa. Se tulee rastia jommasta kummasta: Jos haluat lausepankin käyttöön kaikille aineille, rasti ko. kenttä Koulun tiedot -rekisterissä. Jos haluat lausepankin käyttöön vain tietyille aineille, rasti kenttä Kurssit-rekisterissä vain kyseisille aineille. Lausepankkia voi siis käyttää vaikkapa äidinkielen ja matematiikan arvioinnissa muttei uskonnon.
- Voit täyttää Kurssit-rekisterissä aineille Lausepankin aihe -kenttään oikea aihe (esim. äidinkielen kursseille "Äidinkielen lauseita"), jolloin Wilman kautta annettaessa sanallista arviointia Lausepankki avautuu valmiiksi oikean aihealueen kohdalla.
Kun toiminto on käytössä, ilmestyy Wilman arviointikirjoihin uusi sarake sanallista arviointia varten. Lauseen voi kirjoittaa suoraan kenttään tai sen voi valita lausepankista.
Tulostepankissa on valmiina malleja, joihin on määritelty tulostumaan eri tietoja, osaan vain yhdenlaista arviointia, osaan yhdistelmiä jne.
Perusperiaate on, että jos osasta aineista halutaan tulostaa numeroarvosana ja osasta ei, tulee numeroarvioinnin aineilla olla jokin yhdistävä tekijä ja jokin sanallisesti arvioitavista aineista erottava tekijä. Tavallisesti tekijä on kurssityyppi: tulostepohjaan on määritelty, että numeroarvosana tulostetaan vain kurssityypille "aa yhteinen aine", ja tyypiltä "aa sanallinen aine" arvosana jätetään pois. Ehto voi olla muukin, esim. että arvosana tulostetaan, jos se on keskiarvossa huomioitava arvosana, tai jos arvosana on muu kuin A.
Sama periaate koskee myös muunlaisia arvioinnin yhdistelmiä. Mikä tahansa arviointitapa on mahdollinen, kunhan samalla tavalla tulostettavien aineiden tiedot on kirjattu yhtenäisellä tavalla. Jos esim. sanallista arviointia halutaan tulostaa todistukseen kuvataiteen, musiikin ja liikunnan osalta, tulee näillä aineilla olla jokin yhdistävä tekijä - esimerkiksi, että muille aineille ei ole kirjattu sanallista arviointia ja näille on, tai että arvosanaksi on annettu vaikka "S" ja muille aineille jokin eri arvosana.
Toinen vaihtoehto määritellä todistuspohjan tulostusehdoissa ne aineet, joiden osalta sanallinen arviointi tulostetaan: sanallisen arvioinnin tulostavalle solulle annetaan ehto, että kurssin lyhenteen tulee olla MU*, KU* tai LI*. Tällaisia ehtoja sisältäviä pohjia on kuitenkin työläämpi ylläpitää kuin johonkin kirjaustavan eroon perustuvia. Jos kurssien lyhenteet muuttuvat tai jonain vuonna halutaan tulostaa sanallinen arviointi myös käsityöstä, tulee vastaava muutos tehdä myös todistuspohjaan/-pohjiin.
Tukipalvelumme neuvoo erilaisten tapojen yhdistämisessä. Voit myös katsoa mallia tulostepankin tulosteista.