Mångvetenskapliga lärområden
Uppdaterad: 16.12.2019
Enligt läroplansgrunderna ska elevernas studier innehålla minst ett mångvetenskapligt lärområde per läsår. I områdena ingår olika läroämnen och t.o.m. olika årskurser. Grunden för ett mångvetenskapligt lärområde utgörs alltid av ett projekt, som skapas i Projektregistret i Primus.
Ta via Fälteditorn fram följande fält:
- Mångvetenskapliga lärområden i användning
När detta fält kryssas i på skolans kort, visas en länk till sidan Mångvetenskapliga lärområden i Wilmas huvudmeny. På denna sida visas alla mångvetenskapliga lärområden och här skapas också nya lärområden.
För de mångvetenskapliga lärområdena utnyttjas Projektregistret som finns i Primus sedan tidigare. Vid uppdatering till version 4.51 av Primus kommer vissa basfält färdigt fram i registret, om registret inte tidigare varit i bruk. Om det sedan tidigare finns framtagna fält i registret, förblir fälten och deras inställningar oförändrade vid uppdateringen. De fält som åtminstone behöver vara framtagna i registret är Projektets namn, Projektets typ, Skola. För att kunna ange projektets beskrivningsuppgifter, lönar det sig att också ta fram fälten Mål, Innehåll och Genomföringssätt.
För ett lärområde skapas först en projektbotten i detta register. När projektet är skapat, kan man utgående från det skapa mångvetenskapliga lärområden i Wilma. Utgående från varje projekt som skapats i Primus kan man skapa flera olika mångvetenskapliga lärområden. Detta möjliggör t.ex. årskursvisa projekt.
Skapa ett projekt
- Gör ett nytt registerkort i Projektregistret.
- Ge projektet ett namn på den första raden i fältet Projektets namn, t.ex. "Finland 100 år"
- Välj "Mångvetenskapligt lärområde" i fältet Projektets typ.
Skapa gärna en egen användargrupp i registret Användargrupper för mångvetenskapliga lärområden. Skapa en användargrupp och ge gruppen följande rättigheter:
På fliken Wilmas rättigheter finns modulen Mångvetenskapliga lärområden. Kryssa för modulen, så får du fram de rättigheter som gäller funktionen:
- Rätt att göra nya mångvetenskapliga lärområden
Ge användargruppen denna rättighet.
- Rätt att radera alla mångvetenskapliga lärområden
Kryssa inte för denna rättighet, denna rättighet ska användas med försiktighet.
Lägg till den användargrupp du nu skapat för de lärare som ska kunna göra nya lärområden. Detta gör du i fältet Användargrupp i Wilma i Lärarregistret.
Alla mångvetenskapliga lärområden syns på sidan Mångvetenskapliga lärområden i Wilma. De olika kolumnerna innehåller grunduppgifterna om varje lärområde:
- Namn: Projektets namn (från Primus), utgående från vilket lärområdet gjorts.
- Kod: En identifierande uppgift om projektet i Wilma, för t.ex. klassvisa projekt.
- Kurser: De kurser som ingår i lärområdet.
- Börjar/Slutar: Datum från bedömningslistorna för de kurser som ingår i lärområdet; startdatumet för den kurs som börjar först och slutdatumet för den kurs som slutar sist.
- Studerandeantal: Antalet studerande som deltar i lärområdet. Inom parentes visas det totala antalet studerande och före parentesen visas det antal studerande som den inloggade läraren har rätt att bedöma.
- Skolor: De skolor, vilkas studerande deltar i lärområdet.
Då du klickar på lärområdets namn öppnas ett sammandrag med lärområdets basuppgifter samt de studerande som deltar i lärområdet. På fliken Inställningar kan du bearbeta bedömningsinställningar och i Bedömningsvyn kan du göra formativ bedömning av lärområdet.
Att skapa ett nytt lärområde
När det projekt som ska användas som grund har gjorts i Primus, är det möjligt att utgående från projektet skapa ett nytt lärområde i Wilma. Ett nytt lärområde skapas på sidan Mångvetenskapliga lärområden i Wilma. Mallen sparas i registret Formativ bedömning i Primus.
- Klicka på "Lägg till ny" uppe till höger på sidan och fyll i följande uppgifter om lärområdet:
- Projekt: Det projekt som skapats i Primus och som utgör grunden för det mångvetenskapliga lärområdet
- Kod: En identifierande uppgift om projektet i Wilma, för t.ex. klassvisa projekt, t.ex. "Finland 100 år, åk 8-9".
- Grupper som är med: De bedömningsgrupper som är med i lärområdet. Här kan du välja bland alla skolans bedömningsgrupper, vilkas slutdatum inte passerat och som inte arkiverats.
- Eventuell länk till lärmiljön
- Övriga ansvariga lärare som lagts till för lärområdet kan också bearbeta lärområdets inställningar (t.ex. bedömningsobjekt).
- Områden inom mångsidig kompetens: Välj här vilka områden inom mångsidig kompetens som lärområdet motsvarar.
