Oppimisen tuen käyttöönotto (2025)
Päivitetty viimeksi: 11.8.2025
Oppimisen tuen uudistus astui voimaan 1.8.2025 esi- ja perusopetuksessa sekä lukiokoulutuksessa. Ohjeessa kerrotaan tarvittavat esivalmistelut, jotta uudet lomakkeet saadaan käyttöön. Oppilaskohtaisten tukitoimien osalta käytetään ainoastaan 1.8.2025 voimaan tulleen lain mukaisia lomakkeita. Suosittelemme ottamaan vanhoista tukilomakkeista pois rastin kentästä Uuden rekisterikortin luominen sallittu tai muokkauslomakkeet voi piilottaa kokonaan poistamalla rastin kentästä Näkyy Wilmassa. Huomioi kuitenkin, että tietyt asiat tulevat voimaan vasta syksyllä 2026.
Aiemmin luotuja asiakirjoja voi kuitenkin vielä tarkastella Wilmassa profiililomakkeiden avulla.
Uudet lomakkeet löydät Lomakepankista. Lomakkeet toimivat selain-Wilmassa, mutta eivät mobiilissa.
Lomaketoiminnot ja käyttäjäoikeudet toimivat pääsääntöisesti samaan tapaan kuin aiemminkin. Tässä ohjeessa kerrotaan tärkeimmät muutokset aiempaan verrattuna. Ohjeet päivittyvät syksyn aikana. Suosittelemme vahvasti käyttämään Wilman mallilomakkeita, jotta tukeen liittyvien asioiden kirjaaminen toimii jatkossakin, kun Wilmaa kehitetään.

Pedagogiset asiakirjat -rekisteri
Rekisteriin on lisätty paljon uusia kenttiä, joita on käytetty uusissa lomakkeissa. Olemme tehneet valmiit kenttäasettelut uusista kentistä, kaksi eri välilehteä perusopetukselle, lisäksi yksi esiopetukselle ja yksi lukiolle. Voit ladata tarvitsemasi kenttäasettelut ohjeen alareunasta omalle koneellesi ja viedä ne Primukseenne Pedagogiset asiakirjat -rekisteriin. Tallenna tarvitsemasi välilehdet erikseen.
Mikäli teillä on vain esiopetusta, lataa perusopetuksen Tuen tarpeen arviointi -asettelutiedosto sekä Tuen suunnitelma, esiopetus -asettelutiedosto. Lukion erityisopetusta varten ladataan Oppimisen tuki ja erityisopetus, lukio -asettelutiedosto.
- Kun olet ladannut ase-tiedostot koneellesi, avaa sen jälkeen Pedagogiset asiakirjat -rekisteri.
- Avaa Ylläpito / Kenttäeditori.
- Valitse Toiminnot / Kopioi tiedostosta -> Yksi välilehti.
- Etsi äsken tallentamasi ensimmäinen ase-tiedosto ja valitse se.
- Tallenna asettelu.
- Kopioi samalla tavalla muut tarvitsemasi välilehdet.
Tarkemmat ohjeet asettelutiedoston kopioimisesta löytyvät kenttäasetteluiden kopiointi -ohjeesta.
Hakemukset ja päätökset -rekisteri
Myös tähän rekisteriin on tullut uusia kenttiä päätösten kirjaamista varten. Tallenna myös nämä asettelutiedostot koneellesi ja lue asettelut Hakemukset ja päätökset -rekisterin kenttäeditorissa yllä kuvatulla tavalla. Esi- ja perusopetusta varten on yhteinen asettelutiedosto Tukea koskeva päätös, perusopetus ja lukiota varten on oma asettelutiedosto Tukea koskeva päätös, lukio.
Opiskelijat-rekisteri
Opiskelijarekisteriin on lisätty linkkikenttä Tuen toteuttamissuunnitelmat, joka on linkki Pedagogiset asiakirjat -rekisteriin. Tähän kenttään tallentuu automaattisesti uusi rivi, kun oppijalle luodaan uusi tuen toteuttamista koskeva suunnitelma/henkilökohtainen opintosuunnitelma (lukio). Linkkikentän kautta pääset siirtymään suoraan asiakirjalle. Ota kenttä esiin kenttäeditorissa ja asemoi se esimerkiksi samalle välilehdelle kuin aiemmat samantyyppiset linkkikentät (Pedagogiset arviot, Pedagogiset selvitykset jne.).
Muita vanhoja tukeen liittyviä opiskelijarekisterin kenttiä ei enää täytetä.

