GLP 2016: Att göra en lokal läroplan
Uppdaterats: 22.4.2020
När lärokurserna och kurserna för den nya läroplanen har importerats till Primus Kursregister, kan ni gå igenom och ändra uppgifterna så att ni får en lokal version av läroplanen. Ta t.ex. bort sådana kurser som inte ordnas på ert gymnasium, såsom ovanliga B3-språk. När kursinformationen är i skick kan ni bygga upp ett läroplansträd i Primus Läroplansregister. När den nya läroplanen är klar kan den publiceras också i Wilma.
Importera först den nya läroplanens lärokurser och kurser till Kursregistret.
- Gör i Primus Läroplansregister ett nytt registerkort, t.ex. med namnet GLP 2016.
- Klicka på Kurser-flikens Sök-knapp, så får du fram kurslistan. Klicka med andra musknappen på kurslistan och välj Ändra listans ordning. Ange Läroplan, observera som första uppgift i ordingen så kommer den nya läroplanens kurser under varandra. Gå till de rader som börjar med "GLP2016".
- Dra över en lärokurs till läroplansträdet. Måla sedan alla kurser som hör till den lärokursen och för in dem under lärokursen på samma gång. Släpp musknappen precis vid slutet av namnet på lärokursen, så kommer kurserna in under den och framför lärokursens namn kommer tecknet [-].
- För in lärokurserna och kurserna i läroplanen antingen i den ordningsföljd som läroplansträdet har, eller så alfabetiskt. Du kan alltid byta plats på lärokurserna med hjälp av pilknapparna nertill i rutan.
- Se närmare anvisningar för att göra upp en läroplan
Lärarna kan göra ändringar i de målsättningar, beskrivningar osv. som ingår i läroplansgrundernas överföringsfil.
En ny läroplan syns i Wilma först efter att man kryssar i Läroplansregistrets fält Offentlig i Wilma.
Om Kurser-sidan är framme i Wilma och du vill dölja kurserna i Wilma så länge som du bearbetar dem i Primus, kan du kryssa i Visa inte i Wilmas listor för alla kurser i den nya läroplanen. Kurserna i den nya läroplanen syns nämligen på Kurser-sidan i Wilma genast efter att överföringsfilen importerats till Primus. De flesta gymnasier har dock inte Kurser-sidan framme, utan väljer att visa kursinformationen via Läroplanen.
Den gemensamma matematikkursen inverkar på följande:
- undervisningsarrangemangen (gemensamma eller separata grupper för korta och långa?)
- avgångsbetygets uppbyggnad
- beräkningen av kursantal för studentprov
- hur studiestopp uppstår
Alternativ A: 2 läroplaner, 1 kurs
Importera endast en MAG01-kurs till Kursregistret. Gör separata läroplaner för de som läser kort respektive lång matematik. Den enda skillnaden mellan läroplanerna är placeringen av kursen MAG01. I läroplanen för kort matematik läggs kursen in som kurs 1 under kort matematik, och i långmatteläroplanen läggs den likaså in som kurs 1 under långa lärokursen.
- I kursbrickorna behövs bara en MAG01, och i lärarens grupp (på bedömningslistan) kan det finnas både studerande med lång och studerande med kort matematik.
- Kursantalet blir automatiskt rätt på betygen, i studentskrivningarna och i studiestoppen.
- Det behövs ingen gemensam lärokurs, och lärokursen MAG kan raderas.
- OBS! I det här alternativet ska man komma ihåg att om läroplanens struktur senare ändras, ska ändringarna göras i båda läroplanerna.
Alternativ B: 1 läroplan, 2 kurser
Om undervisningen genomförs med skilda grupper för lärokurserna kan du göra två separata versioner av kursen. Då finns det en läroplan, men den innehåller två stycken MAG01-kurser. Gör alltså två versioner av MAG01-kursen genom kopiering. Förkortningarna ska vara sådana att studerande, lärare och administration kan se vilken version det är fråga om (t.ex. MAG1A och MAG1B, eller MAA01 och MAB01, eller MAG1L och MAG1K). För in kurserna under rätt lärokurser, se exempelbilden.
- Lärarna har separata grupper och bedömningslistor för kort respektive lång matematik.
- Kursantalet blir automatiskt rätt på betygen, i studentskrivningarna och i studiestoppen.
- Kursantalet blir automatiskt rätt på betygen, i studentskrivningarna och i studiestoppen.
Alternativ C: 1 kurs, 1 läroplan
Placera lärokursen MAG i läroplanen, och för in den gemensamma obligatoriska kursen MAG01 under den.
- I undervisningsgrupperna för kursen kommer det att finnas både korta och långa matematikstuderande.
- I studiestopp kan inte två olika lärokurser beaktas, så i matematik ska inställningarna för studiestoppet göras endast på den egentliga lärokursens kort och där beaktas bara de kurser som finns därunder.