- Bedömningsobjekt: Välj de Formativa bedömningens bedömningsobjekt som ska bedömas i lärområdet. Användaren kan välja bland de allmänna bedömningsobjekten i registret Formativa bedömningens bedömningsobjekt i Primus samt de bedömningsobjekt som eventuellt lagts in av läraren själv. Av de allmänna bedömningsobjekten kan användaren välja sådana som inte har tilldelats någon ämneskod samt sådana där ämneskoden motsvarar den ämneskod som de tillagda gruppernas kurser har. Med hjälp av knappen Lägg in eget bedömningsobjekt är det också möjligt att lägga till nya bedömningsobjekt för lärområdet. Den här kanppen blir tillgänglig när man tilldelat användargruppen följande rättighet: Wilmas moduler -> Bedömning -> Rätt att lägga in egna bedömningsobjekt.
När man har skapat ett nytt mångvetenskapligt lärområde, kan läraren gå till fliken Inställningar för att fylla i fält rörande planering och genomförande av lärområdet. Om Projekt-registret i Primus färdigt innehåller uppgifter om lärområdet, såsom Innehåll och Mål, syns dessa i läsläge på fliken Inställningar.
Läraren kan komplettera uppgifterna om ett eget lärområde i fälten Genomförande av planeringen, Tilläggsinfo om innehållet, Tilläggsinfo/preciseringar av målen och Tilläggsinfo om genomföringssätten. När ett mångvetenskapligt lärområde är avslutat, kan läraren anteckna uppgifter om förverkligandet i fälten Uppföljning av genomförandet, Bedömning av genomförandet och Utveckling av genomförandet.
Mångvetenskapliga lärområden bedöms på samma sätt som gruppvisa kontinuerliga bedömningar. Även för mångvetenskapliga lärområden visas ett utvecklingsdiagram över studerandens utveckling ur både lärarens och studerandens synvinkel.
Bedömningsvyn för ett mångvetenskapligt lärområde är likadan som den formativa bedömningens bedömningsvy. Till ett mångvetenskapligt lärområde knyts automatiskt alla de lärare som anges på de bedömningslistor som hör till lärområdet.
Varje lärare kan ge ett vitsord till de studerande som han/hon är kopplad till via bedömningslistor som hör till det mångvetenskapliga lärområdet.
Fälten för tilläggsuppgifter fungerar enligt samma logik som i den formativa bedömningen av grupper. Texterna i fälten Tilläggsuppgifter för dagens bedömning och Lärarens kursvisa anteckningar är inte synliga för andra lärare. Genom att klicka på länken Visa tilläggsuppgifterna för tidigare bedömningar ser läraren tidigare gjorda anteckningar (både egna och elevens).
Precis som lärarna, ser även studerandena i Wilma en länk till sidan Mångvetenskapliga lärområden. På sidan finns alla de lärområden som studeranden deltar i. Genom att klicka på ett lärområde ser studeranden ett sammandrag över lärområdet samt fliken Självvärdering där studeranden kan göra sin egen självvärdering.
På samma sätt som i den formativa bedömningen kan vårdnadshavaren göra självvärderingen i studerandens ställe. För detta krävs att fältet Vårdnadshavaren får göra formativ bedömning i studerandens ställe är ikryssat för studerandens klass i Klassregistret.
Även läraren kan göra självvärderingen i studerandens ställe. För detta krävs att fältet Läraren får göra formativ bedömning i studerandens ställe är ikryssat för studerandens klass i Klassregistret.
Genom att klicka på länken Visa tilläggsuppgifterna för tidigare bedömningar ser studeranden tidigare gjorda anteckningar om bedömningarna (både egna och lärarens). Även vårdnadshavaren ser dessa.
Läraren ser också i gruppens normala bedömningsvy de utvecklingsdiagram som gäller den formativa bedömningen av de mångvetenskapliga lärområdena. De mångvetenskapliga lärområdena visas bara för de grupper som hört till lärområdet i fråga. Genom att klicka på studerandens namn i bedömningen får läraren fram den bekanta inforutan om studerandens kurs, innehållande uppgifter om prov, tidigare vitsord och den formativa bedömningen.
För att utvecklingsdiagrammen gällande de mångvetenskapliga lärområdena ska vara synliga i bedömningsvyns inforuta, krävs att en mall för den formativa bedömningen gjorts för varje grupp som deltar i lärområdet i fråga. Om ett lärområde omfattar t.ex. musik, modersmål och historia, måste alla dessa grupper ha en egen mall för formativ bedömning.
Mallarna för den formativa bedömningen samt de mångvetenskapliga lärområdena sparas i Formativ bedömning-registret i Primus. Varje mall sparas på ett eget registerkort. Registret finns i sektionen Övriga register i Primus huvudfönster. Om du behöver ändra eller korrigera mallarna, kan du göra detta direkt i detta register.
I Primus-versionen W4.51c publicerades några nya fält som berör mångvetenskapliga lärområden i registret, som det kan vara bra att ta fram: Tilläggsinfo/preciseringar av målen, Tilläggsinfo/preciseringar av innehållet, Tilläggsinfo/preciseringar av genomföringssätten, Genomförande av planeringsarbetet, Uppföljning av genomförandet, Utvärdering av genomförandet och Utveckling av genomförandet. Uppgifterna syns i Wilma, även om fälten inte är framtagna.