GLP 2021: Bygga en lokal läroplan
Uppdaterad: 30.10.2023
Om du ännu inte har överfört ämnen/lärokurser och moduler i den nya läroplanen till Primus, gör det först enligt denna instruktion.
När de ämnen/lärokurser och moduler som finns i den nya läroplanen har överförts till Kurser-registret i Primus, ska uppgifterna kontrolleras och bearbetas så att de motsvarar den lokala läroplanen. Lärokurser som inte arrangeras, så som de mera sällsynta B3-språken, kan raderas.
När moduluppgifterna är i skick i Kurser-registret, bygger man en trädkonstruktion av dem i registret Läroplaner i Primus. När den nya läroplanen är färdig, kan den även göras synlig i Wilma.
Innan man bygger den nya läroplanen, lönar det sig att se specialobservationerna angående matematik längre ner i denna instruktion.
- Skapa ett nytt registerkort i registret Läroplaner i Primus och namnge det t.ex. GLP 2021.
- Klicka på Sök-knappen på fliken Kurser för att få fram modullistan. Högerklicka på modullistan och välj Ändra listans ordning. Välj t.ex. följande ordning: Läroplan, observera&Kursens nummer&Förkortning&Namn och klicka på OK. Skriv GLP21 i sökfältet och klicka på Sök så får du fram alla moduler i den nya läroplanen i rätt ordning.
- Flytta alla nödvändiga lärokurser/läroämnen och moduler till läroplanen i den ordning som de finns i läroplansgrunderna (ordningen i listan är färdigt korrekt för GLP21-rader). Läroplanen är enklast att bygga enligt följande:
- Dra den lärokurs (t.ex. A-engelska) eller det läroämne (t.ex. biologi) som är följande i ordningen till läroplanen.
- Måla sedan alla tillhörande moduler och dra dem på en gång under läroämnet. Släpp upp musknappen direkt efter lärokursens/läroämnets namn så placeras modulerna indragna under lärokursen/ämnet.
Om ni har lokala studier som tillhör ett nationellt läroämne eller lärokurs (t.ex. ENA09 eller BI07), lägg in dem i läroplanen under läroämnet eller lärokursen i fråga, efter de nationella modulerna.
- Du kan justera ordningen med hjälp av pilknapparna nere till vänster.
- Bilden bredvid åskådliggör hur läroplanen ser ut i Studerande-registret när den är vald för en viss studerande. Innehållet i läroplanen varierar från gymnasium till gymnasium.
- På bilden visas matematikmodulen MAY01 som första modul under MAA-ämnet, d.v.s. man har använt alternativet A (se mer info om matten längre ner).
-
På bilden har vi som exempel lagt in det lokala studieavsnittet ENA09 i engelskan, efter de nationella modulerna (alternativt unde man också ha det under ett separat lokalt ämne).
-
Lärokursen SAB2 finns också med på bilden. Lägg på motsvarande sätt in de språk som undervisas i ert gymnasium i er läroplan.
-
Som exempel på bilden har vi också det lokala läroämnet ATK. Om andra lokala läroämnen erbjuds vid ert gymnasium kan du sätta in dem på motsvarande sätt i er läroplan.
-
Antalet temastudier varierar mellan gymnasierna. På bilden finns tre moduler.
- Obs! Studieavsnitt som sammanställs av nationella moduler ska inte överföras till eller skapas i läroplanen i Primus. Den ska alltså inte innehålla t.ex. ett studieavsnitt som innehåller modulerna ENA01 och ENA02 i engelska. Däremot ska de lokala studieavsnitten överföras till läroplanen (mera information nedan i punkten "Lokala studier").
- Se närmare instruktioner om att bygga en läroplan
Matematiken behandlas på olika sätt beroende på om studerande med lång och kort matematik ska undervisas i samma grupp av kursen MAY01 (MAG01) eller i skilda grupper. I den här anvisningen används både MAY01 och MAG01 som kursbeteckning, men de avser alltså en och samma kurs.
Alternativ A) 2 läroplaner, 1 MAG01-modul
Om man vill arrangera undervisningen av modulen MAG01 så att studerande med kort och lång matematik är i samma grupp, ska man skapa två versioner av läroplanen. Den enda skillnaden mellan dessa versioner är placeringen av modulen MAG01. Det är även möjligt att ordna skilda undervisningsgrupper trots att man har två läroplaner i bruk. Studerande med kort matematik har MAG01 under kort matematik i sin läroplan, studerande med lång matematik har den under lång matematik i sin läroplan.
