Formativ bedömning av grupper i Wilma
Uppdaterad: 13.10.2020
På den formativa bedömningens sida bedömer både läraren och studeranden kontinuerligt hur studierna fortlöper under kursens gång. Bedömningstillfällena är inte begränsade, vilket innebär att bedömning kan göras t.o.m. dagligen, eller endast några gånger under kursen. Av de gjorda bedömningarna skapas ett utvecklingsdiagram, som parallellt visar både lärarens och studerandens uppfattning om hur studeranden utvecklats under kursens gång.
Du kan göra max en bedömning per dag av varje bedömningsobjekt. Av flera bedömningar som gjorts under samma dag, sparas den senast gjorda bedömningen.
Obs! Vitsorden kan inte längre bearbetas följande dag, utan det måste göras under samma dygn som bedömningen har gjorts.
Eleven och vårdnadshavaren ser den formativa bedömningen först följande dag efter att läraren har lagt in den (dvs. då dygnet byts)..Om läraren får göra den formativa bedömningen i elevens ställe, ser läraren den naturligtvis genast.
Innan funktionen tas i bruk bör vissa förberedelser göras i olika register i Primus. Se separat anvisning om förberedelserna. Aktivera funktionen för formativ bedömning i registret Information om skolan först efter att den formativa bedömningens bedömningsobjekt lagts till för kurserna i Kursregistret.
Läraren gör formativ bedömning på gruppens sida i Wilma, på fliken Formativ bedömning. När läraren för första gången öppnar fliken för formativ bedömning för en grupp, ska han/hon först göra ett underlag för den formativa bedömningen.
Underlag och inställningar för den formativa bedömningen
- Välj vilka områden inom mångsidig kompetens bedömningen gäller. Om det redan finns områden ikryssade i underlaget, är dessa färdigt ifyllda i Kursregistret i Primus.
- Ange Länk till lärmiljön i grunduppgifterna för underlaget, om kursen har en lärmiljö.
- Ange Formativa bedömningens bedömningsobjekt. Om det finns objekt färdigt på raderna, är dessa ifyllda i Kursregistret i Primus. De är s.k. allmänna bedömningsobjekt, som används för flera olika kurser. Färdigt ifyllda bedömningsobjekt kan inte raderas, om de har fältet Obligatorisk ikryssat i Primus. Kryssa inte för Obligatorisk-fältet för objekt som inte är obligatoriska utan endast rekommenderade.
- Lägg till från bedömningsobjekten: Öppnar en lista över de bedömningsobjekt som är gemensamma för alla, samt de objekt som läraren själv lagt till och som är synliga endast för läraren i fråga. Funktionen skiljer sig från knappen Lägg till rad på så sätt att det valda bedömningsobjektet automatiskt läggs till på en ny rad.
- Lägg in eget bedömningsobjekt: Öppnar ett fönster där läraren kan skapa ett bedömningsobjekt för endast sitt eget bruk.
När underlaget är klart och sparat, kan läraren börja göra bedömningar. Underlaget kan bearbetas på fliken Inställningar. Om underlaget ännu inte har använts för formativ bedömning, kan det raderas med knappen Radera. För att läraren ska kunna radera underlaget, måste han/hon dessutom tillhöra en användargrupp som har rätt till detta. Rättigheterna anges i Användargrupper-registret i Primus. Välj fliken Wilmas rättigheter, kryssa i Formativ bedömning samt rättigheten Rätt att radera registerkort.
Att kopiera ett underlag
Man kan också kopiera ett underlag utifrån ett tidigare bedömningstillfälle. I kopian finns då färdigt
- de obligatoriska bedömningsobjekten
- bedömningsobjekt som läraren lagt in
- områdena inom mångsidig kompetens
- länk till lärmiljön
Informationen läggs automatiskt till i den information som redan finns för bedömningslistans kurs. Om t.ex. kurs 1 innehåller kompetensområdena K1 och K2, och kurs 2 utöver dessa också innehåller K5, kommer kompetensområdena för bägge kurserna att finnas med i det nya underlaget. Detta gäller även för bedömningsobjekten.
Kopiering är tillgänglig i de fall att det finns ett tidigare bedömningstillfälle i ämnet.
Lägga in ett eget bedömningsobjekt
En lärare kan lägga in bedömningsobjekt endast för sitt eget bruk. Dessa sparas automatiskt i registret Formativa bedömningens bedömningsobjekt, men syns i Wilma framöver enbart för den person som lagt in objektet, dvs. läraren själv. För att en lärare ska kunna lägga in ett eget bedömningsobjekt, ska den användargrupp som läraren tillhör ha rättigheten i fråga.
- Klicka på knappen Lägg in ett eget bedömningsobjekt antingen i mallen eller senare på fliken Inställningar, så får du fram ett hjälpfönster, där du kan lägga till ett nytt objekt.
- Ge bedömningsobjektet ett namn, t.ex. "Samarbete med gruppen".