- När det blir dags för avgångsbetyg och studentskrivningar flyttas den gemensamma kursen under den rätta lärokursen, t.ex. genom att göra skilda läroplaner (alternativ A), och använda dem åtminstone under den tid som printandet och dataöverföringen görs.
Matematiken i studentskrivningarna
När studeranden ska börja anmäla sig till studentskrivningarna ska prestationen i MAG01-kursen redan finnas under den rätta lärokursen. Då överförs kursantalet i matematik korrekt. I alternativen A och B sker detta automatiskt, medan alternativ C kräver att man överför kursen separat.
Det är upp till utbildningsanordnaren att avgöra i vilken grad kurserna i den nya läroplanen motsvarar den gamla läroplanens kurser, och huruvida de kan undervisas tillsammans. Vi rekommenderar att ni lägger endast nya kurser i läroplanen, men om kurserna är identiska kan samma kurs (kort) ingå i både den gamla och den nya läroplanen.
Om de skolspecifika fördjupade och tillämpade kurserna förblir oförändrade kan ni använda samma kurser som i den gamla läroplanen, och undervisningsgrupperna kan innehålla studerande från bägge läroplanerna. När det gäller sådana gemensamma kurser som inte är knutna till någon viss läroplan kan du i Kursregistret sätta in en bokstav framför kursens förkortning (t.ex. "y"), så är det lättare att skilja dessa kurser från den nya läroplanens kurser i kursbrickan. Annars kan det vara svårt för studerandena att veta vilka kurser de kan och inte kan välja.
Exempel på hanteringen av motsvarigheter
- Om t.ex. modersmålskurs 4 Text och påverkan i den nya läroplanen är helt identisk med den gamla läroplanens kurs 4 med samma namn, behöver man inte importera den nya kursen i Primus. Det går att använda den gamla kursen i läroplanen.
- Om det däremot finns skillnader i innehållet, och kursnamnet har ändrats behövs båda kurserna i Primus. T.ex. den gamla läroplanens kurs MO5 Moderna texter motsvarar inte helt den nya läroplanens MO5 Text och kontext.
- Om kursernas innehåll motsvarar varandra men inte kursens nummer, räcker det med att ha en kurs i Primus. Ändra då kursförkortningen t.ex. till "FY03 (gFY6)", dvs. den nya läroplanens FY03 Elektricitet motsvarar kursen FY6 Elektricitet i den gamla läroplanen.
- Om kursinnehållet är identiskt men kurstypen ändras på grund av kursnumreringen, räcker det med en kurs i Primus. Kursförkortningen ska då ändras på samma sätt som ovan, t.ex. "BI02 (gBI3)". I Kursregistret ska kurstypen stå enligt den nya läroplanen, men i Läroplansregistret ska gymnasiet byta tillbaka den gamla kurstypen för den gamla läroplanen.
Det är ändå i sista hand gymnasierna som i varje enskilt fall ska avgöra om den gamla och den nya kursen kan undervisas i samma grupper och om läroplanerna ska innehålla separata eller gemensamma kurser.
Att överföra prestationer mellan den nya och den gamla läroplanen
En del studerande kommer sannolikt att ha prestationer både i den nya och den gamla läroplanens kurser. Prestationerna kan överföras som massfunktion från en läroplan till en annan, såvida motsvarigheten mellan kurserna finns markerad i något fält. Med andra ord ska samma uppgift stå i t.ex. fältet Kod 1 både i den nya och den gamla läroplanens kurser. Överföringen kan du göra exempelvis alltid när bedömningarna är över eller en gång per läsår.
Ny mall för avgångsbetyg
Vi kommer att ge ut en avgångsbetygsmodell som följer de nya läroplansgrunderna. Betygsmodellen publiceras i Utskriftsbanken i god tid innan de som inleder sina studier 2016 ska utexamineras. Vi kommer att informera närmare om saken senare. Vid behov uppdaterar vi också modellen för skiljebetyget.
Då alla som studerar enligt gamla läroplanen har utexaminerats
När det inte längre finns några studerande som studerar enligt den gamla läroplanen ska man arkivera den gamla läroplanens kurser i Kursregistret och den gamla läroplanen i Läroplansregistret. Obs! Radera inte kurserna eller läroplanen eftersom de kan behövas om man måste skriva ut betyg i efterhand åt en tidigare studerande.
Övergången till en ny läroplan är ett bra tillfälle att göra en gemensam läroplansstomme för alla gymnasier i regionen eller kommunen. I stommen är alla obligatoriska kurser gemensamma för alla, dvs. det finns bara en kurs av varje i Primus Kursregister, inga skolspecifika versioner. Gymnasierna utgår från den gemensamma stommen och lägger till sina egna lärokurser och kurser. På detta sätt kan varje gymnasium ha en egen läroplan och det är smidigare att hantera kursutbudet på lokal och kommunal nivå.
Nationella fördjupade kurser kan ingå antingen i stommen eller i de skolspecifika läroplanerna. Även om t.ex. två av fem gymnasier erbjuder B3-spanska, använder dessa två gymnasier de gemensamma registerkorten för spanska.