GLP 2021: Brickorna under övergångsperioden
Uppdaterad: 2.6.2021
I den här anvisningen går vi igenom hur modulerna och kurserna kan överföras till Kurre och hur kursbrickorna i gymnasiet ska hanteras under perioden då både den nya (GLP 2021) och den gamla (GLP 2021) läroplanen används. Vi rekommenderar att ni gör upp skilda brickor per läroplan. Om ni gör upp brickor även för förhandsvalen är det bäst att också de görs specifikt per läroplan.
Under övergångsperioden kan nu använda både studieavsnittsbricka och kursbricka, eller så enbart kursbrickan.
- Oberoende av vilka brickor ni använder måste både den nya läroplanens moduler och den gamla läroplanens kurser finnas i Kurre. Om ni kopierar Kurre-filen från fjolåret och kurserna därmed redan finns i Kurre ska enbart modulerna överföras till Kurre, inte kurserna.
- Om ni väljer att använda bara kursbrickan, följ stegen i den här anvisningen och skapa kursbrickorna för vardera läroplanen med den traditionella kursbrickan (separat bricka för respektive läroplan). Arbetet i Kurre kan göras enligt samma principer som användes för GLP2016. Man bör främst komma ihåg att hålla modulerna i den nya läroplanen åtskilda från kurserna i den gamla läroplanen med hjälp av kod eller förkortningar.
- Om ni väljer att använda både kursbricka och studieavsnittsbricka, överför modulerna (och vid behov kurserna) enligt den här anvisningen. Skapa den gamla läroplanens utbud på kursbricka och den nya läroplanens utbud på studieavsnittsbricka (se anvisningen).
Om den gamla läroplanens kurser redan finns i Kurre:
- Om du överför den nya läroplanens moduler till en kopierad schemafil där den gamla läroplanens kurser redan finns, är det viktigt att ange en kod (t.ex. "GLP2016") för den gamla läroplanens kurser i Kurre. Detta görs i kolumnen Kod på Kurser-fliken i Grunduppgifter. På så sätt ersätter modulerna i den nya läroplanen inte den gamla läroplanens kurser i Kurre om de har samma förkortning. Vi rekommenderar ändå att ni ändrar förkortningarna även för den gamla läroplanens kurser i Kurre så att de avviker från de nya modulernas beteckningar. Byt gärna förkortningarna i Kurre så att de överensstämmer med de i Primus.
Om inga kurser från gamla läroplanen ännu finns i Kurre:
- Om den gamla läroplanens kurser och de nya modulerna har samma förkortningar i Primus, se till att de får skilda koder innan du gör dataöverföringen. Gå alltså till Kurser-registret och kontrollera att det i Kod-fältet för GLP2021-modulerna står "GLP2021" och att det för GLP2016-kurserna står t.ex. "GLP2016". Kurser och moduler som har olika kod men samma förkortning överförs till Kurre båda två. Av kurser och moduler som saknar kod eller som har samma kod är det bara den ena som överförs.
När arbetet i Kurre har kommit så långt att du kan överföra modulerna (och vid behov också kurserna) till Kurre, kan du göra det antingen via Kurser-registret eller Studerande-registret i Primus.
Överföring via Kurser-registret
- Öppna Kurser-registret i Primus och hämta fram LOPS21-moduulit t.ex. med sökrutinen Läroplan, observera="GLP21" OCH Typ->Namn="*modul*". Sökresultatet blir alla de obligatoriska och valbara modulerna som överförts via GLP2021-överföringsfilen.
- Välj alla moduler i listan och överför dem till Kurre via Dataöverföring / Överföring till Kurre. Du kan använda standardinställningarna i överföringsrutan.
- Om ni har lokala studieavsnitt (t.ex. IT01), ska också de här överföras till Kurre.
- Överför vid behov även LOPS2016-kurserna till Kurre på motsvarande sätt.
Överföring via Studerande-registret
- Då du vill överföra enbart moduler till Kurre, ta en teststuderande och ange den nya GLP2021-läroplanen i dennes Läroplan-fält, och markera sedan valen i alla moduler. Överför därefter studeranden med sina val till Kurre.
