GLP 2016: Kursbrickorna under övergångsperioden
Uppdaterats: 22.4.2020
I den här anvisningen presenterar vi alternativ för kursbrickornas sammanställning under den tid då både den gamla och den nya läroplanen är i användning.
Hämta både den gamla och den nya läroplanens kurser till Kurre. En del eller alla kurser kan vara läroplansspecifika, dvs. ämnade enbart för de studerande som studerar enligt t.ex. den nya läroplanen, medan en del av kurserna kan vara gemensamma. Du kan markera de läroplansspecifika kurserna i Kurre på t.ex. följande sätt:
- använd skilda förkortningar
- använd skilda kurstyper i Kurre (olika färger)
- använd skilda placeringstyper i Kurre (olika färger)
Om du tänker kopiera den gamla kursbrickan till läsåret 2016-2017, ska du inte längre hämta den gamla läroplanens kurser till Kurre. Då måste du först ändra förkortningarna för den gamla läroplanens kurser i Kurre innan du hämtar den nya läroplanens kurser till Kurre.Vi rekommenderar dock att gymnasierna gör helt nya kursbrickor för läsåret 2016-2017.
Den nya och den gamla läroplanens kurser kan överföras till Kurre antingen via Kursregistret eller via Studeranderegistret, genom att man markerar valen i alla kurser för en teststuderande.
- Om den nya respektive gamla läroplanens kurser har olika förkortningar, överförs de till Kurre bägge två.
- Om kurserna har samma förkortning flyttas bara en av kurserna till Kurre, och då är både de som studerar enligt den gamla och de som studerar enligt den nya läroplanen i samma grupp och alla får vitsordet i samma kurs - vissa i sin egen läroplans kurs, andra i "fel" läroplans kurs, som en svanskurs. Det går ändå att flytta dessa till rätt kurs som massfunktion, t.ex. alltid efter att periodbedömningen har gjorts.
- Om förkortningarna är identiska och du vill föra över båda kurserna till Kurre som separata kurser, ska du ge dem olika koder (fältet Kod i Kursregistret). Kurser som har identiska förkortningar men olika koder överförs bägge till Kurre. Men om kurserna inte har någon kod eller om de har samma kod, överförs endast en av dem. Observera dock att om Kod-fältet används för att skilja kurserna åt, måste ett annat fält användas som sammankopplande fält mellan läroplanerna när prestationerna överförs. Använd då t.ex. fältet Kod 2.
- Om du hämtar den nya läroplanens kurser till en kopierad schemafil som redan innehåller den gamla läroplanens kurser, ska du i Kurre ange en kod för den gamla läroplanens kurser. På så vis ersätter inte den nya läroplanens kurser de gamla kurserna i Kurre, även om de har samma förkortning. Vi rekommenderar att du också ändrar den gamla läroplanens kursförkortningar i Kurre så att de är de samma som i Primus.
De kurser som ingår både i den nya och i den gamla läroplanen behöver också stå i Kurre bara en gång.
Det lönar sig att ha endast en läroplan per förhandsvalsbricka för att valen ska göras i rätt kurs. För in en grupp i varje bricka av de kurser som är gemensamma för båda läroplanerna, t.ex. skolspecifika fördjupade kurser.
Nedan presenterar vi tre alternativ för att göra de egentliga periodspecifika brickorna.
I alla alternativen nedan har lärarna två bedömningslistor för en del kurser under övergångsperioden: den ena för den gamla och den andra för den nya läroplanens kurs. Under det första läsåret 2016-2017 väljer de som studerar enligt den nya läroplanen i regel ändå de första kurserna i ämnena och dem har fortsättningsstuderandena redan gått.
Fördelar och nackdelar
- Smidigt för studeranden. Studerandena inom den nya läroplanen erbjuds bara den nya läroplanens kurser, och de som studerar enligt den gamla läroplanen erbjuds de gamla och de gemensamma kurserna.
- Svårare att följa med överlappningar. Den nya och den gamla läroplanens balkar kan placeras på samma ställe i schemat, men Wilma ger ingen varning om överlappande val om studeranden väljer kurs från båda placeringarna. Det lönar sig att använda ett likadant positionsschema och likadana balkar, och instruera studerandena att titta på balknumret samt välja bara en grupp per nummer, inte t.ex. en kurs från balk 1 i gamla läroplanen och en annan kurs från balk 1 i den nya läroplanen.