- Om fälten Bedömningsskalans startvärde och Bedömningsskalans slutvärde lämnas tomma, används de standardskalor som anges i registret Information om skolan. Om du vill använda en helt egen skala för bedömningsobjektet, ska du ange skalans start- och slutvärde, dvs. den bedömningsskala som ska användas vid bedömning av objektet i fråga, t.ex. 1 och 10. Siffrorna måste vara hela tal (inte t.ex. 1,5).
- Ange start- och slutvärdet i text, dvs. text som beskriver siffervitsorden du fyllde i ovan, t.ex. "Försvarlig" och "Utmärkt".
- Spara bedömningsobjektet. Objektet sparas i Primus och kan användas av läraren också i dennes övriga bedömningsgrupper.
Observera: Då du sparar ett nytt bedömningsobjekt, sparas det nya objektet i Primus och en ny rad för objektet läggs till i underlagets lista över Formativa bedömningens bedömningsobjekt. Du måste dock ännu spara själva underlaget med Spara-knappen uppe till höger på sidan.
Dela eget bedömningsobjekt
Lärarna kan göra ett eget bedömningsobjekt tillgängligt också för andra lärare som undervisar samma ämne. När en lärare lägger in ett eget bedömningsobjekt i Wilma kan han/hon välja om objektet också ska vara tillgängligt för andra lärare i ämnet. Det delade bedömningsobjektet kan väljas av andra lärare som undervisar samma ämne, i den situation då dessa tänker lägga in ett eget bedömningsobjekt. Läraren måste ändå vara gruppens egentliga lärare. Funktionen är inte ibruk för de lärare som har angetts i fältet Övriga lärare på bedömningslistan.
För att detta alternativ ska vara tillgängligt ska lärarna ha rätten att lägga in och dela egna bedömningsobjekt. Rättigheterna för detta tilldelas i Primus Användargrupper-register:
- Gå till Wilmas rättigheter/Wilmas moduler/Bedömning/Formativ bedömning och kryssa i för Rätt att lägga in egna bedömningsobjekt och Rätt att dela egna bedömningsobjekt.
- Dessutom ska kurserna ha fältet Ämneskod ifyllt i Kurser-registret, för att systemet ska kunna identifiera vilka kurser som har samma ämne. Om kursen inte har någon ämneskod går det inte att dela bedömningsobjektet.
Ett bedömningsobjekt som läraren har delat kan användas på de skolor där läraren själv undervisar, dvs. på de skolor som står i Skola-fältet på lärarens kort i Lärarregistret.
Redigera eget bedömningsobjekt
För att ändra egna bedömningsobjekt ska du i gruppens formativa bedömning på Inställningar-sidan gå via Ändra egna bedömningsobjekt. När du klickar på knappen öppnas en ny ruta och i listan kan du välja bland alla bedömningsobjekt som du lagt in. I den här rutan kan du som lärare:
- dela bedömningsobjektet med andra lärare i efterhand
- inaktivera delningen
- ta bort ett bedömningsobekt såvida det inte används i någon bedömning
- ändra namn på bedömningsobjekt.
Du kan byta namn på ett bedömningsobjekt så länge som det inte har tagits i bruk hos någon annan än på objektsskaparens egna bedömningslistor.
Det är möjligt att ändra ett bedömningsobjekt då:
- läraren har rätt att lägga in egna bedömningsobjekt
- bedömningsobjektet är inlagt av användaren själv (alltså den inloggade användaren i Wilma)
- inga bedömningsobjekt i underlaget för den formativa bedömningen ännu har bedömts. Ett eget bedömningsobjekt kan man ändra ända fram till att vilket som helst bedömningsobjekt i underlaget bedöms.
Det går alltså att ändra också sådana bedömningsobjekt som har delats, förutsatt att de inte ännu finns med på någon bedömningslista. Wilma informerar användaren i de situationer han/hon tänker ändra ett bedömningsobjekt som redan är i användning på en bedömningslista.
Den formativa bedömningen görs på fliken Formativ bedömning. Vid varje bedömningsobjekt klickar läraren med musen på reglageknappen och flyttar denna till önskat ställe på skalan. Efter att bedömningen har sparats, syns en röd punkt i utvecklingsdiagrammet. Den röda punkten symboliserar det aktuella bedömningstillfället. Genom att föra musmarkören över punkten, får man fram datumet och det givna vitsordet (t.ex. 4/5) samt beskrivningen. Allt eftersom fler bedömningar läggs in, framträder utgående från bedömningarna en röd kurva som visar hur studerandens studier går.
När man klickar på frågetecknet invid bedömningsobjektet, kommer det fram en ruta där man ser vad siffrorna innebär (1 = du behöver ännu övning, osv.).
Om den formativa bedömningens textfält är i bruk, innehåller blanketten fälten Tilläggsuppgifter för dagens bedömning samt Lärarens kursvisa anteckningar. Fältet Tilläggsuppgifter för dagens bedömning kan användas av både eleven och läraren, och eleven samt vårdnadshavaren ser de tilläggsuppgifter som läraren antecknat. Man kan skriva in ny text dagligen, och texten kan endast bearbetas under samma dag som den antecknats. Genom att klicka på Visa tilläggsuppgifterna för tidigare bedömningar ser läraren tilläggsuppgifter som antecknats tidigare (både egna och elevens). Lärarna ser de registrerade tilläggsuppgifterna även på utvärderingssamtalsblanketten.