- Då du överför både moduler och kurser till Kurre, ange den nya GLP2021-läroplanen för en teststuderande i dennes Läroplan-fält, och markera sedan valen i alla moduler. Ta en annan teststuderande och ange den gamla läroplanen på motsvarande sätt, och markera val i alla kurser. Överför sedan båda teststuderandena inklusive valen till Kurre.
Kontrollera efter överföringen i Kurre att både den gamla läroplanens kurser och den nya läroplanens moduler finns på Kurser-fliken i Grunduppgifter.
När du har överfört modulerna (och eventuellt kurserna) till Kurre, samt skapat grupperna och periodiserat dem, kan du göra en bricka på Kursbricka-fliken i Grupperingen. Skapa de läroplansspecifika brickorna.
- Hur man gör brickor kan du läsa om närmare i Att skapa kursbrickor.
- När du ska börja göra upp kursbrickorna kan du slå på inställningen Visa / Gruppens färg i kursbrickan... / Enligt kurstyp, så att man lättare kan hålla isär kurserna och modulerna om de har samma beteckningar.
OBS! Om ni erbjuder den nya läroplanens moduler i studieavsnitt, kryssa i Studieavsnittsbricka (främst gymnasier) i inställningarna för brickan, för att ändra brickan till en studiebricka. Då går det inte att välja enskilda moduler, utan när man markerar ett val i en balk så väljs alla moduler i den på en gång. Kurserna i den gamla läroplanen ska även i det här fallet erbjudas via den traditionella kursbrickan.
När brickorna är klara kan du publicera dem i Wilma.
Observera när det gäller läroplansspecifika brickor
- För de studerande är två skilda brickor en bra lösning. De som ska studera enligt nya läroplanen erbjuds bara modulerna från den nya läroplanen, medan de gamla kurserna erbjuds dem som har den gamla läroplanen.
- Det är lite knepigt att hålla reda på överlappningarna. Man kan placera balkarna från den nya och den gamla läroplanen på samma ställe i schemat, men Wilma varnar inte för överlappande val om studeranden väljer en modul eller kurs från båda balkarna. Det lönar sig att använda samma slags positionsschema och balkar, och se till att de studerande väljer studierna i rätt bricka. Gå till brickans Egenskaper och använd fälten Rätt att göra val (sök klass) och Endast läsrättighet (sök klass), för att avgränsa vilka klasser som får markera val respektive se brickan.
- Lärarnas arbetsmängd beräknas dubbelt, om 2 grupper som undervisas samtidigt finns i olika balkar men är placerade på samma tidpunkt. Om man på en viss tidpunkt i lärarens schema placerar både den gamla läroplanskursen och den nya modulen med samma innehåll, från olika brickor, kalkylerar Kurre dubbel arbetsmängd.
- Det behövs minst 2 grupper av eventuella gemensamma studier, en för vardera brickan. Märk att om man undervisar grupperna tillsammans, och det kan finnas t.ex. max 36 personer i gruppen, ska gruppernas maxstorlek vara t.ex. 16 och 20. Ett annat alternativ är att göra bara en grupp av kursen eller modulen, och ange dubbelomfattning samt maxstorlek 36 för den. Med Dela timantal-funktionen kan du splittra gruppen i två delar, och lägga in delarna i skilda brickor. På så sätt håller systemet reda på deltagarantalet oberoende av via vilken bricka man anmäler sig.
- En studerande kan välja moduler eller kurser endast från den egna läroplanens bricka, om man har avgränsat valmarkeringen eller brickans synlighet t.ex. med hjälp av undervisningsgruppens ID. Ett annat alternativ är att tillåta studerandena att se båda läroplanernas brickor, men ställa in så att man kan markera valen bara i den egna läroplanens brickor.
I det popup-fönster som syns i kursbrickan i Wilma får man vid behov fram informationen om vilken gammal kurs den nya modulen motsvarar. I så fall ska man ha motsvarighetsuppgiften på modulkortet i Kurser-registret i Primus, i ett sådant fält som visas i popup-fönstret (se lista över fälten i anvisningen Publicera kursbrickan i Wilma, avsnittet "Uppgifter som syns på kursbrickan i Wilma").