- Lärarnas arbetsmängd beräknas dubbelt, om två grupper som undervisas samtidigt inte är i samma balk utan enbart placerade på samma tidpunkt. Om det på samma ställe i lärarens schema finns både den gamla och den nya läroplanens kurser med identiskt innehåll, ser Kurre detta som två kurser. Men om grupperna är i samma balk räknar Kurre dem som en grupp.
- Det behövs minst två grupper av varje gemensam kurs, en för vardera brickan. Observera dock att om grupperna undervisas tillsammans och det kan finnas högst 36 studerande i gruppen, ska gruppernas maxantal deltagare vara t.ex. 16 och 20. Ett annat alternativ är att göra bara en grupp av kursen, ge den dubbel omfattning och maxantalet 36. Med Dela timantal...-funktionen kan du sedan dela upp gruppen i två delar och föra in delarna i separata brickor. På så sätt stiger gruppens deltagarantal också i den andra brickan obereoende av via vilken bricka man anmäler sig.
- En studerande kan välja kurser bara från den egna läroplanens bricka, om brickornas synlighet är begränsad t.ex. med hjälp av styrgruppens kod. Ett annat alternativ är att tillåta studerandena se båda brickorna och instruera studerandena att i första hand välja från den egna läroplanens bricka.
Balkarna kan vara ordnade till exempel enligt ämne eller enligt läroplan.
Fördelar och nackdelar
- Om brickan innehåller separata balkar för vardera läroplanens studerande, är det ändå ganska lätt för studerandena att hitta den egna läroplanens kurser.
- Studerandena kan också välja den andra läroplanens kurser, och såvida balkarnas struktur och numrering är någorlunda identiska är det enkelt att se och kontrollera överlappningar även om Wilma inte direkt informerar om dem.
- Det behövs bara 1 gemensam kurs av varje, och dessa kan läggas antingen i den gamla eller den nya läroplanens balkar.
Kurserna i balken kan vara ordnade till exempel enligt läroplan eller i nummerordning.
Fördelar och nackdelar
- Lättast med tanke på uppföljningen av överlappningar. Wilma varnar då en studerande väljer två kurser som undervisas samtidigt.
- Lärarnas arbetsmängder blir korrekta, dvs. även om en lärare skulle ha två grupper i samma balk, hanterar Kurre dem som en grupp.
- Det är svårare för studerandena att hitta sin egen läroplans kurser, och de kan av misstag anmäla sig till fel läroplans kurs. Det här är ändå inte något stort problem, eftersom vitsorden kan flyttas som massfunktion till rätt läroplan för alla studerandes del efter att bedömningarna har fastställts.
Du kan göra det lättare att urskilja mellan den gamla och den nya läroplanen när kursbrickan ska plockas ihop och när studerandena ska markera sina val. Detta gör du genom att ge skilda kurstyper för den gamla respektive den nya läroplanens kurser, vilket innebär att deras färger kommer att skilja dem åt. Kurstypen i Kurre återspeglas inte i Primus, utan i valen och prestationerna kvarstår den korrekta kurstyp som finns i Kursregistret i Primus.
- Gör i Kurres Grunduppgifter på fliken Kurstyper olika versioner för den nya och den gamla läroplanens kurser. Ge de kurstyper som har samma innebörd likadana färger men t.ex. variera nyansen något och namnge dem så att den nya läroplanens kurstyp har det "rätta" namnet och den gamla läroplanens namn innehåller t.ex. bokstaven g.
Du kan hämta uppgiften om vilken kurs i den gamla läroplanen en kurs i den nya läroplanen motsvarar till popup-fönstret i Wilmas kursbricka. Kopiera uppgiften i fältet Tilläggsuppgifter 2 till ett lämpligt fält i popup-fönstret (se fältlista i anvisningen Publicera kursbrickan i Wilma, avsnittet "Uppgifter som syns på kursbrickan i Wilma"). Fältet du använder dig av ska vara framtaget i Kursregistret.
Du kan kopiera uppgifterna från ett kurskort åt gången till det valda fältet eller som massa genom att göra en överföringsfil av databasens GLP-kurser, där du väljer Kortnummer och Tilläggsuppgifter 2 som uppgifter som ska överföras. Sedan hämtar du överföringsfilen tillbaka till databasen och väljer det fält du ovan valde att använda dig av som mottagande fält för uppgiften i fältet Tilläggsuppgifter 2.