Formativ bedömning, ibruktagning
Uppdaterad: 16.12.2019
Innan du kan börja utföra formativ bedömning i Wilma, måste du göra vissa förberedelser i Primus olika register. Innan du aktiverar funktionen för formativ bedömning i Information om skolan ska du först lägga in den formativa bedömningens bedömningsobjekt för kurserna i Kursregistret.
I Primus finns registret Formativa bedömningens bedömningsobjekt där man lägger in bedömningsobjekten.
I registret lägger du till s.k. allmänna bedömningsobjekt. Förutom de allmänna objekten kan lärarna lägga till egna bedömningsobjekt för sina grupper på sidan Inställningar för formativ bedömning i Wilma. För de mångvetenskapliga lärområdenas del kan endast de ansvariga lärarna lägga till bedömningsobjekt.
Bedömningsobjekten kan vara antingen skol- eller kommunvisa. Om en kommun har i bruk en gemensam läroplan och gemensamma kurser, kan också bedömningsobjekten vara gemensamma. Gör ett nytt registerkort för varje bedömningsobjekt, t.ex. "Jag tar hand om mina arbetsredskap", "Jag lyssnar på lärarens anvisningar" osv. Ange de skolor i vilka bedömningsobjektet är i bruk.
Begränsning av bedömningsobjekt ämnesvis
Bedömningsobjekten kan göras ämnesvis, så att t.ex. matematikens bedömningsobjekt är synliga endast vid bedömning av matematikkurser. Dylika begränsningar görs med hjälp av fältet Ämneskoder. Fältet är flerradigt, så att man kan välja samma bedömningsobjekt för t.ex. alla språk. Fyll t.ex. i "matematik" i fältet Ämneskoder för de bedömningsobjekt som gäller matematiken.
Skriv in samma uppgift också i det motsvarande fältet Ämneskod i Kursregistret för alla matematikkurser. Observera att koden anges för kurserna, inte för ämnet.
Ämneskoderna kommer från Ämneskoder-registret i Primus, där du fritt kan skapa nya registerkort. När du väljer ämneskoder är det bra att kontrollera att det inte finns flera registerkort med t.ex. namnet "Matematik" i registret.
Wilma visar nu matematikens bedömningsobjekt i den formativa bedömningen av matematikgrupperna, men lämnar bort dessa vid bedömning av t.ex. biologikurser. Om alla språk lagts till för ett bedömningsobjekt, är objektet (t.ex. "Grammatik") i bruk i den formativa bedömningen av alla språk. Om fältet Ämneskod lämnas tomt, är bedömningsobjektet i bruk för alla bedömningsgrupper.
Bedömningsskala
Bedömningsobjektets skala antecknas antingen i registret Formativa bedömningens bedömningsobjekt eller registret Information om skolan. I båda registren finns fyra fält för ändamålet.
- Bedömningsskalans startvärde: Bedömningsskalans lägsta möjliga vitsord, t.ex. 1.
- Bedömningsskalans startvärde i text: Bedömningsskalans lägsta möjliga vitsord i bokstäver, t.ex. "försvarlig".
- Bedömningsskalans slutvärde: Bedömningsskalans högsta möjliga vitsord i siffror, t.ex. 10.
- Bedömningsskalans slutvärde i text: Bedömningsskalans högsta möjliga vitsord i bokstäver, t.ex. "utmärkt".
Fältnamnen i registret Information om skolan innehåller ordet "standard", eftersom Wilma som standard alltid visar bedömningsskalan enligt studerandens skola. Om studeranden har flera skolor, hämtas uppgiften från den skola som anges på Skola-fältets första rad. Om bedömningsskalan har antecknats för bedömningsobjektet i registret Formativa bedömningens bedömningsobjekt, visas skalan enligt de uppgifter som anges i registret. Om ingen bedömningsskala antecknats någonstans, används som standard skalan 1-5.
Om bedömningsobjektens skala ändras mitt under läsåret och pågående kurser, klarar Wilma ändå av att anpassa redan gjorda bedömningar enligt den nya skalan.
Bedömningsskalans värden och deras beskrivningar antecknas i följande fält i registret Formativa bedömningens bedömningsobjekt:
- Bedömningsskalans värden
- Beskrivning av bedömningsskalans värde
Som bedömningsskalans värden anges alla de siffervärden som ingår i skalan, t.ex. 1,2,3,4,5,6. Motsvarande beskrivningar fylls i det bredvid liggande fältet Beskrivning av bedömningsskalans värde. När läraren bedömer ett bedömningsobjekt i Wilma, ser han/hon beskrivningen av vitsordet.
