Ändringar i grundskolans läroplan
Uppdaterad: 17.11.2020
Då det sker ändringar i de riksomfattande läroplansprinciperna eller i skolans resurser ändras också skolans läroplan. Det kan vara nya ämnen som ska läggas till, gamla som faller bort, ämnen som förenas, valbara ämnen som blir gemensamma, ändringar i timfördelning eller i antalet bedömningsgånger. Då läroplanen ändras kan det hända att en del av de gamla ämnena måste flyttas till den nya läroplanen. I den här instruktionen beskriver vi de vanligaste sätten att ändra läroplanen.
Om läroplansändringarna uppstår som följd av att flera skolor förenas görs ändringen på ett litet annorlunda sätt. Det finns beskrivet i en skild instruktion.
Vinkki!Innan du gör läroplansändringarna ska du försäkra dig om att elevernas läsårs- och slutbetyg har sparats i utskriftsarkivet. Endast via utskriftsarkivet går det att få fram betygen som baserar sig på den gamla läroplanen.
Då läroplanens grundprinciper ändras utformar vi instruktioner om hur ni ska göra läroplansändringarna i Primus och Kurre. Nedan beskrivs de allmänna principerna kortfattat.
Kopiera läroplanen
När det genomförs läroplansförändringar är det vanligt att det förekommer en övergångsperiod. Under övergångsperioden används både den gamla och den nya läroplanen: de gamla eleverna har fortfarande kvar den gamla läroplanen och de nya elever som börjar skolan får den nya läroplanen. Om det är fråga om små förändringar (som endast berör några ämnen) lönar det sig att göra den nya läroplanen av en kopia av den gamla. På kopian görs förändringarna.
-
Öppna Läroplansregistret och aktivera den nuvarande läroplanen. Kopiera den.
-
Ändra kopian enligt de nya föreskrifterna och spara den med ett nytt namn.
-
Ge alla nya elever den nya läroplanen i fältet Läroplan i Studeranderegistret.
Skapa nya läroplan
Om läroplanen genomgår stora förändringar lönar det sig att göra en helt ny. För den nya läroplanen går det att skapa helt nya ämnen/kurser, men också att lägga till sådana som redan finns i den gamla läroplanen.
Övergångsskede med två läroplaner i användning
I grundskolan har oftast elever från samma årskurs samma ämnen, vilket betyder att alla elever i en årskurs automatiskt har samma läroplan. Det här gäller också för sammansatta klasser, eftersom de sammansatta grupperna först görs skilt för varje årskurs innan de sätts ihop.
Alla elever i skolan kan överföras till Kurre på en gång även om de har olika läroplaner. När du gör överföringen är det viktigt att eleverna har den läroplan som de ska ha följande läsår.
Om en skola byter från t.ex. två till tre bedömningsgånger betyder det att varje årskurs behöver en extra kurs för varje ämne.
- Korrigera kursernas omfattning i Kursregistret så att ämnets årsveckotimmar fördelar sig jämnt på de tre olika kurserna.
- Kopiera någon av de andra kurserna i ämnet så att den nya kursen automatiskt får rätt kurstyp, vitsordsskala och dylikt.
- Ge den nya kursen en egen förkortning så att den passar in bland de tidigare kurserna (oftast samma förkortning med ett högre ordningstal).
- Om ämnen (och inte kurser) har överförts till Kurre behöver du inte göra något mer eftersom ämnets bedömningslista görs för den första, valda och obedömda kursen i ordningen.
Kurser som faller bort från läroplanen
Kurser kan helt falla bort från läroplanen, t.ex. om antalet bedömningsgånger reduceras från tre till två.
- Gör inga förändringar i lärolanen för de årskurser som fortsätter eftersom det finns elever som redan har ett vitsord i den kurs som faller bort. Låt istället den extra kursen finnas kvar, men bedöm eleverna endast i kurs 1 och 2. Bedöm inte kurs 1 och 3 eftersom du måste göra bedömningslistorna för hand om kurs nr 2 lämnas tom. Fördela årsveckotimmarna jämnt mellan kurs 1 och 2 och ange 0 sv för kurs nr 3. Årsveckotimmarna ändrar du i Kursregistret. Ändringarna ska inte uppdateras till prestationerna. Om prestationerna uppdateras betyder det att ändringarna endast gäller de kommande prestationerna.
- Uppdatera kursernas innehåll, mål, beskrivning och dylikt så att de motsvarar systemet med två kurser.
- Gör en egen läroplan för alla nya elever. I den nya läroplanen tar du med endast kurs 1 och 2.
Ämnen som faller bort från läroplanen
Om ett ämne faller bort från läroplanen kan du arkivera ämnet och dess kurser i Kursregistret.
- Gör en ny läroplan för alla nya elever där ämnet inte finns med.
- Låt ämnet finnas kvar i den gamla läroplanen som de gamla eleverna har. När det inte längre finns någon elev i skolan som har läst ämnet kan du arkivera den gamla läroplanen.
Två ämnen förenas
Om två ämnen ska förenas och deras kurser är helt olika till innehåll ska du flytta det ena ämnets kurser under det andra ämnet och sedan ändra ämnets och kursernas förkortningar så att de motsvarar den nya helheten.
Exempel: Träslöjd och metallslöjd ska förenas och bli "Teknisk slöjd"
- Ändra namnet "Träslöjd" till "Teknisk slöjd" och förkortningen till t.ex. "vTeN".
- Ändra träslöjdskursernas förkortningar så att de motsvarar ämnesförkortningen, t.ex. xTäS1 -> vTeN1, xTäS2 -> vTeN2.
- Ändra metallslöjdskursernas förkortningar så att de passar in under ämnet "Teknisk slöjd", t.ex. xMeS1 -> vTeN3, xMeS2 -> vTeN4.
- Flytta alla metallslöjdskurser under ämnet "Teknisk slöjd" (tidigare "Träslöjd"). Ämnet "Metallslöjd" kan du radera från läroplanen eftersom inga kurser längre finns under det.
- Ändra förkortningarna på samma sätt i Kurre.
Ett ämne delas i två skilda ämnen
Exempel: Ämnet "Fysik/Kemi" ska delas så att det blir "Fysik" och "Kemi". Tidigare har ämnet fungerat så att fysik har undervisats på hösten och kemi på våren.
- Kopiera ämnets kort i Kursregistret. Ge kopian namnet "Fysik" och ändra det ursprungliga kortets namn till "Kemi".
- Eftersom en del av kurserna i det tidigare ämnet "Fysik/Kemi" utgjordes av fysikkurser och en del av kemikurser går det att ändra kursernas förkortningar så att det framgår vilket ämne de tillhör, t.ex. FK1, FK2 -> FY1, KE1.
- För in ämnet "Fysik" i läroplanen och lägg fysikkurserna under det. Kemikurserna förblir under ämnet "Kemi".
Om de enskilda (ursprungliga) kurserna innehåller både fysik och kemi och det inte går att kategorisera dem, dvs. placera dem under ett visst ämne, ska du göra en ny läroplan för de nya eleverna. I Kursregistret skapar du nya registerkort för ämnen och kurser i fysik och kemi och placerar dem därefter i den nya läroplanen.
Specialelever har oftast samma läroplan som övriga elever, även om de avlägger en del av ämnena på ett annat sätt. Kurserna anpassas för varje enskild elev och anpassningen, dvs. individualiseringen skrivs in i Primus. Elever som undervisas enligt verksamhetsområde har däremot oftast en skild läroplan.