Fältet Lärarens kursvisa anteckningar är i bruk endast hos läraren. Om en grupp har flera lärare, ser varje lärare endast sina egna bedömningstexter och anteckningar. Eleven och vårdnadshavaren ser inte dessa anteckningar.
Läraren kan hoppa till nästa studerande i gruppen genom att klicka på dennes namn i namnlistan till höger på sidan. Alternativt kan läraren kryssa för Hoppa till nästa studerande när du sparat, varvid han/hon alltid automatiskt får fram följande studerande i bedömningsvyn när han sparat en bedömning.
Om läraren har rätt att skriva in studerandens självvärdering i studerandens ställe, ska läraren gå till studerandens vy via länken Ändra studerandens bedömning. Via länken Gå tillbaka till lärarens editeringsvy kommer han/hon tillbaka till lärarens vy.
Om det inte finns någon länk till studerandens vy, har läraren inte rätt att göra bedömningar i studerandenas ställe för ifrågavarande klass. Denna rättighet ges i Klassregistret, genom att man kryssar för Läraren får göra formativ bedömning i studerandenas ställe.
I t.ex. lågstadieskolor kan eleverna göra en självbedömning på papper, som läraren sedan kan registrera i Wilma.
Studeranden kan i Wilma göra självvärdering via länken Självvärdering som finns efter kursens namn i lådan Studier i denna period. Om det inte finns någon sådan länk efter kursens namn, har ännu ingen mall för formativ bedömning gjorts för kursen.
Om vårdnadshavarna till klassens studerande har givits rätt att göra bedömning i studerandenas ställe, ser även vårdnadshavarna samma länk. Rätten ges i Klassregistret i Primus, genom att man kryssar för fältet Vårdnadshavaren får göra formativ bedömning i studerandens ställe.
Vid varje bedömningsobjekt klickar studeranden med musen på reglageknappen och flyttar denna till önskat ställe på skalan. Efter att bedömningen sparats, syns en blå punkt i utvecklingsdiagrammet. Den blåa punkten symboliserar det aktuella bedömningstillfället. Genom att föra musen över punkten, får man fram tillfällets datum och det givna vitsordet (t.ex. 4/5).
Då flera bedömningar gjorts, framträder utgående från bedömningarna en blå kurva som visar hur studeranden bedömt att hans/hennes studier fortlöpt.
Om den formativa bedömningens textfält är i bruk, kan eleven fylla i fältet Tilläggsuppgifter för dagens bedömning en gång per dag. Genom att klicka på länken Visa tilläggsuppgifterna för tidigare bedömningar ser eleven tidigare antecknade tilläggsuppgifter (både egna och lärarens). Även vårdnadshavaren ser dessa.
Både läraren och studeranden (samt dennes vårdnadshavare) ser under hela kursens gång såväl studerandens som lärarens bedömningar av kursen. Den röda kurvan i diagrammet visar lärarens bedömning och den blåa kurvan visar studerandens självvärdering.
Bedömningar som gjorts på höstterminen syns i Wilma även på vårterminen, förutsatt att bedömningslistorna gjorts med hjälp av bedömningstillfällen.
Den formativa bedömningens utvecklingsdiagram är synliga för läraren även i gruppens normala bedömningsvy. Då läraren klickar på studerandens namn på bedömningssidan, får han fram den bekanta inforutan med kursens prov och gamla vitsord.
Den formativa bedömningen av kursen med tillhörande utvecklingsdiagram visas på en egen flik.
Detta gäller skolor som har funktionen Flergångsbedömning för ämnesvisa grupper i användning.
Om bedömningslistorna har skapats med hjälp av bedömningstillfällen, visar Wilma också de formativa bedömningar som gjorts under höstterminen även under vårterminen. Wilma kombinerar den formativa bedömningen av höst och vår i samma utvecklingsdiagram.
För att bedömningarna som görs under hösten ska visas på våren i Wilma måste vårens bedömningslista ha en hänvisning till höstens bedömningslista i fältet Bedömningstillfällen i Bedömningsregistret.
Underlagen för den formativa bedömningen och de mångvetenskapliga lärområden sparas automatiskt i Formativ bedömning-registret i Primus. Ett separat registerkort sparas för varje underlag. Registret finns under Övriga register i Primus huvudruta. Om underlagen behöver ändras eller korrigeras kan det göras i det här registret.
Den formativa bedömningen som eleven eller läraren har gjort kan vid behov redigeras i Primus Studeranderegister, på fliken Formativ bedömning ovanför elevens läroplan. På den här fliken visas all formativ bedömning som gjorts för eleven, både elevens egna och lärarens bedömning. Genom att högerklicka på önskad rad kan du antingen ändra eller radera bedömningen. Det går dock inte att göra någon ny bedömning här.
För att en användare ska kunna göra ändringar i den formativa bedömningen ska användaren tillhöra en användargrupp som i Användargrupper-registret har följande rättigheter ikryssade för Studeranderegistret på Primus rättigheter-fliken:
- Rätt att ändra formativ bedömning
- Rätt att radera formativ bedömning