Bedömningsskalans startvärde och Bedömningsskalans slutvärde är hela tiden synliga i Wilma, medan Beskrivning av bedömningsskalans värde blir synlig då du använder reglageknappen för den formativa bedömningen.
I detta Primus-register finns färdigt de kompetensområden inom mångsidig kompetens som anges i läroplansgrunderna:
- K1 Förmåga att tänka och lära sig
- K2 Kulturell och kommunikativ kompetens
- K3 Vardagskompetens
- K4 Multilitteracitet
- K5 Digital kompetens
- K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskap
- K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtid
Kryssa i fältet Syns i Wilma för kompetensområdena, om du vill att de ska vara synliga också i Wilma. Lärarna kan då välja/bearbeta, vilka kompetensområden deras kurser motsvarar. Kompetensområdena kan också väljas färdigt för kurserna i Primus Kursregister.
Du kan också fylla i beskrivningsfälten för kompetensområdena, dvs. ange hurdan kompetens de motsvarar för klasserna 1-2, klasserna 3-6 och klasserna 7-9. Beskrivningarna kan anges i fälten Allmän beskrivning, Beskrivning åk 1-2, Beskrivning åk 3-6 och Beskrivning åk 7-9. I Wilma visas alltid den allmänna beskrivningen samt beskrivningen enligt årskurs. Läraren ser beskrivningarna i den formativa bedömningens och de mångvetenskapliga lärområdenas inställningar samt på gruppens sida. Studeranden och vårdnadshavaren ser beskrivningarna på gruppens samt lärområdets sida. Beskrivningen blir synlig då användaren klickar på frågetecknet efter kompetensområdet.
Kompetensområdena inom mångsidig kompetens kan helt gömmas i Wilma från en viss skola genom att kryssa i fältet Visa inte mångsidiga kompetensområden i den formativa bedömningen i registret Information om skolan. Områden inom mångsidig kompetens göms både från formativ bedömning och mångvetenskapliga lärområden. De göms i både lärarnas, studerandenas och vårdnadshavarnas Wilma.
Huvudanvändaren ska i Kursregistret lägga till alla obligatoriska samt rekommenderade bedömningsobjekt för kurserna. Detta ska göras innan funktionen tas i bruk i Wilma. Om en lärare hunnit skapa en mall för formativ bedömning för en grupp i Wilma innan bedömningsobjekten lagts till i Kursregistret, syns inte de bedömningsobjekt som lagts till efter detta på gruppens bedömningsmall i Wilma.
Öppna Kursregistret och hämta via Fälteditorn fram de fält som gäller formativ bedömning:
- Formativa bedömningens bedömningsobjekt (flerradigt fält)
I fältet antecknas s.k. allmänna bedömningsobjekt. Välj i fältet de bedömningsobjekt, som bedöms av läraren/eleven i Wilma. Förutom dessa färdiga bedömningsobjekt kan läraren i Wilma lägga till egna bedömningsobjekt för gruppen, som endast är synliga för läraren i fråga.
- Obligatoriskt (ikryssningsfält) som placeras bredvid bedömningsobjekten
Om ett objekt definieras som obligatoriskt, kan läraren inte ta bort det från gruppens bedömningsobjekt i den formativa bedömningen i Wilma.
- Områden inom mångsidig kompetens (flerradigt fält)
Kompetensområdena finns i registret Kompetensområdena inom mångsidig kompetens, dit de har matats in färdigt. Välj för kurserna, vilka kompetensområden som ska användas för dem. De kan vid behov väljas och bearbetas även i inställningarna för den formativa bedömningen i Wilma, förutsatt att fältet Syns i Wilma är ikryssat för kompetensområdena i registret Kompetensområdena inom mångsidig kompetens.
- Obligatoriskt (mångsidig kompetens) som placeras bredvid områdena inom mångsidig kompetens
Om du kryssar för att ett område inom mångsidig kompetens är obligatoriskt för kursen, kan det inte bearbetas i Wilma.
- Ämneskod om fältet inte redan är framtaget.
Fyll i fältet, om du vill definiera bedömningsobjekten ämnesvis. För t.ex. alla matematikkurser väljs "Matematik" i fältet. Samma kod anges för de bedömningsobjekt som gäller matematiken i registret Formativa bedömningens bedömningsobjekt. Observera att koden anges för kurserna, inte för ämnena.
Tips: Om Ämneskoder har fyllts i för bedömningsobjekten i registret Formativa bedömningens bedömningsobjekt, kan du hämta fram t.ex. alla matematikens bedömningsobjekt på följande sätt:
- Måla kurserna i Kursregistret, t.ex. alla matematikkurser.