Innan studerande avlägger modulen MAG01, behöver man inte veta om de ska studera matematiken som lång eller kort. När studierna inleds, kan man välja läroplanen med kort matematik till alla studerande och byta till läroplanen med lång matematik åt dem som väljer lång matematik efter att MAG01 har avlagts. Men om den valda lärokursen är känd redan innan, rekommenderar vi att man direkt väljer den rätta läroplanen åt varje studerande.
Observera:
- Om ni använder detta alternativ, lönar det sig att först skapa hela läroplanen (t.ex. versionen med lång matematik först) och sedan göra en kopia, där man flyttar MAG01 under lång matematik
- Detta alternativ lämpar sig för gymnasier som vill undervisa studerande med både lång och kort matematik i samma MAG01-grupp. Gymnasiet kan erbjuda studieavsnitt, som innehåller MAG01-modulen som är avsedd för alla. Det är dock möjligt att skapa separata grupper genom att göra lärokursspecifika studieavsnitt: för studerande med lång matematik kan man erbjuda ett studieavsnitt som innehåller t.ex. modulerna MAG01, MAA02 och MAA03 samt för studerande med kort matematik ett studieavsnitt som innehåller modulerna MAG01, MAB02 och MAB03.
- Om man vid ett senare tillfälle ändrar läroplanens struktur, ska ändringarna göras i båda läroplanerna. I alternativet B behöver man inte göra detta, för då har man bara en läroplan.
- Kortet "MAG Matematikens gemensamma studiehelhet" i Kurser-registret behöver man inte alls dra till läroplanen.
Alternativ B) 1 läroplan, 2 MAG01-moduler
Om man inte vill skapa två läroplaner och om undervisningen av modulen MAG01 ordnas så att studerande med kort och lång matematik är i skilda grupper, ska man i Kurser-registret göra två olika versioner av modulen MAG01 innan man bygger läroplanen.
- Kopiera kortet MAG01 genom att välja Funktioner / Kopiera registerkortet.
- Ändra till MAG01B eller MAB01 eller MAG01K i fältet Förkortning.
- Tillägg t.ex. en etta "1" eller någon annan siffra i slutet av numret i fältet Kursens nummer så att numret är unikt och samma nummer inte finns på något annat kort.
- Spara.
- Ändra förkortningen på det ursprungliga MAG01-kortet i fältet Förkortning till MAG01A eller MAA01 eller MAG01L.
- Spara.
När du bygger läroplanen, placera den rätta lärokursspecifika modulen under lång och kort matematik.
Observera:
- Detta alternativ lämpar sig inte för gymnasier som i samma MAG01-grupp vill undervisa studerande med både lång och kort matematik. Studerande borde i princip redan innan de avlägger MAG01 välja lärokursen, men det förstås möjligt att byta lärokurs även efteråt.
- I Kurre ska studerandena finnas i bedömningslistan för den MAG01-modul som tillhör den lärokurs som de studerar. Då kan man alltså inte erbjuda ett studieavsnitt där MAG01-modulen är avsedd för alla. I stället kan man erbjuda t.ex. lärokursspecifika studieavsnitt i matematik: studerande med lång matematik erbjuds ett studieavsnitt som innehåller t.ex. modulerna MAG01A och MAA02 samt studerande med kort matematik erbjuds ett studieavsnitt med MAG01B och MAB02.
- Kortet "MAG Matematikens gemensamma studiehelhet" i Kurser-registret behöver man inte alls dra till läroplanen.
Utöver nationella läroämnen och moduler kan läroplanen därtill innehålla lokala läroämnen och lokala studieavsnitt.
Lokala studier i ett nationellt läroämne eller i en nationell lärokurs
Man kan placera även lokala studier under ett nationellt läroämne eller en nationell lärokurs. Om ni har t.ex. ett lokalt studieavsnitt ENA09, kan den placeras i läroplanen under läroämnet engelska, efter de nationella modulerna. Alternativt kan den placeras under ett eget lokalt läroämne.
Lokala studier i ett lokalt läroämne
Ett lokalt läroämne kan vara till exempel datateknik och lokala studieavsnitt DAT01, DAT02 osv. I praktiken ska de lokala studieavsnitten placeras i läroplansstrukturen under ämnet, på samma sätt som de nationella modulerna placeras under nationella ämnen/lärokurser. I exempelbilden bredvid visas ett lokalt läroämne DAT och under det de tillhörande lokala studieavsnitten.
