LP 2016 IP, förskola (Pedagogiska dokument)
Uppdaterad: 1.1.2019
Filer
Hur läsa in blanketten i Primus?
Den här anvisningen innehåller ändringsblanketten och profilblanketten för IP för förskolor enligt LP 2016.
Med ändringsblanketten (IP 2016 förskola.lom) kan förskolans personal göra en ny IP åt ett barn eller göra ändringar i en tidigare IP. Alla IP:n och de andra relaterade dokumenten som görs via Wilma sparas automatiskt i registret Pedagogiska dokument i Primus.
Profilblanketten används för att i Wilma visa vilken information som finns i barnets IP.
Gör följande inställningar på ändringsblanketten i Blanketteditorn:
- Blankettens databas: Pedagogiska dokument
- Blankettens typ: Registrets uppgifter
- Används i Wilmas anslutningar: Lärare, Personal
- Användargrupp i Wilma: T.ex. Grundskola Stöd
- Tillåtet att skapa nytt registerkort: Kryssa i
- Visa inte utskriftsvänlig version: Kryssa i
Gör följande inställningar på profilblanketten i Blanketteditorn:
- Blankettens databas: Pedagogiska dokument
- Blankettens typ: Profil
- Används i Wilmas anslutningar: Lärare, Personal, Vårdnadshavare
På själva blanketten ska alltid följande fält finnas med:
- Studerande
- Ansvariga lärare
- Dokumenttyp
- Dokumentets datum
Med hjälp av dessa fält kopplas IP:n till rätt barn och rätt ansvarig lärare, och blanketten kommer under rätt rubrik i Wilma, i rätt ordningsföljd och tillsammans med de tillhörande utskriftsmallarna. Om de obligatoriska fälten inte är framme får användaren meddelandet "Användning förhindrad" i Wilma.
När man senare gör nya dokument åt barnet (pedagogisk bedömning, pedagogisk utredning, plan för lärande eller IP), kan man använda ett tidigare dokument som underlag. Den information som man vill ha med även på nästa version av dokumentet ska i Blanketteditorn ställas in så att den kopieras.
Följande uppgifter är färdigt markerade för kopiering på blanketten:
- Starka sidor och personliga intressen
- Mål som anknyter till barnets lärande, arbets- och kommunikationsfärdigheter
- Inlärningsförutsättningar och specifika behov
- Målsättning i anslutning till övrig utveckling
- Lösningar som gäller lärmiljöerna
- Stödformer
- Övriga lösningar
- Stödundervisning som ges barnet
- Specialundervisning som ges barnet
- Mål och åtgärder för handledning av barnet
- Samarbetet med barnet och vårdnadshavaren, stöd från vårdnadshavaren
- Mångprofessionellt samarbete
- Tjänster och ansvarsfördelningen mellan aktörerna
- Barnets eventuella deltagande i annan småbarnspedagogik och en beskrivning av samarbetet med den som ordnar verksamheten (fältet Morgon- och eftermiddagsverksamhet)
- Skolskjutsarrangemang
- Övriga dokument, datum
- Övriga dokument
- Övriga dokument, tilläggsuppgifter
Synlighetsvillkoret på ändringsblanketten begränsar synligheten så att blanketten visas endast om barnets årskurs är 0. I Studeranderegistrets fält Årskurs/Årsnivå ska det alltså stå "0" för att blanketten ska synas i Wilma. Begränsningen har lagts in för att de förskolerelaterade användarna ska se endast förskoleblanketten i Wilma, om både förskolan och grundskolan finns i samma databas. Vid behov kan du ta bort synlighetsvillkoret.
I profilblankettens synlighetsvillkor finns en precisering gällande dokumentets förklaring. När man skapar ett nytt dokument kommer "Förskoleundervisning" att stå som förvalt värde i Dokument, förklaring-fältet. Profilblankettens synlighet styrs alltså med hjälp av villkoret
Dokumenttyp->Dokumenttyp="IP" OCH Dokument, förklaring="Förskoleundervisning"
För att ett dokument som gjorts med en ny LP2016-blankett ska synas via rätt profilblankett i Wilma, ska du både i de nya och de tidigare pedagogiska dokumenten ha ett synlighetsvillkor på blanketterna. Ange synlighetsvillkoret på fliken Villkor och kontrollregler.
När kontrollregeln finns på plats kan Wilma avgöra vilken profilblankett som ska användas, den nya eller den gamla. Enklast är att göra en datumjämförelse, alltså följande villkor för IP-profilblanketter:
Profilblanketten för IP2016 förskola:
- Dokumenttyp->Dokumenttyp="IP" OCH Dokument,förklaring="Förskoleundervisning" OCH Dokumentets datum>=1.8.2016
Profilblanketten för den gamla IP:n:
- Dokumenttyp->Dokumenttyp="IP" OCH Dokument,förklaring="Förskoleundervisning" OCH Dokumentets datum<1.8.2016
Medan du testar blanketten kan du lämna bort datumbegränsningen, eller så ändra den så att de nya blanketterna visas i Wilma.