- Klicka på Ändra-knappen som syns på fältet Formativa bedömningens bedömningsobjekt och välj alternativet "Lägg till nya rader".
- Högerklicka på fältet / Välj från listan.
- Klicka på Sök-knappen och ange sökrutinen Ämneskoder->Lärokurs="matematik".
- Du får nu en lista över endast de bedömningsobjekt, för vilka man angett matematik i fältet Ämneskoder.
- Måla alla matematikens bedömningsobjekt och tryck på OK. Programmet frågar Lägg till endast nya uppgifter till fältet? Svara Ja och spara ändringarna.
När kommunerna fyller i bedömningsobjekten för kurserna i Kursregistret, behöver skolorna inte göra detta. Om lärarna behöver lägga till bedömningsobjekt, kan de göra detta på fliken Inställningar på den formativa bedömningens sida i Wilma.
Obs!: Det lönar sig inte att ändra bedömningsobjekten efter att bedömningen påbörjats. Du kan lägga till nya bedömningsobjekt, men vi rekommenderar inte att du ändrar t.ex. objektenas ordningsföljd.
Ta helst också fram Kurser-registrets fält Länk till läroplanen. I fältet kan du ha en länk till kommunens eGrunder eller någon annan läroplan i elektronisk form. Fältet syns också i Wilma i bottnen för den formativa bedömningen.
Ta fram följande fält via Fälteditorn:
- Läraren får göra formativ bedömning i studerandens ställe
Fältet kryssas i för de klasser (t.ex. de lägsta klasserna), i vilka läraren får göra bedömningen i elevernas ställe.
- Vårdnadshavaren får göra formativ bedömning i studerandens ställe
Fältet kryssas i för de klasser, i vilka vårdnadshavarna får göra bedömningen i elevernas ställe.
Du kan också ta fram fältet PLE (personlig lärmiljö) i Studerande-registret. Här kan du ange lärmiljöer av portfolietyp, med andra ord sådana miljöer som inte är knutna till något visst ämne eller någon enskild period. Fältet syns i studerandens självvärderingsvy i Wilma.
Bedömningen kan göras av en lärare som är gruppens lärare på bedömningslistan. Läraren kan också göra den formativa bedömningen i studerandens ställe om studerandens klass har fältet Läraren får göra formativ bedömning i studerandens ställe ikryssat i Klasser-registret.
För att kunna lägga till eventuella egna bedömningsobjekt, ska läraren tillhöra en användargrupp som har rätt att göra detta. Gå till Användargrupper-registret, välj fliken Wilmas rättigheter och välja Bedömning / Formativ bedömning / Rätt att lägga in egna bedömningsobjekt. Rättigheten finns under förgreningen Wilmas moduler.
Vårdnadshavarna ser den formativa bedömningen och studerandens självvärdering i Wilma utan några separata rättigheter. Vårdnadshavaren kan göra självvärderingen i stället för studeranden, om studeranden tillhör en klass som i Klasser-registet har fältet Vårdnadshavaren får göra formativ bedömning i studerandens ställe ikryssat.
Funktionen tas i bruk i registret Information om skolan i Primus. Du behöver hämta fram följande fält via Fälteditorn:
- Formativ bedömning för grupp i användning: Fliken Formativ bedömning blir synlig på Grupper-sidan i Wilma.
- Formativa bedömningens textfält i användning: Då detta fält är ikryssat, kommer fält för skriftliga kommentarer, betygstext och lärarens kursspecifika anteckningar fram på bedömningsblanketten. Dessa fält kan användas också om man inte bedömer några bedömningsobjekt eller låter göra grafer över dem. Läraren ser tilläggsinfon om bedömningen även på utvärderingssamtalsblanketten.
- Mångvetenskapliga lärområden i användning: Sidan Mångvetenskapliga lärområden blir synlig i Wilma.
- Bedömningsskalans startvärde (standard)
- Bedömningsskalans startvärde i text (standard)
- Bedömningsskalans slutvärde (standard)
- Bedömningsskalans slutvärde i text (standard)
Bedömningsskalan kan anges antingen i registret Information om skolan, varvid den alltid är den samma, eller skilt för varje bedömningsobjekt. Se närmare information under Den formativa bedömningens bedömningsobjekt/Bedömningsskala i denna anvisning.
Informationen om huruvida den formativa bedömningen är i användning i Wilma eller inte hämtas från inställningarna för den skola som är vald på den första raden i Skola-fältet på studerandens registerkort. Om skolan använder funktionen, är funktionen även i bruk för alla skolans lärare, oberoende av vilken skola som är vald på den första raden i Skola-fältet på lärarens registerkort.