Käyttöönotto lyhyesti
- Rasti Koulun tiedot -rekisterissä Koulunkäynnin tuki -toiminto käytössä, ellei se ole jo ennestään rastittuna.
- Lataa uudet kenttäasettelut Pedagogiset asiakirjat- sekä Hakemukset ja päätökset -rekistereihin ylläolevan ohjeen mukaan.
- Luo uudet rekisterikortit Asiakirjalajit-rekisteriin allaolevan ohjeen mukaan.
- Lataa tarvitsemasi lomakkeet ohjesivujemme Lomakepankista.
- Tarkista käyttäjäoikeudet ja täydennä lomakkeisiin oikeat tiedot esim. Koulu-kenttä ja Käyttäjäryhmä Wilmassa. Katso tarkemmin lomakeohjeista.
- Tee tarvittavat uudet rekisterikortit Viraston päätökset- ja Päätöksien tekstit -rekistereihin. Ohje alempana.
Asiakirjalajit-rekisteri
Asiakirjalajit-rekisteriin on lisätty uusi kiinteä vaihtoehto "Tuen toteuttamissuunnitelma" Asiakirjalaji-kenttään oppimisen tuen uudistusta varten.
- Tee uusi rekisterikortti Asiakirjalajit-rekisteriin ja täytä Asiakirjalajin nimi-kenttään "Tuen toteuttamista koskeva suunnitelma, perusopetus".
- Valitse Asiakirjalaji-kenttään uusi vaihtoehto "Tuen toteuttamissuunnitelma" (Sama vaihtoehto valitaan kouluasteesta riippumatta.)
- Asiakirjalajin nimi -kentän tietoa käytetään lomakkeilla näkymisehtona, joten kirjoitusasun tulee olla oikein.
- Wilmassa oppijan Tuki-välilehdelle tulee tämän avulla myös uusi otsikko "Tuen toteuttamissuunnitelma", jonka alle uudet asiakirjat listautuvat. Vanhoja tukeen liittyviä asiakirjalajeja ei enää käytetä (hojks, pedagoginen arvio, pedagoginen selvitys ja oppimissuunnitelma).
Jos koulussanne on myös esiopetusta, tee toinen rekisterikortti esiopetuksen tuen suunnitelma -lomaketta varten. Täytä Asiakirjalajin nimi -kenttään "Tuen toteuttamista koskeva suunnitelma, esiopetus". Valitse Asiakirjalaji-kenttään sama uusi vaihtoehto "Tuen toteuttamissuunnitelma".
Lukiot luovat lisäksi oman rekisterikortin, jossa Asiakirjalajin nimi -kenttään kirjoitetaan "Lukio, oppimisen tuki ja erityisopetus". Näin lukiossakin nämä uudet asiakirjat erottuvat paremmin uuden otsikon alta.
Käyttäjäryhmät
Tee Käyttäjäryhmät-rekisteriin tarpeelliset käyttäjäryhmät. Voit käyttää myös olemassa olevia oppimisen tuen käyttäjäryhmiä, mutta on hyvä tarkistaa niiden oikeudet. Tukiasioita käsittelevät opettajat ja henkilökunta tarvitsevat oikeudet Pedagogiset asiakirjat -rekisteriin, päätöksiä tekevät henkilöt tarvitsevat oikeudet lisäksi Hakemukset ja päätökset -rekisteriin sekä oikeuden nähdä pedagogisia asiakirjoja, joiden pohjalta tekevät päätöksen.
Huoltajia varten voi tehdä myös oman käyttäjäryhmän, jos huoltajille halutaan tehdä erilainen profiililomake kuin koulun henkilökunnalle. Täytä silloin Lomake-editorissa huoltajien profiililomakkeelle Käyttäjäryhmä Wilmassa -kenttään huoltajien käyttäjäryhmä ja täytä sama ryhmä joko Koulun tiedot-, Luokat- tai Opiskelijat-rekisterissä kenttään Huoltajan käyttäjäryhmä Wilmassa.
Katso käyttöoikeuksien tarkempi määrittely tästä ohjeesta.
Viraston päätöskoodit -rekisteri
Lomakkeilla on käytetty seuraavia päätöskoodeja. Tee niitä varten uudet rekisterikortit Viraston päätöskoodit -rekisteriin alla olevan mallin mukaisesti.
Esiopetuksen päätöskoodi:
- Päätöskoodi-kenttään TUKI_2025
- Selite-kenttään teksti "Hallintopäätös lapsikohtaisista tukitoimista"
- Rajauskoodi-kenttään TUKI_ESIOP_2025.
