Frånvarokategorier och -uppföljning nationellt (2023)
Uppdaterad: 29.8.2023
I enlighet med 26 § i lagen om grundläggande utbildning ska utbildningsanordnarna förebygga frånvaro samt systematiskt följa upp och ingripa vid frånvaro. Lagrevideringen och de relaterade ändringarna i läroplanen gäller fr.o.m. 1.8.2023.
- Ytterligare information finns i Undervisnings- och kulturministeriets handbok (på finska): Käsikirja perusopetuksen oppilaiden läsnäolon tukemiseen ja poissaolojen vähentämiseen
I den här anvisningen går vi igenom relevanta åtgärder och funktioner med tanke på uppföljningen av frånvaro:
- De nationella frånvarokategorierna och kopplingen mellan dessa och era lektionsanteckningar i Primus.
- Frånvaro- och åtgärdsrapport för rektorn, för att följa upp elevernas frånvaro och t.ex. klassföreståndarnas ingripande på den egna skolan.
- Blankett för tidigt ingripande i Wilma, avsedd för klassföreståndare eller grupphandledare (eller annan person). Används för att registrera huruvida det behövs åtgärder med tanke på elevens frånvaro.
- Blankett för sektorsöverskridande samarbete (= studerandespecifikt memo) som används om det finns behov av åtgärder.
I tabellen nedan finns de fem nationella frånvarokategorierna som ni bör använda i Primus (se anvisning under tabellen).
Nationell kategori | Detaljer | Kategori i Primus |
---|---|---|
Frånvaro av hälsoskäl | Eleven är inte fysiskt närvarande i skolan (sjukdom, händelse relaterad till fysisk och/eller psykisk hälsovård / mottagningsbesök såsom tandläkare, terapi eller kirurgi). I denna kategori kan vårdnadshavaren registrera frånvaron, eller så läraren på basen av vårdnadshavarens information. | (Frånvaro) Frånvaro av hälsoskäl |
Ledighet som anhållits på förhand | Ledighet som vårdnadshavaren bett om på förhand, även enskilda lektioner och skoldagar (semesterresa, hobbyrelaterad resa, resa till distansförälder). Läraren registrerar frånvaron på basen av vårdnadshavarens information eller anhållan. | (Frånvaro) Ledighet som anhållits på förhand |
Annan utredd frånvaro | Används endast i det fall att frånvaron inte faller under någon av de andra kategorierna (t.ex. 36 § i lagen om grundläggande utbildning, frivillig karantän, oväntad familjesituation). Vårdnadshavaren eller läraren registrerar. | (Frånvaro) Annan utredd frånvaro |
Olovlig frånvaro, utredd | Frånvaro som kategoriserats som olovlig och som utretts av vårdnadshavaren eller läraren (skolk eller försening som omfattar en hel lektion) | (Frånvaro) Olovlig frånvaro, utredd |
Outredd frånvaro | Skolan känner inte till varför barnet är borta. Den här typen av frånvaro kan vårdnadshavaren eller läraren utreda och kategorin kan därefter ändras. | (Frånvaro) Outredd frånvaro |
Sätt in kategorierna i Primus
Nu följer anvisningar om hur ni kan koppla ihop era befintliga registerkort över frånvaroklassificeringar i Klassificering av lektionsanteckningar-registret i Primus med de nationella frånvarokategorierna. Det lönar sig att ändra de klassificeringar ni nu har, så att de motsvarar de nya nationella frånvarokategorierna, om de inte redan överensstämmer. Om det saknas kategorier kan ni skapa dem som nya, om ni hittills inte alla använt någon kategori enligt den nya nationella frånvarokategoriseringen.
Alternativt kan man skapa 5 helt nya registerkort i registret, koppla dessa till de nationella kategorierna och börja använda dem i stället för era gamla frånvaroklassificeringar. Men det lönar sig inte att arkivera kategorier som redan använts under läsåret. Om ni beslutar er för att skapa nya registerkort, arkivera inte de gamla mitt i läsåret. Vi rekommenderar ändå att ni använder befintliga kort i stället för att skapa nya.
- Öppna Klassificering av lektionsanteckningar-registret i Primus.
- För varje frånvarokategori (=registerkort), välj och spara rätt alternativ på den första raden i Klassificering i analytiken-fältet. Se alternativen och de motsvarande nationella kategorierna i tabellen ovan.
- Vi rekommenderar att ni använder den nationella kategoribenämningen även i fälten Benämning och Förklaring på registerkortet.
- Om kategorin för hälsoskäl har fältet Tillåt tilläggsuppgifter för utredningen ikryssat, rekommenderar vi att ni tar bort krysset. Det bör nämnas att vi kommer att förhindra möjligheten att skriva in tilläggsuppgifter kring hälsorelaterad frånvaro i Wilma i ett senare skede i alla fall, eftersom sådana uppgifter inte ska antecknas i systemet.
Med hjälp av en rapport kan rektorn följa med frånvarostatistiken för eleverna och stöda läraren i att ta upp frånvaroärenden. Rektorn kan även se om klassläraren har reagerat vid överskridning av frånvarogränserna, dvs. fyllt i blanketten för tidigt ingripande. Ta ibruk rapportutskriften i Studerande-registret.
Med blanketten för tidigt ingripande kan t.ex. klassföreståndaren registrera huruvida det behövs uppföljningsåtgärder gällande elevens frånvaro. Om ja, hålls ett möte med den sektorsövergripande samarbetsgruppen. De uppgifter som skrivs in på lagras i Primusregistret Pedagogiska dokument.
Om man i samband med det tidiga ingripandet har antecknat behov av uppföljningsåtgärder sammankallas den sektorsövergripande samarbetsgruppen för gemensamt samtal och en grundlig kartläggning av situationen.
För det här ändamålet kan ni använda studerandespecifika memon, eller vid behov kopiera en sådan blankett och göra en separat version för bearbetning i Primus. De uppgifter som man skriver in på blanketten lagras i Studerandespecifika memon-registret.