Om förskoleeleverna har årskursen ifylld kan också villkoret för årskursen stå kvar i synlighetsvillkoret.
- Dokumenttyp->Dokumenttyp="IP" OCH Studerande->Årskurs/Årsnivå->Årskurs="0" OCH Dokumentets datum>=1.8.2016
Blanketten syns i Wilma på barnets Stöd-sida efter att du kryssat i Syns i Wilma i Blanketteditorn. Blanketten visas för de lärare som har samma användargrupp som den som finns på blanketten. Läs mer om användarrättigheterna.
På barnets Stöd-sida finns länkar för att skapa nya dokument och se de dokument som gjorts tidigare. När läraren skapar en ny IP åt ett barn, görs dokumentet åt det barn på vars Stöd-sida läraren är. Ansvarig lärare blir läraren själv.
- Vissa fält finns nu på andra ställen än tidigare på grund av de nya blankettdelarna.
- Fält som flyttats till Basinformation-delen: Dokumenttyp, Dokumentets datum, Stödnivå, Publiceras för vårdnadshavare, Syns för alla lärare, Dolt för andra lärare
- Fält som tagits bort från blanketten: Metoder för att nå målen
- Fältet Samarbete med elev och vårdnadshavare används nu på ett annat sätt. Tidigare användes det för att registrera stödet från vårdnadshavarna.
Fält som fått ett annat namn (alias) i Blanketteditorn:
- I uppgörandet av dokumentet deltog (alias: Andra lärare och sakkunniga som deltagit)
- Mål för lärande (alias: Barnets mål i anslutning till lärande, arbets- och kommunikationsfärdigheter)
- Samarbete med föräldrarna (alias: Samarbetet med barnet och vårdnadshavaren, stöd från vårdnadshavaren)
- Stödundervisning som ges eleven (alias: Stödundervisning som ges barnet)
- Specialundervisning på deltid som ges eleven (alias: Specialundervisning som ges barnet)
- Mål och åtgärder i handledningen av eleven (alias: Mål och åtgärder för handledning av barnet)
- Tjänsters ansvarsområden, särskilt stöd (nytt fält på blanketten, alias: Tjänster och ansvarsfördelningen mellan aktörerna)
- Uppföljning (alias: Tidpunkter för uppföljning och utvärdering)
Nya fält på blanketten:
- Personliga styrkor
- Lösningar som gäller lärmiljöerna (helt nytt fält, ta fram via Fälteditorn)
- Stödundervisning som ges eleven (helt nytt fält, ta fram via Fälteditorn)
- Specialundervisning på deltid som ges eleven (helt nytt fält, ta fram via Fälteditorn)
- Mål och åtgärder i handledningen av eleven (helt nytt fält, ta fram via Fälteditorn)
- Samarbete med föräldrarna
- Tjänsters ansvarsområden, särskilt stöd
- Ett anvisningsfält för delen granskningen av IP:n.
Instruktionstexter (blå boll med i-tecken) har satts in i vissa fält. Instruktionerna är huvudsakligen tagna direkt från LP2016-grunderna. I vissa fall har instruktioner också hämtats från Utbildningsstyrelsens blankettmallar. Följande fält har fått instruktionstexter eller så har de gamla ändrats:
-
Samarbetet med barnet och vårdnadshavarna
Beskrivning av samarbetet med barnet och vårdnadshavaren i anslutning till den individuella planen. -
Personliga styrkor
Barnets uppfattning om sina mål och intressen -
Mål för lärande
De mål som gäller barnets lärande samt arbets- och kommunikationsfärdigheterna. -
Målsättning i anslutning till övrig utveckling
Mål som anknyter till barnets utveckling, såsom kunskapsmässiga, sociala, motoriska, språkliga och emotionella mål. -
Stödformer
Lösningar i anslutning till barnets stöd, såsom flexibel gruppindelning, kompanjonundervisning, undervisningsmetoder, arbetssätt och sätt att kommunicera. -
Mångprofessionellt samarbete
Stöd från elevvården och andra sakkunniga samt ansvarsfördelningen mellan olika aktörer (Beträffande elevvård antecknas endast om barnet ska hänvisas till individuell elevvård.) -
Tjänsters ansvarsområden, särskilt stöd
Tolknings- och biträdestjänster enligt lagen om grundläggande utbildning som förutsätts för att barnet ska kunna delta i förskoleundervisningen, övriga undervisningstjänster, särskilda hjälpmedel samt ansvarsfördelningen mellan de olika aktörerna.