Obs! Lokala studieavsnitt ska inte blandas ihop med studieavsnitt. De lokala studieavsnitten innehåller inga moduler. Studieavsnitten däremot är helheter, som består av nationella moduler. Dessa studieavsnitt finns inte i läroplanen.
Temastudier och gymnasiediplom placeras i läroplanen på sina egna platser, se exempelbilden bredvid. Alternativt kan man föra in gymnasiediplomen under ämnesnivåkortet för det ämne som diplomet gäller. Då syns de även i KOSKI under ämnet och inte under rubriken Gymnasiediplom. När det gäller temastudierna står de under rubriken Temastudier i KOSKI.
Bedömningsskalan för gymnasiediplomen är 4-10 i den nya läroplanen.
GLP21-överföringsfilen innehåller färdiga kort för gymnasiediplomen, men för temastudierna ska gymnasierna själva i registret Kurser skapa korten TS01/TS02/TS03 och placera dem i läroplanen. Närmare information finns i anvisningen GLP 2021: Ämnen och moduler till Kurserregistret.
Andra prestationer kan vara sådana studier som inte tillhör läroämnenas lärokurser, t.ex. ett lokalt studieavsnitt för körkort eller ett element från en yrkesläroanstalt som tillgodoräknas.
Du kan göra färdiga kort för de här prestationerna i Kurser-registret och lägga in dem i läroplanen. Det här finns instruerat i anvisningen Prestationer avlagda vid andra läroanstalter. Ämnesnivåkortet för en övrig prestation ska stå i fältet Övriga kursers moderkurs i Läroplaner-registret. Kortet ska dessutom ha KOSKI-ID:t "MS" ifyllt i Kurser-registret, så att de underliggande prestationerna överförs till KOSKI.
I KOSKI står de övriga prestationerna under rubriken Muut suoritukset.
Studierna i eget modersmål som kompletterar gymnasieutbildningen ska föras in på relevant plats i läroplanen. Se exempelbilden nedan. De ska alltså inte föras in under andra språkstudier i läroplanen (Modersmål och litteratur, Andra inhemska språket eller Främmande språk).
Gör upp en separat ämnesnivå för varje ämne som undervisas och de underliggande språkstudierna. För närmare anvisningar om hur du skapar de här i Kurser-registret, se GLP2021-anvisningen om ämnen och moduler.
I KOSKI står de här studierna under rubriken om studier i eget modersmål som kompletterar gymnasiets lärokurs, inte bland de sedvanliga prestationerna.
I GLP 2021 används Kurser-registrets fält ECTS studiepoäng för att lagra studiernas omfattning.
I Primus är standardinställningen att omfattningen visas i studieveckor, så därför står omfattningen i studieveckor också i studerandens läroplansträd för dem som studerar enligt GLP2021. Studieveckorna utgör hälften av studiepoängen.
Om du vill visa studiepoängen i läroplansträdet för GLP2021-studerandena. gör så här:
- Öppna Klasser-registret.
- Ange alternativet "ECTS studiepoäng" i fältet Visa kursernas omfattning för alla GLP2021- klasser.
- Nu visas omfattningen i studiepoäng i läroplansträdet när man för markören till kursen.
- I anvisningen Hur studiernas omfattning syns i Primus finns närmare info om hur valet av omfattning syns i olika vyer och funktioner.
En ny läroplan syns i Wilma först efter att man kryssar i Läroplansregistrets fält Offentlig i Wilma.
Om Kurser-sidan är framme i Wilma och du vill dölja modulerna/de lokala studieavsnitten i Wilma så länge som du bearbetar dem i Primus, kan du kryssa i Visa inte i Wilmas listor för alla moduler/lokala studieavsnitt i den nya läroplanen. Modulerna/de lokala studieavsnitten i den nya läroplanen syns nämligen på Kurser-sidan i Wilma genast efter att överföringsfilen importerats till Primus. De flesta gymnasier har dock inte Kurser-sidan framme, utan väljer att visa modulinformationen via Läroplanen.
Då alla som studerar enligt gamla läroplanen har utexaminerats
När det inte längre finns några studerande som studerar enligt den gamla läroplanen ska man arkivera den gamla läroplanens kurser i Kurser-registret och den gamla läroplanen i Läroplaner-registret.
OBS! Radera inte kurserna eller läroplanen eftersom de kan behövas om man måste skriva ut betyg i efterhand åt en tidigare studerande.