Perusopetuksen päätöskoodit, 2 kappaletta.
1. rekisterikortti:
- Päätöskoodi-kenttään 20 c §
- Selite-kenttään teksti "Päätös oppilaskohtaisista tukitoimista"
- Rajauskoodi-kenttään TUKI_2025.
2. rekisterikortti:
- Päätöskoodi-kenttään 20 h §
- Selite-kenttään teksti "Päätös perusopetuksen oppimäärästä ja opetussuunnitelman tavoitteista poikkeamisesta"
- Rajauskoodi-kenttään TUKI_2025.
Päätöksien tekstit -rekisteri
Esi- ja perusopetuksen päätöslomakkeissa on käytetty valmiita tekstejä päätöksen perustelulle. Tee Päätöksien tekstit -rekisteriin kaksi uutta rekisterikorttia molemmille kouluasteille, jos teillä on sekä esi- että perusopetusta. Lukion lomakkeissa näitä ei ole käytetty.
Esiopetuksen päätökset:
1. rekisterikortti:
- Koodi-kenttään TUKI_ESI_Perustelu1
- Selite-kenttään teksti "Lapsikohtaisille tukitoimille on tarve, koska ryhmäkohtaisilla tukimuodoilla ei voida vastata riittävästi lapsen tuen tarpeeseen."
2. rekisterikortti:
- Koodi-kenttään TUKI_ESI_Perustelu2
- Selite-kenttään teksti "Lapsikohtaisille tukitoimille ei ole tarvetta, koska ryhmäkohtaisilla tukimuodoilla voidaan vastata riittävästi lapsen tuen tarpeeseen."
Perusopetuksen päätökset:
1. rekisterikortti:
- Koodi-kenttään TUKI_Perustelu1
- Selite-kenttään teksti "Oppilaskohtaisille tukitoimille on tarve, koska ryhmäkohtaisilla tukimuodoilla ei voida vastata riittävästi oppilaan tuen tarpeeseen."
2. rekisterikortti:
- Koodi-kenttään TUKI_Perustelu2
- Selite-kenttään teksti "Oppilaskohtaisille tukitoimille ei ole tarvetta, koska ryhmäkohtaisilla tukimuodoilla voidaan vastata riittävästi oppilaan tuen tarpeeseen."
Ainekoodit-rekisteri
Huom. Alla oleva ohjeistus toimii tällä hetkellä vain lukion opiskelijoille, koska lukion lomakkeella on käytetty olemassa olevaa Oppiaine-kenttää. Toiminto tulee myöhemmin myös esi- ja perusopetukseen.
Tuen tarve voidaan kytkeä lomakkeilla tiettyihin oppiaineisiin. Huomioi, että esi- ja perusopetuksen lomakkeissa tuen uudistusta varten on uudet Oppiaine-kentät, minkä vuoksi infokuvaketta ei vielä saa näkyviin oppijan nimen perään Wilmaan.
- Tee Ainekoodit-rekisterissä uusi rekisterikortti kaikille aineille, joissa voidaan antaa oppilaskohtaista tukea. Täytä Oppiaine-kenttään aineen nimi, esim. "Matematiikka". Huom. Teillä voi olla nämä tehtynä jo ennestään, jos olette käyttäneet näitä vanhoilla perusopetuksen tuki-lomakkeilla. Siinä tapauksessa ei tarvitse tehdä uusia.
- Valitse Kurssit-rekisterissä jokaisen aineen alla oleville kurssitason/moduulien korteille Aineen tunnus -kenttään kyseistä ainetta vastaava oppiaine (vaihtoehdot tulevat Ainekoodit-rekisteristä). Esimerkiksi matematiikan kursseille/moduuleille valitaan Aineen tunnus -kentän pudotusvalikosta "Matematiikka".
- Oppijalle valitaan pedagogista asiakirjaa laadittaessa Oppiaine-kenttään se aine, jossa hänelle on tarkoitus antaa oppilaskohtaista tukea.
- Tämän avulla saadaan tiettyyn oppiaineeseen liittyvä pedagoginen asiakirja kytkettyä oppijaan. Wilmassa oppijan nimen perässä näkyy sininen infokuvake kaikilla niillä kursseilla, joille on täytetty Aineen tunnus -kenttä ja oppijalle tehty pedagoginen asiakirja ko. oppiaineeseen liittyen.
Tiedostot