Förena grundskolor: gemensam läroplan i en kommun
Uppdaterad: 17.11.2020
Då en skola stängs eller förenas med en annan skola, blir det ofta nödvändigt att göra ändringar i läroplanen. Den skola som stängs kan t.ex. ha valfria ämnen som inte finns i den nya skolans läroplan. Även timfördelningen och antalet bedömningsgånger kan variera.
Då skolor förenas är det många faktorer som man bör komma ihåg och det är därför bra att kontakta StarSofts kundsupport innan föreningens görs. MultiPrimus-kunder kan göra föreningarna själva, men det går också att låta StarSoft göra det.
Då skolor förenas görs åtgärder som kräver huvudanvändarens rättigheter i Primus. Inför föreningen bör ni reda ut hur stora skillnaderna är mellan de olika skolornas läroplaner. Enskilda skolor ska alltså inte göra ändringarna i sin egen läroplan, utan uppgifterna ska jämföras med den nya skolans läroplan.
Då skolor förenas ska eleverna antingen a) följa den nya skolans läroplan eller b) så ska den nya skolan använda två läroplaner under ett övergångsskede. Vi rekommenderar det första alternativet. Om ni använder alternativ a, bör ni reda ut, vilka av den nya skolans kurser som motsvarar den gamla skolans kurser. Om den gamla skolan t.ex. har gett vitsord i matematik tre gånger per år, medan den nya endast ger vitsord två gånger, bör ni reda ut om någon av bedömningarna ska lämnas bort.
Fortsättande elevers vitsord och val ska överföras till kurserna i den nya läroplanen. För att vitsordsöverföringen ska gå så smidigt som möjligt, ska ni före överföringen ändra kursernas förkortningar så att förkortningarna är enhetliga. Alla ämnen och kurser ska alltså ha samma förkortningar i både den gamla och den nya läroplanen. Förkortningsändringarna görs i Kursregistret för den skola som stängs.
Vad är "samma" ämne eller kurs?
Även om t.ex. ämnet "MA Matematik" finns i båda läroplanerna är det inte nödvändigtvis samma ämne, utan det kan röra sig om två ämnen med samma namn och förkortning. Detta innebär att de hanteras som två separata ämnen i Kurre.
För att kontrollera om det är fråga om samma ämne eller inte kan du jämföra kortnumren:
- Öppna Läroplansregistret och aktivera läroplanen för någon av de skolor som ska förenas. Klicka på ämnet med musens högerknapp och välj Öppna i Kurser-registret. I fönstret som öppnas ser du kortets nummer uppe i det högre hörnet. I bilden till höger är kortnumret 4415.
- Öppna den andra läroplanen och kontrollera kortnumret på ämnet med samma namn. Om kortnumret är det samma i båda läroplanerna är det fråga om samma ämne.
- I samband med att du gör läroplansändringarna lönar det sig att också kontrollera Kursregistrets Skola-fält. Om det endast finns en skola i fältet hör ämnet endast till denna skola. Om det finns flera skolor i fältet är ämnet gemensamt för alla skolor. I bilden till höger är kursen gemensam för fyra olika skolor.
Obs! Även om en kurs är gemensam för flera skolor är den inte automatiskt med i dessa skolors läroplaner. Om en läroplan har gjorts av en person med omfattande rättigheter är det möjligt att en annan skolas ämnen/kurser finns med i läroplanen. Om du upptäcker en dylik situation ska du kontakta StarSofts kundsupport innan du gör ändringar i läroplanen, eftersom detta inte är korrekt. En läroplan ska endast innehålla skolans egna eller gemensamma ämnen/kurser.
Om du gör den nya läroplanen genom att kopiera den gamla har läroplanerna samma ämnen och kurser. Om du däremot gör nya ämnen och kurser i Kursregistret och bygger upp en ny läroplan med dessa så har den gamla och den nya läroplanen olika ämnen/kurser.
Om ämnen och kurser har olika kortnummer i läroplanen ska du ta följande faktorer i beaktande:
- De ändringar som du gör i den ena läroplanens kurser påverkar inte kurserna i den andra läroplanen.
- I Kurre går det inte att förena två olika kurser till samma grupp, eftersom vitsorden läggs till på samma kurs för alla elever i gruppen. I Kurre ska du i stället göra skilda undervisningsgrupper för de olika läroplanerna och lägga till dem i samma balk. Det gör att en lärare kan ha alla elever under samma lektion, men vitsorden matas in i två olika bedömningslistor.
Om en låg- och en högstadieskola ska förenas, lönar det sig att bevara lågstadiets och högstadiets egna läroplaner. Det är tekniskt möjligt att göra en läroplan för åk 1-9, men i praktiken kan det vara svårt att hantera en sådan läroplan. I t.ex. statistikinsamlingar frågar man ofta efter olika årskursers ämnesval och det är lättare att få fram sådana uppgifter om man har separata läroplaner.
Då låg- och högstadieklasserna överförs till samma Primus är det troligt att deras läroplaner innehåller likadana förkortningar. Förkortningen MA6 kan t.ex. motsvara vårens bedömning i åk 3 och vårens bedömning i åk 9.
-
Låg- och högstadieklasserna bör ha separata ämnen, vilket betyder att ämnesförkortningen MA inte ska finnas med i både lågstadiets och högstadiets läroplan.
- Alla ämnen och kurser ska ha egna förkortningar. Lågstadiets förkortningar kan t.ex. ändras till LMA eller MA_L. Om ämnena i låg- och högstadiet har samma förkortning blir det svårare att skapa bedömningslistor i Kurre.
- Låg- och högstadieklassernas ämnen och kurser ska också ha egna kurstyper, t.ex. "L gemensamt ämne" och "H gemensamt ämne".